Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلاح طلبان بهتر است بجای هجمه به شورای نگهبان، از کارنامه شورای شهر پنجم تهران بگویند. شورای شهری که در پروسه انتخاب آن هیچ خبری از نظارت استصوابی شورای نگهبان نبود.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

هرقدر روحانی مقصر است، رئیسی و قالیباف هم مقصرند!

«فرج کمیجانی» عضو جبهه اصلاحات ایران در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: «در ارتباط با بحثهای موجود، مقصران را می گویند معرفی می کنید. بعد از خروج ترامپ از برجام، تمام تصمیمات اقتصادی در شورای سران قوا گرفته شد. هر قدر آقای روحانی مقصر است، آقای قالیباف و آقای رئیسی هم مقصرند».

«رجبعلی مزروعی» از نمایندگان متحصن در مجلس ششم و از فعالین فتنه ۸۸ که چندی پس از فتنه متواری و سپس به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شد نیز در گفت و گو با خبرآنلاین تصریح کرد: «بیانیه ها و مصاحبه های منتشر شده هیچ گونه اثرگذاری در شکستن فضای سرد انتخاباتی جامعه ندارد. اگر تصور کنیم بر پایه نظرسنجیهای انجام شده بین ۳۰ تا ۴۰ درصد واجدان شرایط رای دهندگی با ترکیبی که آقایان لاریجانی، رئیسی و جهانگیری متصور شده ایم اگر این سه نفر نامزدهای اصلی صحنه انتخابات باشند، فکر می کنم انتخابات در مرحله اول به نتیجه نمی رسد».

مزروعی در ادامه گفت: «اگر پیش بینی کنیم رئیسی با جهانگیری یا لاریجانی به مرحله دوم بروند، بازنده آقای رئیسی است و هر کس در مقابل او درمرحله دوم قرار بگیرد برنده خواهد بود. فعلا با توجه به شرایط امروز و تصور از حضور نامزدها می توان برداشت کرد».

اصلاح طلبان از کارنامه شورای شهر تهران بگویند

پایگاه خبری انتخاب در مطلبی نوشت: «آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران آخرین مصوبات مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران را اعلام کرد. به گفته سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، در جلسه مجمع عمومی مورخ ۲۵اردیبهشت جبهه اصلاحات ایران کلیات برنامه پیشنهادی کمیته راهبردها برای ششمین دوره شورای شهر تهران به تصویب رسید. در ادامه نسبت به فجایع انسانی رخ داده در غزه و جنایت اخیر طالبان در افغانستان اعتراض شد و قرار شد جبهه در همین ارتباط بیانیه جداگانه ای صادر کند»

.

در ادامه این مطلب آمده است: «همچنین در این جلسه اعضا روند تایید صلاحیت نامزدهای شورای شهر تهران و دیگر شهرهای ایران و نیز نامزدهای میان دوره ای مجلس یازدهم را در تعارض با اصل آزاد، رقابتی و عادلانه بودن انتخابات ارزیابی کردند. در ادامه این جلسه با توجه به آرای ‌پیشنهادی اعضای جبهه اصلاحات به نامزدهای مطرح شده (در جلسه مورخ ۱۲اردیبهشت ۱۴۰۰) اعضا ضرورتی به رای گیری مجدد در شرایط فعلی ندیدند».

اصلاح طلبان بهتر است بجای هجمه به شورای نگهبان، از کارنامه شورای شهر پنجم تهران بگویند.

لازم به ذکر است که حدود ۹۰ درصد داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا تایید صلاحیت شده و فقط حدود ۱۰ درصد ردصلاحیت شده اند.

ظریف نیامد، خیال دلواپسان راحت شد

خبرگزاری دولتی ایسنا در مطلبی با عنوان «ظریف نیامد، خیال دلواپسان راحت شد» نوشت: «صفحه ثبت نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بسته شد و محمد جواد ظریف همان طور که از دو سال قبل اعلام کرده پا به صحنه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نگذاشت تا خاطر دوستان دلواپس از نامزدی‌اش آسوده شود و آن‌ها خود را به حضور در پاستور نزدیک تر ببینند».

در ادامه این مطلب آمده است: «در طول ماه‌های  گذشته وزارت امور خارجه و در راس آن محمد جواد ظریف در کنار این که درگیر وظایف ذاتی خود در امر سیاست خارجی و دیپلماسی بود  در داخل کشور نیز با حاشیه‌های  متعددی مواجه بود حاشیه‌ها و درگیری هایی که بسیاری از آن‌ها با توجه به چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ و احتمال نامزدی ظریف در این انتخابات ایجاد می‌شد».

در این مطلب تصریح شده است: «قطعا یکی از مهمترین مسائل حاشیه ای که برای شخص محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در طول چند وقت اخیر  با هدف تحت تاثیر قرار دادن آینده سیاسی او و به عبارتی دیگر حذف او از ساختار سیاسی کشور به وجود آمد و ظریف در ارتباط  به آن مجبور به پرداخت هزینه سنگینی برای کشور شد، افشای فایل صوتی وی در گفت‌وگو با سعید لیلاز بود، گفت‌وگویی که اعلام شد برای ثبت در تاریخ و به در خواست رییس دولت صورت گرفته بود و وزیر امور خارجه با اطمینان «البته تا حدودی خوشبینانه» به این موضوع که این فایل قرار نیست منتشر شود به بیان نظرات کارشناسی خود در موضوع دیپلماسی و میدان پرداخته و ناگفته‌هایی را بیان کرده بود که کم‌تر در این سطح علنی و رسانه‌ای شده بود».

استقبال از کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی و قدردانی از قالیباف

«امیر ابراهیم رسولی»  سخنگوی شورای ائتلاف اعلام کرد: «نشست شورای ائتلاف عصر یکشنبه (۲۶ اردیبهشت) با حضور اکثر اعضا و به ریاست غلامعلی حدادعادل و دبیری پرویز سروری برگزار شد».

رسولی افزود: «همه اعضای حاضر در جلسه شورا از کاندیداتوری و حضور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» در عرصه انتخابات ریاست جمهوری استقبال و در عین حال از از رویکرد جهادی و فداکارانه «محمد باقر قالیباف» در عدم کاندیداتوری به نفع وحدت و انسجام جریان انقلاب به رغم دارا بودن پایگاه رای مردمی قابل توجه تشکر و قدردانی کردند».

وی اظهار داشت: «تاکید بر حمایت همه جانبه شورای ائتلاف از کاندیدای واحد جریان انقلاب و پرهیز از هرگونه اختلاف‌افکنی و خود تخریبی در درون جریان بزرگ نیروهای انقلاب از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود».

لازم به ذکر است که ۲۴۰ نماینده مجلس در بیانیه ای از اقدام وحدت آفرین قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری تقدیر کردند.

احراز صلاحیت داوطلبان به چند رأی مثبت اعضای شورای نگهبان نیاز دارد؟

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان گفت: «ملاک و مبنای ما در احراز صلاحیت های داوطلبان ریاست جمهوری، رای نهایی است که اعضای شورای نگهبان می‌دهند و با توجه به ۱۲ نفر اعضای شورای نگهبان ۷ رای مثبت لازم است که بتوانیم بگوئیم  یک فرد احراز صلاحیت شد و واجد شرایط اصل ۱۱۵ شده است».

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بیش از ۴۰ نفر از افراد مشهور اقدام به ثبت نام کرده‌اند آیا پیش بینی می‌کنید شورای نگهبان در ۵ روز اول صورتجلسه نهایی را به وزارت کشور ارسال کند؟ و یا از ۵ روز دوم که قانون در اختیار این شورا قرار داده است استفاده کند یا خیر؟ گفت: «الان نمی‌توانم چیز روشنی ربگویم اما با توجه به کثرت افراد شاخص که ثبت نام کردند تلاش می کنیم در ۵ روز اول نتیجه را ارسال کنیم اما اگر نشد طبق قانون ناچار هستیم آن مهلت را استمهال کنیم».

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین صندوقچه انتخابات انتخابات 1400 پاستور عباسعلی کدخدایی ترامپ غزه وزارت امور خارجه پرویز سروری جهانگیری کدخدایی مجلس محمدجواد ظریف انتخابات ریاست جمهوری قالیباف آیت الله سید ابراهیم رئیسی شورای شهر تهران آیت الله رئیسی شورای ائتلاف غلامعلی حداد عادل انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور صندوقچه انتخابات برجام جبهه اصلاحات روحانی لاریجانی دولت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امیرابراهیم رسولی آذرمنصوری مجلس ششم سعید لیلاز سید ابراهیم رئیسی محمدباقر قالیباف انتخابات ریاست جمهوری کارنامه شورای شهر جبهه اصلاحات ایران شورای شهر تهران تهران بگویند شورای نگهبان اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۰۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان

روزنامه هم‌میهن، توقیف نشریات زنجیره‌ای در اردیبهشت ۱۳۷۹ را «شکستن بال دوم اصلاحات» وانمود کرده و حال آن که کارکرد آنها، شارلاتانیسم و ویرانگری منافقانه بود و نه اصلاحات.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: هم‌میهن می‌نویسد: «توقیف فله‌ای مطبوعات، نشان داد که زیان کوتاه‌مدت آن اقدام، در ابتدا متوجه اصلاح‌طلبان شد، ولی در میان‌مدت و بلندمدت نظام رسانه‌ای کشور که یکی از مهم‌ترین ارکان امنیت آن است، دچار چنان اختلالی شد که دیگر بعید است بتواند آن را جبران کند. وضعیت امروز رسانه‌های کشور در مقایسه باسال ۱۳۷۹ چگونه است؟ با قاطعیت می‌توان گفت که در سال ۱۳۷۹، مرجعیت رسانه‌ای کشور به‌طور کامل و بالای ۹۵درصد در داخل کشور بود. مهم‌ترین رسانه کشور صداوسیما بود، در کنار آن خبرگزاری‌های دارای مجوز، فعالیت گسترده‌ای می‌کردند. در مرحله سوم مطبوعات، به‌ویژه روزنامه‌ها حضور جدی داشتند که فضای اصلی آن در اختیار مطبوعات اصلاح‌طلب بود.»

درباره ادعای هم‌میهن مبنی بر اصلاح‌طلب بودن نشریات مذکور و شکسته شدن بال اصلاحات گفتنی است که اولاً اصلاح‌طلبی (reformism) در همه‌جای دنیا، ذیل قانون اساسی و نظام سیاسی مستقر و برای ارتقای آن انجام می‌شود؛ نه برای کودتا و براندازی. بسیاری از فعالان نشریات زنجیره‌ای، در مرور زمان نقاب از چهره برداشتند و از رسانه‌های معاند- حتی معاند با اصل ایران-

سر درآوردند. از BBC انگلیس که بی‌سیم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود و دولت متبوعش، دیکتاتوری پهلوی را به مدت ۵۴ سال به ملت ایران تحمیل کرد؛ تا شبکه ویرانی‌طلب «ایران اینترنشنال» وابسته به موساد که سردبیری‌اش برعهده معاون وزیر ارشاد دولت خاتمی(سردبیر روزنامه زنجیره‌ای آفتاب امروز) است.

از این واقعیت گذشته، برخی فعالان طیف مدعی اصلاح‌طلبی بارها به تندروی، قانون‌شکنی و ساختارشکنی نشریات یادشده اعتراف کرده‌اند؛ چنان که مسعود بهنود (همکار نشریات زنجیره‌ای و بی‌بی‌سی) چند سال قبل گفت: «تازگی‌ها ابراهیم نبوی یک نامه تندی نوشته به شادی صدر که در آن دوره (اصلاحات) همه تسمه پاره کرده بودیم. بهنود می‌گفت همه با هم از چراغ قرمز رد نشویم.».

همچنین عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی، درباره کارکرد روزنامه‌های زنجیره‌ای جامعه و توس گفته بود: «آنها با به خدمت گرفتن برخی روزنامه‌نگاران رژیم شاه، دنبال تشنج‌آفرینی هستند و خاتمی را گورباچف و خود را یلتسین تلقی می‌کنند. آنها سخنگوی نهضت آزادی هستند اما خود را طرفدار دوم خرداد جلوه می‌دهند. آنها با کسانی همکاری می‌کنند که با نفس دین مسئله دارند. به آنها درباره رعایت مبانی دینی تذکر داده و گفته بودم چه دلیلی دارد از کسانی که با نفس دین مسئله دارند، دعوت به همکاری کنید؟ شاهد بودیم در این روزنامه گروه‌هایی که از سال ۱۳۶۰ به هم پیوستند و در برابر انقلاب قرار گرفتند، تک‌تک داشتند در این رشته گرد می‌آمدند تا سامان یابند؛ مثل جبهه ملی و نهضت آزادی و حتی گروه‌های مارکسیست».

علی حکمت، سردبیر روزنامه توقیف‌شده خرداد هم تیرماه سال گذشته در گفت‌وگو با روزنامه شرق اظهار کرد: «همیشه به بچه‌های تحریریه می‌گفتم که حرف‌ تند بزنید، ولی تند حرف نزنید. من با تیترهای تند مخالف بودم و چند تا تیتر تندی هم که در خرداد هست، زمانی ‌که من نبودم و دوستان دیگری بودند و در فضای خاصی اتفاق افتاده بود. ما باید می‌توانستیم حرف‌های اساسی و تند بزنیم، اما روزنامه‌نگار نباید انگشت در چشم مخاطب و جامعه‌اش کند. ما سه جور روزنامه‌نگار داریم؛ یک‌سری چریک هستند. قلم در دست گرفته‌اند، ولی همان کارکرد ژ-3 و کلاشینکف را از آن می‌خواهند. ما دوستان این شکلی هم داشتیم و مطبوعات دوم خرداد از همین گروه لطمه خورد. من به‌عنوان سردبیر خرداد، دربه‌در دنبال فضائی منطقی هستم که کسانی که دست‌اندرکار مطبوعات دوم خرداد- یا به قول آقای شریعتمداری «مطبوعات زنجیره‌ای»- بودند، بنشینیم و خودمان را نقد کنیم؛ از سلام تا روزنامه خرداد و دیگران. ما ‌اشتباهات زیادی داشتیم؛‌ فرهنگ با چریک‌بازی هیچ‌وقت نمی‌تواند کنار بیاید»...

در همین حال، روزنامه جوان نوشت: روزنامه هم‌میهن به مدیرمسئولی کرباسچی، در سرمقاله‌ای بدون نام نویسنده (فقط می‌دانیم کل سرمقاله‌های ۱۴۰۲ و بدون نام این روزنامه در مجلدی به اسم عباس عبدی منتشر شد!)، به موضوع توقیف نشریات زنجیره‌ای پرداخته.این یادداشت، فضای رسانه‌ای را دارای اختلال دانسته و دلیل آن را توقیف رسانه‌های زنجیره‌ای در سال ۷۹ دانسته است.

سال ۷۹ تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی نبود؛ منوتو هم نبود؛ اینترنشنال هم نبود. سال ۷۹ شبکه‌های اجتماعی نبود؛ پیام‌رسان‌های مجازی نبود؛ کانال تلگرامی و صفحات اینستا و توئیتر نبود. چه مقایسه غلطی است که یک رسانه، اتفاق

۲۴ سال قبل را بی‌توجه به رسانه‌های نوین و پیشرفت عجیب و غریب رسانه‌ای به فضای کنونی رسانه‌ای ربط بدهد؟ یک نکته قابل تأمل هم این میان وجود دارد. این ادعا که سال ۷۸، ۹۵درصد مرجعیت رسانه در داخل بود یک معنای نهفته هم دارد و آن اینکه آشوب‌های تیر ۷۸ در اثر تحریک رسانه‌های داخلی و در واقع روزنامه‌های زنجیره‌ای آن زمان بود. چه آنکه به قول هم‌میهن کسی توجهی به رسانه‌های خارج از ایران نداشت؛ و این امر تأیید ادعای نظام است که «بعضی از این مطبوعاتی که امروز هستند، پایگاه‌های دشمن‌اند؛ همان کاری را می‌کنند که رادیو و تلویزیون‌های بی‌بی‌سی و آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند بکنند.»

دیگر خبرها

  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی