Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@20:47:46 GMT

مصرف سرانه برنج ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۰۸۴۰

مصرف سرانه برنج ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت گفت: به واسطه کاهش واردات، مصرف سرانه برنج ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است. یعنی برآورد ما این است که حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم به علت افزایش قیمت برنج کاهش مصرف داریم.

به گزارش ایمنا، صدیف بیک‌زاده در مورد افزایش قیمت جهانی شکر و تأثیر آن بر بازار داخلی اظهار کرد: فعلاً افزایش قیمتی در مورد شکر نداریم، درست است که قیمت جهانی شکر افزایش یافته و همینطور گروه ارزی آن از سال ۹۸، از ۴,۲۰۰ تومان به ارز نیمایی رسیده است، اما به علت اینکه شرکت بازرگانی دولتی ذخایر شکر داشت و همینطور کمتر بودن قیمت تولید داخلی از قیمت جهانی، فعلاً تعدیلی قیمتی روی شکر اتفاق نیافتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تا زمانی که ذخایر راهبردی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داشته باشد این روند ادامه دارد. باید دید بعد از اتمام یا به حداقل رسیدن این منابع وضعیت به چه شکلی است. اگر برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود داشته باشد رسماً اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت در مورد افزایش قیمت نان تصریح کرد: از آنجا که مسئول دبیرخانه ساماندهی گندم، آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران است، اگر این شرکت اعلام افزایش قیمت نان را انجام داده احتمالاً این موضوع در برنامه آنها وجود داشته باشد اما من اطلاع ندارم و هنوز به وزارت صمت چنین موضوعی اعلام نشده است. اگر قرار باشد قیمت نان افزایش یابد رسماً در کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور باید مصوب شده و توسط استانداران ابلاغ می‌شود. تا زمانی که این مساله ابلاغ نشده افزایش قیمت از طرف واحدهای صنفی خلاف مقررات است.

بیک‌زاده در مورد وضعیت برنج نیز اظهار داشت: از سال گذشته که قیمت برنج ارز نیمایی شد کاهش در واردات داشتیم، بطوری که فروردین امسال نسبت به فروردین سال ۹۸ حدود ۹۰ درصد کاهش واردات داشته‌ایم، در سال ۹۹ نیز نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۷ درصد واردات کاهش داشته است به طور تخمینی ۱۵ تا ۲۰ درصد از این کاهش واردات برنج از محل افزایش تولید داخلی جبران شده و یک مقدار هم به خاطر تعدیل تقاضا بوده است.

وی در مورد میزان تغییرات سرانه مصرف گفت: تا زمانی که رفتار مصرف‌کننده تطبیق پیدا کند میزان مصرف کمتر می‌شود؛ با افزایش قیمت متأثر از نیمایی شدن واردات برنج، کاهش مصرف نیز رخ می‌دهد. در مورد برنج حدود ۵۰ درصد وابستگی به واردات داریم، میزان نیاز کشور ۳.۵ میلیون تن است و حدود ۶۰۰ هزار تن نیز ذخایر راهبردی داریم، حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون تن آن از طریق تولید داخل و حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از طریق واردات تأمین می‌شود. بنابراین سرانه مصرف حدود ۴۰ تا ۴۲ کیلوگرم است یعنی به واسطه کاهش واردات، ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش سرانه مصرف برنج روی داده است. یعنی برآورد ما این است که حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم به علت افزایش قیمت برنج کاهش مصرف داریم.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت افزود: طبق مدل‌های اقتصادی مصرف‌کننده‌ها زمانی مصرف خود را با قیمت‌ها تطبیق می‌دهند، تا زمانی که این تطبیق رخ دهد حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم سرانه مصرف برنج وارداتی کاهش خواهیم داشت، البته همه این اعداد به صورت برآوردی است.

بیک‌زاده تصریح کرد: برای کالاهایی که در سبد مصرف خانوار نقش دارند؛ برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازاری داریم که هر هفته در کارگروه تنظیم بازار رصد می‌شود. برای مثال اینکه برای یک کالاهای خاص چه میزان نیاز وجود دارد، چه مقدار از این نیاز از محل تولید داخل و چه میزان از طریق واردات تأمین می‌شود. اگر تولید داخلی به هر دلیلی ممکن دچار مشکل شود، از طریق واردات برای آن برنامه‌ریزی می‌شود. اگر تولید داخلی افزایش یابد، میزان واردات مدیریت می‌شود.

وی افزود: به طور کلی از آنجا که محصولات کشاورزی تابع شرایط اقلیمی و بخش وارداتی آنها مانند روغن، برنج و شکر تابع شرایط بین‌المللی هستند، کارگروه تنظیم بازار به طور هفتگی برنامه‌های خود را مورد رصد قرار می‌دهد و متناسب با تغییرات انجام شده در منابع تأمین این کالاها، در برنامه‌ریزی‌های خود تجدیدنظر می‌کند برای مثال تعرفه‌ها یا سود بازرگانی را تغییر می‌دهد.

کد خبر 493556

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نان برنج شکر کالاهای اساسی مصرف سرانه برنج واردات برنج سرانه برنج شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید داخلی افزایش قیمت کاهش واردات تا زمانی سرانه مصرف درصد کاهش وزارت صمت حدود ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۰۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت

ایتنا - بیت‌کوین طی ۲۴ ساعت گذشته رشد کرده اما نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته است.
بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۱.۲۹ درصد رشد کرد و در زمان نگارش این مطلب به ۶۳ هزار و ۸۲۲.۸۰ دلار معامله شد.

قیمت برترین ارز رمزنگاری دیجیتال جهان، نسبت به هفته گذشته ۱.۹۵ درصد کاهش یافته است.

به نقل از کریپتو، قیمت اتریوم، دومین توکن محبوب، نسبت به دیروز ۵.۶۴ درصد افزایش یافته است و نسبت به هفته گذشته ۳.۸۳ درصد صعود ثبت کرد. ارزش بازار اتریوم اکنون ۴۰۲.۷۴ میلیارد دلار است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۸ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۲.۳۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۲.۸۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۵۲ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱.۹۵ میلیارد دلار است که ۱۸.۷۵ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۴.۵۳ میلیارد دلار است که  ۸.۷۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۴۶.۲۷ میلیارد دلار است که ۸۹.۰۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۳ هزار و ۸۱۵.۶۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۱۳ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۳۱۰.۹۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۱۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۰ درصد افزایش
۳- تتر
قیمت: ۰.۹۹۹۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۹ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۵۹۹.۲۵  دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۳.۵۶ درصد افزایش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۴۳.۱۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۱۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۵۷ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۲۳۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱.۶۱ درصد کاهش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۴۹۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۷۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۱۵ درصد کاهش
۹ – تون کوین
قیمت: ۵.۴۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۵.۲۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۱۱.۸۷درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۴۷۳۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۷.۰۴ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی