Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:31:09 GMT

حمایت معاونت علمی و فناوری از گسترش آب‌بندان‌های آبشاری

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۶۳۰۹

حمایت معاونت علمی و فناوری از گسترش آب‌بندان‌های آبشاری

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوی،در حال حاضر دو طرح الگویی در منطقه وردیج در شمال غرب تهران با هدف شناسایی مکان های مستعد برای احداث سدهای زیرزمینی آغاز شده است.

دنیا به سمتی حرکت کرده است که اهمیت توسعه منابع آبی روزبه‌روز بیشتر می شود و بهترین و موثرترین روش‌ها برای رفع این نیاز جدی در دنیا را استفاده از فناوری‌های مدرن و جدید می‌دانند،  نیاکان ما در طی چندین قرن از روش‌های مبتکرانه‌ای چون حفر قنوات برای مقابله با خشکسالی استفاده می‌کردند،  این کار به آنها کمک می کرد تا بتوانند بر مشکلات کم آبی فائق شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان معتقدند که با توسعه فناوری‌های مناسب، کمبود آب می‌تواند از محدودیت به یک موقعیت مناسب بدل شود،  البته در صورتی که این تکنولوژی‌ها را به نحو مطلوبی به کار ببندیم،  در حال حاضر نیز روش‌های مختلفی برای افزایش آب و مهیا کردن آن در زمان و مکان معین مطرح است که یکی از مهمترین آنها به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران توسعه آب‌های زیرزمینی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله احداث سدهای زیرزمینی است،  سدهای زیرزمینی سازه‌هایی هستند که جریان‌های زیرقشری یا آب‌های زیرزمینی را مسدود می کنند و باعث ایجاد ذخایر آبی در زیر زمین می شوند.

برای نیل به این منظور با بررسی و مطالعه سوابق علمی موجود به منظور تعیین معیارها و جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز بازدیدهای صحرایی، تهیه تصاویر ماهواره‌ای، استخراج داده‌ها و شاخص‌های مکانی، ذخیره‌سازی داده‌ها در پایگاه داده مناسب مکانی و استفاده از مدل ارزیابی چند معیاره مکانی مناطق مستعد، احداث سدهای زیرزمینی مشخص واولویت بندی شد.

در این طرح همچنین مطالعات زمین شناسی،  مرفولوژی،  نقشه‌برداری و مطالعات زیر سطحی به کمک فناوری ژئوالکتریک و ژئو رادار قبل و بعد از احداث سد زیرزمینی برای مشخص کردن بهترین مکان و ارزیابی عملکرد سد زیرزمینی به انجام رسیده است.

این طرح دستاوردهایی چون «استفاده از ژئورادار و ژئوالکتریک در مکان‌یابی»، «استفاده از GCL بنتونیت در آب‌بندی»، «استفاده از حفار و تزریق کننده اتوماتیک»، «فناوری شبیه‌سازی جریان در الگوی اجرا شده»، «فناوری شبیه‌سازی بهره‌برداری» و «فناوری‌های پایش مستمر و طراحی سنسورهای لازم» را دارد.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری خشکسالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش‎ بنیان ‎ها اتوماتیک ستاد توسعه فناوری آب خشکسالی فرسایش و محیط‌زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری خشکسالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منابع طبیعی و آبخیزداری خشکسالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان ها اتوماتیک اخبار کنکور سدهای زیرزمینی روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۶۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مصطفی میلانی، دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به ظرفیت بالای این استان در زمینه مواد و ساخت، گفت: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع رسانی دستاوردهای فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویدادهای تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تاکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

 میلانی، شیرین سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پایان افزود: این ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قراردادها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین آمادگی دارد و خواستار همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی