Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@15:29:52 GMT

شهداد؛ شهر باستانی ۶ هزار ساله در دل دشت لوت

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۱۱۶۴

شهداد؛ شهر باستانی ۶ هزار ساله در دل دشت لوت

نادر علیدادی سلیمانی گفت: شهر باستانی شهداد در کناره غربی دشت لوت قرار گرفته است و این محوطه باستانی مربوط به هزار سوم پیش از میلاد است که یکی از محوطه های بزرگ، با ارزش و با اهمیت عصر مفراغ ایران و حتی دنبا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ شهداد یکی از شهرهای توابع شهرستان کرمان است و این منطقه در ۸۷ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان جای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهداد در گذشته مرکز ایالت آراتا بوده‌ است و همچنین درفش شهداد کهن‌ترین پرچم فلزی یافت شده در ایران است که اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

بر اساس اخبار منتشر شده شهر باستانی شهداد با گذشته تاریخی ۶ هزار ساله در سال ۱۳۴۷ خورشیدی توسط کاوشگران سازمان میراث فرهنگی ایران کشف شد. این محوطه به نام محوطه تاریخی، باستانی و صنعتی آراتا نام‌گذاری شده‌ است.

نادر علیدادی سلیمانی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه شهر باستانی شهداد در کناره غربی دشت لوت قرار گرفته است، گفت: این محوطه باستانی مربوط به هزار سوم پیش از میلاد است که یکی از محوطه های بزرگ، با ارزش و با اهمیت عصر مفراغ ایران و حتی دنبا است.

این باستان شناس کرمانی ادامه داد: مایه شگفتی است که در کناره بیابان وسیع و بزرگ دشت لوت چنین محوطه باستانی که مربوط به ۵ هزار و ۴۰۰ سال قبل است، وجود داشته باشد که البته این محوطه هم دوره با محوطه های بسیار بزرگ جنوب استان همانند کُنار صندل، هلیل رود، دشت جیرفت، رودبار جنوب، قلعه گنج و سایر مناطق کرمان است.

وی با اشاره به اینکه کاوش های انجام شده توسط مرحوم عابدین کابلی از سال ۱۳۷۲ انجام شده است، عنوان کرد: در این محوطه اقشار مختلف از جمله کشاورزان، جواهر سازان و … فعالیت و به حیات خود ادامه می دادند.

علیدادی سلیمانی خاطر نشان کرد: اشیا فراوانی از گورستان های شهداد در دوران پیش از انقلاب به دست آمده است و درفش شهداد یکی از آثار شاخص است، سفال سنگی و دیگر اشیا مفراغی در گورستان های شهداد به دست آمده که در موزه کرمان و ایران ملی نگهداری می شود.

به گزارش راه آرمان؛ همان گونه که در برخی از تصاویر قابل رویت است؛ افراد به راحتی در این محوطه باستانی در حال تردد هستند و بنابراین این مسئله حائز اهمیت این است که مسئولان فرهنگی کشور باید نسبت به نگهداری و حفاظت از ابنیه تاریخی همت بیشتری را بگمارند تا این سرمایه و میراث فرهنگی به راحتی از بین نرود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: محوطه باستانی شهر باستانی دشت لوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۱۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام ملت‌های فوتسال آسیا ۴ سال یک بار می‌شود؟

سرمربی پیشین تیم ملی ایران از احتمال ایجاد وقفه چهار ساله بین دوره‌های مهمترین رقابت‌های فوتسال قاره آسیا خبر داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، هفدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های فوتسال آسیا روز یکشنبه با سیزدهمین قهرمانی تیم ملی ایران در بانکوک تایلند به پایان رسید.

این رقابت‌ها یکی از تورنمنت‌هایی است که پرچم ایران همیشه در آن به اهتزاز درمی‌آید و یکی از افتخارات تیم‌های زیرمجموعه فدراسیون فوتبال را به ارمغان می‌آورد. در سال‌هایی که با قهرمانی تیم ملی فوتسال همراه می‌شود، معمولاً کشورمان در بخش بهترین بازیکن فوتسال نماینده دارد و فدراسیون فوتبال ایران نیز نامزد فدراسیون برتر سال می‌شود.

ضعف‌هایی که نباید پشت قهرمانی فوتسال ایران در آسیا پنهان شود

در این شرایط، شنیده می‌شود مسابقات جام ملت‌های فوتسال آسیا از این پس به جای بازه دو ساله، قرار است در بازه چهار ساله برگزار شود. این تورنمنت از سال 1999 تا 2008 طی 10 سال متوالی برگزار شد و کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از آن، جام ملت‌ها را به‌صورت یک سال در میان تدارک دید. به نظر می‌رسد AFC در این باره تغییر نظر داده است و کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی این کنفدراسیون تصمیم گرفته بازی‌ها با وقفه‌ای چهار ساله برگزار شود.

حسین شمس سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال ایران که همراه وزیر ورزش و جوانان عازم تایلند شده بود، در این باره به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: تصمیم گرفته شد جام ملت‌های آسیا به جای دو سال، هر چهار سال یک بار برگزار شود که خبر بسیار بدی برای ایران خواهد بود. صرف‌نظر از بازی‌های تدارکاتی، از این به بعد باید تیم ملی را هر چهار سال یک بار تشکیل بدهیم. نمی‌دانم چرا چنین کاری کردند.

عراقی‌زاده: جام باشگاه‌های آسیا برگزار نشود، از لیگ برتر فوتسال انصراف می‌دهیم

وی در مورد وضعیت انتخاب سهمیه قاره کهن برای جام جهانی فوتسال خاطر نشان کرد: قرار است در فاصله یک سال تا جام جهانی فوتسال، تورنمنتی برای انتخاب سهمیه‌های آسیا برگزار شود. اگر تورنمنت‌های دیگری در این بازه چهار ساله برگزار شود، اشکالی ندارد. این وضعیت در شرایطی که جام باشگاه‌های آسیا هم برگزار نمی‌شود، فاجعه است. باشگاه‌ها دیگر با چه انگیزه‌ای وارد لیگ برتر شوند؟ برگزار نشدن بازی‌ها لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به باشگاه‌ها می‌زند.

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال با اشاره به احتمال انصراف گیتی‌پسند اصفهان از لیگ برتر عنوان کرد: گیتی‌پسند فصل گذشته با اختلاف قهرمان لیگ برتر شد، اما هیئت مدیره این باشگاه اعلام کرده است در شرایطی مجدداً برای فوتسال هزینه خواهند کرد که تیم در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کند. باید تدبیری برای برگزاری جام باشگاه‌های آسیا بیندیشند. اگر می‌خواهند، رقابت‌ها را به‌صورت منطقه‌ای (با رقابت تیم‌های هر منطقه قاره آسیا) برگزار کنند، اما بازی‌ها نباید لغو شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا ۴ سال یک بار می‌شود؟
  • (ویدئو) جسد‌های باستانی ۲۷۰۰ در رامهرمز از بین رفتند
  • یک اشتباه بزرگ دیگر: آرائوخو درس نمی‌گیرد! (عکس)
  • پیگیری تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان در دستورکار دادستانی کرمان
  • تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان زیر ذره بین دادستانی کرمان
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران
  • جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم