Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه سه نفر از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت شده بود، جان خود را در این استان از دست دادند که این تعداد در مقایسه با ۱۰ فوتی روز قبل هفت نفر کاهش پیدا کرده است.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: در این مدت ۷۲ بیمار با علائم قطعی کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ۴۱ نفر از این افراد در بیمارستان بستری شده و تحت معالجه و درمان قرار گرفتند.

قدیر ترخیص ۳۲ نفر از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر ۳۵۲ بیمار کرونایی در قم بستری هستند که ۹۱ نفر از آن‌ها به دلیل وخامت اوضاع جسمانی در مرکز مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی افزود: از مجموع ۳۹۹ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۱۴۳ مورد مثبت بوده‌ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۲۴ هزار و ۴۰۹ دوز واکسن تزریق شده‌ است.

واکسن کرونای بیماران خاص قم در بیمارستان فرقانی تزریق می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: به‌منظور افزایش نظارت‌های پزشکی، عملیات واکسیناسیون بیماران خاص در بیمارستان فرقانی قم انجام می‌شود.

محمود پرهام در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس، افزود: انجام واکسیناسیون در کاهش مرگ‌ومیرها و همچنین ایمن‌سازی جامعه به‌ویژه گروه‌های پرخطر موثر است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل تزریق واکسن به گروه‌های هدف در این استان، شاهد کاهش مرگ‌ومیرها و همچنین ایمن‌سازی جامعه در برابر این ویروس باشیم.

پرهام با اشاره به‌ضرورت تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران بدحال بستری شده در مراکز درمانی قم، افزود: بیماران بدحال در بیمارستان‌ها همچنان وجود دارند و باید با تمام توان در راستای تامین اکسیژن و داروهای مورد نیاز آن‌ها همانند گذشته اقدام تا کمترین آسیب به این بیماران وارد شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: اغلب واکسن‌های موجود در کشور که در حال تزریق هستند، دو مرحله‌ای هستند، یعنی دو مرحله بافاصله یک تا سه ماه که بر اساس نوع واکسن متفاوت است.

محمد حضوری ادامه داد: ایمنی‌زایی واکسن یک فرآیند زمان‌دار است که از دو تا سه هفته بعد از تزریق نوبت اول واکسیناسیون آغاز می‌شود و دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم واکسن، کامل می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین تزریق نخستین مرحله واکسیناسیون به معنای تکمیل ایمنی‌زایی نیست و رعایت پروتکل‌ها باید همچنان رعایت و لحاظ شود.

لزوم مدیریت افکار عمومی در راستای گسترش واکسیناسیون کرونا

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم که با حضور بهرام سرمست استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، بر لزوم اغناسازی و مدیریت افکار عمومی در راستای گسترش واکسیناسیون کرونا در سطح استان تاکید شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه گفت: در حال حاضر روند مراجعات به پایگاه‌های بهداشتی در استان قم نزولی است، به‌طوری‌که مراجعات روزانه هفته قبل ۲ هزار و ۱۰۰ مورد بود، درحالی‌که اوایل اردیبهشت‌ماه، چهار هزار و ۲۰۰ مورد بود.

قدیر با تاکید بر حفظ و تداوم این روند، خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم کانون‌های تجمعی باعث پیک‌های سینوسی نشود و شاهد افزایش مراجعات نباشیم که این مساله مستلزم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است.

به گفته وی، در حال حاضر واکسیناسیون کرونا در سه مرکز تجمیعی و دو مرکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود و تاکنون ۲۲ هزار دز واکسن در استان قم تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۸۸ درصد مرگ‌ومیر در کووید ۱۹ در افراد سالمند بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است و ۲۵ درصد افراد بالای ۸۰ سال که به این بیماری مبتلا می‌شوند، دچار عارضه و مرگ می‌شوند.

وی با بیان این‌که هدف از واکسیناسیون ایمن‌سازی افراد است، تاکید کرد: دستگاه‌های متولی و رسانه‌ها باید نسبت به اغناسازی افکارعمومی تلاش کنند تا گروه‌های هدف برای انجام واکسیناسیون مراجعه کنند.

میزان بستری قطعی و محتمل مبتلا به کرونا رو به کاهش است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: میزان بستری قطعی و محتمل روزانه مبتلا به کرونا در استان رو به کاهش است و از ۱۷ هزار تست انجام شده در هفته گذشته، به ۱۱ هزار و ۶۹۸ تست در هفته جاری کاهش یافته که ۲ هزار و ۲۵۶ تست مثبت شده است.

سیامک محبی افزود: درصد مثبت بودن آزمایش‌های پی سی آر در هفته گذشته ۵۶.۶ درصد و در حال حاضر به ۴۹ درصد رسیده است که هفته آینده نیز کاهش و به‌تبع آن تعداد بیماران و بیماران بدحال کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: مناطقی از جمله شهرک قدس و مهدیه در استان همچنان قرمز است و هنوز منطقه آبی در استان قم نداریم.

وی با بیان این‌که در موج سوم کرونا هفت هزار و ۲۱ نفر در طرح شهید سلیمانی ره‌گیری شده‌اند، گفت: از ۹۸ درصد افراد شناسایی و ره‌گیری شده در این طرح تست گرفته شده و از ۲ هزار و ۲۵۶ بیمار شناسایی شده، ۲ هزار و ۹۳ نفر قابل ره‌گیری بودند و بقیه همکاری نکردند.

انجام ۱۲۸ هزار و ۶۰۹ تست در طرح شهید سلیمانی

محبی بیان کرد: از ابتدای آغاز طرح شهید سلیمانی در آذرماه پارسال تاکنون، ره‌گیری ۶۹ هزار و ۲۱۰ نفر، انجام ۶۱ هزار تست سریع، شناسایی سه هزار و ۵۶۶ مورد مثبت، یک هزار و ۳۵۶ مورد مراقبت در منزل، ۲۴۶ مورد ارجاع افراد به بیمارستان و ۹۵ هزار و ۴۱۳ مورد بازرسی از محیط کار انجام شده است.

به گفته وی، تاکنون تعداد ۱۲۸ هزار و ۶۰۹ تست در طرح شهید سلیمانی انجام شده است و هدف این طرح به حداقل رسیدن تردد افراد کرونا مثبت است.

وی با بیان این‌که تاکنون بیش از ۲۴ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است، ادامه داد: گروه سنی ۷۰ تا ۷۵ سال از ابتدای هفته آینده برای انجام واکسیناسیون فراخوان خواهند شد.

رئیس مرکز بهداشت قم افزود: واکسیناسیون مناطق روستایی سلفچگان، دستجرد ، کهک، پاچیان، قاهان و قلعه چم انجام شده که در دور بعد واکسیناسیون در مناطق روستایی، گروه سنی ۶۵ سال به بالا مورد هدف است.

محبی اضافه کرد: برنامه واکسیناسیون معلولان مراکز نگهداری و جانبازان شیمیایی نیز انجام شده است.

وی با بیان این‌که ترس و اعتماد مردم از چالش‌های واکسیناسیون کرونا است، گفت: با وجود این‌که در گروه سنی ۷۵ سال به بالا، ۲۲ هزار نفر در استان قم زندگی می‌کنند تاکنون فقط پنج هزار نفر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات بیماران مبتلا به کرونا که در مطب‌های خصوصی شناسایی می‌شوند باید برای ره‌گیری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد، درحالی‌که تاکنون کمتر از ۱۰ پزشک این اطلاعات را از طریق فضای مجازی در اختیار نماینده دانشگاه قرار داده‌اند.

محبی افزود: این وضعیت مطلوب نیست و مطب‌های خصوصی باید ملزم به ارائه اطلاعات بیماران مبتلا به کرونا باشند.

اجرای طرح ممنوعیت تردد بین‌شهری با استقرار پنج گیت در ورودی‌های شهر

معاون عملیات فرماندهی انتظامی قم نیز گفت: برابر مصوبات ستاد کرونا در اجرای طرح ممنوعیت تردد بین‌شهری، پنج گیت در ورودی‌های استان قم مستقر شده است.

فرزاد عسگری با بیان این‌که برابر آمارها، از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۳ هزار و ۲۵۰ فقره جریمه به‌صورت دستی صادر شده است، افزود: ۱۱ هزار و ۲۰۴ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و ۱۰ هزار جریمه یک‌میلیون تومانی نیز توسط دوربین‌ها ثبت شده است.

بازگشایی بوستان‌های شهری

معاون خدمات شهری شهردار قم نیز گفت: بوستان‌ها از شنبه هفته جاری بازگشایی شده و ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها و آبخوری‌ها روزانه انجام می‌شود.

امیر سامع افزود: اطلاع‌رسانی برای عدم تجمع در بوستان‌ها با نصب بنر انجام شده و در این راستا نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد.

حسن احمدلو رئیس اتاق اصناف قم نیز گفت: از ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه، ۳۳۱ بازرسی از اصناف قم انجام شده و ۵۰ مورد به تعزیرات معرفی شده‌اند.

قم در وضعیت نارنجی ماند

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز گفت: هفته آینده نیز وضعیت قم نارنجی است و حداکثر دو سوم کارکنان دستگاه‌های اضطراری و یک‌دوم کارکنان سایر دستگاه‌ها باید در محل کار حضور داشته باشند.

محسن اوروجی افزود: تمام مصوبات شرایط نارنجی در هفته آینده لازم‌الاجراست و ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های غیربومی ممنوع است و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در شهر نیز از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ادامه دارد.

وی اضافه کرد: مصوباتی از جمله تعطیلی نماز جمعه، آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در راستای گسترش واکسیناسیون در سطح استان، مصلای قدس بعد از تجهیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.

به گفته اوروجی، آزمون کلاس‌های نهم و دوازدهم از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد به‌صورت حضوری در مدارس برگزاری می‌شود.

لزوم اغناسازی افکار عمومی در طرح واکسیناسیون

استاندار قم در جلسه ستاد مدیریت بحران قم، با تاکید بر اغناسازی افکار عمومی در طرح واکسیناسیون، بیان کرد: افکار عمومی به‌ویژه برای جامعه هدف باید از طرف شورای اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها به سمت لزوم و فواید واکسیناسیون مدیریت شود.

بهرام سرمست ابراز امیدواری کرد: در ماه‌های آینده با گسترش واکسیناسیون از شکل‌گیری موج‌های بعدی بیماری جلوگیری شود و مردم نیز فرصت را از دست ندهند و بر اساس اولویت‌های تعیین ‌شده در مراکز واکسیناسیون حضور یابند.

وی افزود: در راستای گسترش طرح واکسیناسیون دستگاه‌های اجرایی استان باید سالن‌های مناسب خود را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند تا مراکز واکسیناسیون در سطح استان افزایش یابد و از تجمع در مراکز فعلی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: مطب‌های بخش خصوصی موظف هستند اطلاعات بیماران کرونایی را در راستای ره‌گیری و نظارت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند و سازمان نظام پزشکی پیگیری کند تا مصوبه اطلاعات بیماران کرونایی اجرایی شود.

وی با اشاره به این‌که ممنوعیت سفرهای بین استانی از دیروز شروع شده و تا شنبه ادامه دارد، گفت: نیروهای انتظامی با دقت و جدیت طرح را اعمال کنند و نظارت‌های دقیقی در حوزه امنیتی و انتظامی صورت گیرد.

استاندار قم افزود: با توجه به این‌که قم در محل تردد است و امکان رفت‌وآمد به این شهر زیاد است، باید مراقبت و کنترل‌ها افزایش یابد که امیدواریم به نحو احسن اجرایی و به کاهش سفر کمک شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری حضوری آزمون‌های حضوری پایه نهم و دوازدهم و کنکور سراسری و سایر آزمون‌های تحت نظر سازمان سنجش در سطح ستاد ملی به تصویب رسیده که باید اطلاع‌رسانی شود و از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خانواده‌ها اطمینان خاطر دهیم.

وی افزود: آموزش‌وپرورش از هم‌اکنون نسبت به تامین فضای امن و دقیق که می‌توان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اطمینان خاطر داد، اقدام کند.

سرمست همچنین گفت: دقت و نظارت بیشتری در آرامستان‌ها و پایانه‌های درون‌شهری شود، به‌ویژه در ایام تعطیلی عید فطر صورت گیرد تا از تجمعات احتمالی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارشی‌هایی که از حرم حضرت معصومه(س) رسیده، نیاز است تا نظارت‌ها و مراقبت‌ها به‌ویژه در تعطیلات عید فطر افزایش یابد.

اولین مرکز جامع واکسیناسیون کرونا در قم افتتاح شد

استاندار قم گفت: عملیات واکسیناسیون در قم به‌خوبی در حال انجام است و امیدواریم با افتتاح این مرکز شهروندان عزیز به‌موقع واکسینه شوند.

سرمست در آیین افتتاح اولین مرکز جامع واکسیناسیون کرونا در قم گفت: عملیات واکسیناسیون در قم به‌خوبی در حال انجام است و امیدواریم با استقبال گروه‌های هدف اعلام شده جهت واکسیناسیون بتوانیم به‌زودی در کنترل بیماری موفق باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این مراسم ضمن اشاره به آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در گروه سنی سالمندان، از  کلیه سالمندان بالای ۷۵ سال خواست با حضور در مراکز واکسیناسیون کرونا  نسبت به دریافت واکسن خود اقدام نمایند.

این مرکز که در مجتمع امام خمینی (ره) جنب گلزار شهدا راه‌اندازی گردیده است، صبح امروز  با حضور استاندار قم و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی، به‌طور رسمی آغاز بکار کرد.

پاسخ آیت‌الله نوری همدانی در رابطه با تزریق واکسن کرونا

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید به استفتایی در خصوص تزریق واکسن کرونا پاسخ داد.

در متن استفتا آمده است: بسمه‌تعالی، محضر مبارک حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی دامت برکاته، سلام‌علیکم و رحمه‌اللّه‌وبرکاته؛ با توجه به  همه‌گیری بیماری کرونا و نیاز به واکسن زدن تمام آحاد جامعه، آیا می‌توان از زدن واکسن خودداری کرد؟

وی در پاسخ بیان کرد: بسمه‌تعالی، سلام‌علیکم، تبعیت و موافقت لازم است.

قم با همراهی مردم از پیک چهارم کرونا عبور کرد

استاندار قم با قدردانی از مردم فهیم استان به‌واسطه رعایت مسائل بهداشتی در خیز چهارم کرونا به‌ویژه در شب‌های قدر و روز قدس گفت: در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از موج چهارم کرونا عبور کردیم و از وضعیت قرمز به نارنجی رسیدیم.

سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در شرایط فعلی علاوه بر گروه َشغلی یک که در تمامی وضعیت‌ها امکان فعالیت دارند، گروه شغلی ۲ نیز کار خود را آغاز می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به برخی از مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری در موعد مقرر آزمون سراسری ۱۴۰۰ را از جمله آن ذکر کرد و گفت: با توجه به تجربه موفقی که در برگزاری آزمون سراسری ۹۹ داشتیم، امسال نیز این آزمون با کمترین آسیب برگزار خواهد شد.

استاندار قم اضافه کرد: بر اساس تصمیم این ستاد ، امتحان‌های پایه نهم و دهم متوسطه و همچنین امتحانات نهایی دیپلم نیز به شکل حضوری در وقت و زمان تعیین شده انجام می‌شود.

سرمست همچنین یادآور شد: با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید فطر مقرر شد به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و کنترل دقیق‌تر این بیماری، سفرها در همه مناطق کشور با هر وضعیت کرونایی ممنوع باشد، امیدواریم مردم در استان ساکن باشند و به حداقل سفر بسنده کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان جرایم تعیین شده برای خودروهای متخلف در این ایام نیز، گفت: جریمه ۱۰ میلیون ریالی و همچنین پنج میلیون ریالی برای ورود خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود: علاوه بر آن، پرداخت جریمه پنج میلیون ریالی مشمول مناطق زرد نیز خواهد شد و خودروهایی که با پلاک غیربومی به شهرهای دارای وضعیت زرد وارد شوند هم باید این جریمه را پرداخت کنند.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود مبارزه با کرونا را بی‌امان، همه‌جانبه و فراگیر توصیف کرد و افزود: در این زمینه طرح‌هایی مانند طرح شهید سلیمانی و همچنین محدودیت‌هایی که برای کسبه و اصناف اعمال می‌شود، حائز اهمیت است.

وی همچنین اقدامی که جبهه سلامت در امر بیماریابی و درمان سرپایی بیماران می‌کنند را نیز مهم دانست و گفت: بسیج، هلال‌احمر، مرکز بهداشت و شهرداری نیز در قالب قرارگاه شهید سلیمانی به فرماندهی فرماندار تلاش‌های فراوانی را انجام می‌دهند، که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: همه این‌ها قطعه‌های یک پازل است که نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی می‌باشد که خوشبختانه هم اعضای ستاد استانی این هماهنگی را دارند و هم مردم و خیران پای کار هستند و هم مراجع و علما نظرهای ارشادی بسیار مناسب و راهگشایی دارند.

وی بیان کرد: از همه مهم‌تر در ستاد ملی با ریاست رئیس‌جمهور و تحت تدابیر، راهنمایی‌ها و تاکیدهای رهبر معظم انقلاب نیز یک هماهنگی مناسبی را شاهد هستیم که به توفیق‌های ما در پشتییانی از جبهه سلامت کمک می‌کند.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم واکسیناسیون کرونا پروتکل های بهداشتی گسترش واکسیناسیون مراکز واکسیناسیون طرح شهید سلیمانی اطلاعات بیماران طرح واکسیناسیون راستای گسترش رعایت پروتکل ها مبتلا به کرونا افکار عمومی اردیبهشت ماه انجام می شود ویروس کرونا استاندار قم واکسن کرونا حال حاضر استان قم هفته آینده قم نیز گفت جلسه ستاد دستگاه ها انجام شده گروه سنی ستاد ملی نظارت ها ۲ هزار ره گیری بر اساس قم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۸۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!

 ارزیابی مکانیزم‌های اثرگذاری بودجه عمومی بر روی نرخ فقر نشان‌می‌دهد که آیا لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با مولفه‌های که گفته شد در سال آینده حامی فقرا خواهد بود

به گزارش صدای بورس، بر اساس داده‌های برآوردی سرانه حقیقی بودجه عمومی، این شاخص در سال ۱۴۰۳ به سطح سال ۱۳۹۰ خواهد رسیدبه‌عبارت دیگر بر اساس لایحه بودجه، دولت در سال ۱۴۰۳ معادل ۵ میلیون تومان به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ برای هر ایرانی هزینه خواهد که دقیقاً معادل همان مبلغ در سال ۱۳۹۰ است.

این در حالی است که اگر از منظر فقر (که یکی از موضوعات مهم است که بودجه نسبت به آن مسئولیت دارد) به موضوع توجه شود، جمعیت فقرا در سال ۱۴۰۳ در کشور حدود ۱۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۱۳۹۰ است.

با فرض اینکه کاهش سرانه بودجه به معنی کاهش به نسبت مساوی میان همه موضوعات بودجه‌ای باشد، می‌توان نتیجه گرفت با وجود افزایش قابل توجه نرخ فقر ، امکانات بودجه برای مقابله با فقر در سطح سال ۱۳۹۰ قرار دارد.

این گزارش ادامه می‌دهد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نشان‌می‌دهد که نسبت بودجه عمرانی به تولید ناخالص داخلی در کشور همچنان روندی نزولی دارد، این مسئله در کنار کاهش حقیقی هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی، نشان دهنده کاهش اثرگذاری بودجه بر روی رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش نرخ فقر است.

این گزارش توضیح می‌دهد که بر اساس داده‌های برآوردی شیب کاهشی شاخص نسبت کسری تراز عملیاتی به تولید ناخالص داخلی برای سال ۱۴۰۳ تندتر شده و این کاهش به‌دلیل تکیه بیشتر بر درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌های بودجه‌ای و نرخ رشد اقتصادی مناسب در سال‌های اخیر است.

فارغ از سایر تبعات این مسئله که در جای خود قابل تحلیل است، به‌طور کلی این موضوع از منظر کاهش کسری بودجه و تبعات آن برای تورم و افزایش فقر می‌تواند مثبت ارزیابی شود. با این حال، ترکیب جمعیت پرداخت کننده مالیات خود می‌تواند از منظر تأثیر بر فقرا یا جمعیت نزدیک خط‌فقر قابل تحلیل باشد.

هرچند که سیاست‌گذار سعی کرده مالیات بر ارزش افزوده اثر کمتری بر روی فقرا داشته‌باشد، با این حال این شیوه مالیات ستانی، روش ایده آل برای توزیع درآمد و مقابله با فقر نیست. ایده‌آل‌ترین نوع مالیات در مقابله با فقر، مالیات بر مجموع درآمدها است و سازه مالیاتی در ایران فاصله زیادی با شرایط مطلوب دارد.

در این گزارش مطرح می‌شود که تسهیلات تکلیفی اشتغال‌زایی که بخشی از آن به فقرا اختصاص می‌یابد از ظرفیت‌های خوب دیده شده در بودجه‌های سال‌های اخیر است که مبلغ آن در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز افزایش یافته‌است. با این حال، عملکرد ضعیف این تسهیلات در سال‌های گذشته امید به تأثیر قابل توجه آن بر کاهش فقر از طریق اشتغال و توانمندسازی را مبهم می‌کند.

در این گزارش آمده است که بر اساس قوانین برنامه و با توجه به رشد ۳۵ درصدی حداقل دستمزد، متوسط مستمری کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز باید ۳۵ درصد افزایش یابد با این حال در بند (ذ) تبصره ۱۵ بخش اول قانون بودجه سال ۱۴۰۳ میزان رشد مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد (۳۰%) تعیین شده است که کمتر از ۳۵ درصد رشد حداقل دستمزد است.

فقیرترین فقرا در اولویت کالابرگ قرار بگیرند

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌کند که اعتبارات لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌طور مشخص در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شود و از جابه‌جایی ردیف‌های تبصره هدفمندی که در سال ۱۴۰۲ در دستور کار دولت قرار گرفت، اجتناب شود.

همچنین در شرایطی که دلایل گذشته گسترش فقر در ایران همچنان به قوت خود باقی است ادامه روند فقرزدایی به سبک گذشته در بودجه عمومی خطای سیاست‌گذاری به‌حساب می‌آید، بنابراین اعتبارات حمایتی در بودجه عمومی نیازمند یک بازنگری کلی در راستای اولویت‌بندی و انتظام بخشی است.

رویکرد اولویت‌بندی برای تخصیص اعتبارات حمایتی ناکارآمدی‌های کنونی بودجه عمومی در راستای فقرزدایی را کاهش داده و منجر به بهبود اثرگذاری بودجه عمومی بر نرخ فقر می‌شود. به این منظور پیشنهاد می‌شود در تخصیص اعتبارات مربوط به مصارف حمایتی هدفمندی یارانه که اصلی‌ترین بخش بودجه در مقابله با فقر شناخته می‌شود، توجه ویژه به دو گروه فقیرترین فقرا و کودکان، از جمله در موضوع یارانه‌های تشویقی کالابرگ الکترونیک در اولویت قرار گیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟
  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • چرا خیزش دانشجویی آمریکا صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت؟
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • هشدار جدی جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • نقش بالای شرایط اقتصاد کلان در گسترش فقر/ ظرفیت‌های فقرزدایی بودجه عمومی را محدود کرده است
  • پیش بینی ۷۵۸ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه