Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@13:22:39 GMT

غارنگاره‌ های قدیمی جهان در خطر نابودی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۳۴۱۹

غارنگاره‌ های قدیمی جهان در خطر نابودی

نتایج یک تحقیق جدید نشان‌ می‌دهد برخی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان به دلیل تغییرات اقلیمی در خطر نابودی قرار دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت‌نیوز، نتایج تحقیق جدیدی که توسط گروهی از کارشناسان دانشگاه گریفیث استرالیا در مورد غارنگارهای تاریخی جزیره سولاوسی اندونزی صورت گرفته است نشان می‌دهد این غارنگاره‌ها که به عنوان تعدادی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان شناخته می‌شوند در خطر نابودی بر اثر تغییرات اقلیمی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش جنوبی سولاوسی، بیش از ۳۰۰ غار وجود دارند که با خطر نابودی مواجه هستند و این موضوع برخی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان را  نیز شامل می‌شود.

جزیره سولاوسی، خانه قدیمی‌ترین نقاشی از حیوان در جهان است: یک خوک وحشی که قدمت آن دست کم ۴۵۵۰۰ سال تعیین شده است. در غارهای این جزیره قدیمی‌ترین اثر دست در جهان که بیش از  ۳۹۹۰۰ سال قدمت دارد نیز وجود دارد.

اکنون محققان معتقدند نمک، حرارت و حوادث آب و هوایی شدید درحال نابود کردن این مناطق تاریخی مهم هستند. تداوم تغییر شرایط آب و هوایی از وضعیت خشک به باران‌های موسمی سبب به وجود آمدن لایه‌ای از نمک بر سطح غار و در نتیجه لایه‌برداری در این بخش از غار می‌شود که می‌تواند به از بین رفتن نقاشی‌ها منجر شود.

منطقه‌ای که جزیره سولاوسی در آن واقع شده است به عنوان نقطه‌ای از جهان با متغیرترین وضعیت جوی شناخته می‌شود که در نتیجه با خطر بالای از بین رفتن میراث تاریخی نیز مواجه است.

همچنان که دانشمندان دریافته‌اند روند از بین رفتن این آثار در این مناطق رو به افزایش است، جوامع ساکن در اطراف این مناطق تاریخی که نسل‌ها شاهد حضور این آثار بوده‌اند نیز معتقدند روند ویرانی غارنگاره‌ها سرعت زیادی پیدا کرده است، چراکه اغلب این آثار در دهه‌های اخیر دچار بیشترین آسیب شده‌اند.

لینک کوتاه: asriran.com/003I1G

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: غارنگاره ها قدیمی ترین خطر نابودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع موشکی ایران در مقابل اسرائیل زمینه نابودی هر چه زودتر رژیم صهیونیستی را فراهم می‌کند

ماموستا داود جاوید سین‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به آیه 194 سوره مبارکه بقره اظهار داشت: بر اساس این آیه شریفه، اگر کسی به حریم دیگری تجاوز کند دیگری نیز می‌تواند در مقام دفاع و گرفتن حق خود، مقابله به مثل کند.

وی تصریح کرد: براساس کنوانسیون 1961 سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک یک سرزمین در مقابل هرگونه تعرض و تجاوز مصونیت دارند و این مصونیت مورد پذیرش بین‌المللی است و هر گونه تجاوز به حریم سفارتخانه یک سرزمین که بخشی از سرزمین و حریم امنیتی آن کشور است در صورتی که مورد تجاوز به ویژه نظامی قرار گیرد براساس مقررات بین‌المللی، آن کشور از دفاع مشروع برخوردار است.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق آذربایجان‌غربی گفت: رژیم سفاک، کودک‌کش و جنایتکار صهیونیستی در 13 فروردین امسال طی حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق هفت نفر از مستشاران پرافتخار و پرصلابت نظامی ایران را به درجه رفیع شهادت رساند و بنابراین در یک اقدام تلافی‌جویانه، نیروهای پرافتخار مسلح کشورمان ایران در حمله موشکی و پهبادی به اهداف نظامی این رژیم جعلی حمله کرده و پوزه آنها را به خاک مالیدند.

وی خاطرنشان کرد: امید است این انتقام سخت زمینه‌ساز نابودی هر چه زودتر رژیم سفاک و کودک‌کش صهیونیستی را فراهم کرده و مرهمی بر رنج‌ها و دردهای ملت مظلوم غزه و فلسطین باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • «نابودی حماس»، رویای بر باد رفته صهیونیست‌ها
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • تصمیم زاکانی برای ساخت فرهنگسرا به قیمت نابودی درختان
  • دفاع موشکی ایران در مقابل اسرائیل زمینه نابودی هر چه زودتر رژیم صهیونیستی را فراهم می‌کند
  • نابودی مک لارن 1.5 میلیون دلاری توسط یوتیوبر ایرانی
  • اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی نشان از افول و نابودی زودهنگام این رژیم دارد