ماشین امضا نیستیم/ واگذاری ۷۰ بنای تاریخی به سرمایه گذاران
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۰۰۲۰
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه: تعدادی از سرمایه گذارانی که از صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی، خانهای را اجازه کرده تا در آن سرمایه گذاری کنند، از اینکه کارشناسان فنی صندوق، تأیید طرح آنها را به تعویق میاندازد، گلایه دارند پاسخ مدیرعامل صندوق به این گلایهها در این است که طرحهای مرمتی و حفاظتی باید سختگیرانه باشد تا سرمایه گذار بداند مهمترین هدف واگذاری بنا، حفاظت و مرمت آن بوده است نه کسب درآمد و صرفاً تغییر کاربری.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این باره، هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی به خبرنگار مهر گفت: در گذشته طرحهای احیا در حد مرمت کالبد بود. خانه امام جمعه تهران خانهای ارزشمند است که طی سالها در آن مرمتهای غیر اصولی انجام شد. همین اتفاق در هتل ایران رشت نیز افتاد. برخی از سرمایه گذاران، بناهای تاریخی را با پروژههای ساخت اشتباه گرفتهاند و بدون مطالعات تاریخی و تطبیقی، طرحی داده و میخواهند ما آن را تصویب کنیم. اگر مطالعات دقیق از مرحله پدیدآوری تا دورههای بهره برداری ارائه نکنند، ده سال هم که طول بکشد، طرحها را تصویب نمیکنیم. ما خط قرمز و نماینده مردم هستیم.
برخی سرمایه گذاران در گذشته قراردادهایی بستهاند که آن شرایط با قراردادهای جدید متفاوت است و آن را سخت میدانند
وی افزود: برخی سرمایه گذاران در گذشته قراردادهایی بستهاند که آن شرایط با قراردادهای جدید متفاوت است و آن را سخت میدانند. ما سرمایه گذارانی داریم که طرح شأن تنها با یک پاورپوینت تصویب شده است! قطعاً آن سرمایه گذار منتقد من خواهد بود. قرار نیست متناسب با سلیقه مان تغییری در بناهای تاریخی بدهیم. باید از بناها حفاظت شود. بپذیریم که مأموریت ما در بناهای تاریخی، حفاظت است و به این دلیل بناها را واگذار میکنیم که دولت توان حفاظت از آنها را ندارد. حالا اگر هدف ما حفاظت است، آیا این حق را داریم که اجازه مداخله در آن را بدهیم تا حدی که تزئینات را بدون مداخله کار کنند؟ سرمایه گذاری، آلبوم تزئینات آورده و حتی گلها را درست پیاده سازی نکرده با این تصور که ما ماشین امضا هستیم و همه چیز را امضا میکنیم. خیر این طور نیست.
میرزایی گفت: در طول این مدت تقریباً تأخیرات غیر مجازمان نزدیک به صفر بوده است. درباره خانه امام جمعه حدود دو ماه تأخیر داشتیم. علت آن هم این بود که در تعاملات، همکاران ما ایرادات وارده به سرمایه گذار را کتبی اعلام نکرده بودند. ما به جز دو سه سرمایه گذار با هیچکدام مشکلی نداریم.
واگذاری ۷۰ بنای تاریخی در یک سال و نیم گذشته
میرزایی گفت: روزی که به صندوق احیا آمدم تعداد مزایدات برگزار شده در طول فعالیت صندوق برای ۸۰ بنا بود که از این تعداد، مزایده ۶۵ بنا منجر به نتیجه شده و در حال مرمت و بهره برداری است. در طول یک سال و نیم گذشته ۷۰ بنای تاریخی در معرض آسیب جدی را واگذار کردیم شاید ۸۰ درصد این بناها بارها به مزایده رفته بودند اما متقاضی نداشتند. ما توانستیم با بازاریابی مناسب، زمینه شناسایی سرمایه گذاران را در استانهای مختلف کنیم.
طیف کاربری بناهای تاریخی را اقامتی و پذیرایی در نظر گرفتیم برای کاربری فرهنگی هم باید توضیح بدهند منظورشان چیست
وی گفت: طیف کاربری بناهای تاریخی را اقامتی و پذیرایی در نظر گرفتیم برای کاربری فرهنگی هم باید توضیح بدهند منظورشان چیست. ما تا کنون ۱۴ حمام ایرانی واگذار کردهایم مثلاً شهرستانک دو حمام داشت که هر دو قرار بود پذیرایی باشند اما الان به عنوان حمام ایرانی استفاده میشود.
مدیرعامل صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی در پاسخ به این سوال که ممکن است دو حمام در یک منطقه جواب ندهد گفت: باید جواب بدهد چطور حمامها در ترکیه گردشگر جذب میکنند؟ حمام ایرانی هم سبکی از زندگی بوده است. حمام سعدیه و رضویه در قزوین قرار بود یکی پذیرایی و دیگری اسپا شود که گفتیم هر دو حمام ایرانی باشند. اما حمام تنکابنی در فاصله ۵۰ متری آنها وجود داشت. منطقی نبود در یک جا سه حمام ایرانی وجود داشته باشد به همین دلیل به آن کاربری پذیرایی با وجود جریان آب و سبک زندگی حمام دادیم. یعنی وقتی به آنجا رفتید احساس نکنید وارد رستوران شدید بلکه در واقع به یک حمام موزه رفتهاید که بخشی از آن هم پذیرایی است.
میرزایی افزود: طیف دیگر خانههای خلاق بود که واگذار شده و در مرحله مرمت است بخشی از واگذاریها هم درباره بناهای تاریخی و طبیعی بود مثل کاروانسراهای «قزلق»، «دیمه لو» و «رباط سفید» به عنوان احیاگر بخشی از کاروانسراهای صفوی جنگلهای هیرکانی. بخشی هم احیای کوشک باغها مثل بمپور یا امیر مفخم خمین بود که تاکید آنها بر احیای باغهای ایرانی است. یعنی باید باغ محلی متناسب با اقلیم و منطقه و سابقه تاریخی در آنجا احیا شود. تمام بناهایی که واگذار میکنیم بر احیای گونههای گیاهی و تاریخی آن منطقه به عنوان تاکید ویژه در دستور کار دارند. بخشی از بناها طرح راه آبادی یا احیای بناهای روستایی را داشتند که فعالیت بنا را به جای اینکه صرفاً پذیرایی و اقامتی شود به مرکز داد و ستد روستا تبدیل میکند اقتصاد روستا مجدد از طریق کاروانسراها احیا خواهد شد که در آینده به شبکه ای از کاروانسراها تبدیل میشود.
دریافت کمکهای بلاعوض با افزودن کاربری صنایع دستی
وی گفت: بحثهای حمایتی صنایع دستی و بافندگیها که به عنوان تاکید در همه بناهای تاریخی توصیه میکنیم، یک نگاه کلان است. اگر بخشی از فضایی که دارند را به مرکز تولید و عرضه صنایع دستی تبدیل کنند کمکهای بلاعوض میگیرند. مثل خانه باقریهای گرگان یا خانه حیرانی یزد. برخی از کاربری بناها را خانه اقامتی قرار دادیم. به جای کلمه بوم گردی کاربری خانه اقامتی را داریم. بوم گردی اصالتاً ربطی به تاریخ و تمدن ما ندارد. برخی از بناها تنها باید کاربری خانه داشته باشند. حتماً خانههای بافت تاریخی نباید هتل و رستوران شوند بلکه باید همان کاربری خانه را داشته باشند.
میرزایی گفت: سعی کردیم فعالان اقتصادی مناطق را پیدا کنیم و به جای اینکه مثلاً شرکت چادرملو درون مجموعه خود، مهمانسرا بسازد، آن هزینه را خرج احیای مجموعه چرخاب اردکان کند. در دزفول وقتی خواستیم خانهای را به مزایده بگذاریم گفتند هنر را نابود میکنید گفتیم نگاه ما در برخی از بناها مدیریت بهره برداری است. اینکه یک خانه رایگان به کسی داده شود خیانت است. این امتیاز برای همه باشد. هنرمندانی در خانه هستند که آنجا را به پاتوق فرهنگی تبدیل کرده است. ما هم با همین نگاه آن را واگذار میکنیم مثل خانه علوی در آذربایجان یا خانه پروین اعتصامی یا خانه سوزنگر در دزفول. نقش ما به عنوان حاکمیت در این خانهها از تصدیگری خارج میشود و تولی گری میکنیم.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی گفت: خانه پدری جلال آل احمد با کاربری فرهنگی هنری و آئینی واگذار شد. با واگذاری این بناها به عنوان پذیرایی و هاستل مخالف هستم. پذیرایی میتواند خدمت وابسته باشد اما نباید پذیرایی اصل کاربری باشد. در این دورهها هیچ واگذاری به شهرداریها انجام نشده است. همچنین بخشی از طرح باغ نمیر تفت بعد از ۱۳ به عنوان باغ محله در شورای فنی تصویب میشود. خانههای فاضلی در مجاورت خانه رهبر معظم انقلاب در ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان، خرابهای بود که معضلاتی را برای همسایگان به وجود آورد. خانه حضرت آقا نیز به مدت دو سال بسته بود در حالی که کاربری موزه قرآن داشت. بهره بردار مکلف است بنا را به صورت موزه حضرت آقا بهره برداری کند. امیدواریم این بنا در سال ۱۴۰۱ افتتاح شود. ما باید بپذیریم دولت بهره بردار خوبی نیست. اگر بود که آنجا به چنینی وضعیتی نمیافتاد.
کد خبر 5209780 فاطیما کریمیمنبع: مهر
کلیدواژه: میراث فرهنگی هادی میرزایی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش هلال احمر جمهوری اسلامی ایران عید سعید فطر شورای شهر تهران کمیته امداد امام خمینی امتحانات نهایی سازمان تامین اجتماعی سازمان محیط زیست ویروس کرونا فطریه سازمان دانش آموزی تفاهم نامه کیفیت هوای تهران مدیرعامل صندوق سرمایه گذاران بناهای تاریخی بهره برداری حمام ایرانی سرمایه گذار صنایع دستی خانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۰۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف بناهای ماقبلتاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)
در یک بررسی باستانشناسی در ایرلند، آثاری از صدها اثر تاریخی که قبلا ناشناخته بودند، شناسایی شده است. پنج مورد از این بناهای تاریخی، سازههای ماقبل تاریخ بسیار کمیابی بودند که ممکن است روزگاری حاوی مسیرهای مخفی نمادین برای ورود به زندگی پس از مرگ برای مردگان بوده باشند.
به گزارش فرادید، این مطالعه به رهبری دکتر جیمز اُدریسکول از دانشگاه آبردین از فناوری LiDAR برای تولید مدلهای سهبعدی بسیار دقیق از زمین استفاده کرده است. این فناوری، مشابه آنچه که برخی وسایل نقلیه خودران از آن استفاده میکنند، در شناسایی بقایای این سازههای باستانی که بیشترشان با هزاران سال شخم زدن از بین رفته بودند، بسیار حیاتی بود.
اُدریسکل این بررسی را در چشمانداز بالتینگلاس، ایرلند انجام داد که پر از بقایای ماقبل تاریخ است. نتایج این بررسی در مجله Antiquity منتشر شده است.
منطقه بررسیشده توسط محققان، در دوران نوسنگی اولیه (که حدود ۳۷۰۰ قبل از میلاد آغاز شد) و عصر برنز میانه تا اواخر (۱۴۰۰ تا ۸۰۰ قبل از میلاد) اشغال شده بود. با این حال، شواهدی از اشغال در طول ۲۰۰۰ سال بین این دو دوره که به دوره نوسنگی میانه شناخته میشود، تا کنون کمیاب بوده است.
بناهای ماقبل تاریخ بالتینگلاس
به گفته اُدریسکل، یافتن این بناهای تاریخی اهمیت ویژهای دارد چون این عقیدهی عمومی را رد میکند که بالتینگلاس حدود ۲۰۰۰ سال، بین عصر برنز پسین و اوایل نوسنگی رها شده است. این نتایج حاکی از آنست که این منطقه به طور مداوم مسکونی بوده و در این اوقات، اهمیت آیینی داشته است.
بناهای تاریخی کشفشده علاوه بر اهمیت معماری، اهمیت فرهنگی و معنوی نیز دارند. این بناهای تاریخی که رویدادهای مهم خورشیدی مانند انقلابین را نشان میدهند، طوری به طور استراتژیک در سراسر چشمانداز قرار گرفتهاند که با مکانهای تدفین و حرکات چرخهای خورشید همخوانی داشته باشند. به گفته دکتر اُدریسکول، این همترازی گواه سفر مردگان است، چرا که آنها به آسمانها صعود میکنند و دنبالهای ملموس پشت سر خود بجا میگذارند که آنها را به دنیای اجدادشان در طرف دیگر متصل میکند.
این اتصال بین مسیرهای کورسوس، محلهای دفن و رویدادهای آسمانی بر ماهیت درهم تنیدهی زندگی روزمره، چرخههای کشاورزی و باورهای معنوی در جوامع نوسنگی تأکید میکند که نمایانگر درکی پیچیده از زندگی، مرگ و تولد دوباره است.
محوطه معبدراههشدهی نوسنگی اولیه راتکوران
کورسوسها (Cursuses) نوعی سازه یادبودی دوران نوسنگی شبیه خندق یا جانپناه هستند و در جزایر بریتانیای کبیر و ایرلند یافت میشوند. این بناهای ماقبل تاریخ معمولاً دارای محوطههای خاکی نسبتاً باریک هستند. اُدریسکول میگوید: «کشف بناهای تاریخی کورسوس بسیار مهم است، چون در ایرلند بسیار نادر هستند.»
«در ایرلند کمتر از ۲۰ بنای تاریخی ثبتشده وجود دارد که معمولاً مجزا یا جفت هستند. این امر سبب میشود پنج نمونه بالتینگلاس، بزرگترین خوشه از این محوطهها در کشور شوند، اما، مدل توپوگرافی دقیق محوطهها و چشمانداز اطراف آنها فرصتی را برای بررسی دیجیتالی این آثار فراهم کرده است.»
اُدریسکول اشاره میکند که ممکن است این بناهای تاریخی، نمادی از رفتن مردگان به سمت آسمان باشند.
«عملکرد این نوع بناها همیشه یک موضوع پیچیده بوده، چون ما اطلاعات کافی نداریم. اما با توجه به اینکه برخی از مکانهای بالتینگلاس را میتوان با بناهای تدفینی نیز مرتبط دانست، برای من به این معناست که ممکن است آنها بناهای تشریفاتی بوده باشند که در مراسم تدفینی کاربرد داشتند، جایی که کورسوس، مسیر فیزیکی انتقال مردگان به زندگی پس از مرگ را مشخص میکند.»
کانال عصر ایران در تلگرام