کدام گروه سنی در پاندمی کرونا خودمراقبتی بیشتری داشتند؟
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۱۶۶۳
ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش در ایران نشان میدهد که برخی گروهها ازجمله زنان میانسال، به خود مراقبتی در مواجهـه با بیماری کووید ۱۹ اهمیت خیلی بیشتری دادهاند و این اهمیت برای مـردان جـوان کمتـر بـوده اسـت.
باوجود پیشرفتهای قابـل توجهی کـه تـاکنون در زمینـه مقابلـه بـا بیماریها به دست آمده است، بیماریهـای واگیـر همچنـان از اهمیـت ویژهای در اپیدمیولوژی و سلامت جامعه برخوردار هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این زمینه ویژگیهای روانی اجتماعی، نقش بسیار مهمی در بهرهمندی از اقدامات پیشگیرانه و خودمراقبتی در برابر بیماریهای واگیر ایفا میکنند و در سطوح فردی، اجتماعی و بینالمللی طیف گستردگی را شامل میشوند. با توجه به گستردگی آثار زیانبار بیماری و دامنه وسیع درگیر شدن افراد در سطوح مختلف و در شرایط اضطرار، همکاری تک تک افراد جامعه در خودمراقبتی و مسئولیت پذیری در قبال سلامتی خود و دیگران، از ملزومات موفقیت در اجرای برنامهها است.
در پژوهشی که توسط محمود کیوان آرا، محمد ستاری، مجید جنگی، نسرین شعربافچی زاده و راحله سموعی از مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت و مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، پیشبینی خودمراقبتی مردم ایران در مواجهه با پاندمی کووید ۱۹ بر حسب الگوهای ارتباطی ویژگیهای فردی اجتماعی آنها مورد بررسی قرار گرفت.
کیوان آرا و همکاران در این پژوهش، خودمراقبتی را توانایی فرد در مراقبت از خود و تلاش کردن به نفع خود برای حفظ زندگی، سلامتی و بهزیستی که با سلامت جسمی و اجتماعی مرتبط میدانند و میگویند: «توانایی و باور به خودمراقبتی به ویژه زمانی که مشکل سلامتی وجود دارد و با توجه به تأثیر مثبتی که بر سلامتی دارد، برای تقویت اقدامات مربوط به مراقبت از خود و رفتار سلامتی جویانه ضروری است.»
به گفته آنها، این عوامل میتواند دربرگیرنده ویژگیهای فردی اجتماعی افراد هر جامعه باشد که با شناسایی تعامل بین این ویژگیها و میزان خودمراقبتی افراد و الگوهای ارتباطی مشخصی برای استفاده در برنامههای پیشگیرانه قابل دستیابی است.
در این پژوهش، مطالعه به صورت پیمایشی بر روی ۱۰۵۶ بزرگسال ۱۸ ساله و بیشتر از سراسر ایران که از سواد خواندن و پاسخگویی آنلاین برخوردار بودند در سال ۱۳۹۹ با انتخاب غیر تصادفی انجام شد.
یافتهها نشان داد که زنان و افراد تحصیلکرده میانگین خودمراقبتی بیشتری کسب کردند و نتایج آزمون داده کاوی نیز نشان داد زنان متاهل، زنان گروه سنی ۴۱ تا ۵۵ سال و زنان در همین گروه سنی با مدرک تحصیلی دکترا در شرایط همهگیری بیماری، خودمراقبتی را در حد خیلی زیاد گزارش کردهاند.
کیوان آرا و همکاران عامل مشترک در همه این الگوها برای خودمراقبتی بیشتر را جنس زن اعلام کردند.
این محققان به نتایج بررسیهای مقطعی انجام شده در هنگ کنگ و سنگاپور اشاره و اعلام کردند که نتایج این کشورها نیز نشان داد که زنان به احتمال زیاد، بیش از مردان نسبت به مخاطرات بیماریهای همهگیر احتیاط آمیز رفتار میکنند و حفاظت بیشتری ازجمله شستن دستها، استفاده از ماسک و تمیز کردن سطوح آلوده به عمل میآورند. آنها گفتند: «همچنین مطالعهای در انگلستان گزارش کرد که زنان بیشتر از مردان در برابر همه گیری آنفلوانزای خوکی، رفتارهای محافظتی داشته و از توصیه ها پیروی میکردند.»
به گفته کیوان آرا و همکاران، زنان اصولا در هر خانواده، مرکزیت خانه را از جهت مراقبتهای سلامتی و برآوردن نیازمندیهای موقعیتی برای حفظ آسودگی، آرامش و روح زندگی بر عهده میگیرند که بخشی از آن میتواند تفاوتهای زیستی و البته یادگیریها و انتظارات اجتماعی را تبیین کند و تاکید کردند که برخورداری زنان از این قابلیت، برای صیانت زنده بودن و سلامتی در خانواده و نسل اهمیت دارد، به ویژه زنان متاهل که تجربه حفاظت و حمایت از خانواده خصوصا فرزندان را در وظایف همسری و مادری دارند. تفسیر دیگر این است که با عبور از سن جوانی و رسیدن به میانسالی، از یک طرف تجارب روانی زیستی افراد افزایش می یابد و از طرفی تجربه سازش و تاب آوری در موقعیتهای مختلف، میتواند به رعایت توصیه ها و انجام رفتارهای ایمن در شرایط دشوار منجر شود و انتظار می رود این ویژگی، زنان گروه میانسال را بیشتر به سمت همکاری و محافظت کنندگی در مقایسه با سایرین سوق دهد.
این پژوهشگران عامل مهم دیگری که احتمالا فرصت رویارویی بهتری با شرایط غیرمترقبه و بحرانها را فراهم می آورد، امکان حضور در دورههای تحصیلی و دانشگاهی میدانند و میگویند: «از بعد دانشی نگرشی می تواند هر فرد را تحت تاثیر قرار دهد و احتمال افزایش تعاملات با افراد برگزیده تر در دامنه ارتباطی وسیع تر را به دنبال دارد و به امنیت خاطر بیشتر و برخورداری از فضای حمایتی می انجامد.»
طبق یافتههای این مطالعه، مردان مجرد با مدرک دیپلم کمترین میزان خودمراقبتی را گزارش کردند.
کیوان آرا و همکارانش معتقدند که جامعه مردان اصولا در بیشتر اجتماعات در معرض خطرات بیشتر، به دلیل لزوم حضورشان در بطن جامعه، کسب وکار و مشاغل دشوار یا خطرناک است و کار و تعامل در شرایط پرخطر و گاها رقابتی را میطلبد و بهطور ماهیتی کمتر با روشهای محتاطانه و باور به آسیبپذیری و متعاقبا کمتر متمرکز بر خودمراقبتی همراه است. این ویژگی ها با یادگیری های اجتماعی فرهنگی مبتنی بر جنس نیز در هماهنگی است و مورد انتظار است که مردان به ویژه افراد مجرد که احتمالا جامعه جوان تری هستند مراعات کمتری در رعایت محدودیت ها و محافظت از خود داشته باشند.
این محققان نتیجه گیری کردند که یافتـههای ایـن مطالعه به شناسایی گروههای در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری، و همچنین شناسایی گروههایی که از همکـاری آنهـا برای مدیریت موفق تر بیماری های واگیر در سطح خانواده و به دنبال آن اجتماع میتوان بهره گرفت، می انجامد.
نتایج این پژوهش در سال ۱۳۹۹ در مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس خودمراقبتي بیماری ها ویژگی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۱۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هدف از تحمیل بیحجابی به جامعه چیست؟
بدون شک در عصر ما که افراد غرب زده، بیحجابی را جزئی از آزادی زنان میدانند، سخن گفتن از حجاب برای این دسته افراد، ناخوشایند و گاهی افسانهای است متعلق به زمانهای گذشته.
این گروه از افراد که توسط بیگانگان و دشمنان داخلی وخارجی حمایت میشوند، مدام دررسانههای مجازی در اذهان عمومی چنان وانمود میکنند که حجاب، حکم قرآن نیست ودرهیچ جای این کتاب، الزام و اجباری به رعایت حجاب نشده است، اما فلسفه حجاب از کجا آمده و چرا حاکم جامعه اسلامی، حجاب را لازمالاجرا و واجب اطاعت میداند وحتی در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، نظر قاطع ایشان مبنی بر شرعی و قانونی بودن حجاب است و باید توسط همه افراد، چه کسانی که به شرع معتقدند و چه آنهایی که اعتقادی ندارند، رعایت شود و قابل صرف نظر کردن نیست؟ شیخ مهدی عسکرآبادی، کارشناس معارف و استاد حوزه علمیه و خادم تشکلهای مردمی قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر امام خامنهای به تمام ابهامات ما پاسخ میدهد و میگوید: تمام احکامی که ما در جامعه اسلامی به آن عمل میکنیم بر مبنای قرآن کریم وروایات اهل بیت (ع) است. قرآن، این احکام را تدبیر و ابلاغ کرده وحاکم جامعه اسلامی در هرعصر و زمانی فقط موظف به حفظ و اجرای آن است و هیچ حکمی، مصلحتی عمل نمیشود. اسلام، حکم قطعی برای رعایت حجاب درمحیط اجتماعی صادرکرده و این موارد را باید حاکم جامعه اسلامی الزام و اجرا کند.
حاکم شرع جامعه اسلامی ما نیز در تلاش است که بتواند احکام را بهخوبی اجرا کند و مسئولیت ضمانت اجرایی حجاب که یکی از مسلمات دین مبین اسلام بوده و در مرحله اول برای حفظ حریم زنان و در مرحله دوم برای حفظ جامعهای اجتماعی اعم از زن و مرد است با حکومت اسلامی گذاشته شده است.
آیات حجاب کدامند؟
وی به آیات متعددی که در قرآن کریم به حجاب و مصادیق این پوشش اشاره کرده، میگوید: قرآن کریم در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب بهصراحت، جلباب (روسری بلند و چادر) را مطرح میکند و در آیات۳۰و۳۱سوره مبارکه نور به بحث رعایت نگاه، حجاب و مصادیق پوشش در برابر محارم و نامحرمان اشاره میکند. سوره احزاب یکی از پربارترین سورههای قرآن است که در آیه ۵۹ در مورد حجاب سخن میگوید و همه زنان باایمان را به رعایت این دستور اسلامی توصیه میکند. در این آیه آمده است: «ای پیامبر، به همسران، دخترانت و زنان مومنین بگو: جلبابها را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این است که شناخته شوند و مورد آزار قرارنگیرند.» این آیه به برخی زنان باپوشش نامناسب هم که در عین داشتن حجاب، آن چنان بیپروا هستند که قسمتهایی از بدنشان نمایان و همین سبب جلب توجه افراد بیمار و نگاههای آلوده میشود نیز اشاره دارد.
سوره مبارکه نور، سوره دیگری است که به پاکدامنی، عفت و مبارزه بانگاههای آلوده اشاره دارد. درآیاتی ازاین سوره، مسأله نهی از چشمچرانی مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده، چراکه تا چشم چرانی و بیحجابی ریشه کن نشود، آلودگیها برطرف نخواهد شد. در آیه ۳۱نور آمده است: به زنان با ایمان بگو، چشمان خود را فروگیرند و دامان خود را حفظ کنند. آنها نباید زینت خود را آشکارسازند، جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است و روسریهای خود را برسینه خود افکنند تا گردن و سینه آنها پوشانده شود و در ادامه این آیه به مصادیق پوشش دربرابر محارم و نامحرمان به تفکیک اشاره میکند و در آخر بیان میکند زنان هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان به گوش مردان بیگانه نرسد و سرانجام با دعوت عمومی همه مومنان به توبه و بازگشت به سوی خدا این آیه را پایان داده است؛ بنابراین با مروری در آیات قرآنی، متوجه لزوم رعایت حجاب میشویم و تمام احکامی که تاکنون در مورد حجاب به آن عمل شده بر مبنای قرآن کریم و سخن خداوند بوده است.
انتظار جامعهای رها شده از زنان بدحجاب
دربرگزیده تفسیر نمونه آیت ا... مکارم شیرازی آمده است بدحجابی طبعا پیامدهایی همچون آرایش، عشوهگری وامثال آن رابه همراه داردکه مردان بهخصوص جوانان رادرحالتی قرارمیدهدکه سبب ایجادالتهابات جنسی وهیجانات بیمارگونه عصبی وگاهی سرچشمه بیماریهای درونی میشود. غریزه جنسی نیرومندترین وریشهدارترین غریزه آدمی است که درطول تاریخ سرچشمه حوادث زیادی بوده است. جامعهای که زن را با اندام برهنه و بیحجاب بخواهد، طبیعی است که روز بهروز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزونتر از اودارند وهنگامی که زن ازطریق جاذبه جنسی اش وسیله تبلیغ کالاها، دکور اتاقهای انتظار، مسبب افزایش دنبالکنندگان صفحات مجازی و عاملی برای جلب توجه جهانگردان، سیاحان ومبلغان رسانهای قرارگیرد درچنین جامعهای شخصیت زن تا سرحد یک عروسک یا یک کالای بیارزش سقوط میکند و ارزشهای والای او به کلی به دست فراموشی سپرده میشود و تنها افتخار او جوانی، زیبایی و خودنمایی اش است و تبدیل به وسیلهای میشود برای اشباع هوسهای سرکش یک گروه آلوده فریبکار و انسان نماهای دیو صفت.
چالش حجاب و نقشه شوم دشمن
به گفته عسکر آبادی، حجاب یک مسأله کاملا دینی است و دین اسلام برای سعادت بانوان، آن را واجب کرده که دشمنان با به چالش کشیدن حجاب بانوان کشور ما و همسویی آن با بهانههای اقتصادی و سیاسی، پاکی و قداست زن مسلمان را نشانه گرفتهاند و از هیچ تلاشی هم فروگذار نیستند. به فرمایش مقام معظم رهبری، حجاب درکشور ما به یک چالش تبدیل شده و دشمنان در حال تحمیل بیحجابی هستند که دخالت ومسألهسازی بیگانگان دراین خصوص آشکار وواضح است. دشمن ازبیرون وداخل درحال هنجارشکنی و تلاش برای برداشتن حجاب بانوان ماست که دراین خصوص زنان وبانوان عاقل وفهیم ما باید آگاه باشند و مسئولان بخشهای مختلف در این زمینه به نحو مطلوبی مسئولیت خود رااجرا کنند.
به گفته رهبری، مهمترین هدف دشمن ازتحمیل بیحجابی و بدپوشی، تغییر تدریجی کشور به وضعیت فضاحتبار دوران طاغوت است. عسکرآبادی میگوید: وظیفه اصلی مسئولان این است که همگام بافرهنگ آفرینی وترویج رسانهای وفرهنگی، رعایت حجاب وعفاف راازطریق ادارهها الزامی وبابیحیایی و بیبندوباری، طبق قانون حکومت اسلامی برخورد کنند. علاوه براین، بانوان محجبه ما ضمن رعایت پوشش اسلامی، دیگران را نیز به این پوشش تشویق کنند و درجاهایی که میبینند جامعه اسلامی مورد توهین واقع میشود، وظیفه دارند با برخوردی محبتآمیز در قالب نهی از منکر انجام وظیفه کنند. آن دسته ازبانوانی هم که متأسفانه گرفتار نقشه شوم دشمنان شدهاند و در حال ترویج بیحجابی در کشور هستند، بدانند و آگاه باشند اولین گروهی که موردتعرض افرادهوس بازقرارگرفته ودچار آسیب ومشکل میشوند خود همین افراد هستند. به امید روزی که تمام بانوان ارزشمند کشورمان بدانند که آزادی یک زن مسلمان در پناه رعایت حجاب و عفاف اسلامی محقق میشود.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی