Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود داوران گفت: متاسفانه اکنون خود شهرداری به عنوان رغیب باغستان محسوب می‌شود چون وقتی باغستان تشنه است؛ تامین آب استخرهای بوستان فدک و سافاری پارک که امری غیرتولیدی است نباید در اولویت باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود داوران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره وضعیت باغستان سنتی قزوین اظهار کرد: منابع تأمین آب باغستان سنتی از پنج رودخانه‌ای که از ارتفاعات شمالی به سمت باغستان روانه می‌شوند، تامین می‌شود که اکنون باتوجه به شرایط کم‌آبی وضعیت مناسبی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به وضعیت خشکسالی در سال جاری افزود: امسال استان قزوین مانند سراسر استان‌های کشور دچار خشکسالی است و چون در باغات این استان تعداد محدودی چاه برای آبیاری کشاورزی وجود دارد لذا باغستان سنتی از استفاده از آب‌های زیرزمینی محروم است.

مسئول تشکل جنبش سبز باغستان سنتی قزوین بیان کرد: با توجه به اینکه تنها رودخانه‌ها به عنوان منبع تامین آب باغستان هستند؛ امسال به دلیل کم‌آبی به خیلی از مناطق باغستان آب نرسیده به طوری که اکنون محل‌های بسیاری از باغستان، حتی یک بار هم  آب از رودخانه دریافت نکرده‌اند.

داوران اضافه کرد: اگرچه خشکسالی ادواری در سال‌های قبل نیز وجود داشته اما بخشی از محرومیت آب باغستان به سوءمدیریت شهری باز می‌گردد، چون برداشت‌هایی بی‌رویه‌ای به منظور کاربری‌هایی غیرضرور صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به کاربری‌های ایجاد شده به منظور گردشگری و افزایش جمعیت‌ در سکونت‌گاه‌های بالادست؛ مصارف آب افزایش می‌یابد، همچنین احداث دریاچه‌ها در بوستان فدک و برداشت آب توسط موتور از رودخانه ارنجک از جاری شدن آب در رودخانه جلوگیری می‌کند.

شهرداری با ایجاد کابری‌های مختلف به عنوان تهدیدی برای باغستان است

مسئول تشکل جنبش سبز باغستان سنتی قزوین ابراز کرد: متاسفانه اکنون خود شهرداری به عنوان رغیب باغستان محسوب می‌شود چون وقتی باغستان تشنه است؛ تامین آب استخرهای بوستان فدک و سافاری پارک که امری غیرتولیدی است نباید در اولویت باشد.

داوران بیان کرد: بنابراین برداشت در بالادست توسط جمعیت‌هایی که در غالب نقاط روستایی افزایش پیدا کردند و همچنین بخش‌هایی که به خود مدیریت شهری بازمی‌گردد مانند بوستان فدک موجب شده که فشار به باغستان و باغداران وارد شود.

وی اذعان کرد: چندی پیش مدیریت شهری با تبلیغاتی که انجام داده بودند در نظر داشتند که با احداث سد پلاستیکی آب رودخانه ارنجک را به منظور استفاده برای تفرجگاه ذخیره کنند که خوشبختانه این پروژه با فشار افکار عمومی و نهادهای مدنی متوقف شد.

کاربری‌ها باید متناسب با منابع آبی تعریف شوند

مسئول تشکل جنبش سبز باغستان سنتی قزوین اظهار کرد: زمانی که منابع آبی محدود است، هنر برنامه‌ریزی و مدیریت این است که متناسب با محدودیت‌ها، تعریف کاربری‌ها انجام شود که متاسفانه این هنر در استان قزوین بسیار ضعیف است و در حوزه مدیریت شهری برنامه‌ریزی درستی وجود ندارد.

داوران افزود: با توجه به عدم برنامه‌ریزی در مناطق مختلف مانند هفت سنگان، نیاوران، شهرک عظیمیه نیز شهرک‌سازی صورت می‌گیرد درحالی که الفبای برنامه‌ریزی شهری این است که پیش از هرگونه توسعه شهری و ایجاد کاربری‌های جدید ابتدا منابع آب آن در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: تمام این برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه آمایش سرزمین استان بدون رعایت آموزه‌ها صورت می‌گیرد که همگی آب‌بر هستند و این اقدام موجب تحمیل فشار بر منابع آبی خواهد شد و از طرفی اکنون باغستان در شرایط بی‌آبی به سر می‌برد و متاسفانه کسی صدای فریاد باغداران را از کمبود آب نمی‌شنود.

مسئول تشکل جنبش سبز باغستان سنتی قزوین ابراز کرد: متاسفانه آب محدودی که از کانال آب طالقان به باغداران تحویل می‌دهند به هیچ وجه کفاف نمی‌کند و از طرفی انتقال آب از سد طالقان بعد از عید صورت گرفت که چون دوره آبیاری باغستان از ۱۵ دی‌ماه آغاز می‌شود، متناسب با نیاز باغداران نیست.

داوران با بیان اینکه باغستان سنتی قزوین بیش از هزار سال قدمت دارد، عنوان کرد: وسعت باغستان حدود پنج هزار هکتار بود که اکنون به علت سوء مدیریت شهری تنها ۲هزار و ۷۸۴ هکتار از آن باقی مانده است که باید به آن رسیدگی شود چراکه این باغستان در سال ۹۳ به ثبت ملی رسیده است و درواقع به عنوان یک پدیده طبیعی و تاریخی محسوب می‌شود.

باغستان سنتی قزوین نیاز به برنامه‌‌ریزی و توجهات ملی دارد

وی اذعان کرد: زمانی که یک پدیده تاریخی و طبیعی به ثبت ملی می‌رسد نیاز به توجهات ملی، برنامه‌ریزی و بودجه ملی خواهد بود همچنین مدیریت استان باید شایستگی استفاده از چنین پدیده‌ای را به نفع استان و مردم داشته باشد که متاسفانه تاکنون بروز نداده و میراث فرهنگی قزوین تاکنون در عمل هیچ اقدامی برای این موضوع انجام نداده است.

مسئول تشکل جنبش سبز باغستان سنتی قزوین ادامه داد: اکنون از طریق احداث انواع کاربری‌ها مانند پارک‌سازی، آرامستان، مسکن، احداث پل، جاده و کارخانه به حریم باغستان نفوذ می‌شود در حالی که اگر محیط اطراف باغستان را که حدود ۵۰ کیلومتر است، مرزبندی و مشخص کنیم کسی به مرز باغستان تجاوز نخواهد کرد.

داوران افزود: قطعا اگر مرزها مشخص نشود هرکس می‌تواند نفوذ کند اما اگر مرزبندی صورت گیرد مالک‌ها، میراث فرهنگی و فعالین محیط زیست می‌توانند برای رسیدگی به این موضوع در دادگاه شکایت کنند در غیر این صورت حفاظت از آن مشکل است و پشتوانه قانونی آن تضعیف می‌شود و این موضوع سال‌ها ادامه دارد و کسی پاسخگو نیست.

وی در پایان گفت: در مجموعه مدیریت شهری، شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و نهادهای مربوط دیگر و در نهایت استاندار باید در رابطه با این میراث پاسخگو باشند و این موضوع را در شورای اداری مطرح و مشکلات ناشی از کم‌آبی و خشکسالی باغستان بررسی و به صورت شفاف برای شهروندان تشریح شود.
انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: برنامه ریزی مدیریت شهری بوستان فدک کاربری ها منابع آب تامین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۸۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است

ایسنا/بوشهر رئیس شورای شهر بوشهر بافت تاریخی بوشهر را یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری کشور دانست و گفت: این گنجینه تاریخی دارای ساختمان‌های منحصر به فردی است که می‌تواند باعث رونق گردشگری ایران شود.

وحیدنیک روش روز پنج شنبه ۶ اردیبهشت در هفتمین اجلاس مجمع روسای کمیسیون های شهرسازی ومعماری کشور در بوشهر افزود: بافت تاریخی بوشهر دارای ۳۸ هکتار مساحت است و در آن بیش از ۹۰ اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

وی از استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر خبر داد و بیان کرد:  بیش از ۹۵ درصد از زیرساخت‌های عمرانی در بافت تاریخی بوشهر تکمیل شده  و در سال جاری طرح‌های کف‌سازی بافت تاریخی بوشهر به اتمام می‌رسد.

رئیس شورای شهر بوشهر به توسعه شبکه فاضلاب در همه نقاط شهر بوشهراشاره کرد و گفت: شبکه‌گذاری فاضلاب محلات جنوبی بوشهر آغاز شده و امیدواریم اعتبارات آن زودتر تأمین شود.

نیک روش به محدودیت‌های ایجاد شده برای ساکنان در حریم نیروگاه اتمی پرداخت و گفت: این نیروگاه باعث افتخار است اما برای مردمی که در حریم آن است مشکلاتی را به وجود آورده است و در حوزه شهرسازی مشکلات عمده در این مناطق وجود دارد.

وی یکی از مشکلات شهر بوشهر را نبود خروجی دوم عنوان و تأکید کرد: بوشهر شبه جزیره‌ای است و در عرصه پدافند غیرعامل آن دچار مشکل است، باید برای خروجی دوم آن طراحی و برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

شهردار بوشهر نیز بازآفرینی شهری را  یکی از رویکردها و راه‌یافته در موضوع شهری دانست و با بیان اینکه دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است، گفت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضاها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

حسین حیدری افزود: اگر با منطق بازآفرینی به این فضاها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر منجر نمی‌رسد، اظهار کرد: مردم بهره‌بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

شهردار بوشهر، مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری را عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی‌مدخل در کشور دانست و اضافه کرد: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

حیدری با بیان اینکه این ناهماهنگی به اعتماد مردم آسیب می‌زند و آنها را نگران می‌کند، خاطرنشان کرد: این مهم باعث عدم همراهی و مشارکت مردم و در نتیجه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل و سبب آسیب به جلب مشارکت مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهر بوشهر بافت‌های فرسوده حدود ۳۰۰ هکتار است، گفت: مساحت بافت تاریخی بوشهر تقریباً ۳۸ هکتار است و باید با نگاه بازآفرینی به این مجموعه‌ها نگاه کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • توزیع بیش از ۴۷ هزار تن آرد روستایی در بین روستائیان استان قزوین