Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@04:11:09 GMT

ساخت جعبه ابزار برای دستگاه‌های دولتی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۰۵۰۲

ساخت جعبه ابزار برای دستگاه‌های دولتی

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در نشست خبری آنلاین خود اظهار کرد: سازمان فناوری اطلاعات، ارائه دهنده خدمت مستقیم به مردم نیست بلکه وظیفه ایجاد زیرساختی را به عهده دارد که سایر دستگاه‌ها با استفاده از آن بتوانند به ارائه خدمت به مردم بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما جعبه ابزار را برای دستگاه‌های دولتی ساخته‌ایم، این که آن‌ها تمایلی برای استفاده از این جعبه را نداشته باشند نباید بهانه‌ای بابت عدم آمادگی زیرساخت بیاورند.

به گفته او، در حال حاضر مرکز ملی تبادل اطلاعات از حدود صفر تراکنش به ۱۵۰ میلیون تراکنش در ماه رسید. امروزه بیش از هزار خدمت دولتی، الکترونیکی شده‌اند در حالی که ممکن است گیرنده مستقیم بیش از ۹۰۰ خدمت دولتی، مردم نباشند و تبادل اطلاعات صرفا در میان دستگاه‌ها صورت گیرد.

ناظمی خاطرنشان کرد: اگرچه ساختار فعلی دولت الکترونیک در کشور نیازمند بازطراحی است، اما اگر قرار باشد این ساختار تنها فرآیند‌های بروکراتیک فعلی را الکترونیکی کند، شاهد بهبود ساختار نخواهیم بود و تنها یک نظام بروکراسی الکترونیکی داریم. به نظر می‌رسد این طرح ما را به ۳۰ سال قبل بازمی‌گرداند.

او رشد دانش فنی دستگاه‌ها و اراده آن‌ها در استفاده از این خدمات را عامل توسعه دولت الکترونیکی دانست و اظهار امیدواری کرد که سمت و سوی تبادل داده در این مرکز از وضعیت دولت به دولت به حالت شهروند به دولت و نیز کسب و کار به دولت گسترش یابد و مطالبه‌گری صحیح را راهکار نیل به این مهم دانست.

خدمت تطبیق عکس و تشخیص زنده‌بودن در سماوا

بهنام ولی زاده، معاون دولت الکترونیکی، با این رویکرد که ساماندهی هویت افراد و خدمات به میزان قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش مخاطرات فضای مجازی می‌شود به تشریح جزییات دو سامانه مهم دولت الکترونیک اعم از احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) و نیز پیام ایران پرداخت.

وی بند ۴-۳-۲ مصوبه شورای عالی فضای مجازی تحت عنوان «نظام هویت معتبر در فضای مجازی»، مبتنی بر استقرار چارچوب تعامل‌پذیری بین تأمین‌کنندگان شناسه‌ها را خاستگاه قانونی راه‌اندازی سامانه سماوا ذکر کرد و گفت: تامین‌کنندگان شناسه هویت معتبر در این سامانه را سازمان‌های ثبت احوال کشور، ثبت اسناد و املاک کشور و نیز وزارت کشور تشکیل می‌دهند. در این میان شاهکار، اطلاعات هویت، سرویس عکس، VIN، پلاک، اطلاعات مکانی و هویت اتباع و ... نیز جزو مولفه‌های اصلی سماوا به شمار می‌روند.

به گفته ولی زاده، دستگاه‌های متعددی در سماوا به عنوان بازیگران دولتی به ایفای نقش می‌پردازند که علاوه بر تامین‌کنندگان شناسه هویت معتبر عبارتند از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی، بانک مرکزی و نیروی انتظامی است. در حال حاضر سرویس‌های شاهکار و سرویس‌های مرتبط با نشانی پستی به صورت کامل پیاده‌سازی شده و در حال ارائه‌ خدمت است، همچنین سرویس احراز هویت افراد حقیقی و تطبیق عکس و تشخیص زنده‌بودن با همکاری سرویس‌دهندگان بخش غیردولتی، از نظر فنی پیاده‌سازی شده است که در صورت خروج سازمان ثبت احوال کشور از لختی و همکاری بیشتر، امکان ارائه سرویس ایجاد می‌شود.

بررسی سامانه سماوا از منظر آماری حاکی از این است که تا کنون ۳۸ کسب و کار، بخش غیردولتی، سامانه دولتی و ... در حال اخذ خدمات از این سامانه هستند و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ بیش از سه و هشت میلیون بار احراز هویت با استفاده از این سامانه انجام شده است.

پیام ایران؛ سامانه ارتباطی مردم و دولت

در ادامه این نشست، ولی زاده به تشریح سامانه پیام ایران به عنوان سامانه‌ای برای ارتباط دو سویه بین مردم و و دستگاه‌های اجرایی پرداخت و از مصوبه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات با هدف یکپارچه سازی تبادل داده میان مردم و دستگاه‌ها به عنوان خاستگاه قانونی ایجاد این سامانه یاد کرد.

او سامانه کارپوشه ملی ایرانیان، سامانه پیامکی ۴۰۴۰، کد دستوری #۴۰* و پست الکترونیکی احراز هویت بومی را جزو اجزای سازنده پیام ایران معرفی کرد و با ارائه اعداد و ارقامی، آخرین تحولات در این سامانه را برای افکارعمومی و رسانه‌ها به تصویر کشید. وضعیت آماری سامانه پیام ایران نشان می‌دهد، تا کنون ۸۲ دستگاه به این سامانه متصل شده‌اند، دارای حدود ۶۰۰ هزار کاربر است و تقریبا ۶۰ میلیون پیام در بستر این سامانه رد و بدل شده‌است. در همین راستا، آمار ارسال پیامک و کد دستوری در سامانه پیام ایران در سال گذشته عبارت از ارسال ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار پیامک در سکوی دولت همراه و پاسخ به ۳۱۰ میلیون درخواست در قالب USSD است.

بیشتر بخوانید

امیر ناظمی: تا پایان دولت، وزارت ارتباطات زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را تکمیل می کند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات سامانه پیام احراز هویت پیام ایران فضای مجازی هویت معتبر دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۰۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاسازی عجیب ابزار تقلب در بدن داوطلبان

به گزارش تابناک، عبدالرسول پورعباس شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح تمهیدات سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری کنکور اشاره کرد و گفت: در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، دیگر این موضوع ضرورتی ندارد. در آن سال که اینترنت قطع شد، امکانات فعلی مقابله با تقلب‌ها در اختیار ما نبود؛ اما اکنون با دستگاه‌های تقلب یاب و آشکارساز حفاظت برقرار است.

وی در ادامه تصریح کرد: تعدادی کلاهبردار به صورت ناجوانمردانه سعی می‌کنند از مردم پول بگیرند. از داوطلبان خواهش می‌کنم که به این افراد پول ندهند. پرونده‌هایی داشتیم که این باند‌های کلاهبردار از داوطلب و خانواده اش اعتراف گرفته‌اند و با این اعترافات آن‌ها را تهدید کرده‌اند. ۱۹ هزار نفر را رصد کردیم که کانال‌های مدعی تقلب را ترک کردند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: به تمام داوطلبان توصیه می‌شود این کانال‌ها را تا زمان برگزاری کنکور ترک کنند؛ زیرا اگر با آشکارساز‌ها متوجه شویم که تجهیزات گرفته‌اند حتی اگر از تجهیزات استفاده نکنند هم متخلف محسوب شوند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه تجهیزات هندزفری و موبایل واره در قالب تبانی خریداری شده و جاسازی شده است، افزود: روز گذشته دو کانال بزرگ با ۵۰ هزار فالور را دستگیر کردند. دلیل اینکه خریداری تجهیزات تخلف محسوب می‌شود، این است که تعداد زیادی از داوطلبان رفتند تجهیزات هندزفری و موبایل واره خریده‌اند. این دستگاه‌ها در قالب تبانی خریداری شده و جاسازی شده است. فرد در ابتدایی که وارد حوزه می‌شود، به محض روشن شدن آن توسط دستگاه‌های ما سیگنال‌ها دریافت می‌شود و صورت جلسه می‌شود.

پورعباس تاکید کرد: برخی از افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و ابزار‌های جاسوسی برای کنکور را در بدن کار گذاشته‌اند. حتی قبل از فرآیند آزمون هم اگر داوطلب این ابزار‌ها را داشته باشد متخلف محسوب می‌شود و از آزمون محروم می‌شود. این موبایل واره‌ها ابزار جاسوسی هستند و اگر خریداری شود؛ یعنی شبکه‌ای پشت این موضوع است. موبایل ساده‌ای نیست که بتوان آن را یک تخلف محسوب کرد. بسیاری از این افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و این ابزار‌ها را در بدن کار گذاشته‌اند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه عده‌ای اجیر می‌شوند که به محض توزیع سوال در جلسه آزمون، با ابزار‌های جاسوسی از سوال عکس بگیرند، اظهار کرد: با توجه به تمام تمهیداتی که در نظر گرفته شده است امکان ندارد که تا قبل از بازشدن در مخزن هیچ انسانی با سوالات تماس داشته باشد. تا ساعت ۸ صبح که سوالات در قرنطینه است هیچ امکانی برای دسترسی به سوال وجود ندارد. اما ما می‌دانیم که عده‌ای اجیر می‌شوند که به محض توزیع سوال در جلسه آزمون، با این ابزار‌های جاسوسی از سوال عکس بگیرند و به بیرون ارسال کنند و در بیرون عده‌ای این سوالات را حل کنند.

به گفته وی، پارسال سه نفر سه صفحه را عکس گرفتند و در عرض چند دقیقه دستگیر شدند. ممکن است عکسی بیرون بیاید؛ اما مطلقاً پاسخی به حوزه نمی‌رود. همه دستگاه‌های مخابراتی را پارسال کشف کردیم و امسال هم با دستگاه‌های آشکارساز تمام حوزه‌ها را پوشش می‌دهیم.

پورعباس یادآور شد: نظام آموزش عالی بر اساس عدالت آموزشی و کارآیی سنجش ورودی دانشگاه‌ها تعریف می‌شود. یک مصوبه‌ای علاوه بر مصوبه سال گذشته در شورای امنیت کشور تصویب شد تا آزمون سراسری به سلامت برگزار شود. داوطلبی که در جلسه آزمون گرفتار شود متخلف محسوب می‌شود. مجرمان با متخلفان متفاوت هستند و پلیس فتا وقتی افراد شبکه‌های متقلب را دستگیر می‌کند آن‌ها با یک تا ۵ سال زندان مواجه خواهند بود.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی به شرط ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان
  • موبایل‌واره چیست و چگونه از آن برای تقلب در کنکور استفاده می‌کنند؟
  • جاسازی عجیب ابزار تقلب در بدن داوطلبان
  • آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان‌غربی
  • مدل تازه تقلب در کنکور؛ پای ابزار جاسوسی در بدن وسط آمد!
  • باورنکردنی؛ مرز‌های تقلب در کنکور جابجا شد
  • منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • کارمند بانک درپی اختلاس منفصل از خدمت شد