Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:47:39 GMT

وبینار موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۶۵۵۲

وبینار موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی برگزار شد

به گزارش ایرنا از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، این وبینار در ادامه سلسله نشست های تخصصی رایزنی فرهنگی و به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و همچنین به بهانه انتشار مجله تخصصی شماره ۴ "ایران" رایزنی فرهنگی به زبان ژاپنی که به ویژه نامه "موسیقی ایرانی" اختصاص یافته است، به همراه "رونمایی نمادین از مجله" و "اجرای زنده موسیقی ایرانی " با حضور فرهنگ دوستان و علاقه مندان ژاپنی و ایرانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سمینار که با حضور بیش از ۱۳۰ نفر از علاقه مندان ژاپنی و ایرانی در فضای مجازی زوم برگزار شد، «حسین  دیوسالار» رایزن فرهنگی ایران در ژاپن با اشاره به فعالیت های متنوع و فراوان رایزنی فرهنگی در توسعه و گسترش تعاملات و همکاری های فرهنگی دو کشور بزرگ ایران و ژاپن گفت: موسیقی ایرانی یکی از زمینه های ارزشمندی است که همواره مورد توجه مردم فرهنگ دوست ژاپن بوده است و شخصیت های ارزشمندی از ژاپن به هنر موسیقی ایرانی تسلط دارند و در این خصوص فعالیت های علمی و تخصصی داشته اند و این نشست با حضور دکتر تانی یکی از شخصیت های برجسته و مسلط به موسیقی ایرانی نیز در همین زمینه و معرفی و ایجاد شناخت از موسیقی ایرانی برپا گردیده است.

وی به انتشار ویژه نامه مجله تخصصی " ایران" رایزنی فرهنگی با موضوع موسیقی ایرانی هم اشاره کرد و گفت: شماره چهارم مجله که در ماه گذشته توسط رایزنی فرهنگی به زبان ژاپنی با هدف ایجاد شناخت و معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری کشورمان و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در ادامه ارائه شماره های قبلی این مجله با موضوعات مختلف منتشر شده است، مجله ای تخصصی و تمام تولیدی - رنگی با کیفیت مطلوب ویژه "موسیقی ایرانی" به همراه مطالب گردشگری است که همراه با بیش از ۷۵ رمزینه و کیوآرکد (QR) در یوتیوب و آپارات برای نمایش سازها، آلات موسیقی، نماهنگ ها، اجراهای شخصیت ها و افراد برجسته موسیقی ایرانی از گذشته تا امروز و در ۱۲ عنوان و ۷۲صفحه منتشر شده است.

وی با بیان اینکه این مجله در همین مدت کوتاه با استقبال فراوان علاقه مندان مواجه شده است، گفت: در این مجله نیز از فعالیت ها، آموزش و خاطرات دکتر سانی و همچنین خانم ایشی ای در سفر به ایران مطالبی درج و نمونه هایی از برنامه های آنان در قالب کیوآرکد و رمزینه تصویری ارائه شده است.

مجله "ایران" رایزنی فرهنگی، کامل ترین و تنهاترین متن موجود ژاپنی در خصوص موسیقی ایرانی است 

در بخش دیگر این برنامه دکتر ماساتو تانی استادیار دانشگاه کوبه و شخصیت هنرمند مسلط به موسیقی ایرانی و به طور خاص سنتور، همراه با ارائه پاورپوینت سخنرانی کرد.

او ضمن اشاره به انتشار "مجله موسیقی ایرانی" رایزنی فرهنگی و ارائه توضیحاتی در خصوص آن گفت: این مجله به عنوان متن معرفی موسیقی و دستگاه موسیقی ایرانی به زبان ژاپنی بسیار ارزشمند و بی نظیر است و بهتر از این منبع وجود ندارد و به صورت کامل و جامع تهیه شده است و به همه ژاپنی های علاقه مند توصیه می کنم این مجله را دریافت و مطالعه نمایند.

این هنرمند ژاپنی افزود: روابط موسیقی ایران و ژاپن به زمان های گذشته باز می گردد که دستگاه موسیقی ایرانی به ژاپن وارد شده بود اما معتقدم از سال ۱۹۶۰ به طور جدی موسیقی ایرانی معرفی شده است و آقای فومیئو کویزومی (Fumio Koizumi) از موسیقی‌دانان مطرح جهان که در سال ۱۹۶۱ برای اولین بار و بعد از آن هم چندین نوبت به این کشور سفر کرده بود موسیقی، صفحه گرامافون، نوار موسیقی، کتاب موسیقی ایرانی و ... را به جامعه ژاپن معرفی کرد و کتاب‌هایی که در آن به موسیقی و خوانندگان ایرانی هم اشاره شده است، تألیف کرد. 

تانی گفت: در یکی از این کتاب‌ها، کویزومی از موسیقی ایرانی بسیار تجلیل می کند و می نویسد « بهترین موسیقی جهان، موسیقی ایران است».

وی ادامه داد: بعد از آن پروفسور گِنئیچی تسوگه از دانشگاه هنر زیبا و موسیقی توکیو، موسیقی جاده ابریشم از جمله ایران را معرفی کرد و در نیمه دوم دهه ۱۹۷۰ هم یوشیفوسا سِکی ایران شناس دانشگاه توکای نسبت به معرفی موسیقی ایرانی اقدام نمود.

استاد دانشگاه کوبه به سفر خود به ایران در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ و آشنایی و یادگیری هنر موسیقی ایرانی و ساخت دستگاه موسیقی اشاره کرد و افزود: در این دوران علاوه بر من، هنرمندان دیگری هم به فعالیت و یادگیری موسیقی ایرانی پرداختند که در گسترش و معرفی این موسیقی در ژاپن بسیار موثر بوده است. 

وی در بخش دیگری از این سخنرانی به معرفی و تشریح دستگاه ها، تحریر، نت، خوانندگی، ریزپرده ها، ریتم، ضرب آهنگ و ... به عنوان محورهای موسیقی ایرانی پرداخت و  تصریح کرد: موسیقی ایرانی بخشی از وجود و جزء زندگی من شده است که نمی توان وصف بی نظیر آن را توضیح داد. کویزومی هم گفته بود در آخر عمر خود می خواست همواره موسیقی ایرانی را گوش کند و من هم تصور نمی کردم تا این مقدار به این موسیقی وابسته شوم. 

بخش بعدی این سمینار نیز به اجرای زنده چند قطعه سنتور در دستگاه شور و آرام اختصاص یافت که توسط دکتر تانی هنرمند برجسته ژاپنی به اجرا در آمد و با استقبال فراوان مخاطبان و میهمانان مواجه شد و در پایان نیز به سئوالات مطرح شده پاسخ داده شد.

برچسب‌ها وبینار ژاپن ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وبینار ژاپن ایران وبینار ژاپن ایران اخبار کنکور موسیقی ایرانی رایزنی فرهنگی موسیقی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۶۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم

به گزارش صدای ایران از ایسنا، وی افزود: امروز، روز ملی خلیج فارس است؛ شاید عده‌ای تصور کنند در موضوع خلج فارس یک اختلاف قومی و تاریخی داریم. در چنین روزی یکی از سرداران بزرگ ایرانی، پرتغالی‌ها را بعد از ۱۰۰ سال از اینجا اخراج کرد. روز دهم اردیبهشت روز اخراج غربی‌های استعمارگر از پهنه همیشه سرافراز خلیج فارس است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ما به خلیج فارس تنها به عنوان یک بخشی از سرزمین جغرافیایی نگاه نمی‌کنیم، بیان کرد: خلیج فارس بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی ماست. در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم که یک آبراه عظیم بین‌المللی در آن قرا دارد، ولی از آن بالاتر این است که خلیج فارس از استوانه‌های هویتی جامعه ایرانی است.


وی تاکید کرد: در هیچ بخشی از خلیج فارس چیزی جز عظمت فرهنگی ایران نمی‌بینیم. مدتی قبل به یکی از کشور‌های همسایه خلبج فارس رفتم و از چند موزه مهم آنجا، بازدید کردم هرچه توضیح می‌دادند، جز تاریخ پر افتخار ایران نبود. بخش مهمی از حوزه فرهنگی در جنوب خلیج فارس متاثر از ایران فرهنگی بزرگ ماست.

وزیر فرهنگ اظهار کرد: ایران فرهنگی در مرز‌های جغرافیایی محصور نیست؛ یک سمت این ایران فرهنگی تا عمق چین نفوذ کرده و همه شبه قاره هند، افغانستان، آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی تا غرب مدیترانه و شمال آفریقا را در بر می‌گیرد و ما وقتی از خلیج نام می‌بریم از یک تاریخ چندهزار ساله یاد می‌کنیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ما به خلیج فارس می‌بالیم، اظهار کرد: خلیج همیشه فارس ما یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی است. در این نقطه افتخارات بزرگی در حمایت و صیانت از ایران عزیز و فرهنگ غنی آن تجربه کردیم. در ۷ آذر ۱۳۵۹ غیور مردان نیروی دریایی با پشتیبانی نیروی هوایی توانستند، تمام تاسیسات دریایی و ناوگان دریایی رژیم بعث عراق را از بین ببرند. فاجعه تاریخی سقوط هواپیمای مسافربری توسط آمریکا در این نقطه رخ داد و ده‌ها اتفاق افتخار آمیز دیگر در این منطقه رخ داده است.

وی افزود: سال قبل با مدیریت امیر ایرانی افتخاری بزرگ آفریده شد و کره زمین را با ناوگان کاملا ایرانی دور زدند.

وزیر فرهنگ ادامه داد: نسل جوان باید با گذشته پر افتخار خود آشنا شوند. توصیه می‌کنم کتاب ایرج افشار سیستانی درباره خلیج فارس را بخوانند تا با همه داشته‌های تاریخی آشنا شوند. با هیچ‌کس درباره خلیج فارس اختلاف نظر نداریم چراکه خلیج فارس تا ابد خلیج فارس است و ان‌شاءالله به عنوان یک بخش جداناپذیر از تاریخ کشور ما خواهد درخشید.

وی در پایان، گفت: قصد داشتیم روز قبل با کاری ابتکاری به جزیره ابوموسی برویم که میسر نشد، اما ان‌شاءالله با حضور اصحاب فرهنگ و هنر مراسمی در این منطقه برگزار خواهیم کرد. این جزیره در خلیج فارس به عنوان یکی از نقاط مهم ایران شناخته می‌شود.

در پایان این برنامه با حضور امیر ایرانی (فرمانده نیروی دریایی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت ارشاد)، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل دفتر هنر‌های تجسمی)، سید مجید پوراحمدی (رئیس صندوق اعتباری هنر)، سیدمجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی) و هنرمندانی همچون داریوش ارجمند، رضا ناجی، انسیه شاه‌حسینی، رضا بنفشه‌خواه، جلیل فرجاد، محمد فیلی و... از پوستر خلیج فارس رونمایی شد.

دیگر خبرها

  • شکایت عجیب از باشگاه ایرانی: ورثه یک سرمربی!
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • مراسم رونمایی از فصلنامه «ماجرا» برگزار می‌شود
  • آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)