Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، امروزه اهمیت مرز و مرزنشینی بر کسی پوشیده نیست؛ غیور مردان و شیرزنانی که از رفاه و آسایش زندگی گذشته و در حاشیه مرز‌ها ساکن شده و راه نفوذ بر هر بیگانه‌ای را سد کرده‌اند.

خراسان جنوبی با داشتن ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، افراد زیادی را در حاشیه این مرز‌ها ساکن کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه دولت از سال‌های گذشته برای تشویق و ترغیب مرزنشینان حمایت‌هایی را در نظر گرفته، اما بسته‌های تشویقی دولت به مرور آب می‌رود و چیزی نصیب مرزنشینان نمی‌شود.

ابتدای دهه ۹۰ دستگاه‌های مسئول تصمیم گرفتند که از ظرفیت مرز برای صادرات سوخت استفاده کنند و بر این اساس، سه استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان برای صادرات سوخت مورد توجه دولت قرار گرفتند که با هدف تقویت اقتصادی مرزنشین‌ها و تأمین معیشت آن‌ها از طریق فعال کردن تعاونی‌ها دنبال می‌شد؛ بنابراین تصمیم، افرادی که در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز ساکن بودند از سهمیه سوخت بهره‌مند می‌شدند و حالا به واسطه بهره‌مندی از این امتیاز می‌توانستند در تعاونی‌ها مشارکت کنند که نقش بسزایی در جلوگیری از خالی شدن مرز‌ها ایفا می‌کرد.

تغییر مسیر مصوبه هیئت وزیران

هیئت وزیران در جلسه مورخ هشتم تیر ۱۳۹۹، با هدف ارتقای توان اقتصادی ساکنین روستا‌های مرزی و تخصیص سهمی از درآمد‌های حاصل از صادرات زمینی فرآورده‌های نفتی، تعیین سهمیه فروش سوخت به مرزنشینان را به تصویب رساند.

به موجب این مصوبه، از ابتدای سال ۱۳۹۹، سهمیه کل سوخت نفت گاز تخصیصی به ساکنین روستا‌های مرزی مشمول این تصویب نامه، در سال، برابر ۴۵۰ (ماهانه برابر با ۵/۳۷) میلیون لیتر نفت گاز برآورد شد.

همچنین سهمیه هر خانوار مرزنشین مشمول این تصویب نامه، در سال حداکثر ۱۵۰۰ لیتر نفت گاز تعیین گردید.

بنا به گفته مرزنشینان متأسفانه از حدود یک سال پیش، استانداری و سازمان دهیاری‌ها در بحث اختصاص سهمیه سوخت به مرزنشینان ورود کرده و این امر را به دست گرفتند که این حرکت موجب نارضایتی در مناطق مرزی شده است.

چراکه حالا تعاونی‌ها مانده‌اند و هزار و یک مشکل اقتصادی دیگر؛ تعاونی‌هایی که قادر به پاسخگویی به اعضای خود هم نیستند و زیر فشار‌های مالیاتی کمر خم کرده‌اند.

از سویی دیگر سهمیه سوخت برخی از مرزنشینان بنا به دلایلی از لیست حذف شده و منبع درآمد شأن را از بین برده است.

حذف این سهمیه‌ها از یک سو و خشکسالی‌های پیش رو از یک سو باعث شده تا مرزنشینان راه مهاجرت را پیش بگیرند و به طرف شهر‌ها کوچ کنند.

سوخت از دست مرزنشینان خارج شد

رحیم آبادی یکی از مرزنشینان خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات سهمیه سوخت مرزنشینان گفت: سهمیه مرزنشینان از چندی پیش از این قشر گرفته شده و به دست استانداری افتاده است.

او با بیان اینکه فروش سوخت از دست مرزنشینان خارج شده است، افزود: در گذشته سود حاصل از فروش سوخت به جیب مرزنشینان می‌رفت، اما الان این امر انجام نمی‌شود.

رحیم آبادی با بیان اینکه گذشته از این امر، مالیات‌های سنگینی پیرامون سوخت برای تعاونی‌ها وضع شده است، اظهار کرد: این امر مشکلات زیادی برای اتحادیه و تعاونی‌ها ایجاد کرده که پیگیری‌های انجام شده مشکلی را حل نکرده است.

مرزنشین خراسان جنوبی ادامه داد: مالیات سوخت سال ۹۶ بخشیده شده، اما برای سال ۹۵ بیش از پنج میلیارد تومان مالیات تعلق گرفته که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

مالیات بر مرزنشینان

رحیم آبادی با بیان اینکه ماده ۲۵۱ بررسی می‌کند که آیا مالیات سال ۹۵ بر سوخت تعلق می‌گیرد، گفت: اگرچه در حال حاضر منتظر جواب این مصوبه هستیم، اما اداره مالیات منتظر نمی‌ماند و در صدد مزایده و فروش ساختمان اتحادیه است.

او با اشاره به مشکلات خشکسالی در مناطق مرزی افزود : کمبود باران و خشکسالی‌ها راه درآمدی برای مرزنشینان باقی نگذاشته و دام‌هایشان را با قیمت ارزان به فروش می‌گذارند.

رحیم آبادی با بیان اینکه تاکنون استانداری به صورت ماهانه مبلغی را از محل فروش سوخت به حساب مرزنشینان واریز می‌کرد که منبع درآمد خوبی بود، عنوان کرد: اکنون نه تنها پولی واریز نمی‌شود بلکه سهمیه بسیاری از خانوار‌ها هم حذف شده است.

مرزنشین خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از شرایط تعلق گرفتن سهمیه سوخت، قرار گرفتن مرزنشین در شعاع ۲۵ کیلومتر است، اظهار کرد: این در حالی است که خراسان جنوبی استانی کویری بوده و باید حاشیه مرزنشینی با دیگر استان‌ها متفاوت باشد.

او با بیان اینکه گندم و جو یارانه دار تاکنون به ما تعلق نگرفته است، گفت: همچنین هنوز در زمینه خرید دام تضمینی اتفاق مطلوبی نیفتاده و دام را با قیمت پایین به دلال می‌فروشند.

رحیم آبادی بیان کرد: در حال حاضر مرزنشینان این منطقه از کارگری در بازارچه ماهیرود اندکی درآمد خود را تأمین می‌کنند و اگر همین بازارچه هم نباشد، به ناچار کوچ می‌کنیم.

هیچ منبع درآمدی نداریم

سعادتی دیگر مرزنشین خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات سوخت مرزنشینان گفت: زمانی که مرزنشینان هیچ منبع درآمدی ندارند، چرا مسئولان کشوری سوخت این قشر را قطع می‌کند.

او با بیان اینکه در چنین شرایطی باید سوخت مرزنشینان دو برابر شود، افزود: در حال حاضر مشکلات زیادی اعم از کمبود آب و علوفه دام گریبان گیر مرزنشینان است.

بیشتر بخوانید

آتش، دوباره به جان کامیون های افغان در مرز ماهیرود افتاد+ فیلم بازارچه‌های مرزی بزودی بازگشایی می‌شوند بازگشایی چهارمین مرز مشترک ایران با افغانستان، به زودی

سعادتی ادامه داد: با ادامه روند فعلی کوچ مرزنشینان آغاز و روستا‌ها تخلیه می‌شود و مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر دولت خواهد شد.

این مرزنشین خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا الان هیچ سهمیه‌ای به مرزنشینان تعلق نمی‌گیرد، عنوان کرد: از پارسال، سوخت تعلق نمی‌گیرد و در دست شرکت نفت است.

او با بیان اینکه از مهر ماه پارسال سوخت در دست استانداری بود و ۲۰ درصد سود فروش طی دو مرتبه به حساب مرزنشینان واریز شد، عنوان کرد: در حال حاضر شرکت نفت، فروش سوخت مرزنشینان را بر عهده گرفته تا عوائد حاصل را در نواحی مرزی اشتغال زایی کند.

کوچ مرزنشینان

سعادتی با اشاره به کویری بودن خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر کوچ از بندان تا زیرکوه به طرف شهر شروع شده چراکه راه و چاره‌ای برایشان باقی نمانده است.

او با بیان اینکه قیمت گوسفند کاهش یافته است، افزود: در کنار کاهش قیمت گوسفند، نهاده‌های دامی افزایش یافته است.

سعادتی ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو جو بیش از هشت هزار تومان، هر کیلو کاه چهار هزار تومان به فروش می‌رسد.

این مرزنشین خراسان جنوبی تصریح کرد: دولت به ازای هر گوسفند سه کیلوگرم جو یارانه‌ای می‌دهد که کفاف چهار روز خوراک گوسفند را نمی‌دهد.

او با بیان اینکه تاکنون ۹۰ درصد چرای دام در بیابان و ۱۰ درصد در خانه بوده است، گفت: با خشکسالی‌های پیش رو ۱۰ درصد چرا در بیابان بوده و ۹۰ درصد خوراک گوسفند در خانه است.

لیست دریافت سوخت آب می‌رود

اسعد زاده رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت سوخت مرزنشینان گفت: از ابتدای سال ۹۸ امر جذب، فروش سهمیه سوخت و توزیع سود حاصله بین مرزنشینان توسط استانداری انجام می‌شود.

او افزود: در حال حاضر اتحادیه و تعاونی‌های مرزنشینان هیچ‌گونه اطلاعی از کمیت و کیفیت سوخت مرزنشینان ندارند.

اسعد زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر علت قطع سهمیه سوخت برخی از مرزنشینان بیان کرد: سهمیه به طور کامل قطع نشده، اما مشمولین دریافت سهمیه، به طور مرتب در حال تغییر هستند به گونه‌ای که گاهاً افرادی اضافه و یا افرادی حذف می‌شوند.

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار و ۴۹۳ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۴۲ هزار و ۱۵۴ نفر در خراسان جنوبی دارای کارت مرزنشینی معتبر هستند.

او با بیان اینکه قریب به ۳۰ هزار نفر از مرزنشینان فاقد کارت هستند، ادامه داد: همچنین کارت مرزنشینی برخی از افراد دارای نواقص و ایراداتی مانند نادرستی مشخصات، اتمام مهلت اعتبار و ... است.

درد سر‌های خشکسالی برای مرزنشینان

اسعد زاده با اشاره به مشکلات پیش روی مرزنشینان بیان کرد: محرومیت خراسان جنوبی، استضعاف عمومی مردم و معضلات ناشی از کمبود باران از جمله مشکلات پیش روی این قشر است.

او افزود: متأسفانه خشکسالی‌های متعدد و مستمر صدمه و لطمات بسیار سنگین به قشر کشاورز، دامدار و عشایر منطقه که اعضا تحت پوشش تعاونی‌های مرزنشین هستند، وارد کرده است.

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی بیان کرد: این مسئله باعث شده تا اعضای تعاونی‌های مرزنشین در امر تقویت بنیه مالی تعاونی‌ها ناتوان شده و تعاونی‌های آن‌ها با مشکل شدید کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش قرار گیرد.

او ضربه‌های کاری، شغلی و اقتصادی ناشی از کرونا را از دیگر مشکلات این قشر دانست و بیان کرد: افزایش هزینه‌های زندگی، بالا رفتن سقف مخارج عمومی، گرانی‌های پیش رو و از بین رفتن درآمد‌های کشاورزی از دیگر مشکلات این جامعه است.

اسعدزاده گفت: افزایش هزینه‌های مربوط به امور کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، عدم تعادل بین هزینه‌ها با قیمت تمام شده، متضرر شدن و ترک حرفه کشاورزی هم از جمله مشکلات مرزنشینان است.

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی بی ثباتی قیمت محصولات مرزنشینان و کشاورزان، پایین بودن قیمت این تولیدات و عدم تناسب هزینه‌ها با قیمت روز را از دیگر مشکلات پیش رو دانست.

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همکاری نمی‌کنند

اسعدزاده عدم وجود تسهیلات کافی و مناسب یکی از مشکلات مهم مرزنشینان دانست و گفت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همکاری نمی‌کنند و شرایط اخذ وام بسیار سنگین است.

او با اشاره به ضربه خشکسالی به مرزنشینان افزود: متأسفانه خشکسالی امسال در طول حداقل صد سال اخیر بی سابقه بوده و دامداران که متکی بر نزولات جوی و تکیه بر علوفه صحرایی هستند، بیشترین ضربه را متحمل شدند.

اسعد زاده ادامه داد: در کنار نبود آب کافی، کمبود، گرانی و نامرغوب بودن علوفه اعم از جو، کنستانتره، سبوس، یونجه و کاه بر مشکلات این قشر می‌افزاید.

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد زیادی از دام عشایر به دلیل نبود خوراک دام، کمبود دارو و بیماری‌های مختلف تلف شده‌اند، تصریح کرد: ضعف، لاغری و نبود مشتری برای خرید دام‌های باقیمانده دغدغه بزرگ مرزنشینان است.

او گفت: علی رغم اینکه قیمت فعلی دام یک سوم قیمت قبلی کاهش یافته، اما باز هم کسی مایل به خرید نیست.

اسعد زاده خواستار بخشودگی مالیات‌های معوقه شد و اظهار کرد: همچنین خواستار معافیت مالیاتی در ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم هستیم.

صادرات اجباری حذف شود

اسعد زاده گفت: حذف صادرات اجباری، اصلاح فهرست اقلام سهمیه‌ای با درخواست استان و اجازه واردات محصولات و تولیدات از افغانستان از دیگر راهکار‌های پیش رو برای رفع مشکلات مرز نشینان است.

او خواستار رفع مشکلات کارت‌های الکترونیک مرز نشینان شد و افزود: قانون ساماندهی مبادلات مرزی نیازمند اصلاح است که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

اسعد زاده با بیان اینکه برخی آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها موجب اخلال در امور مرز نشینان شده است که باید باز نگری شود، بیان کرد: حذف کلی طرح ساماندهی مبادلات مرزی و جایگزینی طرحی ساده و روان و باکارشناسی دقیق و پایدار در رفع مشکلات مرز نشینان بسیار مؤثر است.

رئیس اتحادیه مرز نشینان خراسان جنوبی خواستار رفع محدودیت الزام به برگشت ارز شد و اظهار کرد: تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی، تعاملات و جلب موافقت با بانک‌ها درخصوص همکاری با تعاونی‌های مرزنشینان در پرداخت تسهیلات و توجه به ثبات قوانین و مقررات از جمله پیشنهادات پیش رو برای رفع مشکلات مرز نشینان است.

چند درخواست

اسعد زاده با بیان اینکه خواستاریم محدودیت سقف مشمولین برخوردار از طرح ساماندهی و امتیازات مرز نشینی اضافه بر چهار نفر رفع شود، گفت: مرز نشینان باید از امتیازات بازارچه‌های مرزی بیشتر برخوردار شوند.

او افزود: مرزنشینان خواستار اجازه واردات چند قلم کالای مناسب و سودآور موجود در افغانستان و دیگر کشور‌های همجوار هستند.

اسعد زاده بیان کرد: همچنین خواستار عزم جدی و مشارکت همه دستگاه‌ها در خصوص رفع مشکلات موجود و ایجاد بستر مناسب برای شروع مجدد فعالیت تعاونی‌ها و برون رفت از زمین گیر شدن فعلی هستیم.

آنچه مسلم است محروم کردن مرزنشینان از سهمیه سوخت و واگذار کردن آن به سازمانی شبه دولتی نه تنها گلایه‌های زیادی را به دنبال دارد بلکه منبع درآمد این قشر را از بین برده که می‌طلبد مورد توجه ویژه قرار گیرد در غیر این صورت راه مهاجرت برای خانوار‌های مرزنشین هموار شده و خالی شدن مرز شرقی عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت.

منبع: مهر

انتهای پیام / ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرآورده های نفتی مرز مشترک سهمیه سوخت مرزنشین خراسان جنوبی نشینان خراسان جنوبی تعاونی های مرزنشین اشاره به مشکلات رئیس اتحادیه مرز خراسان جنوبی سوخت مرزنشینان حال حاضر منبع درآمد رحیم آبادی مشکلات مرز مرز نشینان خشکسالی ها رفع مشکلات سهمیه سوخت پیش رو اسعد زاده مورد توجه قرار گیرد فروش سوخت تعاونی ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس نامه‌ای به تاریخ سوم اردیبهشت ماه (یک هفته قبل)، خاندوزی وزیر اقتصاد از بذرپاش وزیر راه و شهرسازی خواسته است تا سهمیه سوخت خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، قطع شود. این در حالی است که در یک ماهه ابتدایی سال نیز ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شده است.

متن نامه وزیر اقتصاد و به وزیر راه به شرح زیر است:

"ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مستمر همکاران آن وزارتخانه شاغل در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در اجرایی نمودن مفاد ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و غیرفعال نمودن کارت سوخت خودرو‌های گازسوز فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث در فاز اول اجرای ماده قانونی یادشده، با توجه به نتایج مثبت حاصله از اجرای این ماده قانونی که منجر به افزایش پوشش بیمه‌ای وسایل نقلیه و همچنین صرفه‌جویی در مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر نفت و گاز شده است خواهشمند است دستور فرمایید در گام بعدی اجرای طرح، عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد تداوم اثرات مثبت اجرای این ماده قانونی باشیم.

در پایان خاطرنشان می‌سازد همکاران این وزارت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری و مساعدت می‌باشند تا این مرحله از اجرای قانون نیز با شایستگی عملیاتی گردد."

همان طور که در متن نامه مذکور اشاره شده است، بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه‌نامه شخص ثالث، ممنوع است. برهمین اساس نیز تا کنون مقدمات حذف کارت سوخت تاکسی‌ها و خودرو‌های گازسوز انجام شده است.

علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی نیز روز گذشته در گفتگویی در این باره اظهار داشت: "۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی ماه گذشته در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شد؛ لذا طبق قانون بناست خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث کارت سوختشان متوقف شود."

مهرماه سال گذشته نیز معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد تاکید کرده بود: تا بحال ۴۰ هزار خودرو نفت گاز سوز فاقد بیمه شناسایی شد که طبق فرایندی در یکماهه اول به دارندگان خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث، بهنگام سوختگیری پیغام "هشدار بیمه" ارسال می‌شود که همزمان سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز پیامک‌هایی به این گروه ارسال می‌کنند. این مقام مسئول اظهار داشت: اگر دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه نامه خود در یکماه نکنند، وارد لیست خاکستری شده و به هنگام سوختگیری در ماه دوم پیغام" خطا بیمه" را دریافت خواهند کرد که به منزله غیرفعال شدن کارت سوخت شان است.

 

دیگر خبرها

  • کارت سوخت این خودرو ها باطل می شود
  • محدود شدن استفاده از سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه‌نامه چه اهمیتی دارد؟
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • سهمیه سوخت خودر‌وهای بدون بیمه قطع می شود(+ عکس نامه)
  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • سهمیه سوخت این خودرو‌ها قطع می شود
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید
  • خاندوزی: سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه قطع شود
  • استفاده از سهمیه سوخت حدود ۱۵ هزار تاکسی و وانت‌بار محدود می‌شود
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان