Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  شورای حفاظت منابع آب استان گلستان در آخرین مصوبه خود کشت شالی به روش غرقابی را در استان ممنوع اعلام کرده، اما با سر زدن به نقاط مختلف استان پی به این نکته می‌بریم که این مصوبه از سوی برنج کاران جدی گرفته نشده و همچنان مشغول به کشت غرقابی برنج هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو سال گذشته هم چنین مصوبه‌ای در استان تصویب شد، اما این مصوبه از سوی برنج کاران رعایت نشد.

صرفه اقتصادی بالا عامل این روش کشت از سوی برنج کاران است که منافع مالی خود را به منافع استانی ترجیح می‌دهند.
سید محسن حسینی مدیرکل آب منطقه‌ای گلستان ورئیس شورای حفاظت آب استان در این رابطه گفت: شالی کاران در گلستان تنها مجاز به خشکه کاری در هستند و شالیکاری با استفاده از آب‌های زیرزمینی (چاه آب) ممنوع است.

او با اشاره به تبعات آزادی مطلق کشت شالی در گلستان گفت: آزادی مطلق کشت شالی در گلستان اشتباه بزرگی است و کشت بیش از ۱۵ هزار هکتار نسق قدیمی شالی در استان (نسق قدیمی شالی در استان از طریق آب‌های سطحی و رودخانه‌ها آبیاری می‌شوند) را جایز نمی‌بینیم.

حسینی افزود: اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی علاوه بر تبعات جبران ناپذیر بر منابع آب و خاک، زیربنا‌های استان، چون خطوط برق، گاز، شهرها، روستاها، راه‌ها و ... را در معرض تخریب و نشست قرار می‌دهد که خسارات سنگین و جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

خشکه کاری یکی از روش‌های کاشت مستقیم برنج است که از طریق کاشت بذر در عمق ۲ الی ۳ سانتیمتری در بستر خاکی مناسب انجام می‌شود. در این روش کشت میزان مصرف آب ۶۰ تا ۷۰ درصد کمتر از روش غرقابی است.

در ادامه فیلمی از آماده سازی زمین‌های کشاورزی برای کشت غرقابی در روستای قرن آباد شهرستان گرگان را می‌بینید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/ق 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکه کاری شالی کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۶۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان

(تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان

دیگر خبرها

  • کیمیاگری با رنج شالیکاران گیلانی در قلب شالیراز
  • مرثیه‌ای برای رنج شالیکاران گیلانی/ برنجی که فروش نمی‌رود‌
  • نشای ۵۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان
  • اجرای ۸۰ برنامه توسط کاروان خادمین حرم حضرت معصومه(س) در گلستان
  • راهکار بیژن نوباوه برای حرکت فرهنگی برای حجاب؛ از سخت‌ترین کار شروع کردیم | فیلم
  • پشت پرده خروج ضمانت‌نامه ۸۰ میلیاردی از باشگاه استقلال؛ پای معاون سابق در میان است!
  • پشت پرده خروج ضمانت‌نامه ۸۰ میلیاردی از باشگاه استقلال
  • (تصاویر) فصل نشا برنج
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • (تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان