Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@15:02:30 GMT

شناسایی ۷۵۰ هزار مشترک پرمصرف برق

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۴۶۵۳

شناسایی ۷۵۰ هزار مشترک پرمصرف برق

ایران اکونومیست- مدیرعامل شرکت توانیر گفت: تعداد مشترکانی که دو برابر مجموع کم مصرفها در کشور برق مصرف می کنند، ۷۵۰ هزار مشترک تخمین زده شده که مصارف بالایی دارند به طوری که هریک ۲۰ برابر یک مشترک کم مصرف برق مصرف می کنند که باید محدود شوند.

 محمدحسن متولی زاده امروز در نشست پیک تابستان ۱۴۰۰ از افزایش پیک بار شبکه سراسری به ۴۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات تا ۲۶ اردیبهشت جاری خبر داد و افزود: این میزان بیش از ۶۰۰۰ مگاوات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کاهش ۳۵۰۰ مگاوات از توان تولید نیروگاههای برق آبی به جهت کاهش ذخیره آب سدها را از دیگر مسایل شبکه در فصل گرما برشمرد و با اشاره به ضرورت تامین برق مطمئن و پایدار و تلاش جدی همکاران صنعت برق در بخشهای فنی، بر لزوم پشتیبانی موثر روابط عمومی های صنعت برق از تلاشها در این بخش و تمرکز بر موضوع پیک شبکه تاکید کرد.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه بار مدیریت شده شبکه در سال گذشته بیش از ۵۶۰۰ مگاوات بوده که امسال ۳۵۰۰ مگاوات به آن افزوده شده و باید حدود ۱۰ هزار مگاوات مدیریت بار در بازه زمانی نسبتا طولانی اتفاق بیافتد که از حساسیت بالایی برخوردار است و کار بیشتری را می طلبد، گفت: توانیر و شرکتهای برق منطقه ای و توزیع برق، اولین گام در این خصوص را ابلاغ سهمیه قابل تامین هر استان با امضای وزیر نیرو اعلام کرد که لازم است همه بر آن تمرکز کنند و با تدبیر استاندار و مدیران استانی و پشتیبانی روابط عمومی های صنعت برق، سهمیه و سقف تعیین شده برای هر استان رعایت شود و نیازی به اعمال محدودیتهای اضافی نباشد.

افزایش دو برابری پاداش به استان ها برای مشترکان کم مصرف

متولی زاده عدم انتقال مشکلات ناشی از کوتاهی در رعایت سقف تعیین شده از یک استان به استانهای دیگر را نکته کلیدی عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با کنترلی که انجام می شود، سهمیه های استانی به دقت رعایت شود و در غیر این صورت هر استانی که رعایت نکند با چالشهای مربوط به خود مواجه می شود.

وی همچنین از افزایش قابل توجه پاداش به استانها و افزایش ۲ برابری آن نسبت به سال گذشته خبر داد که با تصمیم هر استان به طور مناسب به مشترکان و مردم اختصاص می یابد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به لزوم تمرکز بر مصارف سرمایشی و روشنایی، تنظیم دمای کولرهای گازی روی دمای ۲۵ و بالاتر، استفاده از دور کند کولرهای آبی و کاهش مصرف روشنایی در طول روز را بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: پیشگامی وزارت نیرو و ساختمانهای اداری بخشهای آب و برق در مدیریت بارهای سرمایشی و روشنایی و عدم استفاده از کولرهای گازی در مناطق معتدل، مدیریت مصرف برق در ساختمانهای اداری موضوعی جدی است و از تکلیف ساختمانهای اداری کاهش ۵۰ درصدی مصارف برق در فصل گرما درنظر گرفته شده که باید کنترل و نتایج آن منعکس شود.

۷.۵ میلیون مشترک از برق رایگان استفاده می کنند

وی همچنین تعداد مشترکان کم مصرف را که از برق رایگان طرح برق امید استفاده می کنند حدود ۷.۵ میلیون مشترک ذکر کرد.

مدیرعامل توانیر مصرف برق هر دستگاه تولید رمز ارز و کاهش یک تا دو درجه از برودت سیستمهای سرمایشی معادل مصرف ۲۰ دستگاه تنفس مصنوعی است و از سوی دیگر تولید هر واحد ارز دیجیتال را با تولید ۳۰۰ تن CO ۲ همراه دانست و رویکرد عمومی به برخورد با رمز ارزهای غیر مجاز را حایز اهمیت عنوان کرد.

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مصرف برق کم مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۴۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید

آفتاب‌‌نیوز :

افزایش فشارخون تهدیدکننده سلامت کودکان٬ نوجوانان و بالغین است. به علت افزایش شیوع چاقی در کودکان٬ کم تحرکی و تمایل زیاد آن‌ها به غذا‌های آماده که حاوی مقادیر زیاد نمک است، فشارخون در جمعیت اطفال رو به رشد است. فشارخون بالا در ۳۰ درصد افراد چاق مشاهده می‌شود. همچنین فشارخون در دوران کودکی خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، مرض قند، افزایش چربی خون و فشارخون در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

فشارخون بالا در کودکان اغلب در معاینات متداول در مدرسه یا مراجعه به پزشک به علت دیگری تشخیص داده می‌شود. اغلب کودکان بدون علامت هستند و ممکن است علایم غیر اختصاصی مثل سردرد٬ ضعف٬ سرگیجه٬ خستگی٬ اختلال رشد یا اختلالات خواب داشته باشند. باید توجه کرد که فشار خون بالا را قاتل ساکت می‌نامند؛ زیرا اغلب بدون علامت است. البته فشار خون بالا در بچه‌ها بیشتر ثانویه به علت بیماری‌های کلیوی به خصوص عفونت ادراری است.

بنابر اعلام انجمن نفرولوژی کودکان ایران، باید توجه کرد که بعضی دارو‌ها باعث افزایش فشارخون می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود بدون تجویز پزشک و خودسرانه دارو مصرف نشود. با توجه به اهمیت بیماری فشار خون توصیه می‌شود فشارخون در تمام بچه‌های بالای ۳ سال اندازه‌گیری شود.

نحوه کنترل فشار خون بالا

- داشتن برنامه غذایی سالم شامل استفاده از میوه و سبزیجات٬ فراورده‌های لبنی و شیر کم چرب٬ کم کردن مصرف شیرینی و نوشابه‌های حاوی شکر٬ استفاده از گوشت سفید مثل ماهی و مرغ٬ حبوبات٬ غلات سبوس دار، پسته و بادام و استفاده کمتر از گوشت قرمز و غذا‌های چرب می‌شود.

این برنامه غذائی از افزایش چربی خون جلوگیری می‌کند و مواد غذایی موثر در کاهش فشارخون مانند پتاسیم٬ کلسیم و منیزیوم را فراهم می‌کند. این رژیم غذایی ممکن است به طور موقت باعث نفخ شکم و اسهال شود. برای پیشگیری از آن توصیه می‌شود، به تدریج مقدار میوه و سبزیجات و غلات افزایش یابد.

- کاهش مصرف نمک: بعضی مردم مثل افراد مسن٬ چاق٬ بیمارانی که مرض قند یا بیماری کلیوی دارند، به نمک حساس هستند و دفع نمک توسط کلیه‌ها در این افراد مختل است؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف روزانه نمک بیشتر از شش گرم (معادل یک قاشق چایخوری) نباشد. غذا‌های ﺁماده، نان و غذای رستوران‌ها حاوی مقادیر زیادی نمک هستند؛ بنابراین بهتر است از این غذا‌ها استفاده نشود.

- حفظ وزن مناسب و کاهش وزن در صورت چاق بودن: وزن بالا می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. در واقع افزایش فشارخون شما می‌تواند به علت افزایش وزن باشد. باید توجه کرد که کم کردن وزن باعث کم شدن فشار خون می‌شود. از طرفی وزن بالا خطر بیماری‌های قلبی٬ افزایش چربی خون و مرض قند را افزایش می‌دهد. برای کاهش وزن افراد چاق٬ توصیه می‌شود از غذا‌های کم کالری و کم کربوهیدرات استفاده شود وهمچنین ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی جزو برنامه روزانه فرد باشد.

باید توجه کرد که ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی یکی از مهمترین عوامل پیشگیری و کنترل فشارخون بالا است. ورزش خطر بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد. ۳۰ دقیقه ورزش یا فعالیت فیزیکی متوسط شامل پیاده‌روی تند، دوچرخه سواری٬ شنا و ... بیشتر روز‌های هفته لازم است. می‌توان ۳۰ دقیقه را به دوره‌های کوتاه‌تر ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کرد. استفاده از پله بجای آسانسور٬ عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی برای محل کار برای جلوگیری از افزایش وزن و ثابت نگه داشتن وزن مفید است. درافراد چاق توصیه می‌شود روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند.

فعالیت فیزیکی منظم و کاهش کم تحرکی اثرات خوبی روی وزن و جلوگیری از افزایش فشار خون دارد.

در عین حال اگر تغییر در شیوه زندگی باعث پایین ﺁوردن فشار خون نشد، مصرف دارو لازم است. البته حتی با مصرف دارو تغییر در شیوه زندگی نیز نیاز است. در صورت مصرف داروی فشارخون لازم است که مرتبا توسط پزشک معالج خود در مورد مصرف درست و مقدار مناسب دارو ویزیت شوید. در صورت بروز عوارض ناخواسته دارو با پزشک خود تماس بگیرید. دارو را همانطور که تجویز شده است استفاده کنید و برای اینکه خوردن دارو را فراموش نکنید، آن را در مکانی که در معرض دید است، قرار دهید.

به یاد داشته باشید برای اینکه زندگی سالم داشته باشید باید:

- وزن مناسب خود را حفظ کنید.

- فعالیت فیزیکی منظم داشته باشید.

- برنامه غذایی سالم داشته باشید.

- نمک رژیم غذایی خود را کاهش دهید.

- در صورت تجویز دارو ﺁن را به طور صحیح استفاده کنید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • ورود مارگارین به تولید محصولات پرتقاضا و پرمصرف
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • لکه های پرخطر و حادثه خیز، شناسایی شود