Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@18:15:52 GMT

انتخابات و مطالبات اساسی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۳۶۰۶

انتخابات و مطالبات اساسی

جنبش دانشجویی که قشر پیشران جامعه با درک و تحلیلی جلوتر از عامه مردم عنوان می شود، باید ضمن توجه به مشارکت حداکثری به عنوان اولویت اول، نه تنها بر مشکلات جاری و فوری همچون اقتصاد تاکید داشته باشند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد جواد خالقی؛ این روزها که حرف و حدیث ها درباره انتخابات ریاست جمهوری به تدریج بیشتر از قبل در حال نضج گرفتن است، نامزدهای تصدی این جایگاه، دیدگاه های خود نسبت به مسائل مختلف را ارائه می دهند که اغلب نگاه آن ها به مسائل اقتصادی روز و حرف هایشان سخن از تغییر و برنامه داشتن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که با بررسی اخبار و سخنان کاندید ها، تفاوت های جالب توجهی در مقایسه با انتخابات گذشته از جمله سعی بر ارائه برنامه های ملموس تر و شفاف تر مشاهده می شود.

 

امّا از طرفی با نگاهی به اختیارات و حوزه فعالیت های رئیس جمهور در عرصه های گوناگون اعم از اقتصاد، فرهنگ و اجتماع می توان به حساسیت و وزانت همیشگی انتخابات ریاست جمهوری در پیشبرد اهداف کشور، پی برد و به تعبیر رهبری انقلاب «مهم‌ترین و مؤثّرترین مدیریّت کشور، ریاست جمهوری است.» و «تقریباً همه‌ی مراکز مدیریّتی کشور در اختیار رئیس‌جمهور است.» از طرفی دیگر نظام مسائل کشور بسیار گسترده و پیچیده است.

 

از این رو جنبش دانشجویی که قشر پیشران جامعه با درک و تحلیلی جلوتر از عامه مردم عنوان می شود، باید ضمن توجه به مشارکت حداکثری به عنوان اولویت اول، نه تنها بر مشکلات جاری و فوری همچون اقتصاد تاکید داشته باشند، بلکه به مطالبات و مسائل مستمر کشور مانند فرهنگ، آسیب های اجتماعی، رسانه و فضای مجازی و... نیز توجه و همّت لازم را داشته باشند و از نامزد های ریاست جمهوری این موارد را نیز بطور جدی مطالبه کند. البته این درست است که اقتصاد در رأس مسائل کشور قرار دارد؛ امّا همانطور که بیان گردید، جایگاه ریاست جمهوری و همچنین مسائل کشور، حوزه بسیار گسترده ای را در بر می گیرد و نمی توان تنها بر یک حوزه متمرکز شد.

 

علاوه بر این نامزدها نیز باید با ارائه برنامه های خودشان میزان درک و تحلیل شان از مسائل اصلی کشور را نشان بدهند و از فضای هیجانی و دوقطبی سازی های ناجوانمردانه پرهیز کنند. ذکر این نکته ضروری است که متأسفانه سال های گذشته فضای انتخاباتی بطور معمول به سمت هیجان و احساسات غیر عقلایی با استفاده از اهرم پروپاگاندا (تبلیغات) سوق داده می شد در حالی که این قضیه تمایز ملموسی میان جمهوری اسلامی و دموکراسی غربی نشان نمی دهد که نامزد ها و ستادها بخواهند با گرفتن آزادیِ تدبر از مردم و مسحور کردن آن ها در مقابل فضای تبلیغات غیر عقلایی رأی مردم را جلب کنند. این امر باعث می شود مردم و فضای کشور از پرداختن به مسائل اصلی کشور باز بمانند و جز دولت شعاری نتیجه ی دیگر نداشته باشد.

 

با این حال نامزد ها باید بدانند که انتخابات امسال متفاوت تر از سال گذشته است و خستگی مردم از انبوه مشکلات، تجربه آن ها از انتخابات های گذشته؛ اقناع عمومی را دشوار تر ساخته است. آن ها باید اقشار گوناگون مردم و همچنین جنبش دانشجویی را قانع کنند و برنامه های خود را در حوزه های مختلف مطرح کنند. ما می خواهیم بدانیم که نامزدها در کنار مسئله فوری و درجه اول کشور یعنی اقتصاد که بطور معمول در حرف های خودشان مطرح می کنند، در رابطه با حوزه ها و مسائل دیگری که ذکر کرده ایم چه برنامه هایی دارند؟

 

آن ها در خصوص بسیاری از مسائل از جمله توسعه و پیشرفت باید مرز بندی های خودشان را مشخص کنند. به عبارتی مرزها و چارچوب های دقیق برنامه های خودشان را نسبت به مبانی، اسناد بالادستی، پیوست های فرهنگی و... مشخص کنند تا مردم با نگاه بلند مدت به انتخاب خودشان فکر کنند. در این راستا نامزدها باید بر دو «نگاه تحولی» و «نگاه بلند مدت» به عنوان ریل گذاری برای تحقق اهداف و سیاست های کلان مورد نظر در اسناد بالادستی تکیه کنند.

 

متاسفانه مهم ترین آسیبی که ما از دولت های قبل در این خصوص دیده ایم عدم دغدغه و توجه به اسناد بالادستی و سیاست های کلان کشور و همچنین فقدان برنامه برای پیوست های فرهنگیِ سیاست ها، بوده است. به همین دلیل رهبری انقلاب در خصوص فهم مسائل اصلی کشور به نامزد ها هشدار داده بودند که متاسفانه در فضای رسانه ای کشور کمتر به بحث و بررسی در مورد این فرمایش رهبری توجه گردید. امیدواریم نامزد ها و مردم و همچنین دولت آینده به این مطالبات و آرمان های بنیادی که کمتر در محافل بیان می شود توجه کنند.

 

محمد جواد خالقی - دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی کارشناسی تاریخ دانشگاه فردوسی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی انتخابات مطالبه گری دانشجویی انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری نامزد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۳۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است

وزیر کشور گفت: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات نیز مهم است و همه اقشار و نخبگان و گروه ها از جمله دانشگاه ها، مدارس، صنایع باید در این راستا مردم را برای حضور در روز رای گیری تشویق کنند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌ احمد وحیدی در شورای اداری استان تهران درباره مسایل مهم از جمله مناسبت های روزهای کارگر و معلم، اهمیت جایگاه پایتخت، شعار سال، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اهمیت زنجیره ارزش راهبردی، مسایل فرهنگی، اتباع و تقسیمات کشور سخن گفت.

‌وزارت کشور بر افزایش مشارکت دور دوم انتخابات‌ تاکید دارد

وحیدی در ابتدای سخنانش ضمن تبریک مناسبت های روزکارگر و روز معلم گفت: معلمان و کارگران تجلی حرکت، حیات و تعالی انسان هستند و ما قدرشناس این قشر بزرگ جامعه هستیم.

وی ضمن با اهمیت دانستن شورای اداره تهران گفت: جایگاه شورای اداری تهران یک اهمیت فوق العاده دارد؛ زیرا تهران ام‌القرای سیاسی کشور است و پرداختن به مسایل آن و داشتن قوانینی قوی و گفت وگو درباره آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه یک پنجم جمعیت ایران و یک چهارم نرخ رشد کشور مربوط به تهران است، اظهار کرد: مسئولیت های سنگینی در این جغرافیا وجود دارد و از تلاش های مستمر و موثر همه عزیزان از جمله استاندار، فرمانداران ، نیروهای نظامی و انتظامی و همه دستگاه ها و همچنین دستگاه قضاییه برای توسعه تهران قدردانی می کنم.

اهمیت دور دوم انتخابات مجلس

وزیر کشور برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چارچوب چهار راهبرد مد نظر رهبر معظم انقلاب را گوشزد کرد و گفت: سال گذشته (11 اسفند) یک انتخابات خیلی خوب و بسیار ارزشمند و در راستای مطالبه رهبر معظم انقلاب بحمدالله رقم خورد.

وی افزود : اکنون نیز در آستانه برگزاری مرحله دوم این انتخابات مهم در 21 اردیبهشت ماه هستیم و همه مسوولان موظف هستند این رویداد مهم با سلامت، امنیت و رقابت و مشارکت بالای مردم برگزار شود.

وی با اشاره به رقابت 16 نامزد در تهران گفت: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات نیز مهم است و همه اقشار و نخبگان و گروه ها از جمله دانشگاه ها، مدارس، صنایع باید در این راستا مردم را برای حضور در روز رای گیری تشویق کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • پیگیری مسائل اساسی لرستان با مشارکت اساتید حوزه و دانشگاه
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح نگران کننده‌ای رسیده است
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح فوق العاده نگران کننده ای رسیده است /نباید با ذهنیت‌های بسته به سراغ امور پیچیده کشور رفت
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است