Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@16:40:18 GMT

هنر گلیم‌بافی نمین در سطح جهانی شناخته شده است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۸۹۱۷

هنر گلیم‌بافی نمین در سطح جهانی شناخته شده است

گروه استان‌ها- استاندار اردبیل گفت: هنر گلیم بافی بخش عنبران شهرستان نمین حتی در سطح جهان نیز شناخته شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاردبیل، به نقل از میراث فرهنگی استان، اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در آیین رونمایی از این گلیم شهرستان نمین را مهد صنایع دستی به ویژه در گلیم‌بافی در سطح کشور ذکر کرد و اظهار داشت: هنر گلیم‌بافی بخش عنبران شهرستان نمین حتی در سطح  جهان نیز  شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهنامجو  با تجلیل از بانوان زحمت‌کش فعال در زمینه گلیم‌بافی شهرستان نمین  افزود: گلیم‌بافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی هنرهای منطقه بوده و در اقتصاد و درآمد مردم این  شهرستان  نقش اساسی دارد.

وی بیان کرد: با مشوق‌های میراث فرهنگی، هنرمندان این صنایع دستی برای ادامه مسیر مصمم‌تر و جدی‌تر عمل می‌کنند و باید برای رونق این حرفه بیشتر تلاش کرده تا هم درآمد بهتری داشته باشند و هم برای ماندگاری این هنر ثابت قدم شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم شهر عنبران را مهد تولید گلیم در استان و دارای رتبه سوم تولید این بافتنی در کشور دانسته و افزود: در استان بیش از چهار هزار هنرمند در تولید گلیم مشغول فعالیت هستند و سالانه 90 تا 120 هزار متر مربع گلیم در شهر عنبران تولید می‌شود و گلیم این شهر زیبا دارای نشان بین‌المللی کیفیت از یونسکو است.

تولید صنایع دستی در استان چهارمحال و بختیاری حال و روز ناخوشی داردزندانیان استان مرکزی آموزش‌های صنایع دستی را فرامی‌گیرندصنایع دستی را هم خرید کن و هم بفروش !

نادر فلاحی ارزش ریالی صادرات گلیم از استان اردبیل را نزدیک به 40 میلیارد ریال در سال اعلام کرده و افزود: مقصد صادرات این دست بافت از این استان را کشورهای اروپایی و آسیایی دانست.

به گفته وی 30 درصد گلیم تولیدی شهر عنبران که دارای نقوش و اشکال منحصر به فرد است، صادر و 70 درصد در بازارهای داخلی عرضه می‌شود و شهر عنبران به علت اشتهار به تولید گلیم، با پیگیری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان شهر ملی گلیم در ایران ثبت شده است.

استاندار اردبیل در سفر به شهرستان نمین از  محل موزه دائمی صنایع دستی این شهرستان بازدید کرده و برپایی 30 غرفه جدید و ایجاد اشتغال و حمایت از صنعتگران صنایع دستی را کاری مهم قلمداد کرد.

وی اظهار داشت: کارهای خوبی برای راه‌اندازی این مجموعه انجام شده و پرداخت تسهیلات بانکی 10 تا 50 میلیون تومانی به فعالان برای صنایع دستی شهرستان نمین در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/142/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میراث فرهنگی شهرستان نمین شهر عنبران صنایع دستی گلیم بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۸۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد امروز در نخستین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: صنعت گردشگری یکی از شاخص‌های توسعه‌ای شهرستان مسافرپذیر مهاباد بوده که توسعه زیرساخت و تقویت این بخش در دستور کار قرار دارد.

وی بر حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی تاکید کرد و ادامه داد: مکان‌های باستانی در مناطق مختلف نیز باید با استفاده از تابلو و علائم صیانت شوند.

واحد جولایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد هم اظهار کرد: پارسال برای ۱۰ اثر فاخر شهرستان با هدف ثبت ملی تشکیل پرونده شده که امسال نسبت به لوح رسمی ثبت‌ملی آنها اقدام خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین پارسال ۵ کارگاه آموزشی در حوزه صنایع‌دستی با حضور اساتید برجسته برگزار شد و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت.

وی یادآورشد: بازسازی مساجد تاریخی، مرمت موزه، توسعه روستا‌های هدف گردشگری، سکوسازی اماکن تاریخی و ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری از دیگر اقدامات پارسال بود.

بابک رستم‌پور شهردار مهاباد هم در این جلسه بیان کرد: ۲۳ میلیارد ریال برای مرمت، بازسازی و حفظ اماکن تاریخی سطح شهر در بودجه امسال پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: محوطه‌سازی، حفظ بافت‌های تاریخی، کمک به اجرای طرح‌های گردشگری از دیگر برنامه‌های شهرداری در حوزه گردشگری شهرستان است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • یازدهمین جشنواره شکوفه‌های بهاری در رامسر برگزار می‌شود
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند