Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@18:28:20 GMT

آتش دوباره به جان زاگرس افتاد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۰۹۳

آتش دوباره به جان زاگرس افتاد

آتش در ارتفاع ۱۴۰۰ متری به جان بلوط‌های بلند و کهنسال دشت باشت بر بلندای کوه لار کهگیلویه و بویراحمد افتاد. صعب‌العبور بودن منطقه اجازه نمی‌دهد تا نیرو‌ها به داد بلوط‌ها برسند و آتش بی‌محابا در حال خاکستر کردن بلوط‌زارها در ارتفاع ۱۸۵۰ متری است. براساس تازه‌ترین تفاهم وزارت دفاع و سازمان جنگل‌ها قرار بود اولین بالگرد دائمی برای اطفای حریق در این استان استقرار یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«علی عباس نژاد»، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: «با‌وجود هماهنگی‌ها، بالگرد وعده داده شده در جنگل‌های زاگرسی‌ کهگیلویه و بویراحمد استقرار نیافت.» سازمان جنگل‌ها برای نجات بلوط‌های باشت ابتدا دست یاری به سمت فارس برداشت اما بالگرد فارس به‌دلیل نقص فنی نتوانست از زمین بلند شود. آن‌طور که عباس‌نژاد می‌گوید: «حالا بلوط‌های دشت باشت‌ چشم انتظار رسیدن بالگردها از اصفهان و تهران هستند.» او می‌گوید: «قرار است یک بالگرد از اصفهان و دو بالگرد از تهران بیاید.» کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه لار اجازه نمی‌دهد جنگلبان‌ها به محل آتش برسند و حریق را خاموش کنند. عباس‌نژاد می‌گوید: «به محض رسیدن بالگردها هم نیرو‌ها هلی‌برد‌ می‌شوند و آبرسانی می‌شود.»
کوه لار تا سه دهه پیش زیستگاه قوچ، میش، کل و بز بود. به‌دلیل شکار بی‌رویه نسل آنها از بین رفت. در حال حاضر زیستگاه خرس، پلنگ و... است. سال گذشته جنگل‌های زاگرس بی‌سابقه‌ترین آتش‌سوزی را تجربه کردند. کمبود تجهیزات و نیروهای آموزش دیده، هم به جنگل‌های زاگرس زخم زد و هم زاگرس را به سوگ هفت جوان خود نشاند. جنگل‌های زاگرس منبع تأمین ۴۰ درصد از نیاز آبی کشور است. امسال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به‌دنبال دستور رئیس جمهوری ستاد راهبردی و حمایت منطقه رویشی زاگرس را تشکیل داد. این ستاد در اولین کار خود استقرار چهار بالگرد دائمی را در ۴ استان زاگرس تصویب کرد. منطقه حفاظت شده خاییز در سال گذشته طولانی‌ترین آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس را تجربه کرد. همین مسأله باعث شد تا سازمان جنگل‌ها اعلام کند‌ نخستین بالگرد دائمی در کهگیلویه و بویراحمد مستقر می‌شود. پیش از این «سیدامیرمسعود جلالی» رئیس دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها در گفت‌و‌گو با «ایران» با توجه به خشکسالی شدید و عدم ایجاد پوشش گیاهی، وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس را کمتر از سال ۹۹ دانسته بود. سال گذشته جنگل‌های زاگرس بحرانی‌ترین سال خود را در میان شعله‌های آتش تجربه کرد. آتش امسال هم با‌وجود پیش‌بینی امیدوارانه سازمان جنگل‌ها، در هفته جاری به سه استان ایلام، فارس و کهگیلویه و بویراحمد شبیخون زد. آتش در ایلام و کهگیلویه و بویراحمد به حدی وسعت یافته که آسمان آنها در شب‌های گذشته با شعله‌های آتش روشن شد.
بنابراین نه آتش بی‌خیال بلوط‌های کهنسال زاگرس شده است و نه بالگردهای دائمی استقرار یافته‌اند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد جنگل های زاگرس سازمان جنگل ها بلوط ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌

بالگرد هلال احمر و سگ جست‌وجو برای یافتن دختر ۴ سالهٔ مفقودشده در روستاهای کلاله به منطقه اعزام شدند. این کودک از عصر یکشنبه در حالی که به همراه خانواده در زمین‌های کشاورزی بوده مفقود شده است.

دریافت 3 MB

دیگر خبرها

  • فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • سی سخت میزبان المپیاد کوهنوردی سازمان تامین اجتماعی کشور
  • فیلم/ اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • سقوط بالگرد ارتش کلمبیا در منطقه جنگی/ تمام ۹ سرنشین کشته شدند
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • ۱۵۰ میلیون تومان هزینه هر سورتی پرواز بالگرد اورژانس
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد