از پُز «افغان دوستی» سلبریتیها تا لال شدن در برابر کشتار «دختران شیعه کابل»
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۲۱۰۹
سلبریتی جماعت، کعبه آمال و آرزوهایش در حالتی چرخان و ژلهای بنا گذاشته شده تا حسب یک عهد نانوشته بین آنها و سلسلهگردانهای غربی نسبت به اتفاقات واکنش نشان بدهند.
به گزارش مشرق، دختران کابل جدای از اشتراک در نوع، چند اشتراک دیگر با ما ایرانیها دارند، با ما همزبان بودند، همسایه جغرافیایی ما و مسلمان شیعه بودند و اگر هیچکدام از اینها هم نبودند، کودک و انسانبودنشان کافی بود تا دل هر مدعی انساندوستی را به واکنش وادارد و قتلعام وحشیانه آنها را محکوم کند، اما مثل همیشه اغلب سلبریتیهای ایرانی یا ترجیح دادند این جنایت را نبینند و برای آن مرثیه نخوانند یا با چندین روز تأخیر و پس از سبک سنگین کردن واکنشی معمولی از خود بروز دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گاهی اوقات جنایات و کشتار بیرحمانهای که در نقاط مختلف دنیا رخ میدهند- مثل انفجار تروریستی مقابل مدرسه سیدالشهدای کابل- سنجه و سنگ محکی میشود برای رسوا شدن برخی مدعیان حقوق بشر؛ مدعیانی مثل برخی سلبریتیهای وطنی که تلاش زیادی برای ادراکسازی گزاره جهان وطنی مورد پسندشان در بین مردم دارند. شنبه هفته گذشته مدرسه دخترانه سیدالشهدای غرب کابل هدف حمله خودروی بمبگذاری شده قرار گرفت و ۵۵ نفر که بیشترین آنها دانشآموزان دختر این مدرسه بودند، کشته و ۱۵۱ تن دیگر هم زخمی شدند.
واقعیت این خبر دامنه بسیار وسیعتری از جغرافیای کشور افغانستان و شهر کابل را دربرگرفت، در واقع زمینهساز وجداننمایی و تبلی السرائری شد برای کسانی که همچنان در نگاهشان دنیا و مردمانش در یک تقسیمبندی متفرعنانه در سه سطح جهان اول، دوم و سوم تئوریزه شدهاند. در واقع سلبریتی جماعت، کعبه آمال و آرزوهایش در حالتی چرخان و ژلهای بنا گذاشته شده تا حسب یک عهد نانوشته بین آنها و سلسلهگردانهای غربی نسبت به اتفاقات واکنش نشان بدهند. مثلاً مهم است که هدف انفجار و اقدام تروریستی مردم فرانسه، انگلیس یا ایتالیا و امریکا و غربیهای مو بور و چشم آبی باشد یا مردمان مظلوم و بیپناه کشورهایی مانند یمن، افغانستان، پاکستان، عراق، لیبی، سوریه و فلسطین و امثالهم! چه اینکه محل و جغرافیای وقوع انفجار و کشتار در نوع و سطح واکنش آنها نقش حیاتی دارد، حتی در مواردی کیش و مذهب مردم مورد حمله قرار گرفته شده هم لحاظ میشود! یعنی حقوق بشر و نوعدوستی و انسانیت بشرطها و شروطها!
مثلاً اگر انفجار تروریستی در مقابل یک مدرسه مسلمان به اسم سیدالشهدا و در منطقهای شیعهنشین و فقیر اتفاق افتاده باشد، خیلی نیاز به واکنش فوری، تقبیح تروریست و حامیانشان و گرفتن مجلس شمع روشنکنی و اینگونه مسائل ندارد و اگر چند روز تا یک هفته هم واکنشی نداشته باشند، اهمیتی ندارد، چون بالاخره باید منتظر بمانند تا مشاوران صدیق و دلسوزان شهرت و تابعیت و درآمد آنها مسائل و موقعیت را تحلیل و بررسی و بهترین پیشنهادات را ارائه کنند تا در مرحله بعد و پس از استمزاج از دیگر همسلبریتیهای دیگر بر سر یکی از گزارههای ارائه شده توافق کرده و آن را در صفحات شخصیشان منتشر کنند!
بالاخره واکنش باید عقلایی باشد و با بررسی جوانب امر (از به خطر افتادن تابعیت و ویزا تا منافع شخصی و جریانی خودشان و خانوادههایشان که در برخی کشورهای خاص سکونت دارند) مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا خدایی ناکرده واکنش آنها تبعات منفی در پی نداشته باشد و موجبات ناراحتی مواجب نویسان را ایجاد نکند، مثلاً چند سال است که مردم یمن تحت وحشیانهترین اقدامات نظامی و تحریمهای ضدانسانی کشورهایی مثل امارات و عربستان سعودی با حمایت و پشتیبانی کشورهای غربی قرار دارند و دریغ از یک استوری!؟ یا مثلاً چند روز است که مردم مظلوم و بیدفاع باریکه غزه در کشور فلسطین مورد حمله وحشیانه صهیونیستهای بزدل و کودککش قرار گرفتهاند و کسی از این جماعت به این جمعبندی نرسیده که عکسی، جملهای یا کلمهای علیه وحشیگری و درندهخویی صهیونیستهای مورد حمایت ایالات متحده، فرانسه، انگلیس، آلمان و... بر زبان نیاوردهاند!
حالا تصور کنید در یکی از کشورهای اروپایی و غربی اتفاقی در مقیاس میلیونها بار کمتر از آنچه در افغانستان، سوریه، عراق و یمن در جریان است رخ بدهد، سیل شمعهای انساندوستی و محکومیت گرفتن جان انسانها (که صرفنظر از رنگ و نژاد و دین و جغرافیا امری مذموم و غیرقابل توجیه است) از سوی همین افراد فضای مجازی و جلوی سفارتخانههای آنها را در بر میگیرد. این همان خفقان مدرنی است که جهان را در سه سطح تعریف کرده است و منادیان این تفکر میگویند حقوق بشر و انسانیت و نوع دوستی به شرط رنگ چشم و جغرافیا!
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین پاکستان لیبی مجلس امریکا انگلیس حقوق بشر شیعه عربستان سعودی فرانسه فلسطین امارات سوریه شهر کابل سیدالشهدا ایالات متحده عراق افغانستان آمریکا آلمان ایتالیا سلبریتی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریداربه اهمیت نوردر این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: ما هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/