Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اصغر خیرخواه گفت: بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران است.

«علی اصغر خیرخواه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: در سال 2017، بالغ بر 10 میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند و بیش از 26 % افراد 18 سال و بالاتر کشورمان مبتلا به فشار خون بالا هستند.


وی بیان کرد: تنها 60 درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع داشته و فقط 40 درصد آن ها هم فشارخون کنترل شده۹ و مطلوب داشته اند.


خیرخواه ابراز کرد: در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکنون تعداد 34 هزار و 79 بیمار مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده اند، 80 درصد این بیماران توسط تیم سلامت (پزشک و بهورز) مراقبت شده و آموزش دیده اند و 60 درصد این افراد فشار خون با کنترل مطلوب داشته اند.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اضافه کرد: متاسفانه میزان آگاهی مردم از ابتلا به این بیماری درسطح پایین قرار داشته (37 %) و کمتر از نیمی از مبتلایان از درمان مناسب و مستمر برخوردار می شوند.


وی تصریح کرد: مهمترین چالش های پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون بالا بدون علامت بودن اين بيمارى، عدم اطلاع  بیماران از بيمارى و  نيز  عدم پای بندی به درمان هستند به همين دليل اين بيمارى به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.



خیرخواه اظهار کرد: فشارخون بالا می تواند به سادگی در منزل یا در مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود اين موضوع ضرورت توجه بيش از پيش به این بیماری را مطرح می کند، این روز فرصتی برای تاکید بر بهبود پیشگیری و کنترل فشارخون بالا را فراهم می آورد.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: هدف روز جهانی فشارخون تشویق افراد به اندازه گیری فشارخون خود در منزل یا توسط کارکنان بهداشتی و ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی است که اثرات بسیار مهمی را در بردارد.


وی ادامه داد: روز جهانی فشار خون سال 1400 با شعار « فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید» و با پیام «با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید» برگزار می شود.


خیرخواه با بیان این مطلب که در دوران پاندمی کووید 19، بیماران مبتلا به فشارخون بالا با تهدید بیشتری مواجه هستند، تاکید کرد: از یک سو در صورت ابتلا به بیماری کووید 19 دچار عوارض شدیدتری می شوند و از سوی دیگر ممکن است مراقبت به موقع دریافت نکنند بنابراین امسال باید توجه ویژه ای به ارتقای آگاهی عمومی در خصوص بیماری فشارخون بالا و تشویق افراد به اندازه گیری درست فشارخون و اطلاع از میزان آن، صورت گیرد.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خاتمه عنوان کرد: راهکارهایی همچون داشتن سبک زندگی سالم، کاهش وزن اضافی، ترک سیگار، محدود کردن مصرف کافئین و کاهش مصرف نمک برای کنترل فشار خون بالا وجود دارد.

پایان پیام/586

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از فشار خون بالا کووید ۱۹ فشار خون بالا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مبتلا به فشار فشار خون بالا فشارخون بالا اندازه گیری بیماری فشار فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۲۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان نتیجه گرفتند که ایمن سازی از طریق واکسیناسیون بیش از هر پیشرفت پزشکی دیگری به سلامت و بقای نوزادان کمک کرده است.

به گفته محققان، واکسن سرخک بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ و میر نوزادان داشته است و ۶۰ درصد (۹۴ میلیون) از زندگی‌های نجات یافته توسط ایمن سازی را تشکیل می‌دهد.

این مطالعه می‌گوید به طور کلی، واکسن‌ها در نیم قرن گذشته در هر دقیقه جان ۶ نفر را نجات داده‌اند.

دکتر «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه خبری سازمان گفت: «واکسن‌ها یکی از قدرتمندترین اختراعات تاریخ هستند که بیماری‌هایی را که زمانی قابل ترس بودند قابل پیشگیری کردند.»

گبریسوس گفت: «به لطف واکسن‌ها، آبله ریشه‌کن شده است، فلج اطفال در آستانه ریشه کنی است و با توسعه جدیدتر واکسن‌ها علیه بیماری‌هایی مانند مالاریا و سرطان دهانه رحم، ما مرزهای بیماری را به عقب می‌رانیم. با ادامه تحقیقات، سرمایه گذاری و همکاری، می‌توانیم جان میلیون‌ها نفر را امروز و در ۵۰ سال آینده نجات دهیم.»

محققان دریافتند طی پنج دهه گذشته، واکسیناسیون علیه ۱۴ بیماری به طور مستقیم به کاهش ۴۰ درصدی مرگ و میر نوزادان در سراسر جهان و بیش از ۵۰ درصد در منطقه آفریقا کمک کرده است.

این واکسن‌ها با دیفتری، آنفولانزا، هپاتیت B، آنسفالیت ژاپنی، سرخک، مننژیت A، سیاه سرفه، بیماری ذات الریه مهاجم، فلج اطفال، روتاویروس، سرخجه، کزاز، سل و تب زرد مبارزه می‌کنند.

به گفته محققان، این دستاوردها اهمیت ترویج واکسیناسیون را، به ویژه در میان ۶۷ میلیون کودک تخمین زده شده که در طول سال‌های همه گیری یک یا چند واکسن را از دست داده اند، برجسته می‌کند.

این مطالعه به مناسبت پنجاهمین سالگرد برنامه توسعه یافته ایمن سازی است که در سال ۱۹۷۴ توسط مجمع جهانی بهداشت برای ترویج واکسیناسیون کودکان در سراسر جهان تأسیس شد، انجام شد.

کد خبر 6097579

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه هوشمندسازی در شرکت فولاد مبارکه
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • روسیه این سلاح حساس آمریکایی را به ایران فرستاده
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات