Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.

این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی،  کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.

بخش بیست و دوم این روزنوشت ها در پی می آید:

 

یکشنبه 22 آذر 1377  - 23  شعبان  1419  - 13 دسامبر 1998

 

[آقای موکومبایف]، رییس مجلس قرقیزستان آمد. مذاکرات تشریفاتى بود. گفت، مشکلات اقتصادى روسیه، تأثیر منفى بر اقتصادشان گذاشته و باعث سقوط ارزش پول ملى‌شان – سوم- شده و شایعه مسموم شدن آب دریاچه سیاحتى قرقیزستان، باعث کم شدن توریست و ضرر منطقه شده است.

آقاى [محمد] شریعتمداری، وزیر بازرگانى آمد. عازم سفر عربستان سعودی است. براى تثبیت ده هزار حاجى اضافى براى امسال، کمک خواست و براى چگونگى بحث در مورد نفت و توسعه روابط اقتصادى مشورت کرد و از موفقیت نمایشگاه بازرگانى ایران در ریاض، اظهار خوشحالى نمود و از مشکلات ارزى و کمبود کالاهاى ضرورى مثل قند و شکر که اخیرا کمیاب شده، اظهار نگرانى کرد و گفت، تشنجات سیاسى، تأثیر منفى بر امور اقتصادى دارد.

آقاى [سیدمحمدباقر] حکیم و برادرش [سیدعبدالعزیز] آمدند. گزارشى از وضع عراق دادند و گفتند، اطمینان به تصمیم و عمل جدى آمریکا در حذف صدام ندارند و قانونى که حذف صدام را صریحاً مى‌خواسته تبدیل به «کمک براى حذف» کرده‌اند و گفت، آمریکا اصرار بر مذاکره مستقیم با شخص ایشان را دارد و مشورت‌ کرد. گفتم، لازم نیست مذاکره مستقیم باشد، با نماینده مجلس اعلا، مى‌توانند مذاکره کنند و اکنون هم دارند. براى کار‌کردن بیشتر با کشورهاى عربى منطقه، کمک مى‌خواست که اگر در عراق خبرى شد، از پشتیبانى آنها هم برخوردار باشد و گفت، حضور دولت عراق در جنوب عراق، تقویت شده و طبق معمول از کُندى کارپردازى براى مجلس اعلا از سوى مسئولان ذیربط شکایت داشت.

عصر [آقای علی نوهم جُلو]، رییس مجلس مالى آمد. مذاکرات تشریفاتى بود. گفت، اسلام توسط خوارج اباضى[21] اهل ایران به مالى وارد شده و براى استفاده از تجربه انقلاب ایران در توسعه، استمداد کرد. گفتم، هیأتى به مالى براى همکارى‌هاى دینى و اقتصادى اعزام کردم؛ اما به‌ خاطر عدم همکارى مأموران پایین شما، موفق نبودند.

شب در دفترم ماندم. آمریکا به بهانه خطر تروریسم از سوى گروه [اُسامه] بن‌لادن به نیروهاى خود در منطقه آماده‌باش داده، ولى با توجه به خروج سریع بازرسان سازمان ملل از عراق و مشکلات داخلى آمریکا احتمال آمادگى براى حمله به عراق، جدى است.

 

[21] - اباضیه یا اباضی‌گری، یکی از مذاهب اسلام است که از جریان خوارج نشأت گرفته‌است. این فرقه از کهن‌ترین مذاهب اسلامی و تنها گروه باقی‌مانده از خوارج است. نام این مکتب از نام عبدالله بن اباض تمیمی، نخستین پیشوای آن گرفته شده‌است. امروزه اباضیان بیشتر در شمال آفریقا، شرق آفریقا - به‌ویژه جزیره زنگبار- و عمان سکونت دارند. عمان تنها کشور مسلمانی است که اباضی در آن مذهب اکثریت است؛ پادشاه آن نیز این مذهب را دارد و حدود ۷۵ درصد جمعیت آن اباضی مذهب به‌شمار می‌روند.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 خاطرات آیت الله هاشمی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی از سال 77 خاطرات آیت الله هاشمی از سال 1377 سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب میریام؛ خاطرات سیده رباب صدر منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب میریام؛ خاطرات خانم سیده رباب صدر منتشر شد.

میریام روایت خود گفته رباب صدر از ۶۰ سال تلاش مستمر و بین‌المللی برای ارتقای سطح زندگی دختران و زنان و مردمان لبنان است. او خود و زندگی‌اش را وقف مسیری کرد که سنگ بنای آن را برادرش سید موسی صدر، گذاشت.

سیده رباب صدر فرزند آیت الله سید صدرالدین صدر از علمای برجسته و از مراجع تقلید ثلاث و خواهر امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در سال ۱۳۲۳ در قم متولد شد. خاندان صدر از خاندان‌های علمی معروف ایران، عراق و لبنان در دو قرن اخیر می‌باشند. پدربزرگ مادری وی عالم مبارز، آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی بود که به دلیل اعتراض به سیاستهای ضد اسلامی رضاشاه به عتبات عالیات تبعید شد. در سال ۱۹۶۲ بنا به اصرار برادرش امام سید موسی صدر به لبنان رفت و مدتی بعد با سید حسین شرف‌الدین نوه آیت‌الله سید عبدالحسین شرف‌الدین رهبر فقید شیعیان لبنان ازدواج کرد و در همان جا اقامت گزید.

حضور در بیت آیت الله صدر و پس از آن در کنار برادرش امام موسی صدر و درک فیض از محضر آن بزرگوار برای وی علاوه بر فراگیری نکات بسیار اخلاقی، آشنایی با روش‌های مدیریتی و شیوه تعامل با مردم را نیز به همراه داشت. جامعه لبنان در آن سال‌ها اوضاع مخصوصی را تجربه می‌کرد، این اوضاع موجب شد که با دردهای مردم و به خصوص با تبعیض‌هایی که علیه شیعیان اجرا می‌شد آشنا شده مصائب آن را لمس کند. مجموعه این مسائل ایشان را به پذیرش مسولیت‌هایی در تشکیلات و مؤسسات امام موسی صدر متقاعد نمود.

سیده رباب صدر فعالیت‌های اجتماعی خود را بنا به دستور امام موسی صدر برای مشارکت در ایجاد شاخه زنان مؤسسات آغاز کرد و بعد از آن مدیریت «بیت الفتاة» را نیز به عهده گرفت. بیت الفتاة مدرسه‌ای بود برای آماده ساختن زنان به منظور وارد شدن آنان به عرصه‌های اجتماعی. در لبنان، شیعه مظلوم بود. آن قدر مظلوم که یتیم‌های شأن پناه نداشتند. مهدکودک راه انداختند و مدرسه‌ی پرستاری و سرپرستی از دختران یتیم و دختران دارای وضعیت ویژه‌ی اجتماعی را برعهده گرفتند.

پس از ربودن امام موسی صدر در ۳۱ اوت ۱۹۷۸ مطابق با ۹ شهریور ۱۳۵۷ توسط رژِیم معمر قذافی مسؤلیت اداره مؤسسات امام صدر عملاً بر دوش ایشان قرار گرفت و در پی تحقق اهداف امام صدر به ارائه خدمات اجتماعی و احداث مراکزی در جنوب لبنان و بیروت همت گماشت. چنانکه دارالایتام حضرت زهرا (س) و مدرسه پرستاری را نیز تأسیس کرد. این مراکز تازه تأسیس در زمینه‌های آموزشی، اجتماعی، بهداشتی فعالیت می‌کنند و زیر نظر مؤسسات امام موسی صدر اداره می‌شوند. مؤسسات امام موسی صدر جمعیتی غیر دولتی است که برای تحقق عدالت و جامعه‌ای خالی از جهل و فقر و بیماری می‌کوشد. سیده رباب صدر همچنین ریاست هیئت مدیره «مرکز مطالعاتی و پژوهشی امام موسی صدر» (مرکز الامام الصدر للأبحاث و الدراسات) را به عهده دارد. این مرکز مسؤول جمع‌آوری کلیه اسناد، سخنرانی‌ها، مقالات، عکس و… درباره امام صدر و دیگر علما و فقها می‌باشد وی می‌کوشد این اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار دهد. این مؤسسه با فعالیت‌های فکری و ابداعی تلاش دارد بر اهمیت کارهای فرهنگی در توسعه روابط انسانی و ملت‌ها تأکید کند. علاوه بر آن این مرکز کنفرانسی سالانه با عنوان «کلمه سواء» با عناوین کنفرانس‌های مختلف از جمله هویت فرهنگی (نوامبر ۱۹۹۹)، جامعه مقاوم (نوامبر ۲۰۰۳)، ابعاد انسانی و ملی و حقوقی مسئله ربودن امام موسی صدر (دسامبر ۲۰۰۳) و… را برگزار کرده است.

این کتاب علاوه بر روایت همراهی و همکاری سیده رباب صدر با برادرش امام سید موسی صدر، مروری بر بیش از نیم قرن تجربه زیسته او در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است.

میریام سیمای زنی است که با اتکا به اندیشه و عمل یک روحانی نوگرا، با وجود انواع مشکلات و موانع در گوشه‌ای از خاورمیانه که بحران و ناپایداری سکه رایج آن است، از هیچ تلاشی برای آموزش، سلامت و توانمندسازی و ارتقای سطح زندگی دختران و زنان فروگذار نکرد.

این کتاب محصول ده‌ها ساعت مصاحبه حمید قزوینی، کارشناس تاریخ شفاهی، با سیده رباب صدر است.

کد خبر 6099275 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • سرباز ژاپنی که تا ۲۹ سال پس از پایان جنگ جهانی تسلیم نشد / شیر و یوزپلنگ‌های پسر صدام حسین / پنج فعالیت بشری که از فضا دیده می‌شود / مارچ ۸۱۱، سلطان فرمول یک
  • کتاب میریام؛ خاطرات سیده رباب صدر منتشر شد
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • ماجرای خواب هولناک هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش
  • خواب عجیب آیت الله هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش
  • بنیاد حکیم طوس راه اندازی خواهد شد/ ساخت فیلم و مستند درباره فردوسی در دستور کار است
  • حواشی فوتبال جنجالی بهانه دست کیهان داد: دیدید ورود زنان غلط بود؟
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • مرور یک تجاوز شیمیایی