Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@22:18:28 GMT

برنامه مدیریت میدان امام اصفهان مدون می شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۰۴۰۸

برنامه مدیریت میدان امام اصفهان مدون می شود

به گزارش ایرنا، عیسی اسفنجاری یکشنبه شب  در وبینار " پلان مدیریت محوطه میراث جهانی میدان امام اصفهان " که توسط دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد، افزود: قرارداد طرح برنامه مدیریت میدان امام اصفهان مرداد سال ۹۹ بین اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه هنر اصفهان منعقد شد و این برنامه در زمینه های تخصصی شهرسازی و مرمت شهری، مرمت معماری، تزیینات وابسته به معماری، باستان شناسی، صنایع دستی و هنر، معرفی و آموزش و گردشگری در حال تدوین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر طرح برنامه مدیریت میدان امام اصفهان اظهار داشت: در این طرح مطالعاتی یک چارچوب مدیریتی برای میدان تاریخی امام با هدف تسهیل مدیریت موثر این مجموعه طراحی و تعریف می شود و نگاهی جامع محور و یکپارچه به ابعاد مختلف آن مانند مسائل اجتماعی و اقتصادی دارد.

اسفنجاری اضافه کرد: در این برنامه، نقاط کلیدی و گره هایی که در این ساختار مدیریتی میدان امام وجود دارد شناسایی و راهکارهایی برای به حداقل رساندن آنها ارایه و مشخص می شود که در این راه به چه پشتوانه علمی نیاز است.

وی، اصفهان را یکی از کانون های تمدنی و هنری جهان خواند و تصریح کرد: میدان امام، قلب این شهر است بنابراین تدوین برنامه مدیریتی آن جهت برنامه ریزی در آینده ضروری است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز تجربه داخلی زیادی در تدوین برنامه مدیریت برای مجموعه هایی مانند میدان امام نداریم، اظهار داشت: در این طرح مطالعاتی تلاش کردیم تا از تیم های میان رشته ای و روش هایی مانند بررسی اسناد مکتوب، بررسی های میدانی و مصاحبه با متخصصان، مردم و کسبه استفاده شود.

مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام اصفهان نیز در این وبینار با بیان اینکه میدان امام یکی از باشکوه ترین میادین تاریخی جهان است، گفت: علاوه بر گردشگران داخلی و خارجی، هیات های دیپلماتیک خارجی پس از تهران به اصفهان سفر و از میدان امام بازدید می کنند.

فریبا خطابخش با تاکید بر اینکه انجام مطالعات اساسی بر روی این میدان ضروری است، افزود: سال گذشته ۲ طرح مطالعاتی برای این میدان تهیه و قرارداد آن منعقد شد که شامل برنامه مدیریتی میدان با دانشگاه هنر اصفهان و مدیریت بحران با دانشگاه اصفهان است.

خطابخش اضافه کرد: این طرح های مطالعاتی با نگرش جامع و تخصصی و با مشارکت گروه های مختلف علمی و میراثی اجرا و نتایج اولیه آن در نیمه نخست امسال ارایه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت جهانی میدان امام لازم است که برنامه مدیریتی این مجموعه به سازمان یونسکو ارایه و هر پنج سال یک بار این برنامه به روز شود بهمین دلیل طرح مطالعاتی مذکور برای ارایه جدیدترین برنامه در حال اجراست.

درآمد ۳ میلیارد تومانی هر یک از بناهای مجموعه میدان امام در سال

یک کارشناس مدیریت جهانگردی نیز در این وبینار با اشاره به مطالعات بخش گردشگری میدان امام گفت: این مطالعات با هدف حرکت به سمت توسعه پایدار گردشگری و حمایت از صنایع دستی با رویکرد ایجاد اشتغال انجام می شود.

فائزه سید باقری افزود: صنعت گردشگری پس از صنایع غذایی و ساختمان، سومین صنعت پر رونق در دنیاست و شهر اصفهان در کشور ایران دارای موقعیت ویژه ای در این زمینه است بطوریکه بافت قدیم آن بیشترین اثر تاریخی در محدوده شهری را دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین بازدید گردشگران داخلی و خارجی از آثار تاریخی اصفهان مربوط به میدان امام و در ماه های فروردین و اردیبهشت و شهریور تا آبان است، اظهار داشت: هر یک از بناهای موجود در این مجموعه در سال حدود سه میلیارد تومان درآمد دارد و بیشترین بازدید گردشگران خارجی از مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو و مسجد امام است.

وی تاکید کرد: میدان امام اصفهان ظرفیت های بسیاری برای توسعه انواع گردشگری مانند انبوه، معنوی، فرهنگی، هنری، علمی، رویدادها و جشنواره ها، تجاری، سلامت، ورزشی، عکاسی، آموزشی، خوراکی و الکترونیکی دارد.

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در این وبینار با اشاره به مطالعات باستان شناسی طرح برنامه مدیریت میدان امام گفت: هدف از این مطالعات، شناسایی سیر تحول مجموعه مذکور در دوره های مختلف است که این کار باید ادامه پیدا کند.

علی شجاعی افزود: بررسی منابع مکتوب و شواهد نشان می دهد که از زمان شاه عباس تغییر و تحولاتی در داخل میدان امام انجام شده که برخی از آنها برای حفظ مجموعه بوده و تعدادی نیز آسیب وارد کرده است.

شجاعی با بیان اینکه بیشتر بناها در حریم میدان امام ارزش کار باستان شناسی دارند، تصریح کرد: بررسی های اولیه نشان داد که در ضلع شرقی این میدان، هنوز واحدهای خشتی وجود دارد که احتمالا شواهد باستان شناسی از لایه های قدیمی تر شهر اصفهان در آنها قابل شناسایی است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز در محدوده میدان امام اصفهان، ساخت و ساز و تغییرات بسیاری می شود، خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۲۲ بنا در محدوده میدان امام از دوره های بعد از صفوی شناسایی کردیم که در زمان حاضر وجود ندارد و تخریب شده است.

این وبینار توسط معاونت پژوهشی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان با همکاری پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان و همراهی انجمن علمی مرمت بنا، مرمت آثار و باستان شناسی و با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان برگزار شد.

میدان امام (ره) در زمان صفویه و حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شد. معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار، مسجد ، مدرسه ، امکانات تفریحی و ورزشی را در خود جای داده پس از گذشت ۴۰۰ سال نه تنها همچنان کاربردها و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است . 
بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است. علاوه بر این بناها ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است. 
میدان امام در بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

برچسب‌ها میدان نقش جهان دانشگاه هنر اصفهان اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میدان نقش جهان دانشگاه هنر اصفهان اصفهان میدان نقش جهان دانشگاه هنر اصفهان اصفهان اخبار کنکور دانشگاه هنر اصفهان میدان امام اصفهان باستان شناسی طرح مطالعاتی جهانی میدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۰۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید ساکت ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاحیه پروژه‌های نوین تفریحی و گردشگری مجتمع گردشگری صفه اظهار داشت: شرکت توسعه سیاحتی سپاهان به دنبال پیگیری اقدامات ویژه حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت ارزنده با بخش خصوصی و معرفی پروژه‌های قابل توجه و نوین تفریحی و گردشگری به مدیریت شهری اقدامات ویژه‌ای را طی دو سال اخیر در این حوزه رقم زده است.

وی با اشاره به اجرای نخستین پارک موضوعی نوری در اصفهان در مجتمع گردشگری صفه ادامه داد: این مجموعه نوری با مساحتی بالغ بر ۴۲۰۰ متر مربع دارد که ۴۰ المان نوری موضوعی در مدت زمان ۶۵ روز به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به ۲۹ هزار ساعت اقدام فنی، عمرانی و تخصصی به منظور عملیاتی سازی این پروژه، افزود: از جمله اقدامات شاخص عمرانی و فنی این پروژه می‌توان به خاکریزی محوطه به حجم ۲۵۰ متر مکعب، حصارکشی محوطه مجموعه به مساحت ۶۰۰ متر مربع، اجرای ۷۵۰ مترمربع فضاسازی محیطی و مرزبندی سنگی به صورت سنگ‌فرش، اجرای فنس‌کشی و فریم‌کشی بیس‌های محوطه پروژه به مساحت ۶۰۰ متر مربع و تهیه و اجرای ۵ هزار کیلوگرم پروفیل از قبیل تیراهن، نبشی، شاخه لوله و آرماتور به منظور محوطه سازی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان هدف از اجرای این پروژه را ارتقای خدمات گردشگری در مجتمع گردشگری صفه دانسته و گفت: احترام به محیط طبیعی صفه با انتقال پارکینگ و حذف ترددهای آلاینده، ارتقای آرامش در محیط طبیعی صفه، حذف فضاهای بی‌دفاع شهری و ارتقا به محیط امن و خانوادگی، توجه به الگوی تعامل اجتماعی با محور خانواده، افزایش ضریب آشنایی کودکان با موضوعات طبیعی و حیات وحش، ایجاد ارتباط مؤثر موضوعی در اجرای المان‌های نوری مطابق با فضای محیطی و طبیعی کوه صفه، اجرای نماد گردشگری جدید بدون انجام عملیات‌های عمرانی سنگین با هدف دوستی با طبیعت از دیگر اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه ۴ برنامه استفاده از منابع الکتریکی برای این مجموعه متصوریم گفت: علی‌رغم اینکه میزان مصرف برق این مجموعه از مصرف برخی فروشگاه‌های داخل شهر هم کمتر است ولی برای تأمین برق آن فرایند نصب پنل‌های خورشیدی به منظور ایجاد نیروگاه داخلی ۵۰ کیلوواتی آغاز شده، همچنین از ظرفیت ژنراتور تخصصی مجموعه نیز مواقع استفاده در پیک مصرف بهره خواهیم برد ضمن اینکه استفاده از برق شهری در مواقع غیر پیک و کمک از ظرفیت توربین بادی نیز این مجموعه را در ردیف بخش‌هایی قرار می‌دهد که به محیط زیست احترام ویژه می‌گذارد.

ساکت افزود: باید مدنظر داشت که در ساعت فعالیت کوه نور صفه بیش از ۲ هزار نفر به این مجموعه مراجعه می‌کنند و ایجاد ظرفیت گردشگری و حضور شهروندان زمینه کاهش مصرف برق خانگی و توجیه پذیر کردن این طرح را همراه دارد. این پروژه با مشارکت بخش خصوصی فعال شده است.

همراه با چهره جدید بولینگ صفه

وی با اشاره به اقدامات زیرساختی، زیباسازی، عمرانی و فنی صورت گرفته برای راه‌اندازی بولینگ صفه در کلاس ملی و بین‌المللی گفت: مجموعه بولینگ صفه یکی از پرطرفدارترین سالن‌های تفریحی ورزشی این حوزه است که با مساحتی بالغ بر ۸۰۰ متر مربع پس از ۱۰ سال نسبت به به روزرسانی و حل معضلات زیرساختی آن اقدام شد.

ساکت خاطرنشان کرد: خریداری ۱۰۰ متر مربع اپروچ و تعویض آن برای نخستین بار پس از تأسیس مجموعه، اجرای ۲۶۰ متر مربع موکت تخصصی جهت پوشش محیطی، انجام ۱۸۰ متر مربع فضاسازی محیطی، تهیه و اجرای ۸۴۶ متر مربع کناف دکوراتیو در سقف و دیواره‌های سالن بولینگ، تهیه و نصب پروفیل‌های زیرساختی و تزئیبی به حجم ۵۹۷۷ کیلوگرم، اجرای پروفیل آلومینیومی در لوور دکوراتیو به طول ۳۳۰۰ متر، تهیه ۳ هزار کیلوگرم رنگ و رنگ آمیزی سطوح مختلف به مساحت ۲ هزار متر مربع از دیگر اقدامات شاخص انجام شده در اجرای این پروژه تفریحی و ورزشی بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه بولینگ صفه ظرفیت میزبانی از رقابت‌های ملی و بین‌المللی را دارد، گفت: با اجرای این طرح مجموعه بولینگ صفه پس از ۱۶ سال به طور کامل ارتقا یافت و همچنین در این پروژه ارتقای الگوی خدمت‌رسانی در مجتمع گردشگری صفه و همسان‌سازی استاندارد محیط با الگوی بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان یادآورشد: علاوه بر موارد زیرساختی همچون فاضلاب مجموعه بولینگ صفه با مشکلاتی همراه بود که موجب نارضایتی گردشگران و مشتریان مجموعه شده بود و در این پروژه اصلاح این معضل در دستور کار قرار گرفت و برای اولین از زمان تأسیس به طور کامل برطرف شد.

با احترام به طبیعت؛ احداث ظرفیت‌های گردشگری و غذایی در بام اصفهان

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۲ مجموعه گردشگری غذایی در ایستگاه ۱ و ۲ تله‌سی‌یژ ناژوان، خاطرنشان کرد: در این راستا تلاش شده تا ضمن بهره‌گیری از مجموعه‌های غذایی برند و اصیل، اقدامات خلاقانه جدیدی در طراحی، تنوع غذایی و فضاهای محیطی بکر در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان گفت: مجموعه غذایی ایستگاه ۱ تله کابین صفه با دارا بودن چشم انداز بام اصفهان، در مساحتی ۹۰۰ متری اجرا و اکنون آماده ارائه خدمات به گردشگران است. همچنین مجموعه غذایی دیگری در ایستگاه ۲ تله کابین صفه با مساحتی به متراژ ۶۲۰ متر مربع در دل کوه صفه آماده پذیرایی از گردشگران خواهد بود.

دیگر ظرفیت تکمیل نیست

ساکت با بیان آنکه توسعه ظرفیت‌های زیرساختی و پارکینگ از جمله اهدافی بود که دنبال شد و با موفقیت به مرحله اجرایی سازی رسید، اظهار داشت: با اقدام صورت گرفته پس از الحاق پارکینگ باران به مجتمع گردشگری صفه، ظرفیت پارک خودرو در شرکت توسعه سیاحتی سپاهان به بیش از ۲۰۰۰ خودرور به طور همزمان در این مجموعه رسید.

وی تصریح کرد: این پارکینگ به تنهایی دارای ظرفیت پارک ۱۳۰۰ خودرو به صورت همزمان است، روزانه می‌تواند میزان حدود ۶۰۰۰ خودرو گردشگران باشد. مدیریت تردد در محوطه مجتمع گردشگری صفه، احترام به آرامش محیطی در مجتمع گردشگری صفه، افزایش ظرفیت پارک خودرو، حل چالش ترافیک خودرو ناشی از عدم مکان پارک مناسب خودرو، توجه به استانداردهای ایمنی و ارتقای سطح خدمات‌رسانی در مجموعه و کاهش ترافیک عدم تنش ترافیکی در مجموعه از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای پروژه توسعه ظرفیت زیرساختی پارکینگ باران است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات تفریحی و گردشگری ویژه صورت گرفته در این مجموعه تفریحی، از این پس گردشگران می‌توانند به عنوان محل جدید تفریحی جهت اوقات فراغت به آن مراجعه نمایند.

وی درخصوص سایر اقدامات ویژه صورت گرفته در این سایت گردشگری ادامه داد: حل معضل گازکشی در مجتمع گردشگری صفه پس از دو دهه و افزایش حضور بخش خصوصی، اقدام فرهنگی و هویت‌بخش به دلیل موقعیت مکانی ویژه بام اصفهان و احداث برج پرچم ۵۵ متری، احداث مجموعه‌های غذایی متنوع شامل فست‌فود، کافی‌شاپ و رستوران، همچنین ارتقای شبکه ارتباطی و زیرساختی بخش دیگری از اقدامات انجام ویژه در این مجموعه به‌شمار می‌رود.

کد خبر 6092168

دیگر خبرها

  • (تصاویر) مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • مسدود شدن میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم
  • برگزاری ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • مسیر میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم مسدود است
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران
  • توصیه‌های رئیس دستگاه قضای البرز به شورای شهر کرج
  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد