Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@11:28:24 GMT

نمایش «چهارصد ضربه» در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۹۱۰۴

«چهارصد ضربه» در بخش کلاسیک‌های مرمت شده سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به روی پرده می‌رود.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نخستین فیلم بلند فرانسوا تروفو، در مقام یکی از آثار آغازگر موج نوی سینمای فرانسه، جایگاهی بی‌بدیل در تاریخ سینمای جهان دارد. در «چهارصد ضربه»، تروفو با نیم نگاهی به زندگی خود و رفقایش در دوران نوجوانی، سفری با خود دیگرش، آنتوان دوانل (با نقش آفریتی ژان پیر لئو)، را آغاز می‌کند - سفری که در طول کارنامه کاری، در چهار فیلم دیگر با حضور لئو در این نقش ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تبدیل بزرگ شهر پاریس به یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم، نحوه تعامل دو جانبه شخصیت‌ها و محیط بر یکدیگر را تا لحظه دستگیری پسر بزهکار به شکلی استادانه تصویر می‌کند و سپس در یکی از بیادماندنی‌ترین پایان‌بندی‌های تاریخ سینما، با نگاه گنگ آنتوان به آینده، در زمان وصل به دریا و رهایی، رویکردی متفاوت را در سینمای ملی فرانسه رقم می‌زند و بیش از آرمانگرایی به راه واقع‌گرایی می‌رود.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

به این ترتیب، «چهارصد ضربه» علی‌رغم ادای دین مشهود به آثار کلاسیک سینمای فرانسه – به خصوص «نمره اخلاق صفر» ساخته ژان ویگو – از خوش‌بینی به شورش جمعی می‌پرهیزد و با بدبینی به طغیان فردی می‌نگرد.

نخستین فیلم بلند تروفو همواره در فهرست آثار محبوب سینماگرانی بزرگ همچون لوییس بونوئل، ساتیاجیت رای، ژان کوکتو، کارل تئودور درایر و وودی آلن جای گرفته و آکی‌را کوروساوا نیز «چهار صد ضربه» را یکی از زیباترین فیلم‌هایی می‌داند که در طول عمرش دیده است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

برچسب ها: سینما گران سینمای ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا سینما گران سینمای ایران چهارصد ضربه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۹۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین برنامه‌ سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه سینما، دومین برنامه سینماتک خانه‌ سینما با همکاری خانه سینما و انجمن منتقدان و نویسندگان دوازدهم اردیبهشت ماه، با نمایش و نقد فیلم مستند «بیست روز در ماریوپُل» برگزار می شود.

«بیست روز در ماریوپُل» ساخته‌ مستیسلاف چرنوف که برنده‌ جایزه‌ اسکار بهترین مستند امسال شده، به روزهای نخستین آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در شهری مرزی می‌پردازد.

این فیلم روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ ساعت ۱۶:۳۰ در سالن زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه‌ سینما به‌ نمایش درمی‌آید و پس از نمایش فیلم، مهرزاد دانش و مازیار فکری‌ ارشاد به نقد اثر می‌پردازند، حضور در برنامه‌های سینماتک خانه‌ سینما برای اعضای صنوف عضو خانه‌ سینما آزاد و رایگان است.

کد خبر 6091046

دیگر خبرها

  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • دومین برنامه‌ سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت 
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • آواز قوی ژان لوک گدار و هفتاد سالگی «هفت سامورایی» در کن کلاسیک
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم