Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@14:32:13 GMT

به زودی حجم مبادلات ایران و ارمنستان افزایش می یابد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۶۹۴۳

به زودی حجم مبادلات ایران و ارمنستان افزایش می یابد

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: به زودی منطقه آزاد مقری در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ایران راه اندازی می شود که می تواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد.

 

به گزارش پول نیوز، تجارت یکی از مهمترین اهداف احداث مناطق آزاد در سراسر جهان است زیرا با ایجاد این محدوده ها بسیاری از مراحل سختگیرانه کشورها حذف و صادرات و واردات می تواند به راحتی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر همین اساس شرکت های تولیدی برای تسهیل مبادلات خود به سرمایه گذاری در مناطق آزاد روی می آورند و باید توجه ویژه ای به زیرساخت های صادراتی شود.

در همین راستا 《هرویک لاریجانیان》 با بیان اینکه تجارت ایران و ارمنستان طی سال های گذشته تا ۵۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است، اظهار داشت: به زودی منطقه آزاد مقری در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ایران راه اندازی می شود که می تواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد.

وی افزود: این همجواری شرایطی آزادانه تری را برای هر دو کشور جهت تسهیل مبادلات فراهم می کند و می تواند در کمتر از یکسال تجارت دو کشور را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا دهد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان تاکید کرد: از سوی دیگر برای رشد تجارت دو کشور با توجه به مرز مشترک باید تسهیلات معافیت برای ورود و خروج برخی کالاها را در نظر بگیریم و کشورها با منافع تجاری را از این‌گونه قوانین مستثنی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بازار خوبی برای کالاهای ایرانی در این کشور وجود دارد که می توانیم آن را به دست آوریم اما اعمال برخی ممنوعیت ها در واردات در میان مدت این بازار را از دسترس ایران خارج می کند.

به گفته یاریجانیان، صادرات و واردات در دو کشور باید تعادل داشته باشد زیرا در صورت افزایش صادرات و ایجاد ممنوعیت های وارداتی در میان مدت تجارت دو کشور را با موانع مواجه می کند.

وی افزود: تعادل در عرضه و تقاضا میل به افزایش تجارت را ایجاد می کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: در ماه خرداد ۳ نمایشگاه تخصصی برگزار خواهد شد که گروه های تجاری برای حضور اعزام می شوند و این شرایط می تواند رویکردی جدید در برنامه ریزی های آینده به دنبال داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه یکی از راه کارهایی است که در دهه های گذشته برای معرفی کالا و محصولات در کشورهای مختلف به کار می رفته تا تجار و فعالان اقتصادی در فضایی مناسب بتوانند با یکدیگر ارتباط لازم را برقرار و برای تامین نیازهای خود اقدام به خرید کالا و محصولات عرضه شده کنند.

در همین راستا «حسن مرتجی» عضو کمیته رویدادهای خارجی اظهار داشت: یکی از مسیرهای راهیابی به بازارهای کشورهای مختلف برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها است و بازار اوراسیا به دلیل قرارگیری در منطقه و نزدیکی آن به ایران از مهمترین فضاهای تجاری محسوب می شود.

وی با بیان اینکه مهمتر از بازار اوراسیا در منطقه برای تجارت با ایران وجود ندارد، تاکید کرد: نمایشگاه، شکلی از بازاریابی است که تجار را در کنار هم قرار می دهد.

مرتجی خاطرنشان کرد: ارمنستان خواستار جایگزینی برخی اقلام از سوی ایران شده و در حال حاضر که این بازار برای کشور ما فراهم است با برگزاری نمایشگاه های مختلف می توانیم کالا و خدمات را معرفی و عرضه کنیم.

به گفته وی، توسعه صادرات افزایش امید به زندگی، رونق کسب و کار و ارتقا سطح کیفی کالا در جامعه را به دنبال دارد.

بر اساس آخرین اعلام دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میزان صادرات از مناطق آزاد ۸۵۴ میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است و تراز تجاری مناطق آزاد ۱۵۴ میلیون دلار و مناطق ویژه اقتصاد بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال گذشته بود.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی روزهای گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی تصویب شد.

 

منبع: ایرنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ایران و ارمنستان اوراسیا پول نیوز تجارت مناطق آزاد ایران و ارمنستان میلیون دلار منطقه آزاد مناطق آزاد دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی ۳۰ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و امارات، از آماده‌سازی ۲۲ سند همکاری بین دو کشور در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و امارات برای امضا شدن خبر داد.

به گزارش ایسنا، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در ابوظبی برگزار شد.

آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شده است. این نشست پس از گذشت ۱۰ سال؛ به منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و حمل و نقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار شد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین المللی بویژه کریدور شمال- جنوب به منظور ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست قرار داشت.

پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار

مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات- در حاشیه نشست این کمیسیون که صبح امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در ابوظبی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: بعد از حدود ۱۰ سال نشست کمیسیون مشترک همکاری بین دو کشور برگزار شد و در ابتدای آن ۲ سند در جهت رسمیت بخشی به خود کمیسیون به امضا رسید.

وی با بیان این که در مجموع ۲۲ سند از گذشته و در پی نشست‌های مقدماتی آماده شده که بین دو کشور به امضا برسد، گفت: در این نشست در بخش‌های مختلف گردشگری، تسهیل تردد تجاری، نقش هر کشور در کریدور شمال - جنوب، توسعه فعالیت‌های بندری، افزایش تعداد پروازها بحث و گفت و گو شد.

بذرپاش ادامه داد: توسعه فعالیت‌های بندری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اماراتی در بنادر ایران یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست بود. موضوع دیگر تسهیل فرآیندهای بانکی بود که یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تجارت و خواسته تجار ایرانی از امارات است که تبادلات مالی بانکی تسهیل شود و قول‌های خوبی در این زمینه داده شد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این که در سال گذشته تجارت بین دو کشور ۲۷ میلیارد دلار بود و بعد از چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ما کشور امارات است، گفت: امارات نقش به سزایی به عنوان مقصد صادراتی کالاهای ما دارد و به همین دلیل فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه تجارت، هم در بخش تعرفه و هم در بخش حمل و نقل بسیار مهم است.

وی افزود: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین دو کشور موضوع گردشگری است و هر دو کشور زیرساخت‌های مطلوبی را برای توسعه گردشگری ایجاد کرده‌اند.

به گفته بذرپاش، فعالیت بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور و نیز ایجاد صندوق ضمانت با مشارکت دو طرف از دیگر موضوعات مطرح شده بین دو کشور بود.

بذرپاش ادامه داد: مجموعاً با همه فشارهایی که کشور آمریکا ایجاد کرده که کشورهای منطقه و به ویژه کشور امارات رابطه خود را با ایران کاهش دهد، مانعی برای توسعه همکاری‌ها وجود ندارد و امیدواریم بعد از این نشست کمیسیون مشترک، سال آینده سال متفاوتی در حجم فعالیت‌های دو کشور باشد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خصوص توسعه بخش ترانزیت بین دو کشور، توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی و جاده‌ای و ریلی باید هم‌زمان رخ دهد و کلان پروژه ایران راه که در کشور این روزها در دستور دولت است، در کنار تکمیل مسیرهای شمال و جنوب در حوزه زیرساخت و تسهیل نرم‌افزارهای ترانزیتی موجب شد در سال گذشته رشد قابل توجهی در زمینه ترانزیت داشته باشیم.

وی افزود: زمینه‌های توسعه همکاری بندری نیز موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه صورت گرفت و از سوی طرف اماراتی برای سرمایه گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام آمادگی شد.

بذرپاش با اشاره به به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای راه‌اندازی مسیر چابهار زاهدان و توسعه بندر چابهار، گفت: با این مهم می‌توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از استفاده‌کننده‌های آن برای انتقال کالا به شمال و بالعکس به جنوب کشور امارات خواهد بود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خاتمه در خصوص پیش‌بینی میزان تجارت دو کشور در سال پیش رو، اظهار کرد: ۲۷ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور عدد کمی نیست و امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، اما با فعالیت این کمیسیون و با عزمی که در ۲ کشور وجود دارد پیش بینی می‌شود که این عدد در سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارتفاع موج در دریای خزر افزایش می‌یابد/ تشدید فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
  • دنبال رونق تجارت خارجی در مازندران هستیم
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد