Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:37:10 GMT

مراتع خراسان رضوی پوشش گیاهی درستی ندارند

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۱۱۲۷

مراتع خراسان رضوی پوشش گیاهی درستی ندارند

ایسنا/خراسان رضوی رییس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حدود ۵۵ درصد از اراضی استان مرتع است و با شرایط به وجود آمده ضربه بسیار شدیدی خورده‌اند، مراتع پوشش گیاهی درستی ندارند و دامداران به این موضوع توجه نمی‌کنند.

محمد تقی دستورانی روز گذشته در نشست گفت‌وگو محور «بدون تعارف با خشکسالی ۱۴۰۰» که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امسال یک خشکسالی شدید و استثنایی داشته‌ایم و بارندگی استان تا کنون فقط ۹۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلی‌متر بوده و با توجه به اینکه فصل بارش رو به پایان است، دیگر انتظاری هم برای بارش نداریم.

وی افزود:‌ شرایط طبیعی و پوشش‌های گیاهی نسبت به دو سال گذشته بسیار آسیب دیده و کاهش پیدا کرده است. نگرانی‌های جدی در این زمینه وجود دارد و تشکیل جلسات متعدد ضروری‌ است تا به سازمان‌ها کمک کرده تا بتوانند اقدامات فوری را انجام دهند. راهکار اصلی در مقاوم سازی شرایط نسبت خشکسالی است و ما تا کنون در این زمینه موفق نبوده‌ایم اما اکنون یک سری از راهکارهای اورژانسی کوتاه مدت می‌تواند در جلوگیری از بدتر شدن شرایط تاثیر داشته باشد.

رییس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه به توضیح ضربه‌ای که خشکسالی به منابع طبیعی کشور و استان وارد می‌کند پرداخت و گفت: استان خراسان رضوی چیزی حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی طبیعی دارد، یعنی ۷۰ درصد از اراضی ما طبیعی هستند و از این اراضی چیزی حدود ۵۵ درصد مراتع است و این مراتع امسال با شرایط به وجود آمده ضربه بسیار شدیدی خورده‌اند، مراتع پوشش گیاهی درستی ندارند و دامداران به این موضوع توجه نمی‌کنند و می‌خواهند استفاده و بهره‌برداری حداکثری از مراتع را داشته باشند و در شرایطی که مراتع بازدهی و پوشش گیاهی مناسب ندارد، چرخش زیاد دام باعث تخریب خاک شده و ضربه شدیدی به آن می‌زند.

دستورانی تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت دیگر، آب محیط زیستی است. آبراه‌ها و تالاب‌ها و حیاط وحش هم اکنون با مشکل جدی روبه‌رو هستند. سازمان‌ها باید سریعا درخصوص این مسئله به راه چاره‌ای بیندیشند و یک هماهنگی جدی و سریع با دامداران استان داشته باشند و با تامین‌ علوفه، اختصاص یارانه و... از آن‌ها بخواهند که فشار روی مراتع را کاهش بدهند. حیات‌وحش و محیط‌زیست نیز از مباحث مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد و تامین آب شرب باید به شکل مناسبی در پارک‌های ملی صورت بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۱۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،در روز پایانی رقابت‌های جهانی تیراندازی در کره جنوبی، تیم ملی کشورمان با ترکیب ساره جوانمردی، محمدرضا میرشفیعی و نسرین شاهی در ماده تپانچه ۵۰ متر خفیف P۴ موفق به کسب نشان طلا شدند.
بانوی تیرانداز خراسان رضوی دو روز قبل نیز در ماده تپانچه بادی ۱۰۰ متر انفرادی نشان طلا را به دست آورده بود.

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • تعهد اپراتورها بر ایجاد پوشش فیبرنوری پس از صدور مجوز حفاری
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند