Web Analytics Made Easy - Statcounter

درس ششم مقطع سوم ابتدایی، درباره چهار تن از فداکاران این مرز و بوم است. یکی از آنها حسن امیدزاده، معلم فداکار روستای بیجارسر شفت است که دانش آموزان گرفتار شده در آتش بخاری نفتی را نجات داد ولی خودش بشدت آسیب دید.

خبرگزاری شبستان_رشت، مهری شیرمحمدی؛ درب چوبی کلاس با غژ غژی گشوده و معلم وارد کلاس سوم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پشت میز نشست و خطاب به دانش آموزان گفت: کتاب فارسی خود را باز کنید تا درس ششتم را بخوانیم. معلم شروع به خواندن عنوان درس کرد: «فداکاران» و ادامه داد: امروز قرار است درباره فداکاری چهار تن از هموطنانمان بخوانیم و شروع کرد به قرائت و در انتهای متن درس خواند: «حسن امیدزاده، معلم فداکاری است که در یک واقعه آتش‌سوزی، جان دانش‌آموزان را نجات داد. وقتی بخاری کلاس آتش گرفت و دانش‌آموزان در شعله‌های آتش گرفتار شدند، این معلم شجاع و فداکار گیلانی، جان خود را به خطر انداخت. تعدادی از دانش‌آموزان را نجات داد و خود در آتش سوخت. گرچه زنده ماند، اما نشان سوختگی که نشانه‌ی افتخار اوست، برای همیشه بر بدنش باقی ماند.»

 

معلم ادامه داد: بچه ها «حسن امیدزاده» معلم همین مدرسه بود. وقتی بخاری نفتی کلاس آتش گرفت، آقای امیدزاده اول به فکر نجات دانش آموزانش بود. به دلیل همین فداکاری، نام مدرسه را به «حسن امیدزاده» تغییر داده اند. سکوت بر دبستان حسن امیدزاده در روستای بیجار سر شهرستان شفت، حکمفرماست.

اینجا در مدرسه ابتدایی روستای «بیجارسر» خبری از هیاهوی دانش آموزان نیست. اگرچه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، کلاس‌ها مجازی برگزار می شود، ولی نام حسن امیدزاده هرساله توسط دانش آموزان ایران تکرار می شود. معلم فداکاری که از اثرات همان واقعه تلخ در ۲۸ تیرماه سال ۱۳۹۱، از دنیا رفت.

 

روزی که قصد کردم بر سر مزارش بروم، فصل کار و آماده سازی بجارها برای کاشت خزانه برنج بود. به شهرستان شفت، بخش احمدسرگوراب می روم، در ابتدای بلوار اصلی شهر، سردیس حسن امیدزاده نصب شده است. رنگ و روی سردیس رفته است. بعد گذر از روستاهای بداب و پلنگ پشت، به سمت دهستان« چوبر» می روم، در دو راهی که به امامزاده ابراهیم و اسحاق می رود، مسیر امامزاده اسحاق را ادامه می دهم و از زیر کانال آبی که با ستون های بلند آب را به شالیزارها می رساند، عبور می کنم.

 

از شکاف کانال، آب زیادی از بالا به جاده می ریزد. همان آبی که شالیزارهای تشنه منتظر آن هستند و انگار کسی جلوی هدررفت آن را نمی گیرد. زیبایی شالیزارهای پلکانی مسیر، باعث غفلت من نمی‌شود. تابلوی کوچک و رنگ و رورفته ای کنار جاده نصب شده است. جاده اصلی به امامزاده اسحاق می رود و جاده فرعی و باریک به بیجارسر. جوانی با پای گل آلود و گرباز به دوش، نهر اطراف شالیزار را تمیز می کند. از او آدرس مزار معلم فداکار محله را می پرسم. می گوید: خیلی راه مانده. بعد از تابلوی روستای بیجارسر، باید به سمت مسجد جامع امید محله بروی. سرراهت در جاده آسفالته، بعد از مسجد یک دبستان هست که به نام حسن امیدزاده نامگذاری شده حواست باشد از مدرسه پایین تر است.

به مسجد امید محله می رسم، با شیروانی سبزرنگ و دربی که قفل زده اند. کمی پایین تر، گورستان امید محله است. در گورستان دنبال مزار معلم فداکار می گردم و یک به یک نوشته سنگ مزار ها را می خوانم. بر سنگ سیاه و ایستاده ای نامش حک شده است.

 

حسن امید زاده در سایه سار درخت تنومند زبان گنجشک آرمیده بود. اگرچه ظهرگاه بود و آتش خورشید شراره می کشید، اما سردی خاک، تن تاول زده معلم فداکار را مرهم شده بود. از گل های ارکیده روی مزار می‌شد فهمید که در سالروز پاسداشت مقام معلم، آقا معلم فداکار روستا فراموش نشده است. نمی دانم ردی از دانش آموزان محله بود یا خانواده اش.

سنگ قبر سیاه او، نشانی از دود و آتش نداشت و تصویر حک شده بر سنگ ایستاده، روزگار سرزندگی حسن امید زاده را نشان می داد، متفاوت با آنچه در فضای مجازی از امیدزاده دیده بودم. تصویری که هنوز جراحات سوختگی بر تن و صورتش نقش نبسته بود. اگرچه وداع با معلم فداکار در ۲۸تیرماه ۱۳۹۱ بود، اما فداکاری اش برای نجات جان دانش آموزان روستا جاودانه مانده است.

 

یکی از اهالی محله، برای خفتگان گور، زیرلب فاتحه می خواند و در پاسخ پرسش من، واقعه ۲۴ سال پیش محله را اینگونه یادآوری می کند: «آن سال زمستان سختی بود، سال ۱۳۷۶. بخاری مدرسه نفتی بود و خدابیامرز امیدزاده فقط ۴۳سال سن داشت. وقتی بخاری نفتی آتش می گیرد، بچه ها در میان آتش و دود همه هراسان و سراسیمه می شوند. امیدزاده همه بچه ها را از آتش نجات داد ولی خودش از ناحیه سر و گردن و دست هایش بشدت سوخت. بعد از آن چندین بار عمل جراحی کرد ولی بدن سوخته مثل اول نمی شود. عوارض سوختگی همشه آدم را اذیت می کند. خدا رحمتش کند، سرآخر از درد و رنج راحت شد.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: حسن امیدزاده کلاس سوم ابتدایی درس فداکاران حسن امیدزاده دانش آموزان معلم فداکار حسن امید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۲۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشتاد درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، افتتاح پیش دبستانی و دبستان بانو پروین گرجستانی با حضور جمعی از خیرین و مسئولان استانی در منطقه رضویه افتتاح شد.

آذر رشیدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان در آیین افتتاح پیش دبستانی و دبستان بانو پروین گرجستانی گفت: پیش دبستانی و دبستان بانو پروین گرجستانی از این جهت یک مدرسه استثنایی است که دانش اموزان آن استعداد‌های نهفته استثنا دارند و این استعداد‌های نهفته باعث استثنا شدن آن‌ها شده است که اگر این استعداد‌ها به شکوفایی برسد این عزیزان جزو برترین دانش اموزان خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه همه دانش آموزان حق ادامه تحصیل دارند افزود: باید تلاش کنیم دانش آموز بانیاز ویژه‌ای به خصوص در مناطق محروم و روستایی از تحصیل بازنماند.

رشیدی  گفت: این آموزشگاه، دومین آموزشگاهی است که در منطقه رضویه افتتاح شده و خدا را شاکریم که از مهر سال آینده دانش آموزان بانیاز‌های ویژه با آموزش‌های خاص و معلمان متخصص در این منطقه ادامه تحصیل خواهند داد.

این آموزشگاه در زمینی به مساحت ۸۰۰ متر و با زیربنای ۲۵۰ متر مربع به ارزش سه میلیارد تومان با مشارکت نیک اندیش ارجمند بانو پروین گرجستانی و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان احداث شد.

زمین اموزشگاه توسط علی جان مقیمی به اداره آموزش و پرورش استثنایی اهدا شده بود.

دیگر خبرها

  • مراسم روز معلم دانش آموزان اتباع + فیلم
  • هشتاد درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • آموزش رایگان معلم بازنشسته به کودکان کار
  • آموزش ایمنیِ ترافیک به ۴۶۰۰ از دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان غربی
  • معلمی که کلاس درس را به مسجد بُرد
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • سفری به دنیای توپولوژی
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا