Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتایون حجتی روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره موضوع جلب توجه و پذیرش جویی اظهارداشت: درگیری با اینترنت، سایت‌ها و شبکه های مجازی ما و فرزندانمان را هرچه بیشتر به سمت و سوی جلب توجه و پذیرش جویی سوق داده است. 

وی ادامه داد: فردی که درگیر طرحواره پذیرش جویی و جلب توجه می‌شود، تأیید گرفتن و توجه دیگران برایش مهمترین معضل شده و به دنبال تعریف و تمجید دیگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجتی اضافه کرد:  این گونه افراد، نگران هستند که کاری را انجام دهند و مورد انتقاد دیگران واقع شوند. آنها سعی می کنند همه را راضی نگه دارند و به همین دلیل دست به هر اقدامی می زنند که دیگران از آنها خشنود باشند.

این کارشناس علوم تربیتی تصریح کرد: این افراد برای اینکه مورد تحسین دیگران واقع شوند، به سختی تلاش می کنند و گاهی برای کسب رضایت و تأیید آنها به دنبال موقعیت اجتماعی، ثروت، زیبایی و ... هستند. برای این افراد دشوار است که خودشان را به خاطر آنچه هستند تحسین کنند و نظر دیگران را معیار تأیید خودشان می دانند.
وی افزود: این طرحواره باعث تصمیماتی می شود که غیرقابل اطمینان و ناخوشایند است، مشکلاتی که برای این افراد به وجود می‌آید در نهایت منجر به چشم و هم‌چشمی می‌شود.

حجتی گفت: آنها احساس نمی کنند که هویت مستقلی دارند و ستایش و توجه دیگران باعث می شود که احساس ارزشمندی کنند، این افراد می‌خواهند تا همه آنها را دوست داشته باشند، عزت نفس آنها به آنچه دیگران درباره شان فکر می کنند، بستگی دارد.

وی ادامه داد: تکرار این رفتارها طاقت فرسا شده و باعث می شود این افراد در برابر همه عکس العمل ها ، حساس شوند. با این طرحواره، فرد مانند آفتاب پرست رفتار می‌کنند و مرتباً رنگ عوض می کند.

این کارشناس علوم تربیتی اضافه کرد:این طرحواره در خانواده هایی ایجاد می‌شود که در آنها 
اهمیت حفظ ظاهر و آنچه دیگران فکر می کنند بسیار زیاد است، کنترل والدین بر روی علایق و سرگرمی فرزندان بسیار زیاد است و عشق و توجه فقط زمانی موردنظر قرار می گیرد که کودکان به نوعی والدینشان را خشنود می کنند.

حجتی گفت: در دوران کودکی افراد به دنبال تأیید و تشویق نیستند که ایده ها، نظرات، علایق و سلیقه یا مسیر زندگی خود را پرورش دهند، بنابراین آنها از خود احساس پایدار و واقعی ندارند، این والدین و اطرافیان هستند که آنها را به این سمت طرحواره سوق می دهند.

وی افزود: والدین باید بدانند که کودک هیچ تصویری از خوب یا بد ندارد و تمام کارهای پدر و مادر و اطرفیان خود را درست می داند و از آنها الگوبرداری می کند. بنابراین باید مواظب باشیم تا با رفتارهای نادرست و اشتباه خود، زمینه ساز شکل گیری این تله در کودکانمان نشویم. 

این کارشناس علوم تربیتی ادامه داد: والدین متملق و چاپلوس که از این طریق به دنبال جلب توجه دیگران هستند، الگوی نامناسبی برای کودک هستند و با رفتارهای خود به کودک یاد می دهند که برای جلب توجه دیگران دست به هرکاری بزند. 

حجتی افزود: برای درمان این طرحواره که علت اصلی بوجود آمدن آن، کمبود محبت و عزت نفس پایین است، بابد به جای اینکه برای دیگران زندگی کنید، به سراغ نیازهای اصلی خودتان بروید.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارهای درمان این طرحواره، تهیه یک برنامه ریزی ارزشمند جدید برای زندگی است، در این برنامه ریزی فرد باید استعداد، روحیات و نیازهای خود را در نظر داشته باشد و به آن عمل کند.

این کارشناس علوم تربیتی تصریح کرد: افراد دچار طرحواره پذیرش جویی و جلب توجه باید با حذف  رفتارهایی که برای دیگران و به خاطر آنان انجام می دهند در مسیر درمان خود گام بردارند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کارشناس علوم تربیتی هویت مستقل کارشناس علوم تربیتی توجه دیگران پذیرش جویی جلب توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۳۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای خالی نام تراکتور در لیست قربانیان روزبه

به گزارش "ورزش سه"، بدون شک روزبه چشمی یکی از مهره‌های تأثیرگذار استقلال در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر بوده است. بازیکن باتجربه آبی‌ها که نقش مهم و کلیدی در خط دفاعی تیم داشته و در مسابقاتی که به عنوان هافبک دفاعی بازی کرده نیز نمره قبولی دریافت کرده است.

روزبه در این فصل یک گل سرنوشت ساز و سه امتیازی را در جدال برابر سپاهان وارد دروازه پیام نیازمند کرد. گلی که ممکن است سرنوشت قهرمان بیست و سومین دوره رقابت‌های لیگ برتر را تعیین کند و جام را به اردوی آبی‌های پایتخت بیاورد.

چشمی طی دوران حضور در استقلال که به بیش از 200 بازی رسیده، تنها هشت بار موفق به گلزنی شده است اما تیم‌هایی که این بازیکن برای گلزنی انتخاب کرده، جزو تیم‌های قدرتمند و مدعی هستند.

در لیگ برتر، او توانسته است مقابل پرسپولیس، سپاهان، ملوان (تیم‌های دوم تا چهارم جدول فعلی) فولاد، ذوب آهن و استقلال خوزستان گلزنی کند. این بازیکن در لیگ قهرمانان نیز دروازه الدحیل را گشوده تا در آسیا نیز موفق به گلزنی شود.

در میان فهرست قربانیان خاص و کم تعداد چشمی، قرار نگرفتن نام تراکتور نیز خودنمایی می‌کند. تیمی که روز چهارشنبه به مصاف استقلال می‌رود و باید دید که روزبه موفق به گلزنی خواهد شد و یا اینکه حداقل می‌تواند زمینه ساز پیروزی تیمش شود یا خیر.

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • مرد شماره ۲ استقلال عصای دست نکونام در تبریز
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • جای خالی نام تراکتور در لیست قربانیان روزبه
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • معاون علمی رئیسی: افرادی که از کشور خارج می‌‎شوند با منِ نوعی مشکل دارند نه با ایران
  • این ۶ جمله را تنها از افراد با شخصیت واقعی و صادق می شنوید
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد