Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@06:41:50 GMT

افکار انسان مستقيم براي کامپيوتر ترجمه مي‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۶۴۵۶

خبرگزاری آریا- برای نخستین بار در جهان، دانشمندان یک «رایانه مغزی» ساخته‌اند که می‌تواند نوشتار‌های ذهنی انسان را برای نشان دادن بر روی صفحه نمایش، بلافاصله به متن تبدیل کند.
به گزارش آریا؛ برای نخستین بار در جهان، دانشمندان یک «رایانه مغزی» ساخته‌اند که می‌تواند نوشتار‌های ذهنی انسان را برای نشان دادن بر روی صفحه نمایش، بلافاصله به متن تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«نمایش سریع و دقیق رمزگشایی اعصاب از علایم نوشتاری، فصل جدید هیجان‌انگیزی در توسعه فناوری‌های مفید عصبی است.»
رکورد قبلی ثبت ترجمه فکر-به-متن 40 کاراکتر در دقیقه بود، که رویکرد متفاوتی در استفاده از فکر فرد شرکت‌کننده در تحقیق درباره حرکت یک نشانگر بر روی حروف یا فشردن دکمه مربوط به هر حرف بر روی یک صفحه کلید مجازی داشت.
این پژوهش که در مجله نیچر (طبیعت) منتشر شد، می‌تواند به افراد مبتلا به ناتوانی‌های شدید کمک کند تنها با استفاده از فکرشان، به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند.
در آزمایش اولیه روش جدید، به یک داوطلب 65 ساله که از گردن به پایین فلج است، دو الکترود کوچک به اندازه قرص آسپرین اطفال در بخشی از مغزش که کنترل حرکت دست راستش را بر عهده دارد، متصل شد.
این سیستم به او امکان داد تا با همان سرعتی که یک نفر می‌تواند مطلبی را با استفاده از صفحه کلید مجازی تلفن‌های هوشمند بنویسد، به پرسش‌ها پاسخ دهد.
دکتر هاچبرگ گفت، «کسانی که در آزمایش برین گیت شرکت کرده‌اند، فوق العاده هستند.»
«روحیه پیشرو آنهاست که نه تنها به ما اجازه داد دیدگاه جدیدی از عملکرد مغز انسان داشته باشیم، بلکه به خلق سیستم‌هایی برای کمک به افراد فلج منتهی شد.»
این وسیله، که توسط کنسرسیوم «برین گیت» طراحی و ساخته شده است، دارای حسگر‌هایی است که سیگنال‌ها یا امواج مغزی مرتبط با نگارش دستی را، پیش از ترجمه همزمان برای رایانه، با نرخی معادل 90 کاراکتر در دقیقه ثبت کند.
به گفته دکتر لی هاچبرگ که آزمایش بالینی این فناوری را مدیریت کرده است، «ماموریت مهم پژوهش کنسرسیوم برین گیت، بازسازی سریع و ادراکی ارتباطات افرادی است که ناتوانی‌های شدید گفتاری یا عضلانی دارند.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افکار انسان کامپیوتر بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی گفت: کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» به بررسی عوامل قیام علویان و تاثیر آن در دعوت امام رضا (ع) از مدینه به مرو می‌پردازد.    حجت الاسلام والمسلمین علی باقری افزود: این کتاب برگزیده چهارمین جشنواره کتاب سال رضوی در سال ۱۳۹۰ بود.   وی ادامه داد: این کتاب در پنج بخش به موضوعاتی همچون مناقشات عباسیان و علویان، بررسی جنبش‌ها و قیام‌های علوی قبل از خلافت مامون، حضور مامون در مرو و ضرورت دعوت امام (ع) به خراسان، نقش جنبش‌های علوی عصر مامون و تاثیر آن در دعوت امام رضا (ع) از مدینه به مرو، حضور امام رضا (ع) در مرو و تاثیر آن در آرامش سیاسی جهان اسلام می‌پردازد و تالیف آن را مجید خالق نیا رشتخوار بر عهده داشته است.   به گفته او، علی اکبر هاشمیه ترجمه این کتاب به زبان پشتو را از سال ۱۴۰۰ شروع کرد که دو سال و نه ماه برای ترجمه آن، زمان صرف شد.    معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: یکی از وظایف شیعیان در عصر حاضر، اشاعه برکات اهل بیت (ع) در دنیا است.   حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد افزود: امروز اگر ایران سرآمد معرفت دینی در دنیا است و بشریت را به منطق عقلانیت دینی دعوت می‌کند، این از اندیشه و تفکر امام رضا (ع) است.   وی ادامه داد: امروز هزینه سنگینی که دنیا می‌پردازد و جنایت‌هایی که در غزه می‌شود، باعث آگاهی دانشجویان جهان شده است و ما باید به دنبال نهضت ترجمه باشیم.

دیگر خبرها

  • ثبت ششمین اهدای عضو در استان یزد
  • فرآیند استخراج طلا از رم های قدیمی کامپیوتر (فیلم)
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است
  • چگونه در سال ۱۴۰۳ مدرک کامپیوتر آی سی دی ال بگیریم؟
  • ترجمه و شرح «فصوص الحکم» به قلم علی شالچیان منتشر می‌شود
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ یک بد‌افزار خطرناک در کمین کامپیوترها
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • رفع خستگی چشم با شستشوی یک دقیقه چشم