Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-08@03:46:53 GMT

خوراکی های مفید برای سلامت روده را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۱۸۴

خوراکی های مفید برای سلامت روده را بشناسید

 عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل برخی از رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند و نیز گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس است.

همچنین از دیگر عوامل خطرزای ابتلا به سرطان روده می‌توان به چاقی و اضافه وزن اشاره کرد.

متخصصان علوم پزشکی در آزمایشات خود پتانسیل متابولیت فلاونوئید را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ تشخیص داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ترکیب در میوه‌ها و سبزیجات مانند توت سیاه، ذغال اخته، انگور قرمز، سیب، پیاز قرمز، کلم بروکلی، انار، توت فرنگی، زردآلو، کلم قرمز و پوست بادمجان بنفش و هم‌چنین شکلات و چای وجود دارد.

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی در آمریکا ابتدا در حال بررسی آسپرین به عنوان راهی برای پیشگیری از سرطان روده بودند اما در روند تحقیقات خود به جزئیات جدیدی درباره فلاونوئیدها و چگونگی اثرگذاری آنها در جلوگیری از سرطان روده بزرگ دست یافتند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که فلاونوئیدها، ترکیبات طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات، سرطان را مهار می‌کنند اما هیچ کس نمی‌دانست که چه فاکتوری باعث مؤثر بودن آن‌ها در پیشگیری از سرطان شده است.

تیم تخصصی دانشگاه داکوتای جنوبی ضمن بررسی مکانیسم پیشگیری از سرطان توسط آسپیرین (استیل اسیدسیلیک اسید)، در مورد نقش متابولیت‌های آسپیرین و سایر مشتقات اسید سالیسیلیک برای توانایی‌شان در مهار رشد سلول‌های سرطانی، آزمایشاتی را انجام دادند.

طی این فرایند متخصصان دریافتند ترکیبی موسوم به "۲،۴،۶-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید" (۲،۴،۶-THBA) که با تجزیه فلاونوئیدها توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود، آنزیم‌های درگیر در تقسیم سلولی را مهار می‌کند. آزمایش‌های بعدی ثابت کرد که ۲،۴،۶-THBA رشد سلول‌های سرطانی در سلول‌های بیان کننده پروتئین حامل عملکردی (SLC۵A۸) را مهار می‌کند. 

داروهای بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد اما تقریباً هیچ کدام از آن‌ها برای پیشگیری از این بیماری استفاده نمی‌شود. از همین رو کشف ۲،۴،۶-THBA به عنوان مهار کننده رشد سلول‌های سرطانی متخصصان را در امر پیشگیری بسیار امیدوار کرده است.

متخصصان بر این باورند ترکیب فلاونوئیدها و ۲،۴،۶-THBA پتانسیل استفاده به عنوان دارویی برای پیشگیری از سرطان را دارد، اگرچه هنوز هم به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، این مطالعه هم‌چنین تاکید مجددی بر اهمیت استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه افراد داشته است.

۴۷۴۷

کد خبر 1515398

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سرطان روده سبزیجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم پایش سلامت و کیفیت روغن خوراکی از مبدأ ورودی روغن خام

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با توجه به رهنمودهای رئیس جمهور در هجدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مبنی بر ضرورت تامین امنیت غذایی و افزایش دسترسی آحاد جامعه به غذای سالم و با کیفیت و ارزان، موضوع سلامت و کیفیت روغن خوراکی به عنوان یک کالای اساسی در سفره مردم در دستور کار دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار گرفت.

اولین جلسه کمیته فنی بهبود کیفیت و سلامت روغن‌های خوراکی در سال جدید در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برگزار و تمامی اقدامات دستگاه‌های اجرایی ذیربط در زنجیره تولید و عرضه روغن خوراکی به ویژه واردات روغن خام و نگهداری آن در مخازن، تصفیه و پالایش روغن خام و تولید روغن در کارخانه بررسی شد.

در این جلسه  محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد: کیفیت و سلامت روغن خوراکی از مبدا ورودی روغن خام و کشت دانه‌های روغنی در مزرعه تا سفره آحاد جامعه باید به دقت پایش شود که یکی از مهم‌ترین اقدامات، ترخیص روغن خام وارداتی مناسب است.

وزارت بهداشت اعلام کرد که دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به منظور حفظ و ارتقای سلامت مردم، سلامت روغن خوراکی، برنامه آرد و نان کامل، برنامه شیر مدارس و پایش سلامت محصولات کشاورزی و همچنین وظایفی که هر یک از دستگاه های اجرایی ذیربط بر عهده دارند را در سال جاری با جدیت دنبال می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ابداع روشی تازه برای مبارزه با سرطان؛ تقویت سلول‌های ایمنی
  • لزوم پایش سلامت و کیفیت روغن خوراکی از مبدأ ورودی روغن خام
  • پایش کیفیت روغن خوراکی از مزرعه تا سفره
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند