Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم اسدی بیدمشکی؛ سهم کلیمیان یا یهودیان ایرانی در مجلس شورای جمهوری اسلامی ایران یک کرسی است. به گواه اطلاعات، کلیمیان از دوران زیستِ مجلس شورای ملی تاکنون به جز دو دوره نماینده و وکیل هم‌کیش خود را در پارلمان داشته‌اند و البته مانند مسیحیان ارمنی، وکالت یهودیان دوره نخست مجلس شورای ملی با نماینده‌ای دیگر بوده که مسئولیت این حوزه انتخابیه را آیت الله سید عبدالله بهبهانی عهده‌دار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یک دکتر داروساز و یک فعال جامعه کلیمی ایران بر صندلی نمایندگی نشسته است؛ «همایون سامِه‌یَح نجف آبادی» هفتمین شخصی است که این جامعه دینی را نمایندگی می‌کند و پیش از او در حاکمیت جمهوری اسلامی، خسرو ناقی، منوچهر کلیمی نیکروز، کورس کیوانی، منوچهر الیاسی، موریس معتمد و سیامک مُرِه صدق وکیل حوزه انتخابیه یهودیان بوده‌اند. 

سامه‌یح درباره می‌گوید جمعیت کلیمیان در ایران حدود ۱۵ هزار نفر است و در تمرکزشان در شهر‌های تهران، شیراز، اصفهان و کرمانشاه است؛ اگرچه در برخی مناطق کشور جمعیت این جامعه حدود ۱۰ نفر هم هست. او که این دوره توانسته اکثریت آراء یهودیان را به خود جلب کند، پیشتر ۱۰ سال رئیس انجمن کلیمیان تهران هم بوده که در حال حاضر با حفظ سمت نمایندگی، ریاست این انجمن را ترک نکرده است.

خبرنگار مجلس باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ نمایندگان اقلیت‌های دینی پارلمان رفته تا با آنها درباره دغدغه‌های جامعه‌شان گفت‌وگو کند و اینجا، همایون سامه‌یح نجف آبادی در کنیسای یوسف‌آباد تهران درباره فعالیت خود و دغدغه‌های جامعه یهودی بیشتر توضیح می‌دهد:

۱۰ سال رئیس انجمن کلیمیان تهران بوده‌ام و آن را ترک نکرده‌ام/ حدود ۱۵ هزار کلیمی در ایران داریم

باشگاه خبرنگاران جوان: جمعیت کلیمیان ایران چند نفر است و در چه مناطقی از کشور حضور دارند؟ تمرکز جمعیتی این قشر در کدام شهرهاست؟

سامه‌یح نجف آبادی: جمعیت ایرانیان کلیمی در ایران حدود ۱۵ هزار نفر است که بیشترین تمرکز جمعیتی را در شهر‌های تهران، شیراز، اصفهان و کرمانشاه داریم. ولی در شهر‌هایی مانند یزد، رفسنجان، کرمان، همدان، آبادان و شهر‌های جنوبی و همچنین شهر‌های شمالی کشور هم جامعه کلیمی با تعداد نه چندان قابل توجه حضور دارند.

اگرچه رأی گیری برای انتخاب نماینده کلیمیان در مجلس در ۴ شهر کشور برگزار شد، اما در هر صورت موظفم هر یک از اعضای حوزه انتخابیه ام در هر شهری دچار مشکل شوند، برای حل مسئله به آن شهر بروم. شهر‌های تهران، شیراز، اصفهان و کرمانشاه، رفسنجان، کرمان، یزد و همدان هم به دلیل مسائل مختلفی که در آن‌ها وجود دارد، مراجعه کنندگان زیادی دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: پیش از حضور در پارلمان در چه شغلی فعالیت داشتید؟ آیا اکنون هم در دوره نمایندگی ادامه می‌دهید؟

سامه‌یح نجف آبادی: پیش از حضور در مجلس ۱۰ سال رئیس انجمن کلیمیان تهران و به نوعی ایران بوده‌ام، در حال حاضر هم این سمت را ترک نکردم و در هر دو مقام فعالیت می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: تداخلی در کارتان به وجود نیامده است؟

سامه‌یح نجف آبادی: بالاخره مشغله کاری‌ام چند برابر شده، چون انجمن کلیمیان تهران بزرگترین سازمان فعال در مسائل اجتماعی نه تنها تهران، بلکه ایران است. بسیاری از مسائل جامعه کلیمی برعهده انجمن کلیمیان است و نمایندگی مجلس هم به حفظ و حراست حوزه انتخابیه خودم و مسائل کشوری باز می‌گردد؛ در نتیجه تنها وظیفه‌ام رسیدگی به جامعه کلیمی نیست و در مورد مسائل دیگر هم باید نظارت و تحقیق داشته باشم. از سویی، چون دغدغه‌های انجمن کلیمیان را از نزدیک حس کردم و مشکلات را می‌شناسم، تلاش می‌کنم از طریق نمایندگی مجلس بتوانم بسیاری از مشکلات این انجمن را حل کنم.

سیاست جامعه کلیمیان استقلال فرهنگی و اجتماعی از خارج از کشور است/ انتخابات قبلی مجلس هم رقیب «مره صدق» بودم

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای سامه‌یح اولین دوره‌ای است که وارد مجلس شورای اسلامی شده‌اید؛ از چه زمانی تصمیم گرفتید وارد رقابت نمایندگی مجلس شوید؟ آیا کناره گیری آقای مُرِه صدق نماینده دوره پیش یهودیان از انتخابات دوره یازدهم پارلمان در این مسئله تأثیر داشت؟

سامه‌یح نجف آبادی: من دوره پیش هم نامزد انتخابات مجلس شدم و رقیبم آقای دکتر مره صدق بود، اما من رأی نیاوردم و او وارد مجلس شد. در این دوره هم آقای مره صدق به علت بیماری و خستگی تمایل زیادی به شرکت در انتخابات نداشت، ولی در هر صورت اگر او هم نامزد انتخابات می‌شد، من هم نامزد می‌شدم.

باشگاه خبرنگاران جوان: ارتباط جامعه یهودی ایران با یهودیان دیگر کشور‌ها چگونه است؟ شما به عنوان نماینده پارلمان و کسی که سابقه نمایندگی فرهنگی جامعه کلیمیان و ریاست انجمن جامعه کلیمی را دارید، در این زمینه چگونه عمل می‌کنید؟

سامه‌یح نجف آبادی: سیاست انجمن کلیمیان تهران و جامعه کلیمی چنین است که درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی خودش تلاش کند، تنها از خود کمک بگیرد و وابستگی به کشور‌های خارجی، حتی جوامع کلیمی خارج از کشور نداشته باشد.

ارتباط جامعه من با خارج ایران در حد مسائل خانوادگی، فامیلی و خویشاوندی با خارج از کشور است. در مورد مسائل فرهنگی آنقدر جامعه ایرانیان کلیمی قوی عمل می‌کند که احتیاجی به جوامع دیگر ندارد؛ وگرنه آزادی کامل در مورد ارتباط با خارج از کشور هست. به علاوه اگر لازم باشد، این کار انجام خواهد شد.

همسرم یکی از مشاورانم است؛ به حرفشان هم گوش می‌دهم!

باشگاه خبرنگاران جوان: در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی همسر شما خانم معلمی هم در رقابت انتخاباتی وارد شدند. برنامه ریزی خاصی برای ورود به پارلمان داشتید؟ اطرافیانتان نسبت به این موضوع چه واکنش‌ها یا نظر‌هایی داشتند؟

سامه‌یح نجف آبادی: همسر بنده، هم فعال اجتماعی هستند و هم در جامعه کلیمی، به خاطر روش‌هایی که در مسائل اجتماعی به کار می‌گیرند، محبوبیت خاص خود را دارند. ولی در نهایت ایشان هم به ورود در مجلس تمایل داشتند. به هر حال باید یک نفر وارد مجلس می‌شد که دست آخر با صحبت‌ها و مذاکره با بزرگان جامعه کلیمی ایران، قرار شد همسرم انصراف خود را اعلام کنند؛ به همین دلیل دست آخر در انتخابات به عنوان نامزد شرکت نداشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در حوزه نمایندگی پارلمان با همسرتان همکاری‌هایی دارید؟

سامه‌یح نجف آبادی: همسرم یکی از مشاورانم در زمینه نمایندگی مجلس است.

باشگاه خبرنگاران جوان: حضور یکی از مشاورانتان در داخل خانواده می‌تواند از جهاتی جالب باشد؛ تا به حال شده نکته‌ای را گوشزد کنند که شما به آن توجه کنید؟

سامه‌یح نجف آبادی: بله خانم من در تمام بیانیه‌ها و حتی نطق‌های میان‌دستورم حتماً یکی از مشاورانم در جمله‌بندی‌ها و... هستند؛ ایشان در مسائل سیاسی، اجتماعی و... خیلی خیلی به من کمک می‌کنند. البته به حرفشان هم گوش می‌دهم!

باشگاه خبرنگاران جوان: از آنجا که حوزه انتخابیه شما چند استان را در می‌گیرد، آیا توانسته‌اید حوزه خود را در سرکشی‌ها و رسیدگی‌هایتان به طور مناسب پوشش دهید؟

سامه‌یح نجف آبادی: در صورت لزوم سفرهایم به شهر‌های مختلف حتماً صورت می‌گیرد و بیشتر سرکشی‌هایم به مناطقی است که مشکلات بیشتری دارند.

کلیمیان شیراز مشکلات اقتصادی و غیر سیاسی دارند/ حضور نماینده کلیمیان در مجلس نماد اهمیت به حقوق بشر است

باشگاه خبرنگاران جوان: مناطقی را که بیشتر دچار مشکل هستند، نام می‌برید؟

سامه‌یح نجف آبادی: جامعه شیراز مشکلات اقتصادی و مسائل دیگری دارند که البته سیاسی نیست؛ طبیعتاً نظرم به جامعه شیراز معطوف است، البته با اصفهان و کرمانشاه هم در ارتباط هستم. ولی مهم این است که دستِکم، ارتباط تلفنی‌ام با رئیس انجمن کلیمیان اصفهان و کرمانشاه بسیار زیادتر است.

شهر‌هایی داریم که حدود ۱۰ نفر کلیمی را در خود جای داده یا در شهر‌هایی مانند کرمان و رفسنجان حدود ۵۰ نفر کلیمی حضور دارد و برای رسیدگی به مشکلاتشان به آن مناطق سفر‌هایی دارم؛ چون تلاش می‌کنم در مسائل اجتماعی و رفاهی جامعه خودم حتی اگر ۱۰ نفر هم باشند، رسیدگی داشته باشم.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگرچه قانون تعیین کرده که تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه چطور تعیین شود، به نظر شما تعداد نمایندگان کلیمی مجلس شورای اسلامی نباید بیشتر شود؟

سامه‌یح نجف آبادی: برای هر ۳۰۰ هزار نفر به طور متوسط باید یک نماینده در پارلمان حاضر باشد، در حالیکه جامعه کلیمی حدود ۱۵ هزار نفر است. این امتیازی است که قانون اساسی در اختیار اقلیت‌های دینی قرار داده و از نماد‌های بارز اهمیت به حقوق بشر برای اقلیت‌های دینی در ایران است. اگرچه ۱۵ هزار نفر جمعیت در کشور پراکنده هستند، اما دغدغه و گرفتاریم در این مسائل به حدی هست که توانایی رسیدگی را داشته باشم. یک نماینده برای ما در مجلس کافی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیمارستان خیریه دکتر سپیر حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان بدهی داشت/ امیدواریم بتوانیم آن را بازگشایی کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: شما آبان ماه ۹۹ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از آمادگی جامعه کلیمی برای بازگشایی بیمارستان خیریه ۸۰ ساله دکتر سَپیر گفتید. نسبت به بسته شدن این بیمارستان هم انتقاد‌هایی وجود داشت. وضعیت کنونی این بیمارستان به کجا رسیده است؟ مشکلات مالی آن حل شد؟

سامه‌یح نجف آبادی: مسئله بیمارستان سپیر از سال ۹۸ شروع شد. متأسفانه با شیوع کرونا در ایران مشکلات اقتصادی آن افزایش پیدا کرد و هزینه‌های بیمارستان هم بالا رفت. بیمارستان دکتر سپیر کاملاً خیریه است و تا ۵۰ درصد و بسیاری از اوقات تا ۱۰۰ درصد مخارج بیمار به صورت رایگان تأمین می‌شد. همین موضوع باعث شده بیمارستان همیشه درگیر مشکلات اقتصادی باشد که با کمک دولت و انجمن کلیمیان تهران، همیشه پابرجا به فعالیتش ادامه دهد.

علاوه بر شیوع کرونا، تحریم‌ها هم موجب افزایش قیمت‌ها شد. از طرفی مراجعه افراد به بیمارستان‌ها به خاطر ترس از کرونا کمتر شد و همین درآمد بیمارستان را پایین آورد. مشکل اقتصادی ناشی از این مسئله بدهی‌ها را بیشتر کرد و افزایش حقوق پرسنل و کادر هم فشار‌های کمرشکنی را به وجود آورد.

بیمارستان دکتر سپیر حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان بدهی داشت و پرداخت آن در توانش نبود. البته وزارت بهداشت و درمان حداقل حدود ۱۰ تا ۱۲ سال است که سالیانه بین ۳ تا ۵ میلیارد تومان کمک در اختیار بیمارستان قرار می‌داد. این مبلغ مناسبی بود، اما متأسفانه با افزایش بدهی‌های بیمارستان، توانایی کارکرد وجود نداشت و بیمارستان رو به تعطیلی گذاشته شد. از ابتدای این مشکل، هم هیئت مدیره بیمارستان و هم بنده پیگیر مسئله بازگشایی شدیم. بهترین و امن‌ترین جا برای پیگیری وزارت بهداشت و درمان بود.

مذاکرات زیادی برای بازگشایی‌ها انجام شد و در نهایت وزارت بهداشت و درمان چارچوبی را مشخص کرد که اگر بیمارستان آن‌ها را رعایت کند، حدود ۱۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به بیمارستان دهد، تجهیزات کافی هم در اختیار بیمارستان داده شود و در تأمین پزشکان بیمارستان هم کمک کند. البته حتی قول مساعدی هم دادند تا اگر در بیمارستان‌های دولتی جایی برای بیماران نبود، بیمار‌ها به بیمارستان دکتر سپیر ارجاع داده شوند.

ان‌شاءالله بتوانیم این چارچوب‌ها را رعایت کنیم؛ در نهایت کمک وزارت بهداشت درمان نیز هست و بنده قول مساعد وزیر وزیر بهداشت را دارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس هنوز بیمارستان دکتر سپیر بازگشایی نشده است؟

سامه‌یح نجف آبادی: ما هنوز به امیدواریم بتوانیم این بیمارستان را بازگشایی کنیم. وزارت بهداشت هم اعلام آمادگی کامل کرده، ولی چارچوب تعیین شده وزارتخانه مانند زیبایی بخش‌ها، تعمیرات لازم و برخی مسائل دیگر باید انجام شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مراجعان مسلمان هم از شهرهای مختلف دارم/ نمایندگان از خواسته‌های نامرتبط با مجلس خیلی شاکی هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: بیشترین درخواست مراجعان به دفتر شما درباره چه مسائلی است؟ آیا همه آن‌ها از جامعه کلیمی هستند؟

سامه‌یح نجف آبادی: همه مراجعان کلیمی نیستند و مراجعان مسلمان هم حتی از شهر‌های مختلف دارم که موظفم کار‌های آن‌ها را هم انجام دهم. مراجعه‌کنندگان بیشتر کار‌های حقوقی، قضایی و درگیری‌های ملکی با وزارت راه و شهرسازی یا مسائل دیگری دارند. مسائل قضایی در جامعه کلیمی چندان زیاد نیست، ولی اگر هم باشد، موظف به پیگیری هستم. دقیقاً حقوقی که یک مسلمان در جمهوری اسلامی دارد، جامعه بنده هم دارد و بعضی هم میهمان مسلمان ما هم دچار چنین مشکلاتی می‌شوند که شاید باید پیگیری شود تا خدای ناکرده اگر حقی ناحق شده، مسئله رفع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: چند درصد از این مراجعه‌ها، مطالبات و خواسته‌ها در حیطه وظایف شما به عنوان نماینده پارلمان است؟

سامه‌یح نجف آبادی: وظیفه نماینده مشخص است، ولی یک نماینده در جامعه اقلیت دینی به دلیل نزدیکی بیشتر با جامعه خودش، شرایط دیگری دارد. الان که در کنیسا هستم، همه را می‌شناسم، همه هم مرا می‌شناسند و کم پیش می‌آید که کسی را ببینم و اسم یا فامیلیش را ندانم. این احساس نزدیکی توقعاتی هم می‌آورد که البته باید قانونی باشد. اما خواسته‌هایی خارج از حیطه وظایفم می‌شود که اگر قانونی باشد، پیگیر می‌شوم.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس باید به مردم هم آموزش داده شود که هر خواسته‌ای مربوط به نماینده نیست و بسیاری از آن مطالبات مربوط به دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

سامه‌یح نجف آبادی: این مسئله تنها برای اقلیت‌های دینی نیست و بقیه نمایندگان هم بابت همین خیلی شاکی هستند. نمایندگان جامعه اقلیت‌های دینی نه تنها جامعه کلیمی که همه، احساس می‌کنند اگر کسی خواسته‌ای داشته باشد و بتوانند کاری برایش انجام دهند، نمی‌گویند جزو وظایف هست یا نه و پیگیری می‌کنند.

مشکلات بسیاری در زمینه ملک و استخدام داریم/ در انجام فرائض دینی آزادیم

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره وضعیت اماکن دینی و تاریخی یهودیان ایران توضیح دهید. شرایط نگهداری آن‌ها و رسیدگی دستگاه‌های مسئول چگونه است؟

سامه‌یح نجف آبادی: در جامعه ما انجام فرائض دینی آزادانه است و در دوران کرونا هم مراجعه به کنیسا‌ها کمتر شده، ولی در روز‌های عادی کنیسا بدون هیچ نگهبان و محافظی از صبح تا عصر باز است. خدا را شکر جامعه ما هیچ مشکلی برای انجام فریضه‌های دینی، تدریس علوم دینی و بقیه مسائل و انجام احوال شخصی‌شان ندارد.

تعداد کنیسا‌های تهران حدود ۲۶ تاست که ۱۳ مورد دائماً فعال و بقیه نیمه‌فعال هستند. در شهر‌های دیگر هم کنیسا‌ها دایر است، مدارسمان فعالیت می‌کنند و علوم دینی تدریس می‌شود. ما همراهی دولت خدمتگزار، وزارت آموزش و پرورش و نظام مقدس جمهوری اسلامی را داشته‌ایم.

هر خواسته‌ای که از دولت داشتیم، نه ۱۰۰ درصد، اما ۵۰ درصدش بالاخره انجام شده است. دولت هم در حد توانش کار‌ها را انجام داده که در این دوره و چه دوره‌های گذشته مجلس، همراهی جامعه کلیمی با جامعه اکثریت بسیار خوب بوده است. این جامعه در مشاغل مختلفی فعالیت می‌کند، از قشر تحصیل کرده، پزشک، مهندس، وکیل تا قشر کاسب و کارمند مشکلی در فعالیت اقتصادی خدا را شکر ندارند. شاید در مسائل استخدامی مقداری گله‌‎مند باشیم، ولی روی هم رفته جامعه ما راحت در ایران زندگی می‌کند.

ما در تمام شهر‌های یهودی‌نشین آرامستان داریم که باز هم از سوی شهرداری‌ها حمایت می‌شویم. اگر بخواهیم با تکمیل جای قبور، آرامستانی را جابه‌جا کنیم، حمایت شهرداری هست و مشکل خاصی نداریم. در مورد اماکن تاریخی هم قبرستان تاریخی گیلیارد در دماوند، آرامگاه استر و مردخای در همدان، آرامگاه حضرت دانیال در شوش تحت نظر میراث فرهنگی است. برخی از شهر‌ها که دیگر یهودی‌نشین نیست، سازمان اوقاف از آن اماکن نگهداری می‌کند و مشکلات خاصی هم در این مورد نداریم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

باشگاه خبرنگاران جوان: برای اقلیت دینی خودتان چه طرحی را در دستور کار دارید؟ چه مسائلی را در امور حقوقی و شرعی کلیمیان دنبال می‌کنید؟

سامه‌یح نجف آبادی: در مورد امور حقوقی، مشکلات بسیاری در زمینه ملک و استخدام داریم و اغلب آن مشکلات با ادارات دولتی سر و کار دارد. اگر هم اداره‌ای دولتی نباشد، وابسته به دولت است و معمولاً در این موارد، اقداماتی انجام می‌دهیم. در مورد مسائل حقوقی هم با دادگاه‌ها در ارتباط هستیم.

مشکلات اقتصادی بیشتر آمار جرم و جنایت را بالا می‌برد/ از واکسن‌های داخلی کرونا تا چند ماه پیش اصلاً حمایتی نشد

باشگاه خبرنگاران جوان: اداره کشور و تصمیم گیری نهایی در دوره کرونا با ستاد ملی مقابله با کرونا و افرادی مانند رئیس جمهور و وزیر کشور است که بیشتر، بر حسب وظایفشان و وظایف وزارت کشور نقش تأمین امنیت را دارند...

سامه‌یح نجف آبادی: خیلی هم ما از آن‌ها شاکی هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: از سویی به کمرنگ شدن نقش تصمیم گیری نهایی وزارت بهداشت نقد‌هایی وارد می‌شود. به نظر شما دوگانه بهداشت و امنیت در کشور و چنین شرایطی چگونه قابل حل است؟

سامه‌یح نجف آبادی: ستاد ملی مقابله با کرونا سه تا موضوع را باید حتماً پیگیر باشد و به آن توجه کند؛ نخست حفظ سلامت مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا، درمان و پیشگیری از بیماری و شیوع آن، دو مسائل اقتصادی و سه موضوع امنیتی است.

زمانیکه قرنطینه اجرا شود، مشکلات اقتصادی چند برابر می‌شود که دوران کرونا همین اتفاق افتاد. وقتی هم مشکلات مالی برای مردم رخ دهد و شخص نتواند درآمد کافی را برای اداره امور خانواده خودش داشته باشد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دست به خلاف نزند. هر قدر مشکلات اقتصادی بیشتر باشد، متأسفانه جرم بیشتر می‌شود و آمار جرم و جنایت بالا می‌رود. این ویژگی در دین همه مردم وجود دارد که آدم گرسنه دین و ایمان ندارد.

ستاد ملی مقابله با کرونا به جای رعایت سه مؤلفه یاد شده، متأسفانه تصمیم‌گیری‌هایی داشت که حتی در عرض یک سال اخیر، مشکلات را نه تنها کم نکرد، افزایش داد. قرنطینه نکردن مردم در روز‌های عید نوروز و جلوگیری نکردن از مسافرت‌هایشان یکی از مسائلی بود که اگر انجام می‌شد، به مشکل افزایش شیوع کرونا در چند هفته اخیر و در نتیجه قرنطینه تهران و برخی شهرستان‌ها و همچنین بالا رفتن آمار فوتی‌ها بر نمی‌خوردیم.

از طرفی کشور دچار معضلات اقتصادی و تحریم‌هاست که واردات واکسن را برایمان با مشکل مواجه کرده است. اما می‌دانیم دولت چه وزارت کشور و چه وزارت بهداشت وظایفی دارند. از واکسن‌های داخلی تا چند ماه پیش اصلاً حمایتی نشد و به دنبال مبالغ بسیار پایینی برای حمایت و تولید واکسن داخلی بودند، اما هیچ کس توجه نمی‌کرد. دست آخر به سختی و با مشقت و حتی با فشار مجلس کمک‌ها به سوی تولیدکنندگان واکسن داخلی بیشتر شد.

برای برقراری امنیت کشور باید هرچه سریعتر مسئله کرونا در ایران آرام شود. نمی‌توانیم بگوییم قطع شود، اما با کم شدن شیوع آن، مردم باید بتوانند راحت زندگی کنند. برای جلوگیری از شیوع کرونا دو حوزه پیشگیری و درمان وجود دارد.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. هزینه یک شخص کرونایی در بیمارستان حتی احتمال دارد از ۱۰۰ میلیون تومان هم بیشتر شود، ولی با یک واکسن ۱۰ دلاری این هزینه کاهش می‌یابد. به همین دلیل فکر می‌کنم دولت در مورد واردات واکسن یا تولید واکسن داخلی کمی اهمال کرد و زمانی به نتیجه رسید که مقداری دیر شده بود و مردم ما خسته شدند. وزیر کشور نگاه امنیتی خودش را اعمال می‌کند و وزیر بهداشت هم نگاه بهداشتی خود را می‌گوید. همیشه و همیشه این اختلاف نظر میان وزیر بهداشت و وزیر کشور وجود دارد که متأسفانه در اغلب موارد وزیر بهداشت باید کوتاه بیاید.

اگر وزیر کشور مسئله مقابله با بیماری را عهده دار است، باید بحران کرونا را از کشور خارج کند. وظیفه ستاد ملی مقابله با کروناست که واکسن را عادلانه در اختیار مردم قرار دهد تا هر چه سریع‌تر بیشتر مردم واکسینه شوند. اکنون تولید واکسن در کشور جدی‌تر شده و فکر می‌کنم از چند روز آینده ماهی ۳ میلیون دوز واکسن در ایران تولید شود.

به احتمال قوی ماهی چند میلیون دوز از خارج کشور تا آخر تابستان وارد می‌شود و اواخر تابستان هم حدود تولید واکسن ایران با احتساب شرکت برکت، انیستیتو پاستور و رازی احتمالاً تا ماهی ۲۰ میلیون دوز واکسن خواهد شد. امیدوارم با این تولید دیگر احتیاجی به خارج کشور را نداشته باشیم. در نهایت مردم ما همانطور که تا الان چنین بوده، باید سعه صدر داشته باشند.

بیشتر بخوانید

مدارس ارامنه از خدمات دولتی کمتر استفاده کرده‌اند/ فعالیت‌های اجتماعی را از حدود ۱۵ سالگی آغاز کردم/ آینده سیاسی ایران برای ارامنه مهم است اگر می‌توانستم، تصمیم‌گیرنده نهایی در ستاد مقابله با کرونا را وزیر بهداشت می‌گذاشتم/ آثار قرنطینه‌های فعلی تا چند سال آینده در اقتصاد باقی خواهد ماند

باشگاه خبرنگاران جوان: شما اگر اجازه داشتید یا برایتان ممکن بود ترکیب اعضای ستاد کرونا را تعیین کنید، چگونه عمل می‌کردید؟ ترکیب این ستاد چه می‌شد و تصمیم گیرنده نهایی را چه کسی قرار می‌دادید؟

سامه‌یح نجف آبادی: فکر می‌کنم تصمیم گیرنده نهایی باید وزیر بهداشت باشد؛ بالاخره وظایف او بیشتر به حفظ سلامتی مردم باز می‌گردد و ستاد مقابله با کرونا هم با همین هدف و برای مقابله با بیماری شکل گرفته است. ترکیب این ستاد باید از نهاد‌های نظامی، انتظامی، اقتصادی و امنیتی هم تشکیل شود، اما به نظرم اکثریت اعضا لازم است عضو کادر پزشکی باشند، چون درباره مسائل پزشکی تصمیم‌گیری می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: گفتید اگر پیشگیری انجام شود، هزینه درمان هم بسیار کاهش پیدا می‌کند. کشور ما می‌توانست مانند برخی کشور‌های دیگر به صورت سراسری و کامل قرنطینه را برای مدت کوتاهی اجرا کند تا هزینه‌های درمان کم و شرایط کنترل کرونا بهتر شود؟ اصلاً چنین چیزی ممکن بود؟

سامه‌یح نجف آبادی: قرنطینه‌های مقطعی ممکن است، ولی همین هم باعث مشکلات اقتصادی خواهد شد. آثار قرنطینه‌های فعلی تا چند سال آینده در اقتصاد باقی خواهد ماند. ایران در مورد قرنطینه کلی که در کشور‌های اروپایی، چین یا جا‌های دیگر انجام می‌شود، محدودیت‌هایی داشت، زیرا در آن قرنطینه‌ها کسی که کار نمی‌کرد، در خانه می‌نشست و دولت تأمین مخارجش را به همراه حقوق ماهیانه برعهده داشت.

بعید می‌دانم ایران به دلیل مسائل تحریمی ناشی از کاهش فروش نفت و خیلی از مسائل دیگر قادر به انجام چنین قرنطینه‌ای باشد. مسئله کرونا کلاف در هم پیچیده است که خیلی از موضوع‌ها را به هم ربط پیدا می‌دهد؛ ما نمی‌توانیم به شخصی که اگر یک روز کار نکند و نتواند غذای زن و بچه‌اش را تأمین کند، بگوییم برو یک ماه در خانه بنشین. من خودم به شخصه مخالف قرنطینه به جز روز‌های تعطیل مانند عید نوروز بودم، اما اگر تهران یک ماه قرنطینه سراسری شود، مطمئن باشید که آمار جرم و جنایت را ده برابر می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: روند واکسیناسیون برای جامعه و حوزه انتخابیه‌تان را رصد کرده‌اید؟ آیا با محدودیت یا مسئله‌ای مواجه بوده است؟

سامه‌یح نجف آبادی: در جامعه ما کسانیکه باید واکسن تزریق می‌کردند، واکسینه شدند. ما سرای سالمندان داریم و از طریق بهزیستی واکسیناسیون انجام شد. هر کسی از کادر درمان در جامعه کلیمیان و عضو نظام پزشکی همه واکسینه شدند. الان نوبت افراد بالای ۸۰ سالمان است و هیچ فرقی با بقیه هم وطنان ندارند و با ثبت‌نام واکسن تزریق می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هستید، به نظر می‌رسد این کمیسیون در دوره یازدهم پارلمان چندان قانونگذاری نداشته است. آیا شما هم با این مسئله موافقید؟ آیا نیازی به قانونگذاری در حوزه بهداشت وجود داشته و انجام نشده است؟

سامه‌یح نجف آبادی: اگر به پارلمان‌های خارج از کشور چه در اروپا و چه کشور‌های دیگر توجه داشته باشید، انتظار دارید زمان فعالیتشان در هر دوره چند قانون تصویب کند؟ ما قانون به اندازه کافی داریم، اما حسن انجام قانون وجود ندارد. وظیفه مجلس تنها قانونگذاری نیست، پیگیری حسن اجرای قانون هم اهمیت دارد.

اگر بتوانیم همین قوانین موجود را اجرایی کنیم و به خوبی انجام شود، مشکل خاصی نیست. مگر در حوزه کمیسیون بهداشت چه قانونی می‌خواهیم؟ خدا رو شکر همه قوانین ما کامل است. امیدواریم نیاز به قانون جدیدی هم نداشته باشیم و همین قوانین موجود به خوبی اجرا شود که به مراد ما خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا قانونی در حوزه بهداشت اصلاحیه نیاز ندارد؟

سامه‌یح نجف آبادی: اگر اصلاحیه نیاز داشته باشد، در مورد آن اقدام می‌کنیم؛ مانند مسئله جمعیت که موافقان و مخالفانی درباره آن وجود داشت. به علاوه درباره مسئله غربالگری و موارد دیگر بحث‌هایی می‌شود.

غربالگری باید با رضایت فرد و بدون اجبار باشد/ خانم‌های ۳۵ سال به بالا حتماً  غربالگری را انجام دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: در مورد همین مسئله غربالگری اختلاف نظر‌هایی میان کارشناسان وجود دارد. با توجه به دید پزشکیتان چه عقیده‌ای دارید؟

سامه‌یح نجف آبادی: معتقدم اگر در خانواده‌ای یک فرد یا فرزند معلول باشد، نگهداری از آن فرزند معلول با نگهداری از چهار بچه سالم یا حتی بیشتر برابری می‌کند. هزینه‌ای که یک معلول به جامعه وارد می‌کند، بسیار گزاف است و زجری که خود بچه یا والدینش از این مسئله معلولیت می‌کشند، باید در نظر گرفته شود. به همین دلیل نبود معلولیت در جامعه از بسیاری ابعاد به نفع آن جامعه است.

غربالگری هم مسئله‌ای بدی نیست و در بسیاری از کشور‌ها انجام می‌شود؛ در ایران هم هست و اگر کسی می‌خواهد غربالگری انجام دهد، باید با رضایت خود فرد و بدون اجبار باشد. البته در حدود سنی ۳۵ تا ۴۰ سال به بالا اگر خانمی باردار باشد، به نظرم حتماً غربالگری را انجام دهد.

از یک سو مسئله غربالگری باعث استرس خیلی زیاد در مادر می‌شود؛ برخی از پاسخ‌های آزمایش‌ها حدود ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد و این باعث استرس خیلی زیاد و در نتیجه افسردگی خیلی شدید مادر پس از زایمان خواهد شد. همین استرس باعث سقط‌های غیر قانونی به نام سقط جنایی است که برخی به صورت غیرقانونی از فرط استرس مجبور به سقط بچه می‌شوند. همه این مسائل را باید کنار هم بگذریم و تصمیم گیری درستی درباره غربالگری انجام دهیم.

اگر مشکل یا بیماری ژنتیکی خاصی بین دو خانواده شوهر و همسر وجود نداشته باشد و سن خانم بین حدود ۳۵ یا پایین‌تر باشد، موضوع غربالگری باید مقداری کم رنگ‌تر باشد، ولی در حدود ۳۵ تا ۴۰ و بالاتر باید اجباری شود.

اطلاع خاصی از دستکاری بودجه ندارم/ وقتی تحقیق کردم، خودم با شما تماس می‌گیرم!/ سال ۹۹ تمام اعتبار بودجه‌ای حوزه انتخابیه کلیمیان را تحویل گرفتیم

باشگاه خبرنگاران جوان: از موضوع و ادعای دستکاری لایحه بودجه کشور چقدر اطلاع دارید؟

سامه‌یح نجف آبادی: اطلاع خاصی ندارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی هیچ اطلاعی ندارید؟

سامه‌یح نجف آبادی: یک مقدار اطلاعات دارم، بالاخره صحبت‌ها زیاد است، ولی باید بروم در موردش تحقیق کنم و بعد با شما صحبت کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: ما چه زمانی از شما پیگیری کنیم؟

سامه‌یح نجف آبادی: به موقعش! وقتی تحقیق کردم، خودم با شما تماس می‌گیرم! آن چیزی که برایم مهم است، بودجه جامعه اقلیت‌های دینی است که خدا را شکر هیچ تغییری نکرده و دستشان درد نکند و ابلاغ شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس تغییری نکرده است؟ چون می‌گویند بودجه حوزه‌های انتخابیه هم افزایش داشته است.

سامه‌یح نجف آبادی: البته بودجه در مورد اقلیت‌های دینی افزایش پیدا کرده و این افزایش در جریان تصویب بودجه در خود مجلس رخ داده است. کمیسیون تلفیق در این زمینه خیلی کمک کرد و ابلاغ شد. خدا را شکر پس از چندین سال تمام اعتباری که به حوزه انتخابیه کلیمیان ایران در بودجه سال ۹۹ تخصیص داده شده بود، تحویل گرفتیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم اقلیت دینی نمایندگان مجلس کلیمیان در ایران ستاد ملی مقابله با کرونا باشگاه خبرنگاران جوان بیمارستان دکتر سپیر مجلس شورای اسلامی اصفهان و کرمانشاه مشکلات اقتصادی بهداشت و درمان وزارت بهداشت اقلیت های دینی حوزه انتخابیه میلیارد تومان جمهوری اسلامی نمایندگی مجلس بیمارستان هم خارج از کشور حدود ۱۵ هزار وزیر بهداشت جامعه کلیمی تولید واکسن ۱۵ هزار نفر تصمیم گیری قرنطینه ها مسائل دیگر شیوع کرونا خدا را شکر وزیر کشور خواهد شد جامعه ما کشور ها تا چند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۰۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، امیرحسین جعفری نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: کار تشکیلاتی همانند ایمان، ثروت و جایگاه اجتماعی منبع قدرت است به عنوان مثال شما "حزب ‌الله لبنان" را در نظر بگیرید می‌بینید ‌که علاوه بر داشتن ایمان و انجام کار تشکیلاتی در کارهای تجاری هم فعالیت کرده و اقدام تولید ثروت می‌کنند و در نهایت با همه این اقدامات در برابر استکبار جهانی و ظلم با قدرت می‌ایستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه از دیدگاه وی در کارهای تشکیلاتی با سه دسته از افراد روبرو هستیم، ادامه داد: دسته اول از این افراد با ورود به کار تشکیلاتی آن را نابود می‌کنند؛ گروه دوم در زمین خوب و مناسب بازی می‌کنند که به این افراد تشکیلات باز می‌گویند؛ و در نهایت دسته سوم از آن‌ها افرادی هستند که زمین بازی را ترسیم و طراحی می‌کنند که اصطلاحا به آنها تشکیلات ساز گفته می‌شود.

وی در خصوص مقایسه وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی در زمان کنونی و گذشته، تصریح کرد: فعالیت جنبش‌های دانشجویی کنونی را به هیچ عنوان شبیه عملکرد آنان در گذشته نمی‌توان دانست به عنوان مثال جریان‌های دانشجویی در دهه ۶۰ درگیر جهاد و دفاع از وطن بوده، اما امروزه با توجه به شکل‌گیری جنگ فرهنگی که دشمن از طریق آن قصد نفوذ به آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوانان و در صدر آن دانشجویان را به عنوان قشر پویا و فعال را دارد می‌توان گفت به طور کلی ماموریت‌های تشکل‌های دانشجویی از جنگ رودر رو به جنگ نرم تغییر پیدا کرده است.

جعفری نژاد در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تشکل‌های دانشجویی، گفت: متاسفانه در دولت اسبق شکافی بین دانشجویان و مسئولین شکل گرفت که باعث شد قشر دانشجو به این باور برسند که صدایشان به هیچ جا نمی‌رسد و نقش مناسبی در انجام امورات ندارند که البته از زمان استقرار دولت مردمی دوازدهم تا حد خوبی این شکاف ترمیم شده که جای قدردانی دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه آرمان خواهی را یکی از مهم‌ترین وظایف تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های تشکل‌های دانشجویی را می‌توان از جمله معروف و پرتکرار شهید بهشتی که می‌گویند "دانشجو موذن جامعه است." استنباط کرد؛ یعنی رسالت فعالان دانشجویی این است که به تشخیصی از وضعیت جامعه برسند و متناسب با آن مسئله را به دیگران نشان دهند بنابراین نقش تشکل‌ها آرمان‌خواهی و حراست از حرکت کشور به سوی آرمان‌ هاست.

وی در پایان با اشاره به وجود برخی از مسائل و چالش‌ها بر سر راه تشکل‌های دانشجویی یکی از این مشکلات را دخالت مسئولین غیرمرتبط در امورات فرهنگی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که تشکل‌های دانشجویی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان می‌باشد که کاملا بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌باشد در حالی این امر همیشه مورد تاکید و توجه ایشان بوده به نحوی که در بیانیه "گام دوم انقلاب" بیش از ۴۰ بار از کلمه "جوان" استفاده نموده‌اند.

خبرنگار: امید فلاحی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227329 برچسب‌ها کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی تشکل‌های دانشجویی

دیگر خبرها

  • شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش