Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز آخرین مهلت ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ بود و انتظارها برای دانستن اینکه کدامیک از چهره‌های شاخص سیاسی وارد گود رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند به پایان رسید. امروز رسانه‌ها از ثبت‌نام افرادی چون سیدابراهیم رییسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری خبر دادند؛ همان‌ چهره‌هایی که تا پیش از این بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره حضور یا عدم حضور آنان در انتخابات وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

    


مهم‌ترین محورهای خبری در رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا 
در بررسی رسانه‌ها از طیف‌های سیاسی مختلف در شبانه‌روز گذشته، رسانه‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب و اصولگرا به طور همزمان بیشتر به معرفی افرادی پرداختند که در انتخابات ثبت‌نام کرده اند. در این میان رسانه‌های اصلاح‌طلب بر اهمیت عقب نکشیدن و حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات نیز تاکید کردند. رسانه‌های اصولگرا هم در برخی اخبار و تحلیل‌های‌شان همچنان به انتقاد از سیاست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و بحث‌های رقابتی ادامه دادند. 

رسانه‌های اعتدالی

پایان حضور احمدی نژاد در مجمع تشخیص نزدیک است؟

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با فریدون عباسی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی پرداخت و آورد:

*رفتارهای پرحاشیه احمدی نژاد در چهارمین حضورش در انتخابات ریاست جمهوری این احتمال را مطرح کرده است که شاید حضور او در مجمع تشخیص مدت زیادی دیگر دوام نیاورد و صبر نظام در مقابل او پایانی داشته باشد.

* اگر هر فردی، پُستی را در کشور در اختیار بگیرد مطمئنا باید واجد شرایط آن پُست باشد. 

* اگر در دوره تصدی، شرایط را احراز نکند، مقامات مسوول در این رابطه، تصمیمات لازم را خواهند گرفت. 

* بنده می توانم تفکرات کل جامعه را نمایندگی کنم نه یک حزب و گروه خاص را. آمدن یا نیامدن افراد در این عرصه هم امر شخصی است و به خود کاندیداها مربوط است و آنها باید تصمیم بگیرند نه آنها به بنده گفتند بیایم یا نیایم.

تنش‌زدایی آیت الله هاشمی را در دستور کار قرار می‌دهم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به بازتاب سخنان محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و آورد:

* در دولت خود منش آیت الله هاشمی رفسنجانی را که همان تنش زدایی است در دستور کار خود قرار خواهم داد.

* موقعیت کم نظیر استراتژیک ایران و حتی در جهان بسیار مهم تلقی می‌شود و لذا باید پیشرفت و توسعه و رفاه بهتری را برای مردم ایجاد کنیم.

* مردم ایران در سه سال اخیر جنگ اقتصادی سختی را تجربه کرده‌اند و با تحمل این رنج خوشبختانه با تمام فشارها و به آنها وارد شده است امیدهایی برای پایان این تحریم‌ها ظلم ها ایجاد شده است، زیرا که تحریم کنندگان شکست فشار حداکثری را از آن خود کردند.

* اگر بخواهیم شرایط امروز ایران را با مقطع خاص انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، شبیه به پایان جنگ تحمیلی هستیم البته از نظر زیرساخت‌ها و وضعیت تولید در کشور و نیروی انسانی به مراتب وضع بهتری نسبت به تاریخ گذشته داریم اما متاسفانه به لحاظ سرمایه‌های اجتماعی، امیدهای اجتماعی و حتی آسیب‌های اجتماعی با وضع بدتری مواجه هستیم.

* آیت الله هاشمی رفسنجانی با دولت کار و سازندگی خرابی‌های جنگ و عقب ماندگی ها و محرومیت‌ها را تا حد زیادی توانستند برطرف کنند در این مقطع نیز می توانیم با اراده ملی آسیب‌های وارده را به رفاه و توسعه و معیشت مردم و اعتماد عمومی جبران کنیم.

* در کوتاه مدت باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشیم و در میان مدت بتوانیم رشد اقتصادی که در کشور دچار رکود و حتی منفی شده را جبران کنیم و به رشد مناسب در شان مردم ایران برسیم.

* باید از درایت مناسب، شفافیت مناسب رانت زدایی و مبارزه با تبعیض را در روش‌های مدیریتی خود استفاده جدی بکنیم. برنامه دولت رفاه و عدالت با رویکرد مساله محوری پیش خواهیم رفت و البته توسعه متعادل و متوازن جامعه محور و پایدار را دنبال می‌کنیم.

* اعتقاد دارم در نهایت با توجه به شرایط موجود ایران و شرایط سختی که مردم در زندگی شان تحمل می‌کند، رویکرد سیاسی نامزدهای محترم باید پرهیز از تخریب و ایجاد فضایی توأم با احترام به یکدیگر باشد و به هم افزایی بپردازیم و در نهایت در برابر مردم و اراده عمومی در صندوق‌های رای احترام بگذاریم.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

جهانگیری سپر بلا بود؛ حالا گزینه اصلی

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به بررسی احتمال کاندیداتوری اسحاق جهانگیری پرداخت و نوشت:

* جهانگیری از ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری بر انتخابات برخوردار است.

* دوران وجه المصالحه قراردادن اسحاق جهانگیری و نادیده گرفتن توان اجرایی و مدیریتی او تمام شده است؛ همه منتظرند تا ناگفته‌های او را در مناظرات انتخاباتی بشنوند.

* سیدحسن خمینی از حضور در انتخابات نهی شد و ظریف نیز با اشاره به هجمه‌ها و فشارها رسما از حضور در انتخابات انصراف داد. همین مساله باعث شده اصلاح‌طلبان اجماع جریانی خود را روی یک گزینه حداکثری قرار دهند و آن شخص کسی جز اسحاق جهانگیری نیست.

* جهانگیری برگ برنده‌هایی در دست دارد که با استفاده از آنها می‌تواند فضای انتخابات را به نفع خود تغییر دهد و نگاه مردم را به سمت خود جلب کند. نگاهی به انتخابات سال ۹۶ و مناظرات چالشی آن دوران به خوبی نشان می‌دهد.

* جهانگیری با هنر سخن‌وری خود و استفاده درست از مطالب در مواقع مقرر پیروز مناظرات لقب گرفت. از همین رو است که جهانگیری در انتخابات پیش‌رو نیز با توجه به توانایی بالای مدیریتی و اطلاعات به طریق اولی می‌تواند در مناظرات خوش بدرخشد.

* در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها پیرامون اجماع اصلاح‌طلبان روی جهانگیری افزایش یافته باید دید او تنها گزینه اصلاح‌طلبان خواهد بود یا چهره‌های دیگری نیز پس از تاییدصلاحیت جهانگیری را در مناظرات همراهی خواهند کرد.

*اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند به‌رغم اینکه برخی بحث تحریم انتخابات را مطرح می‌کنند اهل تحریم نیستند و تا آخر در انتخابات حاضر خواهند بود و از کاندیدای حداکثری خود حمایت خواهند کرد. در این راستا پس از آنکه گفت‌وگوها با ظریف به نتیجه نرسید و وی از حضور در انتخابات استنکاف ورزید، بزرگان اصلاح‌طلب به سمت اسحاق جهانگیری رفتند تا از او برای حضور در انتخابات دعوت به عمل آورند.

* علل مختلفی را می‌توان برای اجماع اصلاح‌طلبان روی اسحاق جهانگیری مطرح کرد که از آن جمله می‌توان به اصلاح‌طلب بودن، مدیر بودن، ارتباط مثبت و موثر با نهادهای حاکمیتی، سابقه عملکردی در حوزه مدیریتی...  اشاره کرد.

خروج از تک‌قطبی؟

روزنامه شرق در گزارشی به مصاف لاریجانی با رییسی؟ در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت:

* تا پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها همه گمانه‌زنی‌ها و نقل‌قول‌ها از رییس سابق مجلس حاکی از این بود که او برنامه‌ای برای ورود به انتخابات ندارد.

* برخی شایعات و اخبار در فضای مجازی حاکی از این بود که اعلام خبر حضور علی لاریجانی، رییسی را به تردید واداشته است.

*درحالی‌که تصور می‌شد با آمدن رییسی و بلامحل‌شدن حضور دیگر چهره‌های اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری، زمین بازی انتخابات به ۲۴ سال قبل یعنی پیش از دوم خرداد بازگردد و یک‌قطبی شود اما خبر حضور علی لاریجانی به عرصه این گمانه را کمی دچار تزلزل کرده است. اینکه با آمدن رئیس سابق مجلس به گود انتخابات ممکن است، دوباره زمین بازی دوقطبی شود.

*قرار گرفتن چهره‌ای مانند علی لاریجانی در برابر ابراهیم رییسی برای دوقطبی‌شدن فضای انتخابات شاید شرط لازم تلقی شود اما قطعا شرط کافی نیست. این به شروط تعیین‌کننده دیگری مانند اجماع بدنه حامی و جریان سیاسی هم نیاز دارد.

*درباره علی لاریجانی یک تئوری این بود که اصلاح‌طلبان به همین شیوه نامزد نیابتی ادامه خواهند داد و دور بعد یعنی ۱۴۰۰ با علی لاریجانی خواهند آمد. اگرچه همان زمان هم در بین جریان اصلاح‌طلبی اجماعی در این زمینه وجود نداشت. به‌طور مشخص طیف کارگزاران موافق این ایده و بقیه تقریبا مخالف این ایده بودند.


 

پاشنه آشیل رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار،منتشر کرد و نوشت:

*با جدی شدن حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از ناظران از هم اکنون او را مهمان آیندۀ ساختمان پاستور می‌دانند. شاید همینطور باشد، اما نه به این سادگی که بسیاری فرض گرفته‌اند.
* وضعیت سیاسی در ایران بسیار پیچیده‌تر و بغرنج‌تر از آن است که آینده، کاملاً قابل پیش‌بینی یا امور کلان صددرصد قابل هدایت و کنترل و مدیریت و مهندسی باشد.

* آن بخشی از جامعه که به هر دلیلی در انتخابات شرکت می‌کند، ذهنیتِ واحد و از پیش شکل یافته‌ای در بارۀ نامزدهای انتخاباتی ندارد و عوامل بسیاری بر رأی نهایی آنها اثر می‌گذارد.
* نوعِ صحبت و توان سخنوری و قدرتِ حضور ذهن و نحوۀ استدلال و استعدادِ نکته‌پرانی و میزان هوش هیجانی و حرکات نمایشیِ هر یک از نامزدهای انتخاباتی می‌تواند بر جمعیتِ رأی‌دهنده – به هر تعداد که باشد – اثر بگذارد و آنها را به سمتی خلاف انتظار بکشاند.

* قدرت نهایی نامزدها در زیرِ زبان و پشت خطوط چهرۀ آنان نهفته است و سیدابراهیم رئیسی از این جهت، امتیاز کلانی نسبت به رقبای احتمالی ندارد.
* اگر شخصی مانند مسعود پزشکیان از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، می‌تواند به صورت رقیبی سرسخت برای رئیسی در آید. حتی برخی از اصول‌گرایان اگر در رقابت‌شان با آقای رئیسی جدی باشند، به شرط برخورداری از صفات فوق، می‌توانند وضع را برای او شکننده کنند و چه بسا خود پیروز این میدان شوند.

انتخابات؛ فرصتی برای گفتمان اصلاح‌طلبی عدالت‌محور

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم محمد حضرتی منتشر کرد و نوشت:

سیاست امر پیوسته‌ای است که اگرچه در هر مقطع از زمان و در هر جغرافیایی به شکل و قالبی تبلور پیدا می کند، اما توقف‌ناپذیر است.

* اگرچه انتخابات به عنوان یکی از مهم‌ترین فرصت‌های بسیج نیرو و تحمیل اراده عمومی برای ایجاد تغییرات مثبت و سازنده باید به درستی مورد تاکید قرار بگیرد، اما محدود کردن عمل سیاسی به آن، نگاهی تقلیل‌گرایانه و با هزینه‌ای بالا است.

*در انتخابات پیش رو که از تمام اوضاع و احوال می توان حدس زد که پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات به سختی ممکن است، توجه و تاکید اصلاح‌طلبان بر سناریوهای بعد از شکست در انتخابات، اگر نه بیشتر از سناریوهای پیروزی، دست‌کم به همان اندازه باید مورد توجه و تاکید قرار بگیرد. 

*انتخابات تنها فرصتی است برای بازسازی گفتمانی و بازیابی تشکیلاتی نیروهای اصلاح‌طلب و پیشروی جامعه اما نه انتهای بازی، چرا که چنانچه پیش‌تر اشاره شد سیاست ایستگاه توقفی ندارد. 

*تجربه چند دهه گذشته به وضوح جای خالی قرائتی جامع از عدالت را در گفتمان‌های توسعه‌گرا و دموکراسی‌خواه نشان می‌دهد. منظور از قرائت جامع از عدالت تاکید تواما بر حفظ حقوق و آزادی‌های اساسی افراد و کاهش نابرابری و تبعیض در همه سطوح است.

*عدم توجه به عدالت در دولت‌های توسعه‌گرا بعد از انقلاب نهایتا منجر به تعمیق شکاف طبقاتی، کاهش رفاه و سخت‌شدن زندگی برای دهک‌های پایین اقتصادی از یکسو و از سوی دیگر تجمیع ثروت، ارتقای کیفیت زندگی و انحصار در فرصت‌ها برای طبقات محدودی از جامعه شد.

* به علت عدم تاکید گفتمانی و به عبارتی در حاشیه قرار گرفتن مفهوم عدالت با وجود نشانه‌های پررنگ‌تری همچون آزادی، توسعه سیاسی و مردم‌سالاری چنان رویکردهای عدالت‌محوری نتواند در میان عموم مردم و خصوصا دهک‌های پایین جامعه‌ باورپذیر و نهادینه شود.

چه کسی رقیب آقای رئیسی خواهد شد؟

روزنامه ابتکار یادداشتی به قلم محمد علی وکیلی منتشر کرد و نوشت:

*مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شود. همچنان اما مردم حال و هوای انتخاباتی پیدا نکرده‌اند. تعارف را کنار بگذاریم؛ این رخوت نه محصول کرونا است و نه صرفاً بخاطر مشکلات اقتصادی است.

*مردم نسبت به امکانِ اِعمالِ اراده خود از طریق صندوق رای تردید پیدا کرده‌اند. این زنگ خطر است. نباید این مسئله را شوخی گرفت.

*عملکرد و سخنان رسمیِ متولیان، خیلی در خدمت استراتژی اصلی و کلان نظام، یعنی مشارکت حداکثری، نیست. تا به امروز مواضع و حرف‌ها، ناامید کننده و مشارکت‌سوز بوده است‌. با این حال، امیدواریم در ادامه افقی از امید پیشاروی مردم گشوده شود و یخ سیاست شکسته شود.
* تا این لحظه، همه گمانه‌ها حول ورود آقای رئیسی به‌عنوان گزینه نهایی اصولگرایان متمرکز شده است. آنچه در صحنه می‌بینیم، حکایت از آن می‌کند که سایر گزینه‌های اصولگرا چندان اقبالی نیافریده‌اند.

*گزینه‌های اصولگرایان که ثبت نام کرده‌اند، امیدشان به عدم حضور رئیسی است. با آمدن آقای رئیسی، ‌او بدون شک گزینه نهایی و اجماعی اصولگرایان خواهد بود. البته رای‌آورترین گزینه آنان، هم رئیسی است.

* در جبهه اصلاح‌طلبان همچنان ابهامات زیادی وجود دارد. گزینه‌های اصلی که به راحتی اجماع ساز بودند تقریباً می‌توان گفت نمی‌آیند (مگر اینکه مانند حضور مرحوم هاشمی در دقایق آخر، اتفاقی رخ دهد!). درصورت عدم ورود گزینه‌های اصلی، باید برای آرایش نهایی منتظر تصمیم نهاد اجماع ساز بمانیم.
*علی لاریجانی خود متغیر مهمی است. هرچند او شخصیت خیلی کاریزمایی میان مردم نیست اما امتیازات شخصی زیادی بر رقیبانش دارد. این امتیازات، او را تبدیل به متغیر جدی کرده است.
* اگر لاریجانی بیاید او حتماً مستقل خواهد آمد و سعی خواهد کرد آرای ناراضیانِ خاموشِ اردوگاهِ اصولگرایان را جذب کند. آرایی که منتقد رئیسی هستند.

 * با فرض حضور علی لاریجانی او تلاش خواهد کرد مناظره با آقای رئیسی دوگانه عقلانیت و تندروی‌، کارآمدی و ناکارآمدی برجام و مخالفان برجام را به نمایش بگذارد او با این دوگانه‌ها سعی می‌کند اصلاح‌طلبان را بدون دعوت رسمی وادار به حمایت خود کند، مساله‌ای که دور از ذهن نخواهد بود اما مشکل وقتی است که انتخابات سه قطبی شود؛ سه قطب رئیسی، لاریجانی و جهانگیری. در چنین فرضی میزان همپوشانی سبد رائی لاریجانی و جهانگیری بسیار زیاد خواهد بود و شانس پیروزی جناب رئیسی بالاتر خواهد رفت.

*پیروزِ اکثر انتخابات‌های ریاست جمهوری در ایران، گزینه‌های غیرمنتظره بوده است. مردم ایران پیش‌بینی ناپذیرند. هیچ بعید نیست سناریویی که کم رنگ‌ترین امکان را دارد، محقق شود! باید نشست و تحولات را نظاره کرد.

می‌آیم تا گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم

خبرگزاری ایسنا به بازتاب سخنان عباس آخوندی کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و آورد:

* می‌آیم تا گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم؛ زیرا که مسیر تولید و توسعه اقتصادی تنها از مجرای آزادی تجارت می‌گذرد.

* من نگران تمدن چندین هزار ساله‌ای هستم که چراغ آن به سبب کُندی توسعه و فرسایش اجتماعی کشور عزیزمان ایران در حال خاموشی است. من نگران این هستم که با کم‌توانی قدرت نرم ایران و ارزیابی اشتباه از موقعیت و قدرت سخت‌مان، گرازان در منطقه چیره شوند و نه تنها ایرانیان که تمام ملت‌های منطقه را بِدَرند. همچنان‌که هر روز شاهد ریختن خون بی‌گناهان و مردمان بی‌دفاع در افغانستان، عراق، لبنان، فلسطین، یمن و سایر ملت‌های واقع در حوزه‌ تمدنی ایران هستیم.

* «من می‌فهمم که شهروندان ایران پدیده‌ چنددولتی یا بی‌دولتی را با تمام رگ و پوست‌تان حس می‌کنند»،.

* مردم مشاهده میکنند که دولت مستقر امکان سیاست‌گذاری ندارد و کمتر سیاستی را می‌تواند به نتیجه برساند و اغلب، مشکل‌های مردم حل نمی‌شوند و بر هم انباشته می‌گردند.

* بسیاری از گرفتاری‌های شهروندان بر روی زمین مانده تا جایی که دولت حتی توان امکان تصمیم‌گیری برای تهدیدی فوری چون بیماری همه‌گیر کرونا را نیز از دست‌ داده‌ است.

*در این پانزده ماه که کرونا شیوع یافته، ده‌ها هزار کسب‌وکار فروپاشیده و حدود سه میلیون نفر بیکار شده‌اند و دولت امکان حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی سالم و حمایت از خانوارها را نداشته‌ است.

* جوانان و نیروهای جویای کار، شغل آبرومند و مناسبی نمی‌یابند و ملت در تله‌ فقر افتاده‌ است.

* مالکیتی تحت عنوان نهاد عمومی غیر دولتی وجود ندارد. نهادهای عمومی و یا نظامی برای انجام ماموریت‌های خاص، مطابق قانون تاسیس شده‌اند و ورودشان به حوزه‌ی کسب‌وکار هم فراقانونی است و هم مخل رقابت منصفانه با بنگاه‌های خصوصی و تعاونی است که بنیان سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی است.

* افزایش نرخ ارز ثروت آنها را فزونی می‌بخشد، نپیوستن به FATF و ایجاد محدودیت بر تجارت موجب افزایش قدرت کنترل آنان بر کل تجارت ایران، زیرزمینی شدن تجارت و مبادله‌ مالی و وابسته ساختن فعالان اقتصادی به آنان می‌گردد؛ از این رو، می‌آیم تا این بساط را برچینم و گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم زیرا که مسیر تولید و توسعه اقتصادی تنها از مجرای آزادی تجارت می‌گذرد.

رسانه‌های اصولگرا

آمده‌ام تا با کمک همه مردم، دولتی مردمی برای ایرانی قوی تشکیل دهم

خبرگزاری فارس در گزارشی به بازتاب بیانیه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری پرداخت و آورد:

*اینک در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ضعف مدیریت اجرایی، تقلیل توجه به آرمانهای مبنایی یا انحراف از آن، بخشی‌نگری، گم کردن اولویت‌ها، تن دادن به ساختار فرسوده، جهت‌گیری‌های چندگانه و متعارض، بوروکراسی ناکارآمد و مزاحم، سیاست‌زدگی، چشم‌دوختن به بیرون و تحقیر توان داخلی سبب شد که انرژی متراکم و بی‌بدیل قوه اجرایی، نه تنها به صورت کامل و مؤثر استفاده نشود، بلکه خود، منشأ پیدایش مسائل پیچیده در کشور باشد. البته فشار سنگین و بی‌رحمانه بدخواهان و معاندان انقلاب اسلامی در طول این چهار دهه، حتماً بر وضع غیرقابل قبول کنونی مؤثر بوده‌اند ولی علت اصلی شکل‌گیری این وضع، به سوء تدبیرها، ناکارآمدی‌ها و تضییع فرصت‌های خدمتگزاری باز می‌گردد.

*قرار نبود که از درد مردم بی خبر باشیم.

*قرار نبود که مردم در فشارهای اقتصادی بی پناه بمانند.

*قرار نبود که از آمدن به میان مردم واهمه داشته باشیم.

* تجربه طولانی اینجانب در سطوح مختلف مدیریتی، به روشنی بر من ثابت کرده است که اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده تر می شود. بر این مبنا، حضور خود در عرصه انتخابات را مجاهدتی بنیادین برای مبارزه کانونی با فساد می‌دانم که ان شاء الله با هزینه‌های بسیار کمتر، ریشه‌ها و بسترهای فسادزا را بخشکاند.

*با شناختی که از چالش ها، ظرفیتها، استعدادها و سرمایه های این کشور کسب کرده ام، آمده ام تا با کمک همه مردم ایران، و در طلیعه گام دوم،"دولتی مردمی برای ایرانی قوی" تشکیل دهم:

*دولتی که ارکان و مسئولیت های اصلی آن بر دوش جوانان شجاع، تحول خواه، متخصص، پاک و ضد فساد خواهد بود که هر کجا به آنها اعتماد شد،  قدرت و افتخار برای ایران آفریده اند.
*دولتی که توجه به محرومان و مستضعفان و طبقات پایین جامعه از مهمترین اولویتهایش خواهد بود و اجازه نخواهد داد که عزت و شرافت و کرامت آنها خدشه دار شود.
*دولتی که با اجماع ملی و دیپلماسی هوشمند و مبتکر، حتی یک لحظه را برای رفع تحریم‌های ظالمانه از دست نخواهد داد. با دیپلماسی برآمده از قدرت و توانایی‌های داخلی، تعامل و رابطه دوستانه و مقتدرانه با دنیا، مخصوصاً با همسایگان را، با سرعت پیگیری می کند.
*دولتی که پاسدار آزادی بیان و قلم، و حقوق اساسی همه شهروندان ایرانی و متعلق به همه مردم ایران است. باید راه ها و بسترها برای نقش آفرینی مردم در تحقق عدالت باز شود و ملت ایران، زنان و مردان، با قومیت های مختلف، با زبان های متنوع و با سلایق و باورهای فرهنگی و سیاسی متفاوت، باید به یک نسبت به دولت احساس تعلق کنند و «ایرانی بودن» برای تضمین همه حقوق شهروندی آنها کفایت کند. 
* دولتی که دیوارهای برافراشته در مقابل شفافیت عملکرد و قراردادهای پر حاشیه را فرو خواهد ریخت و خود را در اتاق شیشه ای در منظر ارزیابی و قضاوت مردم قرار خواهد داد.

عده‌ای اداره کشور را از مسیر حکمت و عقل خارج کردند

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان علی لاریجانی کاندیداتوری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری پرداخت و آورد:

*اداره کشور نباید در دست افراطیون و سازشکاران باشد.

* عده ای فقط به دنبال تجزیه مردم هستند و این نهایت بی هنری است و هنر آن است که گام ها در راستای وحدت بیشتر و تحمل و مدارا در جهت ایجاد اراده قوی تر در بعد ملی برای حل مسائل کشور باشد.

* یک مسئله مهم ایجاد وفاق، وحدت و همبستگی ملی در کشور است که در نبود آن توسعه فراهم نمی شود و ثبات و آرامش برای زندگی مردم ایجاد نمی شود.

* حل مسائل پیچیده بین المللی و منطقه ای است که طولانی شدن آن به زندگی مردم لطمه می زند. هدف اصلی سیاست خارجی کشور باید تسهیل روابط خارجی در جهت توسعه اقتصادی کشور باشد.

* تجربه کشورهایی که در ۲۰ سال اخیر جهش اقتصادی داشتند، نشان می داد که سیاست خارجی و اقتصاد آنها یک هدف را دنبال کردند و سیاست خارجی در خدمت توسعه کشور بوده است. لذا کاملا روشن عرض می کنم که جهش تولید و پرش اقتصاد داخلی نیازمند باثبات سازی و تعادل در صحنه بین المللی است نه اینکه هر روز با اقدامی، مسئله جدید ایجاد شود که هزینه آن را مردم در زندگی خود دهند.

* ملت به افرادی رأی می دهند که همین نوع مشکلات نظیر مسائل پیچیده بین المللی را حل کنند نه آنکه درباره آن روضه خوانی سیاسی کنند و نه اینکه با طرح مسائل فرعی و افزایش مشکلات ملت نردبانی برای هوس های سیاسی پوپولیستی خود تدارک کنند.

* صحنه بین المللی با شعارهای تند غریزی آرام نمی گیرد و هنر مدیریت صحنه بین المللی و انقلابی عمل کردن در این مقطع آن است که وجوه بلوکه شده ملت ایران را از دست کشورها در بیاوریم نه آنکه عده ای در داخل شعار دهند و ما نفت را با زحمت بفروشیم اما پول آن در حساب های خارجی بلوکه شود. چه نفعی برای ملت ما دارد و چه تاثیری در زندگی آنان می گذارد؟  

*حل مسائل پیچیده بین المللی نیازمند افراد کاربلد است

جریان انقلاب منسجم در انتخابات شرکت می‌کند

روزنامه رسالت به گفت وگو با پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پرداخت و نوشت:

* داده‌های موجود نشان‌دهنده این موضوع است که جریان انقلاب با انسجام بالایی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد. بنابراین معتقدم افرادی که تمایل به ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری دارند، قطعا همانند دوره جمنا زمینه برای انسجام حداکثری آن‌ها در جریان انقلاب فراهم است.

* باتوجه به مطالبه گسترده و پرحجمی که این روزها در سطح کشور مشاهده شد و اقشار مختلف خواستار حضور رئیسی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری هستند، فکر می‌کنم با ورود ایشان در عرصه انتخابات یک اجماع حداکثری در بین نیروهای انقلابی صورت خواهد گرفت.

*امیدواریم دولتی انقلابی، جوان، مقتدر و با تکیه به ظرفیت‌های درونی روی کار بیاید و کشور را از این وضعیت رها کند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ روزنامه ابتکار سید ابراهیم رییسی وزارت کشور ارتباطات اصولگرایان جبهه اصلاح‌طلبان ایران علی لاریجانی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ روزنامه ابتکار سید ابراهیم رییسی انتخابات ۱۴۰۰ روزنامه ابتکار سید ابراهیم رییسی وزارت کشور ارتباطات اصولگرایان جبهه اصلاح طلبان ایران علی لاریجانی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری حضور در انتخابات اسحاق جهانگیری انتخابات ۱۴۰۰ مسائل پیچیده علی لاریجانی اصلاح طلبان آقای رئیسی بین المللی مردم ایران اصلاح طلب رسانه ها آیت الله ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: برنامه‌های صداوسیما برای معرفی ۴ نامزد دور دوم حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی مشخص شدند.

ابوطالب شفقت ششم اردیبهشت ماه در بازدید از سخت‌افزار و نرم‌افزار برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات در صداوسیمای مرکز لرستان، بیان کرد: خوشبختانه برنامه‌های مناسبی برای معرفی نامزدها و برنامه آنان تدوین شده است که انتظار داریم نامزدها به بهترین وجه برای شور و نشاط انتخاباتی دور دوم از آن استفاده کنند.

وی خطاب به نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی اظهار کرد: وحدت عمومی برای تحقق برنامه‌های توسعه ای استان انتظاری است که از آنان داریم.

استاندار لرستان همچنین با اعلام استقبال از برنامه‌های تمامی نامزدهای شرکت کننده در دور اول انتخابات استان، گفت: قطعا نفراتی که در دور اول انتخابات حضور داشتند تماما افرادی هستند که دغدغه استان را دارند و یقینا برای رفع مشکلات آن برنامه‌هایی تدوین کرده‌اند.

شفقت ادامه داد: همکاران ما در حوزه  سیاسی و دستگاه‌های اجرایی آمادگی دارند که برنامه‌های نامزدهای انتخابات را دریافت و پس از دسته‌بندی برای استفاده در برنامه‌های توسعه‌ای استان در کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنند.

وی ضمن تقدیر از زحمات مجموعه ی صداوسیمای لرستان در ایجاد نشاط انتخاباتی، گفت: در لرستان به عنوان یک استان دارای روستاهای فراوان و مولد این آمادگی وجود دارد که برای پشتیبانی از بخش تولید روستا یک شبکه روستایی ایجاد کنیم.

استاندار خطاب به رئیس صداوسیمای لرستان، تصریح کرد: انتظار می‌رود این موضوع در سطح سازمان مطرح شود چرا که ما آمادگی لازم را برای تولید محتوای این شبکه داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد
  • استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • اظهار امیدواری امام جمعه ورامین برای حضور پرشور مردم در انتخابات
  • نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات بزودی اعلام می‌شود
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟