Web Analytics Made Easy - Statcounter

از نظر قاطبه نخبگان اقتصادی در روسیه، روابط اقتصادی این کشور با ایران شرایط خوبی ندارد و اگر نتواند هم سنگ با توسعه روابط در ابعاد سیاسی، امنیتی و نظامی رشد کند طبعاً پایداری و مانایی روابط وضعیت تضمین شده و پایداری نخواهد داشت.

خبرگزاری میزان - با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. خبرگزاری میزان در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

کامرسانت، اما در تحلیل‌های خود این مسئله را نیز از نظر گذرانده است که نهاد‌های اصلی اقتصادی و سیاسی در جمهوری اسلامی ایران به علت تأکید رهبری عالی ایران به ضرورت ایجاد موازنه میان غرب و شرق همچنان ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری و بررسی‌های بیشتر دارند و در این راستا، به تجربیات چنین نیز اشاره می‌کند.   کامرسانت فعالیت صنعتی-تجاری کلان با ایران را تقریباً ناممکن دانسته؛ اما بخش خصوصی روسیه را به فعالیت در عرصه‌های خرد صنایع ارتباطات، صنایع غذایی و صنایع فلزات دعوت می‌کند.   همچنین این روزنامه، مطالب مجزایی را در معرفی شرایط اقتصادی و سیاسی ایران جهت بهره‌برداری بخش‌های خصوصی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران در موضوعات مختلف از جمله نفت و گاز، صنایع حمل ونقل هوایی، صنایع حمل ونقل ریلی و دریایی، صنایع خودرو و صنایع برقی و تجهیزات الکترونیکی بررسی کرده است.
کامرسانت بیشتر رهیافت افتصادی به روابط روسیه و ایران داشته و مسائل سیاسی را نیز با نگاه اقتصادی و البته با رویکردی انتقادی تحلیل و ارزیابی کرده است.   در برخی نوشته‌های این روزنامه«کامرسانت»، اتحاد روسیه وایران در مسائل منطقه‌ای نیز «اتحاد موقعیتی» خوانده شده که دو طرف در آن دارای مبدا‌ها و مقصد‌های متفاوتی هستند و بسته به موقعیت‌های آتی امکان تغییر در ماهیت آن نیز وجود دارد از نظر کامرسانت، روابط دو کشور در حوزه‌های امنیتی نظامی تعریف شده است و قابلیت تعمیق آن به مناسباتی جامع وجود ندارد.
شایان ذکر است که از نظر قاطبه نخبگان اقتصادی در روسیه، روابط اقتصادی این کشور با ایران شرایط خوبی ندارد و اگر نتواند هم سنگ با توسعه روابط در ابعاد سیاسی، امنیتی و نظامی رشد کند طبعاً پایداری و مانایی روابط وضعیت تضمین شده و پایداری نخواهد داشت.   عثمانف نیز در نقش یکی از الیگارش‌های اقتصادی در روسیه از این قاعده مستثنا نیست و به نظر می‌رسد در این مسئله، خط کلی کامرسانت با نگرش و اعمال رفتار‌های عثمانف در مگیمو منطبق است.   سرگی پریخودکو
پریخودکو فارغ‌التحصیل مگیمو در دوره اتحاد جماهیر شوروی است که سابقه کار دیپلماتیک از سال ۱۹۸۰ داشته و در پست‌های مهمی، چون معاونت نخست‌وزیری روسیه و ریاست دفتری دولت روسیه، و دستیاری رئیس جمهوری خدمت کرده و هم‌اکنون نیز عضو هیئت مدیره دانشگاه مگیموست.
او که از چهره‌های نزدیک به اورآتلانتیست‌ها در روسیه است. از نزدیکان مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه به شماره می‌رود و در پی‌ریزی سیاست راه‌اندازی مجدد روابط روسیه با رئیس جمهور سابق روسیه با آمریکا (ری‌ست) نقش داشته است. او پس از اتمام دوره ریاست جهوری مدودف و در دوره پوتین فعالیت سیاسی نداشت و اکنون در دانشگاه مگیمو مشغول به پژوهش و تدریس است.   پریخودکو امیدوار بود که مشکلات موجود در روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا مرتفع می‌شود و مسائل جدیدی نیز در فراروی روابط دو کشور به وجود نیاید.
او بر اساس ایده تنش‌زدایی در روابط روسیه و آمریکا، موضوع ایران را مسئله‌ای قابل اتفاق میان روسیه و آمریکا دنسته و در مقام دستیاری رئیس جمهور وقت روسیه بیان کرده است که روسیه منافعی جدای از منافع شرکای اروپایی و آمریکایی خود در ایران ندارد. منافع روسیه آن است که جمهوری اسلامی ایران کشوری پیش‌بینی پذیر باشد و مولد تهدید و مترصد اشاعه تسلیحات کشار جمعی نباشد.»   او در مقطعی دستیار رئیس جمهور روسیه بود که این کشور به تمامی قطعنامه تحریمی علیه ایران در آن دوره رای مثبت داد و حتی در مواقعی که اعتراض‌هایی را طرف‌های آمریکایی وارد می‌کرد اعتراض به تلاش‌های یکجانبه آمریکا برای وضع تحریم‌هایی خارج از قطعنامه‌های اجماعی بود.   پریخودکو در این خصوص و مشخصاً از احتمال اینک منافع روسیه در این تحریم‌های یکجانبه در نظر گرفته نشده باشد، اعتراضاتی را به مقامات آمریکایی وارد کرد: «روسیه می‌خواهد تضمین‌هایی را از طرف آمریکایی دریافت کند؛ این برای ما مهم است که تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا که علیه ایران وضع و پس از قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد تنظیم می‌شوند، منافع روسیه را تحت تأثیر قرار ندهند.»
پریخودکو در عین حال حفظ حداقلی از روابط را ضروری ارزیابی می‌کند: «تحریم به ندرت منجر به دستیابی به نتایح دلخواه می‌شود؛ اما در برخی موارد، انجام آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است. ما از تحریم‌های جامعه بین‌الملل حمایت می‌کنیم و همزمان به این مسئله نیز توجه داریم که این تحریم‌ها نباید همه دامنه روابط پیچیده روسیه با ایران را تحت تأثیر قرار دهد و بخش‌های مهم‌تر در همکاری‌های دوجانبه نباید از بین برود»   بیشتر بخوانید:  تعامل امنیتی-نظامی مقامات روسیه با ایران؛ واجد منافع ملی برای این کشور   انتهای پیام/  برچسب ها: روسیه سیاست خارجی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روسیه سیاست خارجی روابط روسیه رئیس جمهور تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۰۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد، تصریح کرد: ما مرزهای طولانی میان دو طرف را فرصتی ارزشمند برای ارتقای سطح روابط می‌دانیم، اما امنیت اساس و بستر ضروری هر نوع همکاری و گسترش تعاملات است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز _دوشنبه ۱۷ اردیبهشت_ در دیدار آقای «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه روابط کردستان با ایران بر پیوندهای تاریخی، ملی، دینی و فرهنگی استوار است، اظهار امیدواری کرد که این سفر به نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه عراق قوی و تقویت وحدت و انسجام در چارچوب عراق واحد همواره مورد اهتمام و تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: حمایت‌های ایران از کردها چه در زمان رژیم صدام، چه قتل عام حلبچه و حمله داعش اثبات می‌کند که ایران پشتوانه‌ای بزرگ و دوست روزهای سخت عراق و کردستان است.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه دولت و ملت ایران، امنیت عراق را به مثابه امنیت خود می‌شمارند، افزود: ما نسبت به حسن نیت و دوستی برادران عراقی و کرد خود اطمینان داریم، اما با توجه به کینه‌ورزی دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان به طور مطلق از هرگونه سوءاستفاده عناصر دشمن صهیونیستی و عناصر ضد انقلاب از خاک این منطقه علیه ایران جلوگیری به عمل آورند.

رئیس جمهور ضمن قدردانی از اقدامات دولت عراق و نیز اقلیم کردستان در اجرای مفاد توافقنامه امنیتی فیمابین، بر اجرای کامل و دقیق این توافق تاکید و تصریح کرد: خلع سلاح کامل و عدم حضور عناصر ضد انقلاب در خاک عراق یک ضرورت است.

آیت‌الله رئیسی همچنین تاکید کرد: ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد. ما مرزهای طولانی میان دو طرف را فرصتی ارزشمند برای ارتقای سطح روابط می‌دانیم، اما امنیت اساس و بستر ضروری هر نوع همکاری و گسترش تعاملات است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم عناصر معاند و بدخواهان روابط دوستانه و صمیمی طرفین اخلالی در مسیر گسترش همکاری‌های فیمابین ایجاد کنند، اظهار داشت: نگاه مسئولان باید فراتر از بدخواهی بیگانگان معطوف به طراحی و اجرای راهکارهای توسعه روابط در مسیر تامین منافع متقابل میان ایران با عراق به طور عام و اقلیم کردستان به طور خاص باشد.

«نیچروان بارزانی» نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از تجدید دیدار خود با رئیس جمهور کشورمان، با بیان اینکه اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی، در طول سالیان متمادی همسایگی، پیوندهایی عمیق را میان دو طرف ایجاد کرده است، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست روزهای سخت و کشوری که همواره در هنگام بروز مشکلات کنار عراق و اقلیم کردستان بوده است، صمیمانه قدردانی کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق با قدردانی از نقش شهید قاسم سلیمانی در امنیت و بقای کردستان تاکید کرد: شالوده عراق جدید و روابط امروز فیمابین برآمده از همکاری مبارک ایران و عراق است و لذا ایران برای ما صرفاً یک همسایه نیست. اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود جنبش کرد امروز چه سرنوشتی داشت. رعایت حرمت این همکاری‌ها و تعاملات خط قرمزی است که ما هرگز از آن عبور نخواهیم کرد.

بارزانی با بیان اینکه مرزهای ایران و اقلیم کردستان حتی در دوران کرونا نیز بسته نشد، گفت: انتظار ما از ایران آن است که همچنان برای رفع مشکلات در عراق و ساختن کشوری آباد و پیشرفته در کنار ما باشد. روابط گذشته ما افتخارآمیز است و تلاش ما بر این است که آینده‌ای درخشان و بهتر از گذشته بسازیم.

رئیس اقلیم کردستان تصریح کرد: هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با کشوری قدرتمند و دوست را به همکاری با رژیمی که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، ترجیح دهیم. رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین بر پایبندی بر اجرای کامل توافق امنیتی ایران و عراق تاکید کرد.

کد خبر 751126

دیگر خبرها

  • دیدار سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم