Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا گفت: نگاه کشورهای غربی به ویژه آن سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه نگاه گرگ صفتی است به کشورهایی مثل ما.

ابوالفضل بهشتی، مدرس دانشگاه کاولِ بروکسل و عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با توان هسته‌ای ایران، گفت: نخست یک بخش تاریخی را در مورد هسته‌ای عرض می‌کنم که نطفه‌اش بسیار بسیار بد گذاشته شد؛ یعنی اینکه توان هسته‌ای ما می‌توانست یک فرصت بسیار بسیار گران‌بها در ویژگی‌های جغرافیای سیاسی کشور ما، منطقه و جهان باشد که شوربختانه با ناکارآمدی‌ها و با اشتباهات بسیار بزرگ تاریخی در مورد توان هسته‌ای منجر به یک تهدید تاریخی علیه ایران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این مسئله که ما هر زمانی جلو رفتیم این جلو رفتنمان در مذاکرات از موضع ضعف بوده و اینکه کشورهای قدرتمند جهان بیایند و منافع خودشان را با ابزار بحران هسته‌ای ما حل کنند، یک واقعیت است؛ این ناکارآمدی و ناتوانی دیپلماسی ما 42 سال است که در کشور حاکم شده است.

بهشتی اذعان کرد: ترامپ که آمد اهداف مشخصی داشت؛ ما چندین ماه پیش از آمدنش پیش‌بینی کردیم، منتهی گوش شنوایی نبود که ترامپ می‌خواهد از این تعهداتی که سازمان ملل متحد و 4+1 از جمله خود آمریکا امضا کردند و مسئولیت اجرایش را داشتند، بیرون بیاید و آن تعهدات را بر هم بزند.

مدرس دانشگاه کاولِ بروکسل در رابطه با اینکه قدرت جهانی منافع غربی‌ها را کامل می‌کند، تاکید کرد: این مسئله  پیش‌بینی شده بود، یعنی اوباما کار خودش را یک جور انجام داد، ترامپ نیز جور دیگر. همچنین پیش‌بینی شده بود که ما با ایران چگونه بازی کنیم و اینکه آن قدرت جهانی هم چگونه ابزاری باشد برای اینکه با منافع خودشان، مشکلشان را حل کنند و ایران قربانی این منافع که باید بین قدرت‌های جهانی بوده و باشد، شد.

وی افزود: خبرها مبنی بر این است که سه موضوع وجود دارد. موضوع اول اینکه این‍‌‎ها نمی‌خواهند، حالا بیشتر آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها شیطنت می‌کنند، ‌انگلیسی‌ها نیز همین‌طور، آلمانی‌ها هم موضعی دوگانه دارند، روس‌ها بر اساس منافع منطقه‌ای‌شان یرخورد می‌کنند؛ به هر حال با چینی‌ها یک نوع هماهنگی دارند و با ایران هم یک نوع هماهنگی دارند ولی در اصل منافع خودشان را پیگیری می‌کنند اما چینی‌ها این‌طور پیگیر نیستند.

بهشتی درباره ارتباط با چینی‌ها بیان کرد: چینی‌ها یک منافع منطقه‌ای و جهانی دارند و ایران را به عنوان یک قدرت بزرگ و خوب می‌خواهند که باشد و وحشت دارند که اگر در ایران مشکلات امنیتی ایجاد شود، ترکش مشکلات امنیتی در ایران برای چین هم  ضرر خواهد داشت. این قرارداد 25 ساله با چین نشان می‌دهد چقدر چینی‌ها نسبت به ایران حساس هستند و آرزو دارند که به هر حال کشور ایران، کشوری همان‌طور که بوده در تاریخ و هم‌خوانی که با چین داریم در مورد تمدن‌سازی و فرهنگ، یک رابطه خوبی داشته باشیم؛ معمولاً روس‌ها این‌طور نیستند ولی منافع امروز جهانی روس‌ها، این نزدیکی را به ایران آورده. منافعی که روس‌ها با ایران دارند و ما نسبت به روس‌ها داریم و چینی‌ها نسبت به ایران و ایران نسبت به چین، منافع‌شان کاملاً جدا از هم است.

وی ادامه داد: سه موضوع در مذاکرات هسته‌ای بسیار مهم است؛ موضوع اول که ایران در عمل توانمندی هسته‌ای‌اش را به حداقل برساند یا اینکه اهداف‌شان در دراز مدت این است که به صفر برساند؛ توانمندی موشکی هم هماهنگ در همین راستاست، یعنی موقعی که ما توانمندی هسته‌ای را در ایران به حداقل یا صفر برسانیم، مسلماً خواسته خواهد شد که توانمندی موشکی ما خنثی شود. پس آنچه که فکرشان می‌پرورانند این است. حالا در مذاکره می‌آیند یک امتیازاتی به ایران می‌دهند که یک مقدار گول زدن ایران است. این در باغ سرسبز نشان دادن است. اصطلاحش را شما بهتر می‌دانید.

بهشتی ادامه داد: دوم اینکه می‌خواهند یک نوع دوگانگی در کشور ایجاد کنند؛ دوگانگی بین حاکمیت و مردم، مردم بین مردم و این دوگانگی بسیار خطرناک است که می‌تواند تأثیرگذار در روند انتخابات ریاست جمهوری شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که امتیازات غربی‌ها آبنباتی‌ست، بیان کرد: ایران باید بسیار بسیار مواظب باشد و این‌ها هم منتظرند که این مذاکرات را کِش دهند. یک امتیازات آبنباتی بدهند و تبدیلش کنند به ماه آینده که ایران آن سه ماه هشدارآمیز را اجرا خواهد کرد یا نه. این به نظر من به آنجا خواهد رسید؛ ایران با توجه به اینکه قطعیت دارد که باید آمریکا برگردد و آن چند کشور اروپایی نیز به تعهداتشان برگردند، به آن سطح نخواهد رسید.

عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا به اختلالات ایجاد شده در کشور توسط آمریکا، روسیه و فرانسه گفت:به هر حال حداقل کشورهای آمریکا، روسیه و فرانسه در این فکر هستند که در ایران اختلال ایجاد کنند. همان تضاد در جامعه، تضاد بین جامعه و حاکمیت، حاکمیت و مردم، و در انتخابات هم این آرزو را دارند که حداقلی شود و ایران باز هم از موضع ضعف وارد مذاکرات شود که آن دیگر برای کشور فاجعه‌آور است.

بهشتی اذعان کرد: موضوع فرسایشی کردن بسیار بسیار مهم است. یعنی یک امتیاز بدهند بعد هم زمان که مرتب به جلو می‌رود، تأثیرات منفی‌اش در جامعه ایران مشاهده خواهد شد و در پایان اینکه ایران بازنده خواهد شد. این هشداری است به حاکمیت، همین‌طور که هشدار دادیم؛ امیدوارم که گوش شنوا باشد.

وی افزود: به نظر من ایران باید توانمندی هسته‌ای‌اش را بالا ببرد. نگاه کشورهای غربی به ویژه آن سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه نگاه گرگ صفتی است به کشورهایی مثل ما. حالا آلمان این‌طور نمی‌تواند باشد ولی به هر حال منافع دارد. حالا روس‌ها هم تقریباً همین‌طور ولی چینی‌ها نگاه دیگری دارند.

بهشتی درباره عمل میدانی تصریح کرد: ایران باید توانمندی هسته‌ای‌اش را تقویت کند. سال‌ها می‌گوییم توانمندی هسته‌ایرا بای بالا ببریم و اورانیم غنی شده را بالای 60 درصد ببریم. عمل میدانی برای مذاکرات بسیار بسیار مهم است؛ یعنی موقعی که می‌نشینیم در میزگرد، میزگرد عرض می‌کنم نه اینکه پایین و بالا باشد، این است که یک دستمان قدرت میدانی باشد، توانمندی اتمی باشد، توانمندی موشکی باشد و دست دیگرمان هوشمندی، هوشیاری و ببینیم روابط بین‌الملل بر چه پایه‌ای می‌گردد و خودمان روابط بین‌الملل را بر اساس نیازهای کشورمان تحمیلگر باشیم نه اینکه آنها روابط بین‌اللمل خود را بر ما تحمیل کنند. این موضوعات بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: مسائل دیگری که به نظر می‌رسد یک مقدار پول‌های بلوکه شده را آزاد خواهند کرد ولی باز هم این یک فریب است. فریبی بزرگ است همان‌طور که ما را فریب دادند؛ به هر حال موضوعی پیچیده است و به سادگی حل نخواهد شد. به هر حال اینها از موضوعات کرونا در ایران بسیار سوءاستفاده کردند.

عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا درباره تخریب‌های تاسیسات هسته ای توسط اسرائیل گفت: من وزارت اطلاعات را باور ندارم چون وزارتخانه باید سازمانی باشد، سازمان‌های اطلاعاتی به ویژه سازمان اطلاعات سپاه باید بسیار هوشمند باشد. اینها باز هم می‌خواهند در تأسیسات هسته‌ای، یعنی اسرائیلی‌ها به نیابت از چند کشور ابرقدرت اروپایی‌ها و آمریکا، حالا فرانسه و انگلیس که به وسیله اسرائیل در تأسیسات هسته‌ای ما تخریب و خرابکاری کنند. این بخش تخریب‌کاری سازمان‌های اطلاعاتی باید بسیار هوشیار باشند که شوربختانه نبودند.

بهشتی ادامه داد: با تمام تجربه‌ای که در کشورهایی مثل عراق، سوریه، لیبی و کشورهایی که به هر حال مسلمانان می‌خواستند به قدرت برسند، این تخریب‌ها صورت گرفته منتهی ما در کشورمان هنوز به اینجا نرسیده‌ایم که تأسیسات نظامی خودمان را حفاظت کنیم و با شرمندگی می‌بینیم که می‌آیند در داخل کشور تخریب می‌کنند و سروصدایش هم می‌افتد و دوباره یک فاجعه دیگری که به وجود می‌آید، و یکدیگر را متهم می‌کنیم.

مدرس دانشگاه کاولِ درباره نقش دیپلمات خوب، تصریح کرد: از آن چیزهایی که اتفاق خواهد افتاد و ما پیش‌بینی نکردیم و این مشکل بزرگ کشور ماست در روابط خارجی و در روابط داخلی است، چون نقش سیاستمدار یا دیپلمات خوب این است که پیش‌بینی و پیشگیری کند، این یعنی پیشرفت ولی من به هر حال مطمئن نیستم که آن چیزی که حق ماست با این وضعیت به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: در پیش از مذاکرات هم به ویژه دولت‌های غربی آلمان حالا کمتر، فرانسه، انگلیس و آمریکا بر این اساس آمدند جلو که ما را بازی بدهند. دوباره یک آبنباتی به ما بدهند و بعد هم میلیاردها دوباره ضرر بزنند و کشور را ضعیف کنند و مشکلات تشنج و شورش و بدبینی و نارضایتی در ایران ایجاد کنند.

بهشتی درباره ارتباط با چین اذعان کرد: به هر حال یک هوشمندی بسیار بالا می‌خواهد. هوشمندی بسیار بالا این است که ما توانمندی هسته‌ای خودمان را هر چه زودتر تقویت کنیم. من با تجربه‌ای که دارم در این چندین سال، تجربه مستقیم در اتحادیه اروپا و به هر حال در جهان، ایران را غربی‌ها به عنوان یک مزاحم می‌دانند. یک مزاحمتی که یک روزی باید از کنارشان برداشته شود. حتی به فروپاشی ایران فکر کردند و در عمل هم هر کاری بوده انجام دادند و انجام خواهند داد چون ایران یک کشور تمدن‌ساز است، کشوری با فرهنگ بزرگ که جلوی زورگویان را در تاریخ گرفته. تمدن‌آفرینی کرده. انسانیت، صلح و دوستی برای جهان آورده و این غربی‌ها که مزدور و زورگو و استعمارگر هستند، کشوری را مثل ایران و چین نمی‌خواهند که تقویت و قوی شود.

وی تصریح کرد: این هدف را چینی‌ها با هوشیاری از این اهداف شوم غربی‌ها خودشان را بیرون کشیدند ولی ما هنوز درگیرش هستیم و باید با توانمندی نظامی و میدانی در مقابلشان بایستیم و مذاکره هم بکنیم.

این استاد دانشگاه در رابطه با تقویت نظامی و دیپلماسی و مذاکره در کنار یکدیگر به دوران پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: دو بال یک پرنده این است که یک بالش تقویت نظامی و قدرت است، همین که در قرآن هم آمده و بال دیگرش دیپلماسی و مذاکره است همان طور که پیامبر(ص) ما می‌دانست که باید ابوسفیان را مورد خطاب قرار داد و آورد از نیروهایش استفاده کرد برای اینکه نیروهایش را دشمن استفاده نکند و می‌گفت هر بار که من ابوسفیان را می‌بینم غم دنیا در ذهنم ایجاد می‌شود برای اینکه عموی من را در احد با آن وضعیت شهید کرده ولی از نیروهایش می‌گیرد، استفاده می‌کند برای صلح و آشتی، برای بشریت و پیام خدا و فرستادن پیام خدا که مانع شود که این نیروهایش به دست دشمنان بشریت و اسلام بیفتد.

وی ادامه داد: ما هم باید اگر یک پرنده‌ای خوب بخواهد پرواز کند، بخش میدانی را باید بسیار تقویت کنیم، توانمندی هسته‌ای را تقویت کنیم، توانمندی موشکی را هر لحظه تقویت کنیم تا بتوانیم در مذاکرات حرف اول را بزنیم و مطمئناً تاریخ چین نشان می‌دهد که چینی‌ها با همین روش پیشرفت کردند؛ من معتقدم اگر یک روزی ما کلاهک هسته‌ایمان را در یک جایی از سرزمین ایران آزمایش می‌کردیم، جهان و ابرقدرت‌ها درخواست دیدار و آمدن به ایران را داشتند.

بهشتی تصریح کرد: به قول آقای سعید محمد با خیز کشیدن روی زمین می‌آمدند و درخواست دیدار با مقامات ما داشتند ولی درست برعکس، ما باید برویم در ژنو یا کشوری غیر از کشور خودمان و با مذاکرات و تحمیل آن چیزهایی که بر کشورمان است، ضرر بزرگی به کشور زده، مردم ضرر دیدند، هزینه دادند و اینها بسیار بسیار برای مردم غیرقابل تحمل خواهد بود. مردم تا یک حدی می‌توانند تحمل کنند.

وی افزود: درصدی از این مشکلات ما مربوط به غرب و همراه با ناکارآمدی در داخل کشور است که کشور را به اینجا رسانده که چندین سال است که ناجوانمردانه تحرم‌ها را بر ما تحمیل کردند، تحریم بسیار شکننده هستند ولی باید حاکمیت بسیار هوشیار باشد.

این استاد دانشگاه در رابطه با اینکه اهداف استعمارگران شوم است، اذعان کرد: حاکمیت نباید از توانمندی هسته‌ای و موشکی هیچ لحظه‌ای عقب‌نشینی کند زیرا آن‌ها اهدافشان این است که از این توانمندی‌ها را بین ببرند. سپس این توانمندی بزرگ ما را که با شهادات دانشمندانی نظیر فخری‌زاده و سردار شهید سلیمانی هزینه‌اش را پرداخته‌ایم، ما را خالی کنند و بعد با دست پر بیایند و ما با دست خالی نتوانیم جلوی آن‌ها بایستیم. این‌ها هدفشان شورش داخلی و فروپاشی ایران است.

بهشتی گفت: قرارداد 25 ساله ایران و چین برای من بسیار اهمیت دارد چون همان‌طور که عرض کردم روس‌ها یک نوع وحشت دارند که ایران اختلال امنیتی پیدا کند و دوباره قدرت‌های غربی بیایند و بر منطقه تسلط پیدا کنند و مرز جنوبی‌شان که ایران است دچار اختلال شود. آن‌ها با یک ایران بسیار بزرگ قدرتمند هرگز موافق نیستند و نخواهند بود ولی چینی‌ها اینطور نیستند؛ چون هم‌خوانی بسیار زیادی در تاریخ و فرهنگ با آن‌ها داریم و آن‌ها خواهان ایران به عنوان یک قدرت بزرگ هستند.

مدرس دانشگاه کاولِ با تاکید بر اینکه غربی‌ها از به قدرت رسیدن ایران وحشت دارند، بیان کرد: چینی‌ها می‌توانند در جهان برای ما همکاران بسیار خوبی برای آشتی و صلح و تضعیف افکار و رفتار غربی‌ها در جهان و استعماری که به عنوان استعمار نوین در جهان حاکم است، باشند. تمدن نوین جهانی دست شیطانی و ابلیسی اسرائیل را به اینجا کشاندند. آوردنش و برای ما و منطقه یک معضل بزرگ شده است که إن‌شاءالله این‌طور که پیش می‌رود دچار فروپاشی خواهد شد. این‌ها وحشت این را دارند که اگر ایران قدرت منطقه‌ای خودش را داشته باشد، به طور خودکار اسرائیل فرو خواهد پاشید و این را هم غربی‌ها، به‌ویژه فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها و روس‌ها به هر حال مثل آنها این‌طور نمی‌خواهند ولی از به قدرت رسیدن ایران وحشت دارند. قدرت منطقه‌ای شدن، ایران را از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در منطقه و جهان یک قدرت بسیار عالی خواهد کرد.

وی ادامه داد: به طور کلی نگاه مذاکرات در همین حول و حوش است که باید یک هوشیاری بسیار بسیار لحظه‌ای و تصمیم‌گیری بسیار شکیبانه و همه‌جانبه برای ادامه مذاکرات با توجه به حضور میدانی و توانمندی نظامی، هسته‌ای و موشکی در ایران وجود داشته باشد.

بهشتی ضمن خوش‌بین نبودن نسبت به مذاکرات ایران، اذعان کرد: به هر حال من اصلاً به مذاکراتی که ممکن است ایران در گذشته و در آینده بر سر میز آن بنشیند خوش بین نیستم. این مذاکرات اگر فرسایشی باشد باز هم خطرناک است. نباید مردم را امیدوار کرد، البته امیدواری از خداست و ناامیدی از شیطان است ولی باید آن چیزی که در ذهن غربی‌ها می‌گذرد به ویژه فرانسه، انگلیس و شیطنت آمریکایی‌ها را به مردم گفت تا مردم روشن باشند.

عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا افزود: البته راهکارها را هم باید گفت. حالا این راهکارها گاه‌گاهی باید رسانه‌ای و عمومی شود و بخشی هم نباید رسانه‌ای شود. مقامات کشور باید تصمیم‌گیری کنند چه واکنش‌هایی را باید نشان داد؛ مثلا تفاهم همکاری 25 ساله بین ایران و چین که بخشی‌اش به درستی در اسرار است و درست هم هست و بخش از آن هم مشخص است. چینی‌ها هوشمندانه متوجه شدند که این بخش را نباید عمومی کرد چون دشمن خرابکاری و تخریب می‌کند.

وی دررابطه با امیدواری و هوشیاری انسان‌ها به قرآن اشاره کرد و گفت: من همیشه می‌گفتم چرا خداوند بزرگ در کتابش نخست امیدواری (بشیرٌ) و بعد هشدار (نظیرٌ) را آورده است، بعد متوجه شدم که ما انسان‌ها می‌توانیم فراموش کار باشیم و انسان از نسیه می‌آید. همیشه باید یادآوری کنیم، آن پایان سخن هشدارگونه باشد. پس این بخش هشداردهنده عرایضی که خدمت شما فرستادم بسیار مهم است، همان‌طور که در کتاب خدا هست بشیرٌ و نظیرٌ؛ امیدوار کننده و هشدار دهنده!

بهشتی ادامه داد: بخش هشداری را مطمئناً شما سرموضوع خواهید داد که زیاد به غرب و کشورهای غربی نباید اعتماد کرد. به روس‌ها با آن منافع جهانی و منطقه‌ای که دارند باید یک سازوکار مشخصی ایجاد کنیم ولی با چینی‌ها، خیر. چون من دوستان بسیار خوب و همکاران دانشگاهی بسیار خوبی از چین دارم. 42 سال است دوستان خوبی که روی آن‌ها می‌شود حساب کرد و دغل‌باز نیستند. می‌دانند که کشور یک میلیارد و 400 میلیون نفری‌شان در تاریخ نشان داده که انگلیسی‌ها چه بلایی سرشان آوردند و چه بلایی سر ما آوردند. هماهنگی و اشتراکات تاریخی داریم و نسبت به ایران هم همین اندیشه را دارند که باید ایران را به عنوان یک ابرقدرت جهانی در کنار خودمان نگه داریم تا در صلح و آشتی جهانی کمک کند.

این استاد دانشگاه با توجه به تجربیات و دوستان چینی که دارد نسبت به ارتباط با چینی‌ها ابراز امیدواری کرد و اذعان کرد: با توجه به 42 سال دوستی که با آنها دارم، دوستان چینی می‌گویند ما اگر کار و فعالیت نکنیم و به صلح جهانی کمک نکنیم از گرسنگی خواهیم مرد؛ یعنی این مشکل جمعیتی که در چین دارند، این بحران را به یک فرصت تبدیل کرده‌اند که باید کار کنیم و مخاطبش هم یک ایران بزرگ را آرزو دارند. یعنی چینی‌ها آرزو دارند یک مخاطب مثل ایرانی قدرتمند با چینی‌ها تمدنی را که در تاریخ داشتیم با صبح و آشتی دوباره به جهان ارائه دهیم. باید صلح، دوستی، گسترش اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را انجام دهیم تا حاکمیت غربی‌ها و استعمارگران را به خداقل برسانیم.

وی ادامه داد: این باورهای من در مورد چین، مردم چین و مقامات چینی است. درباره همین قرارداد 25 ساله ببینید نخستین بار کسی که صدایش درآمد کیست؟ اولین صدا از معترضان کاخ سفید درآمد. ببینید چقدر اهمیت دارد که دشمنان ایران آمدند و با چموشی این قرار داد را به دو قرارداد ننگین ترکمان چای و قرارداد انگلستان که ما بر آن‌‌ها حساسیت داریم، نسبت می‌دهند تا حقیقت را مخدوش کنند. اما ما امیدواریم زیرا چینی‌ها مطمئناً از این قراردادها استقبال می‌کنند و هرگز نظر استعماری ندارند و امیدوارم اشتباه نکنیم.

بهشتی به جمله‌ای از افلاطون اشاره کرد و گفت: ما باید توجه ویژه و گوش شنوا داشته باشیم که آن چیزی که دشمنان ما می‌گویند شاید دوستان ما نمی‌گویند. از آنها درس بگیریم و عمل کنیم. این جمله به افلاطون نسبت داده می‌شود: (به سخنان دشمنانت خوب گوش کن! در آن حقایقی خواهی یافت که هیچ یک از دوستانت به تو نگفتند!) این بسیار مهم است.

وی افزود: مهم‌تر از همه، ایران از نظر تاریخی همیشه در کشاکش با مطامع غرب بوده، یعنی پیش از اسلام و پس از اسلام، غربی‌ها یک نگاه بسیار موذیانه به ایران داشتند چون ایران تمدن‌ساز بوده است؛ فرهنگ زیبا، انسانیت و بزرگواری را به جهان عرضه داده است.

عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا با بیان اینکه هیچگاه نسبت به غربی‌ها نباید خوشبین باشیم ولی در عوض باید نسبت به خودمان و همسایه‌هایمان خوشبین باشیم، تصریح کرد: باید به همسایه‌هایمان خوشبین باشیم و آن گرایش منطقه‌ای که از خودمان هستند توجه داشته باشیم؛ حالا عربستان آمده یک نوع روشش را نسبت به ایران عوض کرده. آن حاکمان سعودی اصلاً حاکمیت‌شان بستگی به غرب و کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس دارد. حالا این شاید به صورت موضعی باشد ولی به هر حال گفت‌وگو خوب است. انسان‌ها ممکن است تغییر و تحول پیدا کنند.

وی ادامه داد: به نظر من شاید انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها گفته‌اند این حرف‌ها را بزنیم شاید بتوانیم حوسی‌ها را یک مقدار تضعیف کنیم ولی تضعیف حوسی‌ها و دولت واقعی یمن، کاری بسیار نگران‌کننده است. یمنی‌ها باید تقویت و پشتیبانی شوند و نباید زیاد به بن سلمان اعتماد داشته باشیم ولی به هر حال در کنارش مذاکره هم بکنیم. همین‌گونه که در روش پیامبر(ص) مذاکره هماهنگ با تقویت نیرو و تقویت توانمندی نظامی و میدانی بوده است.

بهشتی تاکید کرد: ایران باید به توانمندی درونی خودمان باور داشته باشیم و عمل کنیم. همین مسئله که موضوع سخنان حضرت آقا در نوروز بود. هیچ راهی برای برداشتن تحریم‌ها نداریم جز این که به توانمندی داخلی ایران توجه داشته باشیم. اگر این را بخواهیم به مسائل برون و روابط بین‌الملل وصل کنیم، این فرصت‌طلب‌ها اجازه نمی‌دهند که توانمندی داخلی به منصه عمل کشیده شود و این خطرناک است.

وی افزود: توانمندی داخلی در کشور بهترین راه مبارزه با دشمنان و عامل پیشرفت ایران و توانمندی و تبدیل به یک ابرقدرت جهانی خواهد بود. توانمندی داخلی ایران، استفاده از توانمندی جوانان، استفاده از امکانات معدنی، جغرافیای سیاسی، جغرافیای فرهنگی و غیره باعث می‌شود تا همه چیز در درون کشور حل شود. از طرفی دیگر پول‌های ایرانی که بلوکه شده‌ می‌تواند در شرکت‌های غربی، ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسوی به‌ویژه، شرکت‌های مافیایی انگلیسی و بخشی هم که آمریکا باشد، اینها خیلی سریع با لابی‌های خیانتکار ایرانی خودشان می‌چاپند و این پول‌ها به دست جوان‌های ایرانی، شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و کارخانه‌های ایران که تقریباً مستقل هستند و تولید ملی دارند نمی‌رسد و جلوی اینها را هم خواهند گرفت.

مدرس دانشگاه کاولِ در پایان تاکید کرد: این یکی از زوایای مهمی است که منتظرند اگر بخشی از این پول‌هایی که ایران طلبکار است آزاد شود، جذب شرکت‌های مافیایی غربی به ویژه فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها کنند و ما ندانیم کجا رفته است؟! این خیانتکارها و رانت‌خوارهای ایرانی هم در اینجا بیایند برای آقازاده‌هایشان کاخ بخرند و کانادا،‌پاریس، نیویورک و لندن با خودروهایشان پز بدهند، خانه‌هایشان را بزرگ‌تر کنند و بعد به ریش ما بخندند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بهشتی مذاکرات هسته ای ظریف استاد دانشگاه توانمندی هسته ای توانمندی داخلی توانمندی موشکی بسیار مهم نسبت به ایران کشورهایی مثل آمریکایی ها داشته باشیم بسیار بسیار همان طور عنوان یک تقویت کنیم انگلیسی ها فرانسوی ها قدرت جهانی وحشت دارند باید بسیار چینی ها روابط بین منطقه ای پیش بینی خواهد شد غربی ها باز هم پول ها روس ها یک نوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۰۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین

به گزارش قدس آنلاین، شرکت کنندگان از شهرهای مختلف انگلیس بار دیگر به پایتخت آمدند تا نهایت خشم و انزجار خود را از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه به نمایش بگذارند. پیام اصلی آن‌ها در این حرکت اعتراضی توقف فوری جنگ در غزه، تحریم تسلیحاتی رژیم اسرائیل و امدادرسانی به ساکنان غزه بود.

معترضان در حالی که پرچم فلسطین را به اهتزاز در می‌آوردند شعارهایی را در خصوص عدالتخواهی برای مردم فلسطین و پایان نظام آپارتاید سر دادند. آن‌ها ابتدا در میدان پارلمان انگلیس تجمع و پس از سردادن شعارهای ضد اسرائیلی به سمت هاید پارک تظاهرات کردند.

تظاهرات هفتگی حامیان فلسطین در انگلیس که از سوی ائتلاف توقف جنگ، دوستان الاقصی، کارزار حمایت از فلسطین و شمار دیگری از نهادهای حقوق بشری و اسلامی سازماندهی می‌شود، با گذشت نزدیک به هفت ماه از جنگ غزه، به یک جنبش مهم و تاثیرگذار در فضای سیاسی این کشور تبدیل شده است.

هر هفته هزاران نفر از حامیان فلسطین در شهرهای مختلف انگلیس تظاهرات کرده و فریادهای ضد اسرائیلی سر می‌دهند. هر دو هفته یکبار نیز معترضان در پایتخت گردهم آمده و در چارچوب «روز ملی اقدام» تظاهرات می‌کنند. آن‌ها تاکید دارند تا زمانی که کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین جریان دارد به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

این درحالیست که دولت انگلیس با سکوت در برابر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، به حمایت تمام‌قد از این رژیم تروریستی ادامه می‌دهد. واکنش انفعالی لندن به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه تازه‌ترین نمونه از مواضع جانبدارانه انگلیس نسبت به جرائم آشکار رژیم اسرائیل در این منطقه است.

معاون نخست وزیر انگلیس چهارشنبه گذشته در پارلمان انگلیس ادعا کرد که دولت لندن به نتیجه تحقیقات رژیم صهیونیستی، به‌عنوان عاملان این جنایت وحشتناک جنگی، اکتفا می‌کند.

کسانی که در تظاهرات هفتگی لندن شرکت می‌کنند، تاکید دارند که دیدگاه و مواضع آن‌ها در قبال تحولات غزه با دولت این کشور متفاوت است. جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر انگلیس که در تظاهرات لندن حضور فعالی دارد، هفته پیش در یادداشتی برای نشریه گاردین نوشت: ماه‌هاست که ما برای برقراری آتش‌بس در غزه، توقف کشتار مردم فلسطین، پایان دادن به چرخه دائمی خشونت و جلوگیری از تشدید تنش‌ها تظاهرات می‌کنیم، اما مورد ناسزاگویی قرار می‌گیریم.

وی افزود:‌ دولت ما می‌توانست از همان ابتدا خواستار آتش بس شود؛ در عوض، با انجام حملات نظامی علیه یمن، به‌عنوان یکی از فقیرترین کشورهای جهان، و دو برابر کردن صادرات تسلیحات به اسرائیل، راه را برای تشدید تنش هموار کرد.

این قانون‌گذار انگلیسی، سیاست دولت لندن در قبال تحولات فلسطین را غیراخلاقی توصیف و تصریح کرد: ما به راهپیمایی برای اعلام همبستگی و آزادی مردم فلسطین ادامه می‌دهیم.

گفتنی است؛ رژیم صهیونیستی طی نزدیک به هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

به گفته جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شمار شهرهایی که بر اثر حملات رژیم اسرائیل در این باریکه ویران شده است، بیشتر از مناطقی است که در جریان جنگ جهانی دوم در آلمان ویران شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه تصویب کرد. در این قطعنامه از تمام طرف‌ها خواسته شده است که به توقف فوری درگیری‌ها احترام بگذارند، اما جنایات رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین، با وجود تصویب این قطعنامه، کماکان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه
  • دولت انگلیس بخشی از محور نسل‌کشی در غزه است
  • ۲۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند
  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین
  • دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده‌های این کشور هستند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟