Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@06:45:58 GMT

چوبی طلایی که در آتش بی توجهی می‌سوزد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۷۵۲۳

چوبی طلایی که در آتش بی توجهی می‌سوزد

ایسنا/خراسان جنوبی چوب درختچه‌های زرشک خراسان جنوبی که همه ساله مقادیر زیادی از آن در آتش ناآگاهی می‌سوزد، در کشورهای دیگر مواد اولیه کارهای هنری است و ارزش بالایی دارد و پس از کار روی آن، به قیمت گزاف به ایرانیان فروخته می‌شود.

زرشک خراسان جنوبی؛ همان که آوازه‌اش در گوش جهان پیچیده و خواص بی نظیر میوه‌اش گوش هر نوع خواصی را کر کرده است، آن چنان که باید شناخته شده نیست؛ حتی در داخل خاک خراسان جنوبی!.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، این میوه، نه تنها در قسمت میوه‌اش بلکه در قسمت چوبش نیز خواص معجزه گری دارد که به آن توجه نشده است؛ حال آنکه اگر هر جای دنیا بود آن را چون طلا می‌دانستند.

این چوب باارزش که هم وزن طلاست و در کارهای هنری گران چون منبت و معرق کاربرد دارد و در حالی که هنرمندان در تهیه مواد اولیه در مضیقه هستند، در آتش سوخته می‌شود، خاکستر می‌شود و این دود به چشم همه ما خواهد رفت چراکه چوب از اینجا از این خاک خارج شده و در خاک کشور بیگانه تبدیل به کارهای هنری نه چندان باکیفیت که هم وزن کارهای ایرانی نیست، شده و به ایران بازمی‌گردد و این به معنای دور باطل است.

کشاورزان زرشک کار، هرساله مقادیر بسیاری از چوب زرشک را در آتش ناآگاهی می‌سوزانند. با بسیاریشان که صحبت می‌کنی می‌دانند که چوب زرشک چه خواصی دارد اما چون نمی‌دانند چه باید بکنند سرگردانند.

جایی زبرای انبارکردن چوب‌های زرشک نداریم 

اکبری با بیان اینکه در فصل خواب درخت، شاخ و برگ اضافی زرشک را جدا می‌کنیم تا به اصطلاح درخت راحت‌تر شود و باروری آن سریع‌تر، افزود: ایجاد شاخه‌های جدید و میوه دهی بهتر از مزایای این کار است.

با او همراه می‌شوم؛ پس از بریدن شاخه‌های زرشک، آنان را در تنور خانه می‌اندازد و ادامه می‌دهد این چوب را مانند دیگر چوب‌ها برای تهیه آتش و پختن نان و دیگر فعالیت‌ها استفاده می‌کنیم.

از او می‌پرسم چرا چوب‌ها را نگهداری نمی‌کنی و به هنرمندان نمی‌فروشی، می‌گوید: این چوب تا زمانی که تازه است کاربرد دارد و از طرفی هنرمندی را نمی‌شناسم که به او بفروشم آن هم با قیمت مناسب؛ از سویی دیگر من برای انبار کردن زرشک‌هایم مشکل دارم و مکان کمی دارم؛ چه برسد به چوب‌هایش که به دلیل خار فضای زیادی نیز می‌گیرند؛ بنابراین بهترین کار این است که برای کاربردهای روزانه در روستا از آن استفاده کنم.

ساز و کاری تعریف شود تا هنرمندان و کشاورزان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند

سلیمانی، یکی دیگر از کشاورزان زیرکوهی نیز به ایسنا می‌گوید: هرساله درختان را هرس کرده و چوب اضافی را جمع می‌کنیم و سپس آن‌ها در تنور می‌اندازیم.

وی با بیان اینکه درخت‌ها هرساله نیازمند هرس است تا جان تازه بگیرد، تصریح کرد: چوب زرشک برای ایجاد آتش بسیار مناسب است و فکر می‌کنیم کاربرد دیگری ندارد.

این کشاورز با بیان اینکه سالانه بخش قابل توجهی چوب خشک از هرس درختان تولید می‌شود، تصریح کرد: باید ساز و کاری تعریف شود تا هنرمندان و کشاورزان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و کشاورزان این سود را به دست آورند.

سلیمانی با بیان اینکه این چوب برای ساخت آغل و یا مصارفی از این حهت در روستا کاربرد دارد، ادامه داد: چوب‌های زرشکی که هرساله می‌توانند میلیون‌ها سود عاید کشاورز کنند، به دلیل ناآگاهی در آتش سوخته می‌شوند؛ در حالی است که می‌توان به کشاورز کمک کرد تا این چوب‌ها را بفروشد؛ خالب آنکه ما برای فروش زرشک نیز هنوز مشکل داریم.

در یک قدمی مواد اولیه اما بی نصیب از مواد اولیه

با یک هنرمند فعال در عرصه منبت کاری در خراسان جنوبی صحبت می‌کنم، او می‌گوید گاهی برای مواد اولیه دچار مشکلیم، حال آنکه در خراسان جنوبی و همین بیخ گوشمان مواد اولیه سوزانده می‌شود و به دست ما نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه چوب زرشک خواصی دارد که در خاتم کاری کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد، تصریح کرد: این چوب بافت و الیاف خاصی دارد که شاید در هیچ نوع چوب دیگری پیدا نشود، اما به دلیل عدم آگاهی نه تنها نامی از آن برده نمی‌شود، بلکه به دست هنرمندان نیز نمی‌رسد.

این هنرمند با بیان اینکه به دلیل الیاف و رنگ‌های چوب در کارهای رزینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: چوب‌های زرشک را برش داده و برای جلا دادن در کارگاه، کار ادامه پیدا می‌کند. 

باز هم چین پیشقدم شد 

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه زرشک از میوه تا حتی چوبش بسیار مفید بوده و آن چنان که باید قدرش دانسته نشده است، به ایسنا می‌گوید: میوه زرشک در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود و برای بیماری فشار خون مفید بوده و ضد انگل‌های کبدی است.

وی با بیان اینکه میوه زرشک از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک و از نظر خواص قابض و مقوی معده، کبد و قلب است، تصریح کرد: میوه خشک زرشک از خون‌ریزی مزمن جلوگیری می‌کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه در آلمان برای کاهش ورم پلک‌ها و اورام ملتحمه از ریشه زرشک دارویی به نام افتیول ساخته شده است، افزود: در ایران نیز از زرشک برای ساخت محلول خوراکی‌ها استفاده می‌شود این محلول در موارد ترک اعتیاد کاربرد دارد.

پویان با بیان اینکه چوب زرشک هرساله بدون استفاده بیرون انداخته می‌شود، افزود: چوب زرشک به دلیل خواصی که دارد، در کارهای هنری می‌تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: تقریبا در حوزه فرآوری زرشک هیچ کاری در این سال‌ها انجام نشده است؛ در حالی که علاوه بر میوه زرشک، از چوب آن می‌توان در هنر معرق کاری، منبت کاری و تهیه زیورآلات استفاده کرد این در حالی است که سالانه ده‌ها تن از این چوب در آتش انداخته می‌شود.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: از بین بردن چوب زرشک، به دلیل عدم آگاهی از خواص آن و همچنین نبود زیرساخت‌ها برای فرآوری آن انجام می‌شود.

پویان ادامه داد: وقتی ما یک ثروت انباشته داریم که می‌توانیم از آن دوباره تولید ثروت کنیم، چرا بازار آن را به دست کشورهای دیگر دهیم.

وی یادآور شد: چین همین چوب زرشک را خریده، فرآوری کرده و بعد وارد کرده و به قیمت بسیار به خودمان می‌فروشد.

خاکستر این عدم آگاهی و عدم کار در این حوزه و این بی خیالی در آینده به چشممان می‌رود؛ همانگونه که اکنون کشاورزان ما که سال‌ها خار زرشک در دستانشان خودنمایی می‌کند، از این قافله سوددهی عقب مانده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زرشك منطقه خراسان جنوبی فرآوري خراسان جنوبی کارهای هنری مواد اولیه چوب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۷۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم

معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج گفت: امروز یک وحدت قابل توجه بعد از عملیات وعده صادق و تنبیه رژیم جعلی را شاهد هستیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار معروفی معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در بسیج طی سخنانی عنوان کرد: امروز یک وحدت قابل توجه بعد از عملیات وعده صادق و تنبیه رژیم جعلی را شاهد هستیم.

وی افزود: ما به مناسبت شهادت استاد مطهری هفته عقیدتی سیاسی و هفته معلم را در پیش داریم. آثار این شخصیت بزرگوار توسط حضرت امام مورد تایید قرار گرفت و در راستای تلفیق اندیشه، حوزه و دانشگاه تلاش کرد و یکی از دلایلی که دشمنان ایشان را به شهادت رساندند ترویج تفکر عاشورا و امام عظیم الشان بود.

سردار معروفی عنوان کرد: ما نقش ماندگار شهید مطهری را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم و اثر مکتوبات و اندیشه زیبای او در جامعه ما موثر خواهد بود.

معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج با اشاره به برنامه‌های این سازمان در سال 1403 عنوان کرد: سازمان بسیج در ایام هفته عقیدتی برای بسیجیان عزیز و توده‌های مردم برنامه‌های ویژه‌ای دارد. بسیج به عنوان تکیه گاه بزرگ ملت ایران است و امسال با این رویکرد به اجرای برنامه می پردازیم.

وی ادامه داد: در همین راستا از هشتم تا چهارده اردیبهشت برنامه‌های عقیدتی و سیاسی به صورت هماهنگ تا پایین‌ترین رده‌های بسیج را با رویکرد فرمان اعتلای فرمانده کل قوا در حوزه بسیج و جهاد تبیین و خدمت اجرا می‌کنیم.

معروفی تصریح کرد: تمرکز برنامه‌ها در سال 1403 روی گفتمان شهید مطهری خواهد بود و در این راستا برای همه روزهای هفته عقیدتی برنامه‌های خاصی پیش بینی شده است.

وی مطرح کرد: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها پیرامون حجاب و کرامت زنان در دانشگاه‌ها و در رده‌های بسیج خواهران پیش بینی شده است. علاوه بر این تبیین آثار و خدمات شهید مطهری و تجلیل از پژوهشگران برتر در این حوزه، تجلیل مقام معلم و بزرگداشت شهدای معلم از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج گفت: برگزاری مراسمات بزرگداشت در محل شهادت، محل زادگاه و همچنین در تمامی رده‌های مقاومت از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای این هفته است.

وی عنوان کرد: همچنین تبیین اندیشه‌های شهید مطهری در حوزه مبارزه با رژیم صهیونیستی که این شهید بزرگوار از سال 43 آن را فریاد زدند نیز از دیگر برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی در بسیج است.

معروفی گفت: یکی از دستاوردهای شهید مطهری تولید قدرت نرم بدون نگاه سیاسی و قومی و مذهبی است. امروز دشمن اراده ملت ما را مورد هجمه جدید قرار داده و تغییر ذائقه و افکار را در دستور کار دارد که اندیشه‌های شهید مطهری می‌تواند در این حوزه بسیار راهگشا بوده و جلوی اقدامات دشمن را بگیرد.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه می‌توانند بیشترین کمک را به ترویج اندیشه‌های شهید مطهری کنند، گفت: جهت دهی به افکار عمومی یکی از رسالتهای اصلی رسانه‌ها است که در کنار آن تلاش برای ایجاد وحدت که نتیجه اش تولید امنیت و قدرت است، موجب حل مشکلات کشور می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم
  • پرداخت مطالبات ساکنین پایین‌ دست سد سیمره/ بی‌توجهی در حوزه پسماند زیبنده استان ایلام نیست
  • معاون رئیس جمهور: پرورش در مدارس مورد کم توجهی قرار گرفته است
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • (تصاویر) آستیپالیا؛ جزیره‌ای دیدنی در یونان با ۳ هزار نفر جمعیت
  • آستیپالیا ؛ اینجا 3 هزار نفر جمعیت دارد و فوق العاده دیدنی است (+تصاویر)
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی
  • شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس