Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش در نشست اضطراری روز یکشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع تنش در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی به ریاست وانگ یی وزیر خارجه چین برگزار شد، افزود: ما امروز در میان جدی‌ترین شدت در غزه و اسرائیل طی سال‌های گذشته دیدار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: خصومت ‌های کنونی کاملاً وحشتناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دور از خشونت تنها چرخه‌های مرگ ، ویرانی و ناامیدی را تداوم می بخشد و امیدهای همزیستی و صلح را به افقِ دورتر می کشاند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه "جنگ باید متوقف شود"، اضافه کرد: جنگ باید فوری متوقف شود. موشک‌ها و خمپاره‌ها در یک طرف و بمباران‌های هوایی و توپخانه ای در طرف دیگر باید متوقف شوند. من از همه طرف‌ها درخواست می کنم که به این خواسته توجه کنند.

گوترش خواستار آتش‌بس فوری همه طرف‌های درگیر شد و اظهار کرد: این درگیری ها قبلاً باعث مرگ بی وجدان ، رنج زیاد و آسیب رساندن به زیرساخت های حیاتی شده است. من از تعداد فزاینده کشته شدگان غیرنظامیان فلسطینی از جمله بسیاری از زنان و کودکان از حملات هوایی اسرائیل به غزه دلهره دارم. من همچنین از تلفات اسرائیل در موشک های پرتاب شده از غزه ابراز تأسف می کنم.

وی افزود: من همچنین به شدت نگران درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینیان در سراسر کرانه باختری اشغالی از جمله شرق بیت المقدس جایی که برخی از خانواده های فلسطینی در معرض تهدید اخراج هستند ، هستم.

دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به خشونت گروه‌های اوباش اسرائیلی هشدار داد و گفت: سران همه طرفها وظیفه دارند شعارهای التهابی را مهار و تنش‌های فزاینده را آرام کنند.

گوترش اظهار کرد: این درگیری ها باعث می شود اسرائیلی ها و فلسطینی ها به مارپیچی از خشونت کشیده شوند، عواقب ویرانگری برای جامعه و کل منطقه داشته باشد و به طور بالقوه یک مکان جدید بی‌ثباتی خطرناک ایجاد کند.

وی تاکید کرد: این امکان دارد که نه تنها در سرزمین فلسطین اشغالی و اسرائیل ، بلکه در کل منطقه ، یک بحران امنیتی و انسانی کنترل ناپذیر و دامن زدن به یک بحران انسانی کنترل‌ناشدنی و تقویت بیشتر افراط گرایی ایجاد کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: این درگیری‌ها هزاران فلسطینی را مجبور به ترک خانه های خود در غزه و پناه گرفتن در مدارس ، مساجد و مکان های دیگر با دسترسی محدود به آب ، غذا ، بهداشت و خدمات بهداشتی کرده است.

گوترش یادآور شد: به دلیل بیماری همه گیر کووید-۱۹، بیمارستان ها در حال حاضر بیش از حد در تنگنا قرار گرفته‌اند. در همین حال ، غیرنظامیان اسرائیلی در ترس موشک های پرتاب شده از غزه زندگی می کنند.

وی اظهار کرد: من از حمله به یک اردوگاه پناهجویان در غزه که در آن ۱۰ نفر از یک خانواده کشته شدند، وحشت کردم. از تأسیسات بشردوستانه باید محافظت شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به انهدام برج الجلا که دفاتر برخی رسانه‌ها هم در آن بود، گفت: روزنامه نگاران باید اجازه داشته باشند بدون ترس و آزار کار کنند. تخریب دفاتر رسانه ای در غزه بسیار نگران کننده است.

گوترش افزود: کشتار امروز نیز ادامه داشته است. این چرخه بی معنی خونریزی ، وحشت و ویرانی باید فوری متوقف شود. همه طرفین باید به قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بین الملل حقوق بشر احترام بگذارند. جایگاه اماکن متبرکه باید حفظ و احترام گذاشته شود.

وی تصریح کرد: بگذارید تکرار کنم که سازمان ملل متحد به همکاری با اسرائیلی ها و فلسطینی ها و با شرکای بین المللی و منطقه ای ما ، از جمله چهار جانبه خاورمیانه ، برای تحقق یک صلح پایدار و عادلانه ، بسیار متعهد است.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: من با بسیاری از رابط‌های مربوطه در ارتباط هستم و مجدداً از طرفین می خواهم که اجازه دهند تلاش‌های میانجیگری تشدید و موفق شوند.

گوترش ادامه داد: تنها راه پیشرفت، بازگشت به مذاکرات با هدف دو کشور ، زندگی در کنار هم در صلح ، امنیت و به رسمیت شناختن متقابل ، با قدس به عنوان پایتخت هر دو کشور ، بر اساس قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافق‌های قبلی است.  

وی تاکید کرد: هرچه این چرخه خشونت ادامه یابد ، رسیدن به آن هدف نهایی چالش برانگیزتر خواهد بود. فقط یک راه حل سیاسی پایدار مورد مذاکره ، یک بار برای همیشه ، به این چرخه های ویرانگر خشونت خاتمه می‌دهد و به آینده صلح آمیز فلسطینی ها و اسرائیلی ها منجر خواهد شد.

کد خبر 601501 برچسب‌ها اسرائیل فلسطین - غزه فلسطین آنتونیو گوترش سازمان ملل سازمان ملل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اسرائیل فلسطین غزه فلسطین آنتونیو گوترش سازمان ملل سازمان ملل دبیرکل سازمان ملل متحد درگیری ها همه طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 تأسف فرانسه از افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت

مشاور حقوقی نمایندگی دائم فرانسه در سازمان ملل متحد اعلام کرد در مواجهه با بحران‌ها و درگیری‌ها، فرانسه از استفاده روزافزون از وتو متأسف است که از پایان جنگ سرد به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

به گزارش مشرق، «دیارا دیم لابیی» مشاور حقوقی نمایندگی دائم فرانسه در سازمان ملل متحد در هفتاد و هشتمین جلسه مجمع‌عمومی سازمان ملل عنوان کرد ۱۱ وتو در ۱۲ ماه گذشته در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ها به مسدود شدن کمک شورای امنیت منجر شده است.

به نقل از وبگاه رسمی نمایندگی فرانسه در سازمان ملل، خانم دیم لابیی در این جلسه اظهار کرد فرانسه به چندجانبه‌گرایی و در قلب آن به سیستم سازمان ملل متعهد است. شورای امنیت که منشور ملل متحد مسؤولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد، به کار خود ادامه می‌دهد. با توجه‌ به جدی بودن بحران‌های پیش روی جهان و انتظارات جامعه بین‌المللی، ضروری است که شورای امنیت بتواند اقدام کند.

وی می‌افزاید: پیش‌نویس قطعنامه مورد حمایت فرانسه در مورد وضعیت خاورمیانه که مطابق با قطعنامه ۲۷۲۸ است و نه‌تنها باهدف پاسخگویی به‌فوریت وضعیت، بلکه به آینده غزه و نیز پارامترهای حل‌وفصل سیاسی مناقشه می‌پردازد.

با اشاره به افزایش استفاده از وتو در بحران‌ها و درگیری‌ها، مشاور حقوقی نمایندگی دائم فرانسه در سازمان ملل متحد تأسف خود را این باره ابراز کرد و افزود: فرانسه معتقد است که حق وتو یک امتیاز نیست، بلکه یک مسؤولیت خاص برای اعضای دائمی است. فرانسه با این روحیه است که از سال ۱۹۴۵ تنها ۱۸ بار از حق وتو استفاده و بیش از ۳۰ سال است که از آن استفاده نکرده است.

دیم لابیی ادامه می‌دهد: همچنین در این روحیه مسؤولیت‌پذیر است که فرانسه از سال ۲۰۱۵ به طور مشترک با مکزیک ابتکاری را با هدف تنظیم استفاده از حق وتو در صورت جنایات جمعی انجام داده است. این ابتکار برای اجرا نیازی به اصلاح منشور ملل متحد ندارد و برای اعضای دائم فعلی قابل‌اجرا خواهد بود. این انتظاری قوی از این مجمع است، همان‌طور که با حمایت ۱۰۶ کشور از این طرح مشهود است. ما از همه کشورهای عضوی که تاکنون این کار را انجام نداده‌اند، به‌ویژه سایر اعضای دائمی، می‌خواهیم که از آن حمایت کنند.

وی در پایان عنوان کرد در نهایت، برای تقویت سیستم امنیت جمعی، باید شورای امنیت را به طور گسترده‌تر اصلاح کنیم. اجلاس آینده سازماندهی شده توسط دبیرکل در سال ۲۰۲۴ و هشتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۵ فرصتی منحصربه‌فرد برای دستیابی به این هدف را به ما ارائه می‌دهد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند
  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • گزارشگر سازمان ملل خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه رژیم صهیونیستی شد
  • اعتراض آوارگان فلسطینی به سیاست‌های آنروا
  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  •  تأسف فرانسه از افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت
  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • مستند «ابوجهاد» از رسانه ملی