Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان یک متخصص تغذیه مصرف منابع امگا۳ مانند ماهی، گردو، تخم کدو، تخم کتان، روغن کانولا و آووکادو را سبب ایجاد التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی دانست و مطرح کرد: مصرف سیر، پیاز و زنجبیل به علت خاصیت ضدانعقادی، در کاهش خطر ایجاد لخته خون ناشی از بیماری کرونا مؤثر هستند.

دکتر سارا صافی در گفت‌وگو با ایسنا، ابتلا به بیماری کرونا را سبب افزایش متابولیسم بدن و تحلیل عضلانی دانست و اظهار کرد: با توجه به نیازمندی سیستم ایمنی بدن به پروتئین در طی دوره بیماری برای داشتن عملکرد مناسب، دریافت مقادیر کافی پروتئین در این دوره ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صافی با بیان اینکه مصرف ماهی به عنوان منبع غنی امگا۳ سبب کاهش التهاب می شود، افزود: مصرف روزانه حداقل دو عدد سفیده تخم مرغ، شیر و لبنیات پاستوریزه و کم چرب و پروبیوتیک، مصرف انواع گوشت های کم چرب مانند گوشت گوسفند، گوساله، مرغ یا بوقلمون و سویا و انواع حبوبات که بهتر است ۱۲ ساعت قبل از مصرف برای جلوگیری از ایجاد نفخ خیسانده شود، توصیه می شود.

وی ضمن تأکید بر مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه و کم چرب برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا به عنوان منبع غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین های گروه B و ویتامین A، تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده، بهتر است بیماران کرونایی دارای سرفه خلط دار مصرف شیر را محدود کنند چراکه ممکن است سبب افزایش حجم و غلظت ترشحات تنفسی شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه افرادی که دچار اسهال می شوند نباید شیر و یا آبمیوه مصرف کنند، ادامه داد: مصرف سایر لبنیات پروبیوتیک مانند ماست یا پنیر و نیز میوه هایی مانند سیب بدون پوست و موز به کنترل اسهال کمک می کنند.

وی به مصرف میوه های تازه به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین C و مینرال در دوره بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف روزانه حداقل ۲ تا ۳ واحد از انواع میوه به ویژه مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو، کیوی و توت فرنگی، تأمین کننده ویتامین C مورد نیاز بدن است.

صافی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به دیابت در مصرف آبمیوه احتیاط کنند، گفت: همچنین مصرف روزانه حداقل ۳ تا ۴ واحد سبزیجات به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین و مینرال به بیماران کرونایی توصیه می شود، مصرف سبزیجات سبز رنگ از جمله سبزی خوردن، کلم، کاهو، بروکلی و اسفناج به عنوان منبع غنی از منیزیم به کاهش دردهای عضلانی کمک می کند.

وی با تأکید بر اینکه گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و انواع کلم سرشار از ویتامین C هستند، یادآور شد: مصرف سیر، پیاز و زنجبیل به دلیل خاصیت ضدانعقادی، در کاهش خطر ایجاد لخته خون ناشی از بیماری کرونا مؤثر هستند البته به بیمارانی که دچار اسهال هستند، توصیه می شود مصرف سبزیجات را کاهش داده و هویج پخته و سیب زمینی مصرف کنند.

صافی در ادامه مطرح کرد: در دوره بیماری از مصرف مایعات از جمله آب، آبمیوه طبیعی، دوغ کم نمک، آبگوشت کم چرب، چای کمرنگ و سایر دمنوش هایی مانند زنجبیل، چای سبز، آویشن، بِه، پونه و بابونه برای جلوگیری از دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن غافل نشوید.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف قهوه و چای به علت محتوای گرانتینی، سبب گشاد شدن راه های هوایی و بهبود علائم تنفسی می شود اما بیماران کرونایی مبتلا به ریفلاکس یا درد و سوزش معده از مصرف چای پررنگ و قهوه خودداری کنند.

صافی از مغزیجات به عنوان منابع غنی از پروتئین، امگا۳، ویتامین E، منیزیم، فیبر و آنتی اکسیدان که سبب تقویت سیستم ایمنی می شود، یاد کرد و گفت: مصرف سایر منابع امگا۳ مانند ماهی، گردو، تخم کدو، تخم کتان، روغن کانولا و آووکادو سبب التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی می شود.

وی مصرف قندهای ساده و اسیدهای چرب اشباع و ترنس را سبب تشدید فرآیندهای التهابی در بدن دانست و خاطرنشان کرد: مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و قندهای ساده مانند قند، شکر، مربا، نبات، نوشابه، شیرینی‌جات، آبمیوه صنعتی و بستنی را کاهش داده و از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، غذاهای فرآوری شده، فست فودها، سوسیس و کالباس، لبنیات پرچرب، چیبس، پفک، روغن حیوانی و روغن های جامد گیاهی در دوره بیماری خودداری کنید.

صافی تأکید کرد: با توجه به ضعف، بی حالی و بی اشتهایی در این دوره، برای تأمین کالری مورد نیاز از سوپ های مقوی و پرکالری با ترکیبات مرغ یا گوشت بدون چربی، انواع سبزیجات، عدس، ماش، سویا، گندم، جو، جوانه گندم و ماش، شیر خشک، روغن زیتون، کنجد، مغزیجات آسیاب شده، سیر، پیاز، زنجبیل، زردچوبه، آویشن و لیمو ترش استفاده کنید.

این متخصص تغذیه به تأثیر مثبت مصرف مکمل ویتامین های گروه B، امگا۳، سلنیم و پروبیوتیک در درمان کرونا طبق مطالعات انجام شده، اشاره و اظهار کرد: مصرف برخی مکمل ها از جمله مصرف روزانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد ویتامین D، مصرف روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C و مکمل زینک(روی) در کاهش علائم بیماری و تسریع بهبودی مؤثر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها تغذیه در دوران کرونا کروناویروس تغذيه زنجبیل سیر پياز سیستم ایمنی لبنيات ماهي بیماری کرونا دوره بیماری مصرف روزانه سیستم ایمنی متخصص تغذیه ویتامین C کم چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۱۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با مصرف این میوه جوان شوید

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات نشان داده است که میوه محبوب در نزد برخی افراد در واقع می‌تواند در جوان نشان دادن آنان نقش داشته باشد.

با افزایش سن، غذاهایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند بر تناسب اندام، ظاهر، کیفیت زندگی و خطر ابتلا به بیماری ما تاثیر بگذارند. بدن ما برای حمایت از روند طبیعی پیری به مواد مغذی مختلفی متکی است و برخی از مواد مغذی ممکن است به کاهش علائم پیری کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است که مصرف غذاهای خاصی شما را به‌طور قابل‌توجهی جوان‌تر نشان نمی‌دهد و تغذیه تنها یکی از جنبه‌های پیشگیری از پیری است، با این حال، افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند که با بالا رفتن سن، بهترین ظاهر و احساس خود را داشته باشید.

یکی از راه‌های شگفت‌انگیز تغییر بدن شما با افزایش سن، در واقع مربوط به پوست شماست ما در مورد چین و چروک، خطوط ریز، لکه‌های پیری، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و تولید کمتر کلاژن صحبت می‌کنیم. بنابراین، اگر به شما بگوییم کاری بسیار ساده وجود دارد که می‌توانید برای کند کردن پیری پوست انجام دهید، چه می‌شود و  یا به‌طور خاص بگوییم، این پیشگیری با میوه مغذی و خوشمزه‌ای است که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منظور ما هندوانه است؛ این میوه‌ مورد استفاده بیشتر در تابستان و میوه رفع تشنگی را می‌توان به‌طور کامل به‌عنوان میوه، به اسموتی‌ها اضافه کرد، یا در سالادها ریخت. هندوانه بومی آفریقا و با سابقه‌ای غنی است که هزاران سال قدمت را در بر می‌گیرد و تقریباً در تمام قاره‌های جهان رشد می‌کند.

هندوانه عمدتاً به دلیل آبرسانی آن شناخته شده است زیرا ۹۲ درصد این میوه از آب تشکیل شده است. همین خاصیت آبرسانی هندوانه به مبارزه با پیری نیز کمک می‌کند. توجه کنید که هیدراتاسیون برای سلامت کلی بدن مهم است و تاثیر خوب آن می‌تواند روی پوست شما نیز ظاهر شود.

دکتر آلوک ویج، متخصص پوست کلینیک کلیولند، ایالات‌متحده توضیح داد که اگر بدن شما کم آب شد، خارجی‌ترین لایه (استراتوم شاخی) حاوی آب کافی نخواهد بود و اگر آن را فشار دهید، پوست به حالت خود باز نمی‌گردد، با این حال، این تنها کاری نیست که هندوانه برای جوان نشان دادن شما انجام می‌دهد.

چگونه مصرف هندوانه می‌تواند به شما کمک کند جوان‌تر به نظر برسید

هندوانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین C، گلوتاتیون، لیکوپن و بتاکاروتن است و این مواد مغذی می‌توانند به سلامت پوست شما کمک کنند. ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن چیزی است که به پوست شما خاصیت ارتجاعی و استحکام می‌بخشد و در عین حال گردش سلولی پوست را نیز افزایش می‌دهد.

گلوتاتیون با بهبود سلامت سلولی، محافظت در برابر استرس اکسیداتیو که منجر به چین و چروک می‌شود و مبارزه با لکه‌های پیری و حلقه‌های تیره زیر چشم، با پیری مبارزه می‌کند.

لیکوپن احتمالاً یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مورد بحث در هندوانه است، عمدتاً به این دلیل که رنگ قرمز مشخصه هندوانه را به آن می‌بخشد. همچنین یکی از خواص این میوه است که با سرطان و دیابت در ارتباط است. وقتی صحبت از پیری می‌شود، لیکوپن وظیفه بسیار مهم محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید را انجام می‌دهد و این کار با کاهش قرمزی پوست و جلوگیری از اثرات پیری نور انجام می‌شود. شاید قبلاً نیز شنیده باشید که اگر از مصرف ضد آفتاب خودداری کنید، پیرتر به نظر می‌رسید. در حالی که استفاده از کرم ضد آفتاب و کلاه محافظ، هنوز در خارج از منزل ضروری است، مصرف هندوانه نیز می‌تواند لایه‌ای از محافظت برای شما فراهم کند.

بدن شما می‌تواند از بتاکاروتن برای تولید ویتامین A استفاده کند. مشتقات مصنوعی ویتامین A، به نام رتینوئید، همان چیزی است که ما به شکل محصولات ضد پیری روی پوست خود استفاده می‌کنیم. آنها به ترمیم پوست شما کمک، از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری و با آسیب سلولی و پیری پوست مبارزه می‌کنند.

سایر مواد مغذی دوستدار پوست در هندوانه، شامل ویتامین E، ویتامین B۶ و ال سیترولین هستند. ویتامین E در جلوگیری از دست دادن رطوبت، حفظ پوست نرم و محافظت در برابر آسیب سلولی مرتبط، در حالی که ویتامین B۶ برای مبارزه با آکنه مهم است. ال سیترولین به ال آرژنین تبدیل می‌شود و از پوست شما در برابر واقعیت‌های خشن آب‌وهوای امروز و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند.

آیا مصرف موضعی هندوانه نیز کمک‌کننده خواهد بود؟

شاید متوجه شده باشید که هندوانه ماده‌ای محبوب در شوینده‌ها و کرم‌های صورت است. استفاده موضعی از این میوه همچنین دارای فوایدی برای پوست است که به شما کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید. در حالی که ممکن است بتوانید برخی از این فواید را از کرم‌های صورت و شوینده‌های صورت به دست آورید، کارشناسان همچنین استفاده از خود میوه را برای مبارزه با اثرات پیری توصیه می‌کنند.

به گفته دکتر هوارد مراد، متخصص پوست، داروساز و استاد بالینی، آب هندوانه که روی صورت شما مالیده شود می‌تواند به‌عنوان لایه‌بردار طبیعی عمل کند. این متخصص مراقبت از پوست گفت: هندوانه سرشار از اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید سیتریک و اسید مالیک است که لایه‌بردارهای طبیعی محسوب می‌شوند.

به گفته دکتر مراد، علاوه بر این، خواص خنک‌کنندگی این میوه می‌تواند بثورات گرمایی را تسکین دهد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که پوست میوه را که قبلا در یخچال گذاشته‌اید روی پوست خود بمالید. استفاده از پوست هندوانه برای بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و آفتاب سوختگی نیز توصیه می‌شود. روزاسه، بیماری مزمن پوستی شایع است که صورت را درگیر کرده و با گرگرفتگی، قرمزی، جوش، جوش‌های چرکی و عروق خونی منقبض مشخص می‌شود. چشم‌ها اغلب درگیر شده و ضخیم شدن پوست همراه با بزرگ شدن قسمت‌هایی از بدن، به خصوص بینی، در برخی افراد ممکن است رخ دهند.

همانطور که از قبلا نیز می‌دانید، استفاده موضعی از ویتامین A مصنوعی یا رتینوئیدها با بهبود ظاهر خطوط ظریف و چین و چروک همراه است، اگرچه مشخص نیست که هندوانه مستقیما روی پوست می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر.

محصولات مراقبت از پوست حاوی میوه‌هایی هستند که ادعا می‌کنند این کار را انجام می دهند. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد و این مورد قطعا یکی از درمان‌های ضد پیری کمتر عجیب و غریبی محسوب می‌شود که ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید.

لازم به‌ذکر است، در کنار رژیم غذایی مغذی مملو از غذاهای گیاهی کامل، محافظت از پوست خود را با عادات دیگری  مانند استفاده از کرم ضد آفتاب، پرهیز از سیگار، فعال ماندن و استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب نیز در نظر بگیرید.

منابع

https://www.healthline.com

https://www.health.com

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند