Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@21:26:33 GMT

گزارش/ ناآرامی آرامستان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۱۴۵۹

گزارش/ ناآرامی آرامستان‌ها

ایسنا/لرستان پس از آنکه رسماً اعلام شد که کرونا وارد ایران شده، یکی از مکان‌های مورد تاکید برای جلوگیری از گسترش این ویروس منحوس "آرامستان‌ها" بوده است.

برای ممانعت از افزایش آمار کرونایی‌ها، ترجیع‌بند صحبت‌های مسئولان جلوگیری از هرگونه تجمعات بوده که مراسم عزا و عروسی نقش اول را ایفا کرده‌اند اما همچنان در استان‌هایی ازجمله لرستان شاهد برگزاری این دو مراسم با حضور گسترده مردم هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم لرستان از اقوام لر، لک و بختیاری هستند و فرهنگ و آداب آنان یکی از غنی‌ترین، اصیل‌ترین و بارزترین بخش‌های گنجینه‌ فرهنگ اقوام ایران زمین است. به استناد یافته‌های باستان‌شناسان؛ لرستان یکی از کهن‌ترین زیستگاه‌های انسان و آفرینش‌های فرهنگی است.

مراسم عروسی و سوگواری لرستانی‌ها ریشه در ژرفای تاریخ و فرهنگ این سرزمین کهن دارد. به آیین سوگواری در لرستان «پرس یا چَمَر» می‌گویند و پرس واژه‌ای اوستایی است. مراسم سوگواری زردشتیان پرسه نام داشت که نوعی تعاون و همکاری در به دوش کشیدن بار معنوی و مادی مصیبت با معزی است.

با توجه به این رسم ممانعت از چاپ بنر و اعلامیه ترحیم توسط چاپخانه‌ها و کانون‌های آگهی و تبلیغاتی بارها در جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا در لرستان، مصوب شد اما هرگز این مصوبات کاغذی مانع چاپ بنر و اعلامیه ترحیم نشد.

مراسم ترحیم در آرامستان‌های لرستان همچنان برگزار می‌شود و حتی بعضاً خیل جمعیت در تشییع جنازه حضور داشته و ظاهراً کسی هم از کرونا نمی‌ترسد.

فرمانداران شهرستان‌های مختلف لرستان مدام از انسداد راه دسترسی‌ به آرامستان‌ها صحبت می‌کنند اما واقعیت این است که حضور در "پُرس" هرگز در لرستان فراموش نمی‌شود و با مردم این دیار عجین شده است.

به جای خودروها از حضور مردم جلوگیری شود

یک شهروند خرم‌آبادی در این خصوص به ایسنا گفت: پنج‌شنبه هفته پیش راه آرامستان خضر را از چندین طرف مسدود کرده بودند و اجازه تردد خودروها را حتی به در جاده شهرستان‌های هم‌جوار(چگنی و کوهدشت)  نمی‌دادند اما باز مردم با پای پیاده خودشان را به آرامستان رساندند.

وی ادامه داد: حالا که مردم برای حضور در آرامستان به هر طریقی کار خودشان را انجام می‌دهند، بهتر نیست به جای جلوگیری از تردد خودروها و مزاحمت برای رانندگانی که قصد حضور در آرامستان را ندارند از ورود مردم جلوگیری شود.

نزدیکی با آرامستان و افسردگی

شهروند دیگری نیز گفت: خانه ما در محله گلدشت شرقی خرم‌آباد قرار دارد که چند کیلومتر با قبرستان سرابیاس فاصله دارد اما هر روز شاهد برگزاری تشییع جنازه و صدای مداحان هستیم.

وی تاکید کرد: همه ما افسردگی گرفته‌ایم و متاسفانه در ایام کرونا نیز هر روز مراسم ترحیم با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود و انگار نه انگار که کرونا وجود دارد.

در مناسبت‌های مختلف نیز راه دسترسی به آرامستان‌ها مسدود می‌شود اما این انسداد مانع حضور مردم نشده و شاید باید کارهای دیگری انجام داد.

اعمال جریمه ۵۰۰ هزاری

سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان در این خصوص به ایسنا، گفت: در فواصل زمانی مختلف مثل پنج‌شنبه آخر سال برای خودروهایی که به آرامستان‌های استان وارد می‌شدند جریمه ۵۰۰ هزار تومانی درنظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: راه دسترسی به آرامستان‌ها نیز مسدود می‌شود اما با این حال مردم باز هم در این مکان‌های شلوغ حضور می‌یابند.

محمود ثمینی، معاون سیاسی‌امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان ۲۰ اسفند ۹۹ گفته بود: با توجه به شرایط شکننده کرونایی و هم‌مرزی با استان خوزستان و سرعت انتشار بالای ویروس جهش‌یافته و لزوم مراعات و خودداری از حضور در اجتماعات از مردم لرستان می‌خواهیم که پنجشنبه آخر سال در آرامستان‌ها تجمع نکنند و برای سلامت مردم و جامعه به گونه دیگر عمل کرده و یا خیراتی داشته باشند.

با اینکه بارها مسئولان استان از مردم درخواست کرده که در آرامستان‌ها تجمع نکنند اما باز هم شاهد حضور مردم هستیم.

بازداشت مداح معروف در دورود

خدانظر دریکوند، فرماندار دورود ۲۸ فروردین از بازدداشت مداح متخلف اندیمشکی با دستور دادستان در این شهرستان خبر داد و افزود: این مداح به دلیل حضور در مراسم ترحیم و رعایت نکردن مصوبات ستاد مدیریت  کرونا با همکاری نیروی انتظامی دورود بازداشت شد.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برگزاری مراسم، این مداح به دلیل تهدید بهداشت و سلامت عمومی و رعایت نکردن مصوبات ستاد کرونا، علیرغم تذکر از قبل، با هماهنگی دادستانی و قرار قانونی به بازداشتگاه معرفی شد.

در این بین مداحان نقش پر رنگی داشته و کانال‌های آنان در فضای مجازی روزانه از حضور در چندین مراسم خبر می‌داد.   

 برکناری شهردار الیگودرز به سبب حضور در مراسم تشییع جنازه

آذر ۹۹ حکم محمد لطفی سرپرست شهرداری الیگودرز به دلیل شرکت در یک مراسم تشییع جنازه از سوی ستاد مدیریت کرونا استان لرستان لغو شد.

در این حکم که به فرمانداری الیگودرز و شورای شهر ابلاغ شده بود، دلیل برکناری سرپرست شهرداری الیگودرز عینا حضور در مراسم تشییع جنازه و نقض مصوبات ستاد کرونا عنوان شده بود.

برگزاری مراسم تشییع جنازه در شب

مجتبی بیرانوند، فرماندار کوهدشت با اشاره به اینکه وضعیت کوهدشت در بحث کرونا از قرمز به نارنجی رسیده و در بحث مبتلایان، بستری و فوتی شرایط بهتر شده است، افزود: وی تاکید کرد: یکی از آیتم‌های تاثیرگذار در تغییر وضعیت؛ برگزاری مراسم تشییع و تدفین به طور کامل از ساعت ۲۰ بوده و با اخذ تعهد از صاحبان عزا که هیچ مراسمی برگزار نشود، جنازه تحویل داده می‌شود.

بیرانوند با بیان اینکه ورودی آرامستان‌ها برای عموم مسدود بوده، اضافه کرد: در این ایام مداحان نیز حق ورود به مراسم عزا را نداشته و ندارند و در مجموع سخت‌گیری‌های زیادی در بحث چنین مراسمی داشته‌ایم که خوشبختانه تاثیرگذار بوده است.

با اینکه در برخی شهرستان‌های دیگر لرستان نیز اقداماتی ازجمله تهعد از بازماندگان برای عدم برگزاری مراسم با حضور جمعیت زیاد، خاکسپاری در ساعات آغازین روز یا پایانی شب با حضور نزدیکان درجه یک، کوتاهی زمان مراسم و غیره اجرا شد اما به هر حال این مراسم در ایام کرونا نیز برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، آرامستان‌ها نقاطی پر تجمع هستند و برگزاری پرس یا چمر از دیرباز در لرستان وجود داشته اما با توجه به شرایط و برای جلوگیری از شیوع کرونا، می‌طلبد که رویه تغییر یابد و هرچه برگزاری چنین مراسمی کم شود تا به سلامت مردم لطمه نزند، شاید بهتر باشد و روح متوفی در آرامش...

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آرامستان فوتی کرونا کروناویروس همه باهم علیه کرونا کووید 19 ايسنا استان خوزستان شورای شهر شوراي شهر ستاد مدیریت کرونا ايران کرونا ستاد کرونا لرستان ایران كرونا مراسم تشییع جنازه آرامستان ها برگزاری مراسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۱۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۲۵۰۰ لرستانی به مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)

ایسنا/لرستان سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان گفت: ۲۵۰۰ نفر از مردم ولایت مدار لرستان در سالروز رحلت به امام خمینی(ره) به مرقد مطهر اعزام می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا غلامی امروز، ۱۲ اردیبهشت ماه، در جلسه ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) لرستان که در بیت نماینده ولی‌فقیه در لرستان برگزار شد، با اشاره به اعزام ۲۵۰۰ نفر از مردم ولایت مدار لرستان به مرقد مطهر امام خمینی(ره) در سالروز رحلت ایشان، اظهار کرد:  ۱۵۷ برنامه شاخص از جمله گرامیداشت و مراسم در سطح شهرستان‌ها، بخش‌ها، حوزه‌های علمیه، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کانون‌های فکری و پرورش کودکان و نوجوانان و ... در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برپایی ختم قرآن در سطح استان و همچنین برپایی موکب‌ها در مسیر برپایی مراسم، با هدف آشنایی جوانان و نوجوانان با رویکردهای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری از دیگر برنامه ها است.

غلامی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) از جنس انبیا بود، جمله‌ای بهتر از این برای توصیف ایشان نمی‌توان گفت.

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان گفت: یکی از پیشنهادات ما برپایی کارگاه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و تبیین با محوریت ائمه جمعه و جماعات است و همچنین آموزش و پرورش برای معلمین و مربیان جلسه ای از اندیشه امام و تفکر رهبری را در راستای جهاد تبیین برگزار کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزیدگان صدا و سیمای لرستان در جشنواره «بر بلندای حضور»
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • درخشش تسنیم در جشنواره رسانه‌ای لرستان/ ۳ خبرنگار برتر شدند
  • آسفالت معابر آرامستان بهشت رحمت شهرکرد
  • «بر بلندای حضور» برگزیدگان خود را شناخت
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • اعزام ۲۵۰۰ لرستانی به مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)
  • استقرار هزاران نیروی پلیس در برلین
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال