Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:54:20 GMT

برنامه مدیریت میدان تاریخی امام اصفهان مدون می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۰۶۰۱

برنامه مدیریت میدان تاریخی امام اصفهان مدون می‌شود

به گزارش ایرنا، عیسی اسفنجاری یکشنبه شب در وبینار " پلان مدیریت محوطه میراث جهانی میدان امام اصفهان " که توسط دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد، افزود: قرارداد طرح برنامه مدیریت میدان امام اصفهان مرداد سال ۹۹ بین اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه هنر اصفهان منعقد شد و این برنامه در زمینه های تخصصی شهرسازی و مرمت شهری، مرمت معماری، تزیینات وابسته به معماری، باستان شناسی، صنایع دستی و هنر، معرفی و آموزش و گردشگری در حال تدوین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر طرح برنامه مدیریت میدان امام اصفهان اظهار داشت: در این طرح مطالعاتی یک چارچوب مدیریتی برای میدان تاریخی امام با هدف تسهیل مدیریت موثر این مجموعه طراحی و تعریف می شود و نگاهی جامع محور و یکپارچه به ابعاد مختلف آن مانند مسائل اجتماعی و اقتصادی دارد.

اسفنجاری اضافه کرد: در این برنامه، نقاط کلیدی و گره هایی که در این ساختار مدیریتی میدان امام وجود دارد شناسایی و راهکارهایی برای به حداقل رساندن آنها ارایه و مشخص می شود که در این راه به چه پشتوانه علمی نیاز است.

وی، اصفهان را یکی از کانون های تمدنی و هنری جهان خواند و تصریح کرد: میدان امام، قلب این شهر است بنابراین تدوین برنامه مدیریتی آن جهت برنامه ریزی در آینده ضروری است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز تجربه داخلی زیادی در تدوین برنامه مدیریت برای مجموعه هایی مانند میدان امام نداریم، اظهار داشت: در این طرح مطالعاتی تلاش کردیم تا از تیم های میان رشته ای و روش هایی مانند بررسی اسناد مکتوب، بررسی های میدانی و مصاحبه با متخصصان، مردم و کسبه استفاده شود.

مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام اصفهان نیز در این وبینار با بیان اینکه میدان امام یکی از باشکوه ترین میادین تاریخی جهان است، گفت: علاوه بر گردشگران داخلی و خارجی، هیات های دیپلماتیک خارجی پس از تهران به اصفهان سفر و از میدان امام بازدید می کنند.

فریبا خطابخش با تاکید بر اینکه انجام مطالعات اساسی بر روی این میدان ضروری است، افزود: سال گذشته ۲ طرح مطالعاتی برای این میدان تهیه و قرارداد آن منعقد شد که شامل برنامه مدیریتی میدان با دانشگاه هنر اصفهان و مدیریت بحران با دانشگاه اصفهان است.

خطابخش اضافه کرد: این طرح های مطالعاتی با نگرش جامع و تخصصی و با مشارکت گروه های مختلف علمی و میراثی اجرا و نتایج اولیه آن در نیمه نخست امسال ارایه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت جهانی میدان امام لازم است که برنامه مدیریتی این مجموعه به سازمان یونسکو ارایه و هر پنج سال یک بار این برنامه به روز شود بهمین دلیل طرح مطالعاتی مذکور برای ارایه جدیدترین برنامه در حال اجراست.

درآمد ۳ میلیارد تومانی هر یک از بناهای مجموعه میدان امام در سال

یک کارشناس مدیریت جهانگردی نیز در این وبینار با اشاره به مطالعات بخش گردشگری میدان امام گفت: این مطالعات با هدف حرکت به سمت توسعه پایدار گردشگری و حمایت از صنایع دستی با رویکرد ایجاد اشتغال انجام می شود.

فائزه سید باقری افزود: صنعت گردشگری پس از صنایع غذایی و ساختمان، سومین صنعت پر رونق در دنیاست و شهر اصفهان در کشور ایران دارای موقعیت ویژه ای در این زمینه است بطوریکه بافت قدیم آن بیشترین اثر تاریخی در محدوده شهری را دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین بازدید گردشگران داخلی و خارجی از آثار تاریخی اصفهان مربوط به میدان امام و در ماه های فروردین و اردیبهشت و شهریور تا آبان است، اظهار داشت: هر یک از بناهای موجود در این مجموعه در سال حدود سه میلیارد تومان درآمد دارد و بیشترین بازدید گردشگران خارجی از مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو و مسجد امام است.

وی تاکید کرد: میدان امام اصفهان ظرفیت های بسیاری برای توسعه انواع گردشگری مانند انبوه، معنوی، فرهنگی، هنری، علمی، رویدادها و جشنواره ها، تجاری، سلامت، ورزشی، عکاسی، آموزشی، خوراکی و الکترونیکی دارد.

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در این وبینار با اشاره به مطالعات باستان شناسی طرح برنامه مدیریت میدان امام گفت: هدف از این مطالعات، شناسایی سیر تحول مجموعه مذکور در دوره های مختلف است که این کار باید ادامه پیدا کند.

علی شجاعی افزود: بررسی منابع مکتوب و شواهد نشان می دهد که از زمان شاه عباس تغییر و تحولاتی در داخل میدان امام انجام شده که برخی از آنها برای حفظ مجموعه بوده و تعدادی نیز آسیب وارد کرده است.

شجاعی با بیان اینکه بیشتر بناها در حریم میدان امام ارزش کار باستان شناسی دارند، تصریح کرد: بررسی های اولیه نشان داد که در ضلع شرقی این میدان، هنوز واحدهای خشتی وجود دارد که احتمالا شواهد باستان شناسی از لایه های قدیمی تر شهر اصفهان در آنها قابل شناسایی است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز در محدوده میدان امام اصفهان، ساخت و ساز و تغییرات بسیاری می شود، خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۲۲ بنا در محدوده میدان امام از دوره های بعد از صفوی شناسایی کردیم که در زمان حاضر وجود ندارد و تخریب شده است.

این وبینار توسط معاونت پژوهشی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان با همکاری پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان و همراهی انجمن علمی مرمت بنا، مرمت آثار و باستان شناسی و با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان برگزار شد.

میدان امام (ره) در زمان صفویه و حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شد. معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار، مسجد ، مدرسه ، امکانات تفریحی و ورزشی را در خود جای داده پس از گذشت ۴۰۰ سال نه تنها همچنان کاربردها و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است . 
بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است. علاوه بر این بناها ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است. 
میدان امام در بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

برچسب‌ها میدان نقش جهان دانشگاه هنر اصفهان اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میدان نقش جهان دانشگاه هنر اصفهان اصفهان میدان نقش جهان دانشگاه هنر اصفهان اصفهان اخبار کنکور برنامه مدیریت میدان دانشگاه هنر اصفهان میدان امام اصفهان باستان شناسی طرح مطالعاتی جهانی میدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۰۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق

مجموعه‌ای از مستند‌های تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی در این هفته از شبکه افق سیما پخش می‌شود. مستند «خراش» مستند موضوعی با محوریت رژیم صهیونیستی به صورت مستند آرشیوی با بررسی چالش‌های سیاست خارجی رژیم صهیونیستی و تعارضات آن با کشور‌های منطقه و جهان به تبیین انزوای رو به رشد رژیم صهیونیستی در عرصه‌ی بین‌الملل می‌پردازد. مستند «خراش» شنبه تا دوشنبه حوالی ساعت ۲۱ از قاب شبکه افق سیما پخش می‌شود.

مستند «از زمین خاکی» در حوزه اقتصاد مقاومتی ساخته شده و شعار جهش تولید را مدنظر قرار می‌دهد و شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵:۳۰ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

«نسل سوم» پرتره‌ای از فرزندان شهدایی است که در حوزه کار و فعالیت خود افراد موفقی هستند و به نوعی مسیر پدر را طی می‌کنند. این مجموعه مستند ۲۶ قسمتی به تهیه‌کنندگی محمد حسین وزیری تولید شده و شنبه هر هفته ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه افق پخش شود.

مستند «در مرز غبار آلود» به کارگردانی سیاوش کریم پور و تهیه کنندگی نیما پورقدیمی ساخته شده است. مستند «در مرز غبار آلود» روایتی از مرحوم نادر طالب زاده است که سعی بر این داشت تا کنفرانس افق نو را در بیروت، حوالی مرز‌های سرزمین اشغالی برگزار نماید.علاقمندان می‌توانند مستند «در مرز غبار آلود» را یکشنبه حوالی ساعت ۲۱ از قاب شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.

مجموعه مستند «بازی اختاپوس» با نگاهی به موضوع شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و عملیات طوفان الاقصی، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.علاقه‌مندان می‌توانند تکرار این مجموعه مستند را روز بعد ساعت ۰۰:۳۰ بامداد، ۷:۳۰ صبح و ۱۴ از قاب شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.

فصل دوم مستند «سلام به آینده» روایتی از مهارت‌های شغلی، علمی و هنری فرزندان ۷ تا ۱۷ سال ایران عزیز است. این مجموعه مستند روایتی از سبک تربیتی "مهارت محور" است که مادران و پدران ایرانی از هم‌اکنون برای پربار شدن آینده فرزندان‌شون و برای "رشد آینده ایران" برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین اسن مستند دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن افق می‌رود.

مجموعه مستند «جاسوسان صنعتی» روایتگر پرونده‌هایی است که طی آن جاسوسی‌های بزرگی در حوزه‌های صنعتی توسط برخی کشور‌ها رخ داده است. قسمت اول این مستند سه شنبه ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

مجموعه مستند «تازه نفس» قصه جوانان دهه شصتی و هفتادی است که در رشته و تخصص خود از مفاخر ایران زمین محسوب می‌شوند. مجموعه مستند تازه نفس از تولیدات گروه مستند شبکه افق چهارشنبه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه می‌رود.

مجموعه مستند «ضد» تلاش می‌کند در هر قسمت با طرح یک موضوع ظاهرا کم اهمیت، به جنگ کلیشه‌های ذهنی مردم درباره محیط پیرامونشان برود. چرا که ضدیت با کلیشه‌ها کلید دیدن وقایع جهان از دریچه‌ای جدید است.

هر قسمت از این مجموعه مستند به موضوع متفاوتی مثل آلودگی هوا، آلودگی‌های نوری، حیوانات خانگی، صنایع جنگ و ... پرداخته و می‌کوشد مردم را وادار کند که نگاه متفاوت‌تری داشته باشند. در فصل سوم تلاش دارد از تسلط زیست مجازی بر زندگی انسان‌ها بگوید.مخاطبان می‌توانند قسمت شانزدهم این مجموعه مستند را پنجشنبه ساعت ۱۸ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • مسدود شدن میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم
  • برگزاری ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان
  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد