Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@14:15:34 GMT

افزایش تولید نفت ایران به ۴میلیون بشکه در روز

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۷۱۱۰

افزایش تولید نفت ایران به ۴میلیون بشکه در روز

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) به نقل از بلومبرگ، با پیشرفت مذاکرات برای برداشته شدن تحریم‌ها، ایران برای افزایش فروش نفت آماده می‌شود ولی حتی پس از بسته شدن یک قرارداد، جریان ورود نفت اضافی ایران به بازار تدریجی خواهد بود.

شرکت ملی نفت ایران در حال آماده‌سازی میادین نفتی و ارتباط با مشتریان است تا در صورت بسته شدن قرارداد بتواند صادرات خود را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خوشبینانه‌ترین حالت، ایران طی سه ماه آینده به سطح تولید قبل از تحریم‌ها یعنی حدود 4 میلیون بشکه در روز بازمی‌گردد ولی هنوز موانع بسیاری قبل از رسیدن به این مرحله وجود دارد. هر قراردادی که بسته شود باید کاملاً موانع تجارت، کشتیرانی و بیمه شرکت‌های ایرانی را بردارد. طبق گفته محمد علی خطیبی یکی از مقامات سابق شرکت ملی نفت ایران، حتی پس از برداشته شدن این موانع هم خریداران احتمالاً هنوز هم تمایلی به خرید نفت ایران نخواهند داشت.

وی طی مصاحبه‌ای گفت: «بازگشت ما به بازار نفت یک فرآیند تدریجی خواهد بود نه ناگهانی، و سریع و یک‌شبه انجام نمی‌شود. کاهش تقاضا به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا هم بر طولانی شدن این روند تأثیر می‌گذارد».

سرعت بازگشت ایران، برای بازار جهانی نفت بسیار حساس است. با وجود افزایش مصرف سوخت در جهان، قرنطینه‌های جدید به‌خاطر اوج همه‌گیری کرونا دوباره بر تقاضا تأثیر می‌گذارند. افزایش عرضه نفت ایران باری خواهد بود بر دوش متحدین این کشور در ائتلاف اوپک‌پلاس که بیش از یک سال است تلاش می‌کنند مانع عرضه اضافی نفت به بازار شوند.

دیپلمات‌های آمریکا و ایران که در وین در حال مذاکره هستند، اعلام کردند به‌زودی به یک توافق می‌رسند. اگر این اتفاق بیفتد، قرارداد اتمی برجام که دونالد ترامپ در 2018 از آن خارج شد، دوباره به جریان می‌افتد و تحریم‌های ایران به‌ازای محدود شدن فعالیت اتمی آن برداشته می‌شوند.

تهران همین حالا هم از فضای کمتر خصمانه پس از انتخاب جو بایدن استفاده کرده و فروش نفت خود را افزایش داده است. تولید نفت ایران 2.4 درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته و به 2.4 میلیون بشکه در روز رسیده است یعنی بالاترین رقم طی دو سال گذشته.

طبق گفته ایمان ناصری، مدیرعامل بخش خاورمیانه شرکت مشاوره اف‌جی‌ای، اگر این قرارداد بسته شود، تولید نفت ایران طی 3 تا 6 ماه آینده به حدود 4 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

رضا پدیدار، سرپرست کمیسیون انرژی در اتاق بازرگانی تهران عقیده دارد 12 تا 15 ماه پس از برداشته شدن تحریم‌ها طول می‌کشد تا تولید نفت ایران به 3.6 میلیون بشکه در روز برسد.

حتی قبل از افزایش تولید، ایران می‌تواند فروش نفت خود را افزایش دهد. تخمین زده می‌شود ایران حدود 60 میلیون بشکه نفت خام ذخیره داشته باشد که حدود 11 میلیون بشکه از آن به‌علاوه 10 میلیون بشکه نفت سبک با عنوان میعانات گازی در چین ذخیره شده و آماده فروش به مشتریان است.

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده رابطه خود را با مشتریانش که تمایل به ازسرگیری خرید نفت از ایران دارند حفظ کرده است.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان اعلام کرد اوپک فضای کافی را برای افزایش تولید ایران مانند گذشته باز کرده است.

انتهای پیام/

صفیه رجایی هرندی کد خبر: 1095762 برچسب‌ها نفت ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نفت ایران میلیون بشکه در روز تولید نفت ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضا جهانی برای بنزین کاهشی است

به گزارش خبرگزاری مهر شرکت مشاوره وود مک کنزی اعلام کرد تقاضای جهانی برای بنزین احتمالاً ۳۴۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ رشد کرده و به ۲۶.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد که پایین‌ترین میزان رشد از سال ۲۰۲۰ و کمتر از رشد ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای روزانه برای بنزین در سال ۲۰۲۳ است.

سوشانت گوپتا، تحلیلگر «وود مک کنزی» گفت: نفوذ خودروهای برقی در آمریکا و چین افزایش یافته است. امسال، تقاضای چین به دلیل استفاده بیشتر از خودروهای برقی، تنها ۱۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد.

شرکت مشاوره «ریستاد انرژی»، تقاضای جهانی برای بنزین در سال میلادی جاری را حدود ۲۶ میلیون بشکه در روز تخمین زد که حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از رشد حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ است.

کد خبر 6098109 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • تقاضا جهانی برای بنزین کاهشی است
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت!
  • واردات نفت خام آسیا در ماه آوریل کاهش یافت
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت؛ واقعی یا کیک؟
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴