Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@13:10:07 GMT

نبود شفافیت باعث سردرگمی مردم در انتخاب فرد اصلح می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۱۵۱۲

نبود شفافیت باعث سردرگمی مردم در انتخاب فرد اصلح می‌شود

محمد اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در ارتباط با موضوع شفافیت، چه در حوزه ریاست جمهوری و چه در حوزه شوراهای اسلامی شهر، واقعیت امر این است که شفافیت می‌تواند مسائل و موضوعات مختلف را در انظار عمومی و قضاوت مردم قرار دهد، گفت: با توجه به اینکه همه انتخاب‌های ما چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم، توسط مردم انجام می‌گیرد، لازم است که در همه حوزه‌ها شفافیت وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر حوزه ریاست جمهوری را در نظر بگیریم، رئیس‌جمهور به صورت مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شود و به مدت چهار سال سکان قوه مجریه را در اختیار دارد. اگر عملکرد هیئت دولت را و به صورت گسترده در سطح استان‌ها عملکرد استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها به صورت شفاف در معرض عموم قرار گیرد، مردم نیز قادر خواهند بود در خصوص عملکرد مسئولان قضاوت درستی داشته باشند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در حوزه نظارت نیز که مردم به صورت مستقل رأی داده‌اند و خود نیز در بسیاری از موارد می‌توانند نظارت داشته باشند، می‌تواند در پیشرفت کشور و عملکرد مسئولان بسیار موثر باشد، افزود: به همین خاطر معتقدیم شفافیت یکی از کارهای اساسی است که همه مسئولان باید عملکرد خود را به صورت شفاف در معرض دید عموم قرار دهند، به ویژه موضوع شفافیت در بحث ریاست جمهوری که کلان کار اجرایی کشور در اختیار قوه مجریه است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان زنجان افزود: همه مشکلاتی که ما امروز در سطح کشور شاهد آن هستیم، به خاطر عملکرد ضعیف دولت است و فرقی نمی‌کند کدام دولت بر سر کار است؛ چرا که اگر شفافیت وجود داشته باشد، مردم نیز قادر خواهند بود به این عملکردها نمره دهند ولی متاسفانه خیلی از افراد موضوع شفافیت را برنمی‌تابند و این به آن خاطر است که خیلی از مسئولان در عملکرد خود دچار قصور و کوتاهی شده‌اند.

اسماعیلی افزود: این همه فسادی که در حوزه اداره کشور مشاهده می‌کنیم، هر روز قوه قضائیه با یک مجموعه در حال برخورد قضایی است و این نشان‌دهنده آن است که به دلیل نبود شفافیت با مشکلات و معضلات متعددی در کشور مواجه هستیم، به همین خاطر یکی از مطالبات مردم از مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی باید موضوع شفافیت در ابعاد مختلف باشد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان زنجان با تاکید بر اینکه موضوع شفافیت در حوزه شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یک نیاز مهم و اساسی مطرح است و باید توجه جدی به آن شود، گفت: هیچ تفاوتی در این زمینه با حوزه ریاست جمهوری وجود ندارد و در بحث شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز نظارت و شفافیت لازم است. شوراهای اسلامی شهر نهادی است که مردم به صورت مستقیم اعضای آن را انتخاب می‌کنند.

هزینه های بالای انتخاباتی شوراهای شهر شفاف نیست

اسماعیلی متذکر شد: کسی که برای رسیدن به کرسی شورای اسلامی شهر بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند، با توجه به اینکه دریافتی این فرد بعد از حضور در این عرصه طی چهار سال کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود و این سئوال مطرح می‌شود که چرا باید یک فرد برای رسیدن به ۲۰۰ میلیون تومان حاضر است ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کند و بی‌تردید اثر شفافیت در این مواقع خود را نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه کسی که به صورت غیرمتعارف برای رسیدن به یک مسئولیت هزینه می‌کند، قطع یقین خروجی این مسئولیت می‌تواند خیانتی باشد که ما امروز شاهد آن هستیم. افزود: نمونه‌های بارز این موضوع را در شوراهای اسلامی چند شهر از جمله زنجان شاهد بودیم که یا به منحل شدن شورا انجامیده و یا برخی از اعضای آن دستگیر شده‌اند و این نشان‌دهنده آن است که افرادی با اغراض خاصی خود را به این مسئولیت‌ها می‌رسانند و مردم نیز باید متوجه باشند که اگر شفافیت وجود نداشته باشد، به طور حتم این نوع تخلفات نیز در سطح کشور وجود خواهد داشت، به همین خاطر شوراهای اسلامی شهر نیز باید عملکردشان در همه عرصه‌ها شفاف باشد.

رسانه ها نقش تاثیرگذار و اساسی در شفاف سازی و انتخاب فرد اصلح دارند

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان زنجان گفت: نبود شفافیت عملکرد از سوی دواطلبان انتخاباتی بخصوص در عرصه شوراها همواره باعث سردرگمی مردم در انتخاب فرد اصلح می‌شود و این امر مشکلاتی همانند انحلال شورا و دستگیری برخی اعضای شورا را در پی داشته است.

اسماعیلی تاکید کرد: یکی از جاهایی که می‌تواند در بحث شفافیت، هم مطالبات مردم را بالا ببرد و هم آگاه‌سازی و بصیرت‌افزایی کند، رسانه‌ها هستند و می‌توانند با کار رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی، بازوی توانمندی برای مردم در حوزه‌های مختلف به ویژه موضوع سفافیت باشند.

کد خبر 5213664

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب شورای شهر زنجان محمد اسماعیلی ویروس کرونا انتخابات 1400 عید سعید فطر نماز عید سعید فطر بوشهر کرمانشاه آمار کرونا عکس استانها چالش شایستگی اردبیل شیوع کرونا گرگان واکسن کرونا انتخابات شورای شهر و روستا شوراهای اسلامی شهر موضوع شفافیت میلیون تومان ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۱۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ را مصوب کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه) قوه مقننه، در جریان ادامه بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 (جداول) با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدول 22 و جداول الحاقی در مورد منابع و مصارف حوزه انرژی با از مجموع 194 نماینده حاضر با 138 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع، موافقت کردند.

در ادامه جلسه هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جزئیات این جدول بیان کرد: این جدول هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال وجود داشت و بر اساس آن دولت مکلف شد تمام جزئیات مربوط به فرآورده‌های نفتی و گازی را در این جدول بیان کند. همچنین ذینفعان این موضوع از جمله دولت، صندوق توسعه ملی و ... را درج کنند و جدول مصارف کلان این حوزه را نیز در پیوست لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه تمام درآمدهای نفتی و زنجیره آن و مصارف این حوزه با این جدول مشخص می‌شود، ادامه داد: در جداول الحاقی نیز آنچه در احکام درباره حساب سرمایه‌گذاری؛ حساب بهینه‌سازی و ... آمده در جدولی درج شده است.

بنابراین گزارش، معاون سازمان برنامه و بودجه که در این جلسه حضور داشت درباره جدول مذکور بیان کرد: این جدول گزارشگری بوده و به نوعی اطلاع‌رسانی است.

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 درباره جزئیات این جدول گفت: در جدول مذکور فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • توضیحات وزیر کشور درباره انسداد مرز‌ها
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان
  • وحیدی: اجرای طرح انسداد مرزها در حال پیگیری است
  • پمپ هیدرولیک
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود