Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه نشست مجازی با رستم قاسمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین، از او پرسیده شد؛«بالاخره تحریم یک واقعیت است، نگاه شما به عنوان تحریم یک ابزار دائمی است یا موضوع با دیپلماسی قابل رفع است؟».

رستم قاسمی پاسخ داد:شرایطی که مسئولیت وزارت نفت را برعهده گرفتم برای خودم هم غیرقابل باور بود و فکر نمی کردم که تحریم های نفتی به این شدت علیه ایران اجرا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای تحریم ذخایر استراتژیک بنزین به چهار یا پنج روز رسیده بود. آن زمان ما هم تجربه عبور از تحریم ها را نداشتیم.

وی گفت: هرگز از تحریم‌ها استقبال نمی کنیم، من به عوان کسی که در حوزه تحریم ها بوده ام این حرف را می‌زنم. در بحث تحریم ۳ مولفه را دستور کار داریم؛ مولفه اول رفع تحریم‌هاست و قطعا در حوزه دیپلماسی برای رفع همه تحریم‌ها اقدام می کنم و برای این کار نباید درنگ کرد. دوم مقابله با تحریم‌هاست، نمی‌توانیم که در این شرایط تسلیم بشویم، باید با تحریم مقابله کنیم گرچه هزینه‌ای‌هایی دارد. راهکار سوم و اساسی که می‌تواند اقتصاد ایران را پایدار کند بی‌اثر کردن تحریم‌هاست.

وزیر نفت دولت احمدی نژاد گفت: ما در شرایط سخت تحریم به صادر کننده بنزین تبدیل شده‌ایم. این موضوع تنها به بحث تحریم‌ها برنمی‌گردد. امروز ۳۰میلیارد دلار واردات اجباری در کشور داریم، من به این لیست نگاه کردم و به نظر من به عنوان یک آدم با تجربه ظرف مدت دو سال ۲۰میلیارد دلار از این مقدار قابل داخلی سازی است.

وی گفت:‌من این را در وزارت نفت تجربه کردم و در دوره تحریم صدها قطعه را داخلی سازی کردیم.

رستم قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر بردن نفت به سفره مردم، گفت: دولت ما دولت کارنامه و برنامه‌ست، اگر کسی کارنامه ندارد برنامه‌ای هم ارائه نکند چون ارائه برنامه کار پیچیده‌ای نیست. یک مقطعی هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کردیم که اشکالاتی داشت و امروز هم عدالتمندی هدف‌مندی یارانه‌ها باید انجام بشود. 

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت:‌برنامه من عدالتمند کردن هدفمندی یارانه هاست و دو برنامه برای نجات اقتصاد کشور دارم، یکی حل مشکل معیشت مردم است و دیگری تغییر ریل گذاری در کشور است. حوزه بانکداری ما در این کشور قابل اصلاح نیست و ریل بانکداری در کشور باید تغییر کند. با این دو روش می توانیم سفره مردم را اصلاح کنیم و ایران در دو سال باید به یک نقطه تحریم ناپذیر تبدیل شود.

رستم قاسمی در بخش دیگری از اظهارتش در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت:‌من هیچگاه اعتقاد ندارم که در قوه مجریه تفکر حزبی باید وجود داشته باشد، اقتصاد ما سیاست‌زده شده است. روزی که وارد وزارت نفت شدم همه انتظار داشتند با قطار افراد با خودم ببرم، اما من جز رئیس دفتر و چند مشاور کسی را با خودم نبردم. در همه مسئولیت ها از متخصصین وزارت نفت استفاده کردم. حتی برخی مدیران شرکت های بزرگ نفت می‌گفتند فلانی در ستاد آقای موسوی بوده است. من می‌گفتم پرونده این‌ها را بررسی کنند تا مشکل مالی دارد یا نه، که برعکس این افراد بسیار سالم بودند صرفا نگاه سیاسیشان با من متفاوت بود.

وی گفت:‌حتی افرادی با نگاه اصلاح طلبی تند در وزارت نفت در دوره من بودند، اتفاقا آن‌ها در دوره مهندس زنگنه از وزارت نفت رفتند. چند ویژگی باید افراد در قوه مجریه داشته باشند؛ قبول داشتن نظام جمهوری اسلامی، از نظر مالی دست پاک باشند.

این کاندیدای نظامی انتخابات با بیان اینکه دیپلماسی ما باید دیپلماسی اقتدار باشد به جای التماس، گفت: کشوری می‌تواند عرض اندام کند که اقتصاد و سرمایه‌اجتماعیش را داشته باشد. ما نیاز به حضور قدرتمندانه در بخش دیپلماسی داریم.

شرمنده جوانان هستم

قاسمی در پاسخ به این سوال که «در انتخابات‌های گذشته مثل ۹۶ با استفاده از نیازهای جوانان از جوانان استفاده ابزاری کردند، شما چه تضمینی می‌دهید که چنین اتفاقی رخ ندهد؟»، گفت: من شرمنده جوانان کشور هستم که با بازی با نامشان رای گرفتند و بعد توجه جدی نکردند. معاونین من در جاهایی که کار کردم و کار می‌کنم، حداکثر ۴۰ ساله بودند. خود من در حدود ۲۰ سالگی مسئولیت‌های بزرگی داشتم، به خصوص در دفاع مقدس. واقعا اعتقاد دارم که با و به کمک جوانان می‌توان اوضاع را بهوبد داد.

وی گفت:‌۵۰درصد مدیرانی که در آینده به کار خواهیم برد جوان هستند. جوانان ما دو مشکل اصلی  دارد که اگر توسط دولت سیزدهم حل نشود از این ایستگاه نمی‌توانیم عبور کنیم. این مشکلات مسکن و اشتغال است. امروز چند نفر از نخبگانمان ترور شدند اما صدها نفر هم جور دیگه‌ای و با مهاجرت ترور می‌شوند.

این چهره سیاسی گفت:‌من دوازدهمین جوان قدرتمند دنیا معرفی شده بودم در یک رتبه بندی که چندی پیش انجام شده بود.

2727

کد خبر 1515366

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رستم قاسمی انتخابات ۱۴۰۰ رستم قاسمی وزارت نفت یارانه ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۷۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند

گروه اقتصاد و درآمد: در لایحه بودجه 1403، 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب اختصاص یافته است.

 

به گزارش جماران، مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اختصاص 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب، در گزارشی نوشت: در این خصوص، مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمکهای مالی بین احزاب است، توزیع یارانه بین احزاب سیاسی توسط وزارت کشور، بدون تعیین ضابطه و چارچوب از سوی قانونگذار، مغایر اصل 85 قانون اساسی است. بنابراین ضروری است ضوابط و مقرراتی برای توزیع عادلانه این یارانه در قانون توسط مجلس شورای اسلامی تنظیم و تصویب شود؛ در غیر این صورت، دادن اختیار به وزارت کشور در این زمینه بدون ضابطه محل اشکال است.

 

بند 8 ماده 11 قانون احزاب نیز رافع ایراد نیست و تاکنون قانونگذار ضوابط و مقرراتی در این خصوص تصویب نکرده است.

 

یکی از راهبردهای معمول برای تقویت و توانمندسازی احزاب و تشکل های سیاسی معاضدت حقوقی و حمایت مالی دولت از احزاب سیاسی است. براساس بند ز ماده 105 قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت موظف است برنامه ریزی های لازم جهت توسعه سیاسی را به گونه ای طراحی کند که تا پایان اجرای قانون برنامه ششم، احزاب و تشکلهای سیاسی مطابق ضوابط قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی، مورد حمایت قرار گیرند.

 

یکی از راههای حمایت از احزاب سیاسی، اختصاص کمک ها و یارانه های دولتی برای آنهاست تا به کمک آن بتوانند سازمان اداری خود را تجهیز و مقداری از هزینه های تبلیغات انتخاباتی خود را تأمین کنند. اما درخصوص تخصیص یارانه به احزاب به منظور حمایت از آنها چند نکته قابل توجه است: اول؛ اعتبار اختصاص یافته به این منظور به قدری اندک و ناچیز است که کمک مؤثری به وضع مالی احزاب سیاسی نخواهد کرد، دوم اینکه صرف پیش بینی کمک مالی به احزاب در بودجه سالیانه، موجب تقویت و توانمندی احزاب و تشکلهای سیاسی نخواهد شد، بلکه مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمک های مالی بین احزاب است.

 

مرکز پژوهش های مجلس تاکید دارد: ضروری است که قانون انتخابات در راستای تقویت نقش احزاب اصلاح شود. با توجه به اینکه سال جاری، به نوعی سال پایان برنامه ششم توسعه و آغاز برنامه هفتم است، شایسته است که وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب طی برنامه ششم توسعه و میزان دستیابی به توانمندسازی احزاب و نتایج کمک های مالی داده شده، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارائه کند.

         

دیگر خبرها

  • جوان مازندرانی عضو هیأت رئیسه فدراسیون وزنه‌برداری شد
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک
  • پیام تبریک ناصر الخلیفی به مناسبت دوازدهمین قهرمانی پاری سن ژرمن در لیگ فرانسه
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین