Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@08:52:26 GMT

عجله از فرصت سوزی خطرناک‌تر است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۸۹۹۳

عجله از فرصت سوزی خطرناک‌تر است

«عجله کار شیطان است»؛ این مثل زیبا در فرهنگ دینی و ایرانی ما مؤید آن است که تعجیل در انجام هر کاری از منظر بزرگان کاری ناپسند شمرده شده و در نهایت خسارت بار خواهد بود. در حدیثی از رسول خدا(ص) نیز نقل شده است: «مردم را عجله هلاک می‌کند، اگر مردم با تأمل کارها را انجام می دادند کسی هلاک نمی شد».

تأثیرات زیان‌بار تعجیل را تنها نمی توان به امور فردی خلاصه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه بسا در عرصه اجتماعی و سیاسی تصمیم کارگزاران حکومتی از آنجا که با امور ملت سر و کار دارد، سرنوشت جمعیت زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار داده و منافع ملی را ضایع کند. پس سنجیده عمل کردن، به نظر در عرصه‌های عمومی بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

ذکر این مقدمه از آن جهت بود که یادآور شویم این روزها مذاکرات هسته ای وین با سرعت هر چه تمام تر در حال برگزاری است. در حالی که طرف غربی تاکنون هیچ نرمشی از خود نشان نداده و حتی حاضر به رفع تحریم‌های ظالمانه به عنوان ابتدایی‌ترین پیش شرط ایران و آزادی پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی در بانک‌های خارجی هم نیست، مقامات دولتی با خوش‌بینی تمام در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که احیای برجام به زودی عملی خواهد شد.

هشدار رهبر انقلاب

بسیاری از کارشناسان این القای خوش‌بینی کاذب از سوی مقامات دولتی را به ضرر منافع کشور می‌دانند و معتقد هستند چنین سخنانی پالس ضعف بوده و طرف مقابل را برای امتیاز گیری از جمهوری اسلامی جری تر خواهد کرد. تهران پیش‌تر به صراحت اعلام کرده در باب گفت‌وگوهای برجامی هیچ نوع وقت کشی و خرید زمان برای امتیازگیری از سوی طرف مقابل را تحمل نخواهد کرد. در عین حال رهبر انقلاب اسلامی هرگونه عجله در رسیدن به توافق هسته‌ای را نیز به صلاح ندانسته و مورد نکوهش قرار داده‌اند. حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی عیدانه خود که در آستانه سال نو ایراد شد در این باره فرمودند: «برخی می‌گویند فرصت هست، نباید فرصت سوزی کنیم (اشاره به تغییر رؤسای جمهور آمریکا). بله ما هم قائل به این هستیم که باید از فرصت‌ها استفاده شود، ولی عجله‌ای هم نباید در کار باشد. عجله در مواردی خطرش از فرصت سوزی هم بیشتر است. کما اینکه در قضیه برجام ما عجله کردیم، اقدامات آن‌ها روی کاغذ بود اما اقدامات ما روی زمین بود، این‌بار نباید عجله کنیم».

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

هشدار رهبری در حالی است که ناظران سیاسی معتقد هستند خسارت وارد شده به کشور پس از امضای برجام از آن جهت بود که مداقه لازم در توافق نامه صورت نگرفت. تصویب چشم بسته، بدون بررسی و ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس شورای اسلامی قطعاً قابل چشم‌پوشی نیست. چه بسا اگر دقت بیشتری در این زمینه صورت می‌گرفت امروز این همه خسارت به کشور وارد نمی شد.

نبش قبر کردن رویدادهای گذشته اتفاق خوبی نیست، اما واکاوی در این زمینه می‌تواند از تکرار اشتباه‌ها جلوگیری کند. دولت دوازدهم واپسین روزهای خود را سپری می‌کند و طبق تقویم انتخاباتی، حسن روحانی تا کمتر از سه‌ماه دیگر سکان هدایت امور اجرایی کشور را به رئیس جمهور بعدی واگذار خواهد کرد. هرچند افزایش تعاملات در عرصه سیاست خارجی تا آخرین لحظه‌ای که دولت بر سر کار است باید مد نظر باشد، ولی شکی نیست که تأکید بی‌مهابای دولت روحانی بر بازگشت به برجام به هر شکل ممکن و بدون تأمل کافی و کار کارشناسی شده می‌تواند بار دیگر خسارت زا باشد. مهم‌ترین شرط جمهوری اسلامی برای بازگشت آمریکا به میز مذاکره و احیای برجام لغو تمامی تحریم‌ها و سپس راستی آزمایی این اقدام است. حتی در صورت لغو تحریم‌ها – اقدامی که تردیدهای بسیاری در مورد آن وجود دارد – برای راستی آزمایی به حداقل بین ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز است؛ نکته‌ای که باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد. در این بین نقش مجلس شورای اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است. مجلس به عنوان منتخب مردم وظیفه خطیر نظارت بر امور مختلف را بر عهده دارد و عرصه سیاست خارجی هم از آن مستثنا نیست. به نظر می‌رسد خانه ملت می‌تواند در هنگامه‌ای که کشور در کوران انتخابات و تحت تأثیر اخبار این ماراتن قرار دارد، مداخله جدی تری در مذاکرات برجامی داشته باشد تا بدون هیچ‌گونه عجله‌ای و تنها بر اساس سیاست‌های کلی نظام به آن جهت دهد تا از تکرار تجربه سال ۱۳۹۶ جلوگیری شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دولت مذاکرات برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۸۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید درخشان: برای تمدید قرارداد اوسمار عجله نکنید

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس با شکست مقابل شاگردان مجتبی حسینی از جام حذفی کنار رفت تا نتواند همانند فصل گذشته، موفقیت خود در این تورنمنت (قهرمانی حذفی) را تکرار کند. این در حالیست که آنها همچنان مدعی قهرمانی این فصل لیگ برتر محسوب می‌شوند و منتظر لغزش استقلال در صدر جدول هستند.

حمید درخشان درباره شکست پرسپولیس مقابل آلومینیوم گفت: به نظرم با تمام احترامی که برای آلومینیوم قائلم و عقیده دارم خوب و جانانه بازی کردند، باید بگویم پرسپولیس در این بازی به خودش باخت نه به تیم حریف. وقتی شما از حریف جلو می‌افتید و فاصله دو گله ایجاد می‌کنید یعنی نسبت به حریف برتری دارید ولی اینکه بعداً در چند نوبت بازی برده را با تساوی عوض می‌کنید و در نهایت در ضربات پنالتی بازی را واگذار می‌کنید این نشان از تصمیمات اشتباه سرمربی در جریان بازی دارد که نتوانسته بازی را کنترل کند و از برتری تیمش محافظت کند. تعویض‌های اشتباه و بازی دادن به بازیکنان در پست‌های غیر تخصصی از جمله این اشتباهات بود که در نهایت باعث شد پرسپولیس یک پیروزی را با شکست و حذف از مسابقات عوض کند.

وی با اشاره به روند این بازی گفت: اگر پرسپولیس ابتدا از حریف خود عقب می‌افتاد و بعد کار را به تساوی می‌کشاند قابل توجیه بود ولی وقتی شما جلو افتادی و برتری خودت را از دست دادی یعنی تصمیمات اشتباه گرفتی. برای همین است که می‌گویم پرسپولیس بازی را به آلومینیوم واگذار نکرد و به خودش باخت و متاسفانه حذف شد. جام حذفی می‌توانست میانبر خوبی برای قهرمانی و آسیایی شدن باشد ولی حالا فقط لیگ برتر باقی مانده است.

پیشکسوت پرسپولیس در مورد ماجرای تمدید قرارداد اوسمار که گفته می‌شد وابسته به نتیجه این بازی و تقابل با سپاهان است هم گفت: من همیشه گفته‌ام نباید در تصمیم‌گیری‌ها عجله کرد و احساسی برخورد کرد. الان وقت صحبت در مورد تمدید قرارداد نیست و هنوز چند بازی دیگر تا پایان فصل باقی مانده است و باید صبر کنیم فصل تمام شود و بعد در مورد او تصمیم بگیریم. الان برای صحبت در مورد تمدید قرارداد با اوسمار زود است و بهتر است این موضوع به پایان فصل موکول شود.

وی در مورد عملکرد امیررضا رفیعی و تاثیر نبود بیرانوند در نتیجه این بازی گفت: به نظرم رفیعی در گل‌های دریافتی در جریان بازی مقصر نبود ولی اگر بیرانوند بود با توجه به تجربه بالاترش ممکن بود در ضربات پنالتی بهتر به پرسپولیس کمک کند.

درخشان در مورد تقابل حساس این هفته با سپاهان هم توضیح داد: کار پرسپولیس در این بازی سخت است و با توجه به حذف از جام حذفی سخت‌تر هم شد و بازیکنان با استرس بیشتری به بازی‌ها می‌روند. سپاهان هم در چند هفته اخیر دوباره اوج گرفته و به روزهای خوبش نزدیک شده است. اگر پرسپولیس این بازی را ببرد تا حد زیادی به قهرمانی نزدیک شده است چرا که سخت‌ترین بازی در بین بازی‌های باقی مانده این دیدار است.

دیگر خبرها

  • فرصت سوزی عجیب کریس وود مقابل دروازه منچسترسیتی (ناتینگهام فارست 0-1 منچسترسیتی)
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • برد خفیف النصر در شب فرصت‌سوزی‌های رونالدو
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • حمید درخشان: برای تمدید قرارداد اوسمار عجله نکنید
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • سوسیداد 0-1 رئال: تیم کارلتو برای قهرمانی عجله دارد