Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@19:29:30 GMT

الیاف ماکروسنتتیک، جایگزین میلگرد جهت کنترل ترک‌های بتن

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۳۴۶۶

الیاف ماکروسنتتیک، جایگزین میلگرد جهت کنترل ترک‌های بتن

الیاف ماکروسنتتیک بتن جایگزین مناسبی به جای استفاده از روش مرسوم میلگرد گذاری جهت کنترل ترک‌های بتن و همچنین افزایش عمر مفید سازه است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام افزیر، استفاده این نوع از الیاف باعث ایجاد تحول در امر تسلیح بتن شده است. الیاف ماکروسنتتیک بتن تامین شده توسط مقاوم سازی افزیر، به صورت یکپارچه در سراسر مخلوط  بتن پخش می‌­شوند و یک سیستم سه بعدی تقویتی را به وجود می­‌آورد که این سیستم ترک­‌های بتن را تا حد مطلوبی در هر موقعیتی کنترل می‌­کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به  این ترتیب تاثیر فرآیند تسلیح بتن به طور کارآمدی افزایش پیدا می­‌کند و در نتیجه علاوه برآن که عمر مفید بتن بالا می‌­رود، می‌­توان در وقت و هزینه نیز صرفه جویی کرد.

الیاف ماکروسنتتیک بتون چیست؟

الیاف ماکروسنتتیک یا الیاف پلاستیکی بتن الیافی مصنوعی است که بیشتر انواع آن از مواد خام نفتی فراهم می‌­شود. این الیاف از به هم پیوستن واحدهای کوچک پلیمر که از تکرار شدن تعداد زیادی واحدهای مولکولی کوچک به وجود آمده است، تشکیل می‌­شود. این الیاف شامل، نایلون، آکریلیک، پلی یورتان و پلی پروپیلن می­شود که هرساله میلیون­‌ها تن از این مواد در سراسر دنیا تولید می‌­شود.

الیاف ماکروسنتتیک بتن بسیار با دوام و در مقابل گسیختگی مقاوم است. به همین دلیل محصولات تولید شده از این الیاف بسیار بادوام اند. از این مواد در ساخت طناب، تورهای ماهی گیری و کمربند ایمنی  نیز، استفاده می‌­شود.

چگونه می توان از الیاف ماکروسنتتیک در ترکیب بتن استفاده نمود

الیاف ماکروسنتتیک بتن به عنوان الیاف سازه­ای و مسلح کننده بتن به جای میلگرد به مخلوط بتن اضافه می­‌شود. این الیاف در حین اختلاط بتن به آن اضافه می­‌شود. برای دستیابی به نتیجه بهتر، الیاف را به عنوان آخرین آیتم به مخلوط بتن اضافه می­‌کنند. مخلوط بتن باید با سرعت بالا به مدت 5 دقیقه و یا 70 دور، میکس شود. پس از اضافه کردن الیاف باید از توزیع یکسان آن در بتن اطمینان حاصل کرد. زمان اختلاط بسته به میزان پوشش الیاف، پراکندگی آن­ها درون بتن و تمیز بودن میکسر، ممکن است تغییر کند. الیاف پلاستیک بتن با ترکیب بتن سازگار است و تغییر شیمیایی در ساختار آن به وجود نمی‌­آورد و تنها از لحاظ مکانیک بر ساختار بتن تاثیر می‌گذارد. هنگامی که الیاف در بتن به دست آمده به طور کامل و یک دست درون مخلوط پراکنده شدند، بتن آماده­‌ی استفاده است.  

هنگامی که بتن را به روش شاتکریت روی سطح مورد نظر اعمال می­‌کنیم، این الیاف با افزایش قدرت چسبندگی بتن، باعث جلوگیر از ریزش بتن می­شود و می­توان لایه­ای ضخیم از بتن را در یک مرحله روی سطح اعمال کرد.

عملکرد الیاف ماکروسنتتیک در بتن

استفاده از الیاف در امر تسلیح بتن، همچون استفاده از میلگرد، جهت بهبود ضعف بتن در کشش است. همچنین الیاف با ایجاد سختی خمشی (مقاومت خمشی) و استحکام در برابر ضربه، گسترش ترک را کنترل می­‌کند. کنترل ترک‌­ها باعث کاهش ورود آب به بتن (که عامل عمده­ی خوردگی فولاد است) می‌­شود و چون الیاف بر خلاف فولاد دچار خوردگی نمی­‌شود، این امر باعث کاهش چرخه تعمیر و ترمیم بتن می­‌شود. از این رو کاهش هزینه بترمیم و مقاوم سازی سازه بتنی را نیز در پی دارد.

برتری الیاف ماکروسنتتیک نسبت به فولاد در بتن

موضوعی که باعث برتری الیاف ماکروسنتتیک نسبت به آماتوریندی بتن می­‌شود، آن است که این راهکار نسبت به روش آرماتوربندی به کارگران کمتری جهت اجرا نیاز دارد . در صنعت ساختمان سازی که کمبود کارگر ماهر تبدیل به مشکلی جدید شده است، به وسیله­‌ی الیاف مسلح کننده بتن می­‌توان به جبران چالش­‌های این صنعت گسترده کمک کند.

همچنین قیمت فولاد بسیار بالا است و برای آرماتور بندی نیاز به کارگران ماهری دارد که میلگرد را در جای درست و مناسب، همتراز با عناصر بتنی قرار دهند. این درحالی است که هنگامی که الیاف با بتن مخلوط می­شود، در سراسر بتن به صورت یک دست قرار می­گیرد و در نتیجه بسیاری از چالش­های تسلیح بتن حذف خواهد شد.

به علاوه جهت حمل و نقل الیاف پلاستیک مورد نیاز تسلیح بتن در یک پروژه، به عنوان مثال اگر تنها به یک کامیون احتیاج داشته باشیم، برای حمل فولاد معادل آن برای همان طرح اختلاط، چهار تا شش کامیون بیشتر نیاز است.

تقویت قطعات پیش‌­ساخته نظیر کوره­‌ها و مخازن فاضلاب به وسیله­‌ی فولاد مشخصا امری مشکل است. به همین دلیل با حذف فولاد و جایگزینی آن با الیاف، می­توان سرعت اجرا را  تا 28 درصد افزایش داد.

الیاف پلاستیکی بتن می‌­تواند در برخی روش‌­ها تا حد زیادی در کاهش زمان انجام پروژه موثر باشد و نیز باعث کاهش هزینه­‌ها در مقایسه با سایر روش­‌های مورد استفاده (همچون استفاده از فولاد تقویت کننده) شود.

با همه‌­ی این مزایا، ا الیاف پلاستیکی بتن هنوز نتوانسته است جایگزین استفاده از فولاد در تسلیح بتن شود. این امر مستلزم همکاری مهندسان و دستورالعمل­‌های مقرر است. توجه به موفقیت پروژه­‌هایی از این دست و آموزش پیشرو، باعث پیشرفت در این حوزه خواهند شد. جایگزینی الیاف تقویتی به جای فولاد جهت تسلیح بتن، راه حلی بدیع برای پایداری سازه است.

همچنین جهت اطلاع از هزینه تامین و خرید الیاف ماکروسنتتیک و سایر الیاف های بتن، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند به وبسایت شرکت به آدرس www.afzir.com  مراجعه فرمایند. شرکت مقاوم سازی افزیر به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان مصالح مورد نیاز جهت ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه ها در کشور فعالیت دارد. شرکت افزیر در راستای تامین نیازهای کشور در این زمینه، با داشتن کارشناسان فنی با تجربه اقدام به تولید و ارائه انواع الیاف مسلح کننده بتن از جمله الیاف ماکروسنتتیک،  الیاف فورتا، الیاف فولادی، و الیاف پروپلین PP نموده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مقاوم سازی ی الیاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتهدزاده: ممنوعیت ثبت اظهارنامه قضایی علیه مقامات دولتی، اقدامی نسنجیده است

علی مجتهدزاده اظهار داشت: آقایان مدعی هستند به واسطه اینکه درخواست‌های شخصی در ثبت اظهارنامه علیه مقامات دولتی مطرح می‌شده این کار را ممنوع کردند، در حال حاضر بگویند جایگزین آن چیست؟ از نظر من این کار معقولی نبود و ممکن است حرف آقایان هم درست باشد، اما این موضوع بدون جایگزین برای من به عنوان یک حقوقدان جا نمی‌افتد.

به گزارش ایلنا، وی در خصوص بخشنامه جدید منع دفاتر خدمات قضایی از ثبت شکایت علیه مقامات دولتی گفت: موضعی که من از آقایان قوه قضاییه دیدم این بود، برخی افراد درخواست‌های شخصی‌شان را در قالب اظهارنامه خطاب به مسئولین می‌دادند و ظاهرا دلیل‌شان برای منع ثبت شکایت این است. اما حالا می‌گوییم درست، جایگزین این موضوع چیست؟ برای مثال آن مقام مسئول پول بنده را خورده است؛ من می‌خواهم به او اظهارنامه بدهم که پول من را بدهید. دعوای من هم با او شخصی است و در مقام سمت دولتی نیست؛ راه آن چیست؟ من چرا نباید علیه این فرد اظهارنامه بدهم؟ یا آن مقام ارشد دولتی حقوق مردم را تضییع می‌کند، بنده می‌خواهم به او اظهارنامه بدهم که جناب آقای وزیر و وکیل، بنده این موارد قانونی را به شما اعلام می‌کنم؛ این حق قانونی من است که به شما اعلام کنم.

مجتهدزاده افزود: حالا آقایان مدعی هستند به واسطه اینکه درخواست‌های شخصی مطرح می‌شده این کار را ممنوع کردند، در حال حاضر بگویند جایگزین آن چیست؟ از نظر من این کار معقولی نبود و ممکن است حرف آقایان هم درست باشد و ما فرض می‌گذاریم که حرف این افراد درست است؛ حالا جایگزین آن چیست؟ این موضوع برای من به عنوان یک حقوقدان جا نمی‌افتد. اگر آقایان راهی برای جایگزینی این موضوع پیش‌بینی می‌کردند، می‌گفتیم کار درستی است. اما به نظرم از کار‌های ناپخته‌ای است که آقایان مرتکب شدند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: به فرض اینکه من اصل را می‌گذارم که حرف‌شان درست است. حالا شنیده‌ام که گفتند امکان شکایت از مسئولین فراهم است. من نمی‌خواهم از فرد شکایت کنم، شاید کار با همان اظهارنامه هم راه بیفتد. اصل را بر این بگذاریم که ایشان اصلا متوجه تضییع حقوق ملت نبوده و متوجه عمل اشتباهی که انجام می‌دهد نبوده است؛ من این حق را دارم که به او اعلام کنم. تحلیلم این است که این کار نادرست و نسنجیده بوده است. باید ابتدا راهکاری برای جایگزینی موضوع اظهارنامه پیدا می‌کردید و بعد این کار را انجام می‌دادید. حالا هم می‌توانند برگردند، تصمیم خاصی هم نیست.

مجتهدزاده در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه راهکاری می‌تواند پیشنهاد دهد گفت: نمی‌دانم. آقایانی که این موضوع را ممنوع کردند باید به این قضیه فکر کنند. ولی درست این بود که باید اول راه‌حل را پیشنهاد می‌دادند و بعد می‌بستند. نه اینکه اول ممنوع کنند و بعد به دنبال راهکار بگردند. حالا در بخشنامه آمده است درخواست ارباب رجوع را به دبیرخانه یا مراکز ارتباطات مردمی آن سازمان یا ارگان ارجاع دهند. اما اظهارنامه بار حقوقی دارد و این کار جایگزین آن نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • مجتهدزاده: ممنوعیت ثبت اظهارنامه قضایی علیه مقامات دولتی، اقدامی نسنجیده است
  • سریال‌های جایگزین نون خ و اژد‌ها چیست؟
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • وست هم آماده برای انتقال خولین لوپتگی؛ هانسی فلیک گزینه جایگزین
  • ۲۰۰۰ اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟