Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@05:33:23 GMT

تلفن‌گرامی که کمر ارتش صدام حسین را در خرمشهر شکست

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۹۷۶۲

تلفن‌گرامی که کمر ارتش صدام حسین را در خرمشهر شکست

در شرایطی قریب به سه دهه پیش در چنین روزهایی، 130 هزار رزمنده ایرانی سلحشورانه خاک ایران را از دشمن بعثی بازپس می‌گرفتند تا پیروزی نهایی را در سوم خرداد با فتح کامل خرمشهر و مناطق اطراف آن و عقب راندن ارتش بعث عراق رقم بزنند، تلفن‌گرام سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس نقش اساسی در تمرکز تمام توان جنگ بر این عملیات و رقم زدن پیروزی بزرگ و غرورآفرین ملت ایران در این نبرد سرنوشت ساز داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ عملیات بیت‌المقدس یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نظامی تاریخ ایران و یکی از بزرگ‌ترین نبردهای تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود. 130 هزار رزمنده ایرانی در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان با هدف آزادی بخش وسیعی از جنوب ایران و تمرکز عمده بر بازپس گیری خرمشهر، عملیاتی را آغاز کردند که سه هفته به طول انجامید و این روزها مصادف با آخرین روزهای این عملیات غرورآفرین است.

این عملیات عظیم چهارمرحله آنچنان بزرگ و وسعتش برای بعثی‌ها غیرمنتظره بود که در هنگام عقب‌نشینی نیروهای ارتش بعث عراق، بیش از 19000 سرباز عراقی به اسارت رزمندگان ایران درآمدند و حجم عظیمی از مهمات و ادوات رزمی عراقی‌ها در خرمشهر نیز در کنترل نیروهای ایرانی قرار گرفت که به پیشبرد جنگ در عمليات‌‌های بعدی كمک‌های شایانی کرد. مهم ترین عاملی که منجر به این هجوم گسترده شد، بسیج تمام توان سپاه توسط فرمانده وقت سپاه پاسداران در نخستین روز این عملیات و گسیل تمام توان بالفعل به صحنه نبرد بود که چنین رقم عظیمی از رزمندگان را به صحنه آورد.

سردار سرلشکر محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، در روز اول عملیات الی بیت المقدس در یک تلفن‌گرام به تمامی فرماندهان سپاه سراسر کشور دستور داد تا تمام توان سپاه به جبهه‌های جنوب برای فتح خرمشهر گسیل شود و در واقع هر آنچه در جبهه بود روی این عملیات متمرکز شد که اقدامی کم نظیر بود و همین امر کمر ارتش بعث عراق را شکاند و بعثی‌ها تا مدت‌ها توان اقدام موثری علیه رزمندگان ایران را نداشتند.

سردار محسن رضایی خطاب به فرماندهان مناطق ده‌گانه سپاه راهبرد موفقیت را این گونه مورد تاکید قرار داد: «برادران عزیز، با یاری خدای بزرگ با اسم مولای متقیان عملیات را شروع کردیم. هم‌اکنون خرمشهر، این سرزمین حماسه و خون، در انتظار ورود فرزندان دلیر اسلام است. دل‌های ملت برای آزادی خونین‌شهر می‌تپد و دشمن خدا و رسول خدا در مقابل یورش‌های سربازان قدرتمند اسلام به خواری و زبونی کشیده شده است.

برای در هم کوبیدن آخرین سنگرهای کفر صدامی و آزادی خرمشهر عزیز و پادگان حمید لازم است بر شما برادران تمام توان خود را برای اعزام نیروهای سپاه و اعزام مجدد نیروهای بسیج به‌ کار ببندید و آن‌ها را به‌ صورت سازمان‌یافته با هماهنگی مرکز سریعاً به جنوب اعزام نمائید و تا حد امکان از امکانات منطقه برای تجهیز این نیروها استفاده شود. بقیه تجهیزات در جنوب تأمین خواهد شد.»



اقدام محسن رضایی از آن جهت اهمیت داشت که اگرچه پیش از این تلفن‌گرام نیز گروه قابل توجهی به صحنه آمده بودند اما سازوبرگ نظامی که ارتش بعث عراق در جبهه جنوب برای حفظ خرمشهر مستقر کرده بودند، آنچنان وسیع بود که بیم آن می‌رفت با وجود از خودگذشتگی رزمندگان حاضر در صحنه نبرد، عملیات به طور کامل به اهداف خود دست نیابد و یا دستیابی به اهداف پرهزینه باشد. از این منظر محسن رضایی با بکارگیری دیگر ظرفیت‌های بالفعل، فرماندهان بعثی ارتش عراق را با شوکی بزرگ در برآوردها مواجه نمود و ابتکارعمل را نصیب فرماندهی ایران نمود و بدین ترتیب زمینه فتح و ظفر به سرعت رقم خورد.

عملیات الی بیت‌المقدس عملیات پیچیده‌ای بود، از آن جهت که منطقه عمومی عملیات در میان چهار مانع طبیعی محصور بود؛ از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه. منطقه مزبور به جز جاده نسبتاً مرتفع اهواز به خرمشهر، فاقد هر گونه عارضه مهم برای پدافند بود. همین امر موجب شد تا زمین منطقه به دلیل مسطح بودن، برای مانور زرهی مناسب و برای حرکت نیروهای پیاده، به دلیل در دید و تیر قرار داشتن، نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده اهواز به خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه‌های کارون، کرخه کور و اروند بود.

این ابتکار عمل منجر به بازپس‌گیری حدود 5400 کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرّمشهر، هویزه و پادگان حمید در استان خوزستان آزاد شد و شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق خارج شد. همچنین حداقل دو لشکر از ارتش بعث عراق منهدم شد و همزمان با کاهش توان رزمی بعثی‌ها، بصره در معرض خطر قرار گرفت. عراقی‌ها برای دوره طولانی مجبور به در پیش گرفتن رویکرد منفعانه شدند و بخش وسیعی از تحرکات نظامی‌شان برای دوره‌ای، صرفاً واکنشی بود. این موفقیت بزرگ که «تابناک» در روزهای آینده از چندین منظر و از نگاه کارشناسان به آن خواهد پرداخت، به تقویت محسوس غرور و روحیه ملی به شدت موثر بود و روحیه خودباوری را به شدت در صحنه نبرد میان رزمندگان ایران ارتقاء داد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین انتخابات 1400 سردار غلامپور خرمشهر عملیات بیت المقدس نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین انتخابات 1400 ارتش بعث عراق محسن رضایی تمام توان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۹۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار آذربایجان‌غربی در پیامی روز معلم را گرامی داشتند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،استاندار آذربایجان‌غربی در پیامی روز معلم را تبریک گفت.   در این پیام آمده است:   بسم‌الله الرحمن الرحیم   پیکره هر جامعه در صورتی پویا و ماندگار است که روح فرهنگ در آن جریانی خلاّق داشته باشد. جای بسی افتخار و سرافرازی است که ایرانیان از سپیده‌دم تاریخ تمدن، با خردورزی، اخلاق و ادب پرچمدار فرهنگ و گسترش آن در پهنه گیتی بوده‌اند. آثار شخصیت‌های علمی و فکری این سرزمین که پس از گذشت قرنها، هنوز مورد توجه مراکز علمی و دانشگاهی جهان قرار دارد، نشانگر جایگاه بلند تعلیم و تعلّم در ایران اسلامى است. دوازدهم اردیبهشت‌ماه نیز به عنوان روز تجلیل از مقام والای معلمی است.   بدون تردید موفقیت نسل‌های کنونی و آینده ما، در گرو اهتمام خستگی‌ناپذیر آموزگارانی است که با ایثار و فداکاری در جهت حفظ، تقویت و انتقال علوم؛ زمینه آموزش و پرورش نونهالان، نوجوانان و جوانان این مرز و بوم را فراهم می‌آورند.   با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری معلم بزرگ مدرسۀ انقلاب اسلامی، امیدوارم در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، پیشقراولان عرصه علم و دانایی بیش‌ازپیش بستر رشد اندیشه، تلاش و جهاد را برای نوجویان و نسل‌های این سرزمین پرافتخار فراهم کنند و دولت مردمی نیز با درک اهمیت آموزش و پرورش بر بهبود شاخص‌های آموزشی تربیتی در این استان اهتمام ویژه دارد و به طور قطع این مهم میسر نمی‌شود مگر با همراهی معلمان فرهیخته و اندیشمند.    اینجانب توفیق همه تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت بویژه معلمان و فرهنگیان شایسته آذربایجان غربی در این مسیر دشوار و امیدبخش را، از خداوند بزرگ مسألت دارم.   محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی

دیگر خبرها

  • استاندار آذربایجان‌غربی در پیامی روز معلم را گرامی داشتند
  • این سردار سپاه، پزشکان را شگفت زده کرده بود /از حضور در عملیات پارتیزانی تا آزادسازی خرمشهر
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • افشاگری‌های عضو جدا شده از منافقین در دادگاه درباره همکاری های نظامی این گروهک با ارتش صدام
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • امیر بختیاری: تقلیل اقدامات ارتش در سال ابتدایی جنگ بی‌انصافی است/ در ارتش مخالفت چندانی با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر وجود نداشت/ از سال دوم جنگ وحدت فرماندهی بین ارتش و سپاه از بین رفت
  • فرمانده سپاه تهران با فرمانده کل ارتش دیدار کرد