Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@10:43:48 GMT

حکیم ابوالقاسم فردوسی در رادیو فرهنگ

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۳۱۹۳

حکیم ابوالقاسم فردوسی در رادیو فرهنگ

به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی برنامه ی «حکیم توی» به موضوع نقش فردوسی در پاسداشت زبان فارسی می پردازد.

به گزارش برنا، برنامه ی «حکیم توی» به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی ۲۵ اردیبهشت ماه در رادیو فرهنگ به موضوع نقش فردوسی در پاسداشت زبان فارسی می پردازد.

رادیو فرهنگ به مناسبت بزرگداشت نام و یاد شاعر بزرگ حماسه سرای ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی ویژه برنامه ای با عنوان حکیم توس  به مدت چهار ساعت تقدیم شنوندگان می کند  مرتضی صداقت گو‌ مدیر گروه ادب و هنر در این خصوص گفت : رادیو فرهنگ در روز بزرگداشت حکیم فردوسی  برنامه « حکیم توس» را تدارک دیده است که شامل بخس های متنوع با محوریت معرفی فردوسی و آشنایی با اثر او‌ و‌نقشی که در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ایفا کرده است پخش می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به شاهنامه خوانی به عنوان سنتی دیرینه در بین اهل ادب اشاره کرد و گفت: از دیرباز داستان های شاهنامه به عنوان اثری حماسی-اخلاقی. در بین مردم به شکل نقالی و پرده خوانی رواج داشته در این برنامه نیز صدای استادان بزرگ ادبیات فارسی از گذشته تا امروز که اجرا و‌خوانشی از شاهنامه داشته اند پخش می شود .

وی با تاکید بر این مساله که فردوسی شاعری شناخته شده در بین فارسی زبانان دنیا است به بخشی از بزنامه با حضور کارشناسان غیر ایرانی فردوسی پژوه اشاره داشت و افزود : فردوسی برای اظهار هنر خود، زبان ساده‌‌ای را به کار برده و شاهنامه را شاهکار زمان و بیان ساخته ، پس از اسلام و با ورود ادبیات عرب به ایران اندک‌‍‌اندک بسیاری از واژگان و ترکیب‌‌های اصیل فارسی، به دست فراموشی سپرده می‌‌شد، ولی حکیم توس، با به نظم در آوردن شاهنامه، تا حد زیادی جلو این کار را گرفت. از این رو، در  این برنامه از صحبتهای کارشناسان غیر ایرانی فارسی زبان درباره فردوسی و نقش وی در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی بهره مند خواهیم شد.

مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ درباره مهمانان و کارشناسان برنامه« حکیم توس» اظهار کرد: از استادانی که صحبتهایشان را در باره حکیم توس در این برنامه خواهیم شنید می توان به دکتر محتبی مینوی،دکتر ایرج افشار،استاد مهدی اخوان ثالث،دکتر مرتضی کاخی،دکتر خالقی مطلق،دکتر الهی قمشه ای ، دکتر میرجلال الدین کزازی،دکتر اسلامی ندوشن، دکتر  رودیکا النا از کشور رومانی،دکتر گلبخت خدای نوا از قزاقستان،دکتر نوراف از تاجیکستان،دکتر اخلاق احمد آهن از هند دکتر بآتریس سالاس مترجم شاهنامه به اسپانیایی ،دکتر سلیم مظهر از پاکستان و بسیاری دیگر اشاره کرد.

ویژه برنامه « حکیم توی»شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه از ساعت 15 تا 19 به تهیه کنندگی مریم مردانی روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز بصورت زنده از رادیو فرهنگ پخش می شود.

گفتنی است،۲۵ اردیبهشت، سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بلندآوازه ایرانی است. او که با اثر شکوهمند خود نقش جوان‌مردی، اخلاق و ایمان را بر تاریخ نشاند و با حکمت و بینش گسترده، فرهنگ غنی ایران را تا فراسوی مرزهای خاکی نمایان ساخت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران زبان و ادبیات شاهنامه اخلاق پاکستان ایران تاجیکستان روابط عمومی زبان و ادبیات فارسی شاهنامه شبکه تلویزیونی فردوسی رادیو فرهنگ پاسداشت زبان فارسی پاسداشت زبان رادیو فرهنگ حکیم توس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار و تنوع در ساختار برنامه سازی رادیو از نقاط قوت معاونت صداست

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی ضمن قدردانی از همه مدیران شبکه ها و پخش رادیو که پرتلاش، متدین و آماده تحقق بخشی به اهداف رسانه ملی هستند، تاکید کرد: جابه‌جايی مديران، اقدامی هدفمند و سنجيده مبتنی بر دانش مديريتی است. اين رويكرد می‌تواند زمينه استفاده بهتر از تجربيات و دانش مديران را فراهم كند.

وی ادامه داد: راديو اكنون رسانه‌ای پرمخاطب است. ابتكار در ساختارهای مختلف برنامه‌سازی، ايجاد تنوع و توسعه حوزه‌های تخصصی فعاليت راديو و ... از نقاط قوت معاونت صدا در سال‌های اخير است. رويكرد ما در راديو، تقويت برنامه‌های گفت‌وگو محور، استقبال از نوآوری در ساختار برنامه سازی،نقد مستقل و بی طرفانه و اشاعه روحيه نشاط و شادابی به مخاطبان است که با قوت بيشتر و سازماندهی مجدد ادامه می یابد.

بخشی زاده با اشاره به حکم انتصاب مهدی آذرمکان در سمت قائم مقام معاونت صدا گفت: با توجه به تعهد، تخصص و تجارب مفیدی که آقای آذرمکان داشتند به این سمت منصوب شدند. انتظار است با بهره مندی از توانایی و تجربه مدیران و همکاران معاونت ماموریت و اهداف تعیین شده اجرایی شود. 

وی درباره ماموریت های تعیین شده عنوان کرد: راهبری کارگروه چهارگانه ستاد تحول معاونت صدا بر اساس راهبردها و سیاست های تحول سازمان، استفاده از ظرفیت شوراهای تخصصی،میزهای پژوهشی و زیر ساخت های تعاملی شبکه ها برای هم افزایی، تلاش برای گسترش شیوه زندگی ایرانی اسلامی در میان مردم، بهبود روندها و فرآیندهای کنونی تولید برنامه بر مبنای آینده پژوهی، تلاش برای افزایش سهم رادیو در سبد رسانه ای مخاطبان، بهبود شیوه های گذشته و یافتن شیوه های نو، تسهیل در امور آموزش همه سطوح و ... از ماموریت های مشخص شده برای آقای آذرمکان است که امیدوارم به جد دنبال شود. 

ذبیح الله سلیمانی مدیر پخش و نظارت رادیو فرهنگ و دبیر شورای پخش معاونت صدا به نمایندگی از مدیران پخش ضمن قدردانی از زحمات دکتر مظفری عنوان کرد: دکتر مظفری چند روز بعد از انتصاب به اتفاق مدیران و مشاوران مرکز طرح، برنامه و بودجه صدا و سیما از مجموعه پخش رادیو بازدید کرد و قول مساعد برای پیگیری مشکلات پخش داد. 

دکتر مهدی آذر مکان، مدیر رادیو ایران و قائم مقام جدید معاون صدا طی سخنانی از زحمات دکتر مظفری تقدیر و تشکر کرد. وی در این جلسه از همه مدیران و کارکنان رادیو خواستار همکاری و همیاری در راستای کمک و ارتقای معاونت صدا شد.

دکتر مظفری طی سخنانی گفت: من تجربه خوبی در رادیو  داشتم. صفا و صمیمیت رادیو خیلی خوب و مثال زدنی است. از اساتید رادیو آموختم و تجربیات زیادی کسب کردم.

حمید رضا افتخاری مدیر رادیو صبا از زحمات شبانه روزی دکتر مظفری در رادیو تشکر کرد و ادامه داد: او با جان و دل برای رادیو کار کرد، چون ذات وی رادیویی بود. ضمن اینکه در رادیو خیلی تلاش کرد. در حال حاضر هم پرچم رادیو را بالا برده است‌. امیدوارم در سمت جدید هم با همان روحیه رادیویی کار می کنند.

مسعود کاویانی مدیر رادیو معارف در بخشی از مراسم ضمن قبولی طاعات و عبادت حاضران در ماه رمضان گفت: از خدا می خواهم که حول حالنا احسن الحال شود و با حضور دکتر مظفری در مرکز طرح و برنامه و بودجه حال سازمان هم خوب شود. الحمدالله با حضور آقای مظفری در این مرکز امید در بین نیروهای سازمان افزایش پیدا کرده و با توجه به درایت، تقوا، انرژی و پر کاری که از آقای دکتر مظفری سراغ دارم، حال سازمان و نیروهای سازمان در سال آینده به احسن الحال تبدیل و مشکلات رادیو رفع شود. به  آقای آذر مکان تبریک می‌گویم که در مسئولیت موفق و سربلند باشند.

منصور قصری زاده مدیر رادیو قرآن با اشاره به رمز موفقیت دکتر شاهید مظفری بیان کرد: به نظرم تخصص، متانت، صبوری و اشراف به مسائل در سایه ایمان و تقوا رمز موفقیت اوست‌‌. برای آقای آذرمکان در مسولیت جدید آرزوی توفیق دارم. ضمن اینکه از زمانی که آقای بخشی زاده به معاونت صدا آمدند، این معاونت کارساز، مدیرساز  و... شده است.

محمدجعفر محمدزاده دبیر شورای پاسداشت زبان فارسی آیه ۱۸۵ سوره بقره و تفسیرش را در این جلسه خواند و درباره ماه رمضان نکاتی را بیان کرد و برای دکتر مظفری و دکتر آذرمکان آرزوی توفیق برای مسولیت جدید کرد.
گفتنی است مهدی آذرمکان مدیر رادیو ایران و قائم مقام جدید معاونت صدا، دبیر کارگروه قرارگاهی معاونت صدا، دبیر کارگروه اجتماعی معاونت صدا، مدیر رادیو ورزش، دبیر شورای تخصصی ورزش معاونت صدا، مدیرکل نظارت و ارزیابی خبر و برنامه‌های سیاسی، مدیرکل اطلاعات و برنامه ریزی معاونت استان‌ها، مدیر گروه اجتماعی شبکه دو و مدیر گروه سیاسی شبکه دو بود.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه در اردیبهشت ماه‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
  • ابتکار و تنوع در ساختار برنامه سازی رادیو از نقاط قوت معاونت صداست
  • مسابقه شاهنامه خوانی در رادیو ایران
  • بزرگداشت روز نظامی گنجوی در چین
  • دوستانی که بعد از ۷ سال مرگ افشین یداللهی را باور نکرده‌اند!
  • بررسی آیین و رسوم ماه رمضان در رادیو فرهنگ
  • در ستایش خردنامه ایرانی
  • تاکید رییس دستگاه قضایی کرمان بر پاسداشت زبان فارسی
  • تاکید دوباره بر استفاده از نام‌های فارسی در تابلو‌ها و سردر اصناف کرمان
  • تعداد تابلو‌ها اصنافی که از اسامی بیگانه استفاده می‌کنند، زیاد است