Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@13:43:28 GMT

کاشت کلزا بستر مناسب تحقق اقتصاد مقاومتی در کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۲۲۹۱

کاشت کلزا بستر مناسب تحقق اقتصاد مقاومتی در کشاورزی

توسعه کشت دانه روغنی کلزا به‌منظور حرکت در مسیر تامین امنیت غذایی، خودکفایی و کاهش واردات روغن یکی از مسائل مهم در حوزه کشاورزی است که از این حیث چهارمحال و بختیاری گام‌های بلند و موثری برداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ کشت کلزا به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک و سازگار با شرایط آب و هوایی در چهارمحال و بختیاری چند سالی است که مورد استقبال کشاورزان این  استان قرار گرفته و هر سال سطح زیر کشت این محصول افزایش پیدا می کند، به گونه ای که در سال 98 از اراضی استان،حدود ۶۲۶ تن کلزا برداشت شد و برنامه جهاد کشاورزی استان این است که این محصول را در سطح استان توسعه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کلزا جز مهم‌ترین دانه روغنی محسوب می‌شود، که در راستای اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی و به دلیل تأثیر آن در بهبود ساختمان خاک، افزایش مواد آلی و حاصلخیزی خاک (به دلیل پوسیده شدن سریع بقایا)، کاهش جمعیت آفات و کنترل علف های هرز همواره کشت این محصول توصیه شده است.

کشت کلزا می‌تواند در بهبود عملکرد مزارع گندم نقش تاثیرگذاری داشته باشد به گونه ای که استمرار تولید گندم وابسته به کلزا است، زیرا تمامی آفت‌ها و علف‌های هرز محصول گندم توسط کلزا کنترل می‌شود، که لازم است تناوب مطلوبی بین محصولات گندم و کلزا ایجاد شود.



کشت کلزا از شهریور ماه در چهارمحال و بختیاری آغاز می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد گفت: با توجه به آب و هوای سرد شهرستان، کشت پاییزه کلزا از 15 شهریور ماه آغاز شده و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.

فرهاد رفیعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه اولین آب کلزا از اهمیت بالایی برخورداراست بیان داشت: در شهرستان شهرکرد  کشت کلزا باید تا قبل از شروع مهر ماه انجام شود.

وی با اذعان بر اینکه  تا کنون یک تن بذر رقم اکاپی توسط واحد زراعت شهرستان تحویل گرفته شده که به صورت رایگان در اختیار کلزاکاران قرار می‌گیرد گفت: محصول تولیدی به صورت تضمینی از کلزاکاران خریداری می شود.

رفیعی عنوان کرد: کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود بنابراین پایداری تولید گندم در گرو تناوب با کلزاست زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود و از طرفی استقبال کشاورزان از کشت این دانه روغنی می‌تواند راه رسیدن کشور به خودکفایی تولید روغن خوراکی را هموار سازد.

 وی یادآور شد: در سال زراعی 99-98 حدود 100 هکتار از اراضی شهرستان شهرکرد زیر کشت کلزا رفت و از این سطح 250 تن کلزا برداشت شد.



۸۰۰ هکتار از سطح اراضی زراعی چهارمحال و بختیاری زیر کشت محصول کلزا رفته است

عطاء الله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به بحران کمبود منابع آبی و تاثیر مستقیم بر بخش کشاورزی اظهار داشت :انسجام درون سازمانی و مدیریت بخش کشاورزی در وضعیت بحرانی خشکسالی یک امر ضروری است و جهت عبور از این بحران و تثبیت عملکرد تولید و بهره وری در بخش کشاورزی انسجام درون سازمانی در مدیریت منابع آبی و کاهش اثرات خشکسالی یک ضرورت است

عطاءالله ابراهیمی به ظرفیت یاوران تولید در عبور از این بحران اشاره کرد و گفت: بهره گیری از ظرفیت یاوران تولید می تواند باعث افزایش عملکرد در سطح و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی شود.

ابراهیمی افزود: گندم یکی از محصولات استراتژیک بوده و نقش بسزایی در تغذیه مردم و خودکفایی کشور دارد و با توجه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری  ترغیب تشویق کشاورزان به کشت محصول گندم صورت گیرد.

وی به سطح زیر کشت محصول کلزا در این استان اشاره کرد و گفت: ۸۰۰ هکتار از سطح اراضی زراعی استان زیر کشت محصول کلزا رفته است با رصد و پایش به موقع مزارع کلزا، مقابله با آفات و جلوگیری از کاهش سطح سبز وعملکرد تولید این محصول ،مزارع کلزای استان مدیریت شوند

ابراهیمی با بیان اینکه مدیریت هسته های بذری استان یک اولویت است تصریح کرد: در راستای تامین نیاز بذری استان پایش و پاکسازی این مزارع از مهمترین اولویت های کارشناسان بخش کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: تدوین الگوی کشت و بازنگری در کشت محصولات زراعی در استان با توجه به اقلیم هوایی و منابع آبی صورت گیرد و براساس شرایط و میزان بارندگی در هر شهرستان محصولات زراعی کشت شود

رییس سازمان جهاد کشاوررزی استان خاطرنشان کرد:تغییر در ساختار بخش کشاورزی ضروری است با توجه به کاهش حجم سفره‌های زیر زمینی، کشت‌های گلخانه‌ای نقش بسزایی در صرفه جویی مصرف آب و افزایش محصولات دارد توسعه و ترویج این شیوه کشت در شرایط آب و هوایی استان ضروری است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ کلزا محصولی مدیریتی است که در مراحل مختلف رشد نسبت به مدیریت مزرعه بسیار حساس است و به ویژه مرحله کاشت تاثیر زیادی در موفقیت زراعت کلز دارد.

از نکاتی که در مرحله کاشت باید مورد توجه قرار گیرد رعایت تاریخ کاشت و ایجاد تراکم بوته مناسب در مزرعه است.

تراکم بوته در واحد سطح زمین به میزان بذر مصرفی و نحوه توزیع بوته ها یا آرایش گیاهان در سطح زمین بستگی دارد.

از طرف دیگر روش آبیاری نیز در ایجاد تراکم مناسب در سطح زمین موثر است، چرا که روش آبیاری نامناسب می تواند بر درصد سبز شدن بذور، سرعت رشد اولیه گیاه و یکنواختی سبز شدن تاثیرگذار باشد.

به عبارت دیگر تراکم بوته مطلوب و توزیع مناسب گیاهان در سطح زمین حاصل اثر متقابل بین نحوه آماده سازی زمین، میزان بذر مصرفی، روش کاشت و روش آبیاری است. چنانچه مراحل کاشت به درستی انجام شود و تراکم مناسبی از بوته های کلزا با توزیع مطلوب در سطح زمین استقرار یابد، کلزا به سرعت رشد کرده و با ایجاد بوته های قوی ضمن تحمل سرمای زمستان، از قدرت رقابت کافی با علف های هرز نیز برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری شهرستان شهرکرد بخش کشاورزی سطح زمین دانه روغنی تولید گندم کشت محصول کشت کلزا زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۲۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر