داستانهای پشتِپرده معروفترین موجودات افسانهای! + تصاویر
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۰۱۳۹
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حتّی اگر اهل خواندن درباره اساطیر و فرهنگ کشورهای مختلف نباشید، رد پای جانوران عجیبالخلقه که در طبیعت واقعی وجود ندارند، در فیلمهای فانتزی و آثار فرهنگی و هنری کشورهای مختلف به چشم میشود.
اول از همه لازم است بدانید این موجودات یک شبه و با تخیّل نویسنده و فیلمنامهنویس و هنرمند متولد نشدهاند، بلکه بسیاری از چنین موجوداتی در فرهنگ چندین ساله تمدّنها موجودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نکتهای که جالب است بدانید این است که موجودات اساطیری، در همه فرهنگها یک معنا و جایگاه ندارند؛ گاهی تا این حد تفاوت دارند که موجودی در یک فرهنگ خیر و مثبت تلقی میشود در صورتی که در فرهنگ دیگر کاملا اهریمنی و شر است! بنابراین حواسمان باشد اگر موجوداتی در فرهنگ ما خیر یا شر هستند، لزوما در فرهنگهای دیگر هم این مفهوم را ندارند.
در این مطلب قرار است سری به موجودات افسانهای و اساطیری در کشورهای مختلف بزنیم و ببینیم چه حیواناتی افسانهای هستند که در بیشتر فرهنگها دیده میشوند؟ با ما همراه باشید.
۱. اژدها؛ موجودی خانمانبرانداز یا زندگیبخش؟
اژدها از آن موجوداتی است که هم نماد ویرانگری است و هم آب و آبادانی! در اینکه اژدها نماد قدرت و نیرومندی است شکی نیست، امّا اینکه این زور بازو در جهت مثبت استفاده شود یا منفی، هر فرهنگی برای خودش برداشت ویژهای دارد؛ مثلا در مصر، اژدها رمز طغیانهای بزرگ رود نیل برایشان بوده است.
امّا با شنیدن نام اژدها، یاد فرهنگ چینی میافتیم که جای جای کشورش تصویری از اژدها میبینیم. اژدها برای چینیها موجودی مقدّس است و او را بخشنده آب و باران میدانند. اژدها در فرهنگ چین و ژاپن چندین شاخ هم دارد.
البته شکل و شمایل این موجود در فرهنگها ممکن است تغییراتی داشته باشد؛ مثلا گاهی در چهره تمساح یا گاهی موجودی چند سر دربیاید، امّا معمولا او را مرتبط با آب و هوا و طوفان میبینیم. البته گاهی ممکن است طوفان بر اژدها سوار شود و زمینلرزه اتّفاق بیوفتد.
حالا اگر سراغ ایران بیاییم، اژدها نقشش کمی تیره و تار میشود. اژدها که با واژه ضحاک هم ریشه است ما را به یاد کارهای اهریمنی ضحاک در شاهنامه میاندازد و برایمان نمادی از تاریکی و ظلم است.
بیشتر بخوانید
ترسناکترین موجودات غول پیکری که تا به حال دیده شده اند +تصاویر۲. ققنوس؛ پرندهای که از خاکستر متولد میشود!
داستان ققنوس به اندازهای جذّاب است که باعث میشود پایش به دنیای داستانها و شعرها باز شود. این پرنده افسانهای، هر چند سال یکبار تخم میگذارد و بلافاصله در آتش میپرد و میسوزد و از خاکستر آن آتش، دوباره متولد میشود.
این موجود عجیب، در فرهنگهای مختلف با همین داستان زایش دوباره، وجود دارد. در زبان انگلیسی Phoenix نامیده میشود. هر جا از ققنوس استفاده میشود، رمز زایش دوباره او هم در تصویر نمادینش پنهان است.
علی اکبر دهخدا مینویسد:
«ققنوس هزار سال عمر میکند و، چون هزار سال بگذرد و عمرش به آخر آید، هیزم بسیار جمع سازد و بر بالای آن نشیند و سرودن آغاز کند و مست گردد و بال بر هم زند، چنان که آتشی از بال او بجهد و در هیزم افتد و خود با هیزم بسوزد. موسیقی را از آواز او دریافتهاند»
۳. ابوالهول؛ موجودی با سر انسان، پیکر شیر و بال عقاب
تصویر این موجود ترکیبی احتمالا برایمان آشناست. هم در آثار مصر بسیار به چشممان خورده و هم آثار باستانی ایران. البته شاید تفاوتهایی وجود داشته باشد، امّا کلیّت ظاهرش همان است؛ موجودی با سر انسان، بدن شیر و بالهای عقاب. برایتان آشنا نیست؟ شاید واضحترین تصویری که از آن به یادمان بیاید، نقش برجستههای حیرتانگیز تخت جمشید باشد!
گفتهاند این موجود اول روی مهرهای باستانی نقش میبندد، امّا به مرور نقش برجستهها و مجسمههایش هم میسازند و به فرهنگهای مختلف سفر میکند. میگویند زادگاهش تمدن آشور بوده، امّا آن را در تمدّنهای بزرگ باستان تا یونان هم میبینیم. بزرگی و هیبتش باعث شده نامش را در زبان عربی ابوالهول، به معنی پدر وحشت، بگذارند. البته به اسفنکس یا اسفینکس هم مشهور است. آنها معتقد بودند این موجود مهیب، کسانی را که موفق به حل معمّاهایش نمیشوند، میکشد! در نظر مصریان، نماد آفتاب هم محسوب میشده و میدانیم نور و روشنایی در بیشتر فرهنگهای دنیا، نشانهای از قداست هم همراهش دارد.
بعضی معتقدند بالا بودن دست این موجود، جنبه نیایش دارد و جانورانی که در وجودش ترکیب شدهاند، هر کدام نماد چیزی هستند.
در ایران گفته شده اسفنکسها، نماد خورشیدند و نگهبان کاخ و حافظ درخت زندگی هم تعبیر میشوند. پیش از این، در مطلب «حیوانات ملی که نماد کشورها هستند»، درباره نماد شیر در فرهنگ ملل صحبت کرده بودیم که نمایشی از قدرت، عدالت و شکوه است، امّا در اینجا علاوه بر این مفاهیم، سر انسان نمادی از قدرت تفکر و تدبیر با بالهای عقاب که قدرت روحانی موجود را نشان میدهند، ترکیبی از یک موجود ایدهآل را برای حفاظت و نگهبانی از پادشاهی و کشور میسازد.
البته تفسیرهای مختلفی برای هر کدام از اجزای مختلف این موجود ترکیبی ارائه شده و نمیتوان گفت یک معنای مشخص و واحد دارد.
۴. لاماسو؛ موجودی با سر انسان و پیکر گاو
با اسفنکسها آشناشدیم، امّا موجودات ترکیبی دیگری هم هستند که نباید آنها را با هم اشتباه بگیریم؛ زیرا هر کدام مفاهیم مجزایی برای خودشان دارند. یکی دیگر از این موجودات ترکیبی، لاماسوها هستند که سرشان انسان است، امّا بدنشان گاو است و مانند اسفنکسها بال دارند.
این لاماسوها را در دروازه ملل تخت جمشید با هیبت خاصی میبینید و به شما خوشآمد میگویند. البته فقط به ایران محدود نمیشود و در کشورهای مختلف آنها را مییابیم. گفته شده در ایران حالت نگهبان داشتهاند و معمولا درهای ورودی و خروجی آنها را میبینیم. امّا این نگهبانی فقط به خاطر زور بازوی آنها نیست و سر آنها نشان میدهد که مثل اسفنکسها، نشانهای از تدبیر و تفکر هم با خود به همراه دارند.
از اینها گذشته، گاو در فرهنگ ملل مختلف از جمله ایران، نقش پررنگی دارد که از جمله آن نماد برکت است.
۵. پری دریایی؛ زیبایی نیکو سرشت یا فریبندهای اهریمنی؟
دختری زیبا با دم ماهی که در آبها زندگی میکند، از همان کودکی در ذهنمان نقش بسته است. تا به حال فکر کردهاید جریان این پری دریایی چیست و از کجا آمده؟
داستان این موجود عجیب هم به فرهنگ عامه در کشورهای مختلف برمیگردد، افسانهای قدیمی که روایت میکرده پری دریایی بالاتر از سطح آب میایستد و با یک دست در حال شانه کردن موهای بلندش است و در دست دیگر، آینهای دارد. گاهی در این روایات آمده که این پری دریایی، آینده را پیشگویی میکند، گاهی عاشق انسانها شده یا انسانهایی را فریفته و با خود به قعر دریا برده است.
جالب است که همین موجود دریایی، گاهی نیک سیرت و درستکار معرفی شده و گاهی موجودی پلید و فریبکار! مثلا بعضی فرهنگها معتقدند اگر این پری دریایی آزرده خاطر شود، طوفان و بلایای طبیعی به پا میشود یا اگر آنها را در دریا ببینند، نشانه آن است که آن کشتی غرق میشود.
حتّی رد این موجود دریایی را در آثار باستانی که در ایران کشف شده هم گاهی میبینیم که هنوز دقیق نمیدانیم دربارهاش چه فکری میکردند و چه باوری داشتند؛ بنابراین این پری دریایی، در جای جای کره زمین داستان و روایتی همراه خودش دارد و فراتر از یک داستان کارتونی است.
حتّی گاهی آثاری پیدا میکنند که فرضیه واقعی بودن این موجود افسانهای را مطرح میکند! شما فکر میکنید چنین چیزی واقعیت دارد؟
منبع: برترینها
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: موجودات افسانه ای کشور های مختلف پری دریایی افسانه ای فرهنگ ها سر انسان کشور ها اژد ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۰۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آبهای نیلگون، روی پرده نقرهای
گرچه گذشته از معدود آثاری نظیر «جنگ نفتکشها» دست سینمای ایران از ساخت فیلمهایی با محوریت خلیج فارس خالیست، اما این دریای ناپیدا از کران، همواره بستر ساخت آثاری با مضامین گوناگون از جنگی تا تاریخی بوده است؛ یک موقعیت خاص جغرافیایی با جاذبههای چشمنواز دیداری که هر کارگردانی را برای بهره از بحر گرم و نیلگونش وسوسه میکند.
«ناخدا خورشید» از آثار دوستداشتنی سینمای ایران به کارگردانی ناصر تقوایی یکی از آن فیلمهاست که لنج ناخدایش در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس در گذر است. رسول ملاقلیپور نیز برای ثبت سکانسهای جنگی چهارمین فیلم بلند سینمایی خود با نام افق به آبهای گرم دریای جنوب متوسل شده است تا هجوم رزمندههای ایرانی به اسکله راداری عراق در جریان هشت سال دفاع مقدس را در چنین فضایی تصویر کرده باشد.
امیرو در «دونده» امیر نادری از دیگر شخصیتهاییست که یاد خلیج فارس را در اذهان سینمادوستان زنده میکند. گرچه نظیر سایر فیلمها پهنای بیکران آبهای آبی جنوب منظور مخاطب نمیشود، اما خلیج فارس، از مضامین اصلی داستان و عبور از آن دغدغه مهم «امیرو» است. «موج مرده» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا نیز راوی روزهای پایانی خدمت یکی از فرماندهان نیروی دریایی است که اتفاقات عجیبی را در دل دریای خلیج فارس پشت سر میگذارد.
اما سهم قابهای محمد بزرگنیا از آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس، بیش از هر کارگردان دیگری بوده است. «کشتی آنجلیکا» دومین تجربه فیلمسازی این کارگردان، به بهانه غرق شدن کشتی محمول طلا و نقره در آبهای جنوب میگذرد. همچنین محمد بزرگنیا به سال 1372، «جنگ نفتکشها» را کلید میزند، فیلمی که سهم خلیج فارس بهواسطه جنگ ایران و عراق که دامنهاش تا آبهای گرم جنوب کشیده شده، بیش از قاب و تصویر است.
«راه آبی ابریشم»، اثری پر بازیگر که به سفر طولانی یک ناخدا برای رساندن مالالتجارهای به چین میپردازد، سومین فیلم محمد بزرگنیا با نقشآفرینی پهنه بیکران دریای جنوب است. در این فیلم، سفر پرماجرای ناخدا از آبهای نیلگون خلیج فارس آغاز میشود.
خلیج فارس هنوز از سینمای ایران طلب دارد و باید خیلی بیشتر سهمش را از سینمای ایران بگیرد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر