Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: یکی از مشکلاتی که کشور با آن رو به روست، تحریم‌ است. راهکار رفع این مشکلات مذاکره نیست؛ بلکه متکی شدن به نیرو‌های متخصص و نخبگان داخل کشور است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همایش بررسی نقش پارک علم و فناوری در تحقق تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زادیی‌ها با حضور غلامرضا منصورفر، رئیس پارک علوم و فناوری آذربایجان غربی از سوی  بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقوله‌ حل مشکلات اقتصادی از دریچه‌ علم و دانش مغفول مانده است

در ابتدای مراسم سید محمود صفری، مسئول بسیج دانشجویی استان آذربایجان‌غربی گفت: در برهه‌ای از زمان قرار داریم که دغدغه‌ی عمومی و اساسی مسئولان و مردم مسائل اقتصادی است و مردم طی سال‌های اخیر در ضیق معیشت و تنگای اقتصادی قرار گرفتند.

صفری در خصوص بیانه‌ گام دوم انقلاب اسلامی که برگرفته از اندیشه‌ امامین انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: در پایان دهه‌ چهارم انقلاب اسلامی بایستی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأمل کنیم و به مسیری که در چهار دهه طی شده است باید بیشتر دقت کنیم و ببینیم انقلاب اسلامی در کدام بخش‌ها توانسته به وعده‌های خود عمل کند و درکدام بخش‌ها کمی‌ها و کاستی‌هایی دارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های امنیتی، نظامی، سیاسی و عزت بین المللی تا حدود زیادی به آنچه که وعده داده بود رسیده است و از طریق نفوذ فرهنگی، ایدولوژیک انقلاب اسلامی در میان سایر کشور‌های دنیا امروزه جا باز کرده و محبوب قلوب مستضعفین سراسر عالم است.

مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان غربی با اشاره به ضعف‌های موجود در بخش اقتصادی خاطرنشان کرد: عرصه اقتصادی یکی از عرصه‌هایی است که جمهوری اسلامی نتوانسته هم پای سایر عرصه‌ها در ۴۳ سال انقلاب اسلامی پیش بیاید و یکی از دلایل عمده نامگذاری سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری در حوزه مسائل اقتصادی، حکایت از این موضوع را دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور ایران حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک اقتصاد بیمار و مبتنی بر چاه‌های نفت بود و زیر ساخت نادرستی داشت و از سوی دیگر دشمنان نظام جمهوری اسلامی وقتی عرصه را بر آن دیدند که توطئه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی خودشان بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی رنگ باخته و نتوانستند در این عرصه‌ها نظام را با چالش اساسی مواجه کنند، وارد یک جنگ اقتصادی با نظام جمهوری اسلامی شدند و همین تحریم‌های ظالمانه یکی از مظاهر جدی این جنگ اقتصادی است.

صفری با اشاره به مغفول ماندن بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از نخبگان علمی برای جهش اقتصادی از نگاه مسئولین خاطر نشان کرد: متأسفانه مقوله‌ی حل مشکلات اقتصادی از دریچه‌ی علم و دانش مغفول مانده است و در حل مشکلات معیشتی تمام نگاه مسئولین به سمت مسائل دم دستی جامعه بوده و کمتر با نگاه میان مدت و بلند مدت به دنبال علاج مشکلات اقتصادی کشور با رویکرد علمی هستند.

وی افزود: محور نخست بیانه گام دوم انقلاب اسلامی علم و دانش است و همه این‌ها ظرفیت‌های بلقوه‌ای است که می‌تواند جامعه دانشگاهیان و نخبگان کشور را به سمت حل مشکلات اقتصادی سوق دهد.

مسئول بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی بیان کرد: اگر چه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد تخاطب اصلی بیانه گام دوم انقلاب اسلامی هستند، ولی طی سالیان اخیر نهاد‌هایی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد علمی نخبگان و پارک علم و فناوری از جمله مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند باری از دوش نخبگان بردارند و تسهیلگر مشکلات نخبگان باشند.

 
پارک علم فناوری باید در مسیر مانع زادایی گام بردارد

در ادامه مراسم نمایندگان دانشجویان آذربایجان غربی بیان کرد: با دقت در منطقه سیلیکون، به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان استنباط می‌شود که برای موفقیت در حوزه خلاقیت، علم و فناوری، بخش خصوصی بایستی هدایت‌گر پارک علم فناوری باشد، ولی متأسفانه سلسله مراتب اداری مانع فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی هستند و با توجه به شعار سال، پارک علم فناوری باید در مسیر مانع زادایی گام بردارد.

وی ادامه داد: با توجه به این که یکی از محصولات عمده در حوزه تولید کشاورزی محصول سیب می‌باشد و مقام معظم رهبری نیز در سال‌های اخیر به این مهم تأکید داشته اند؛ ما همه ساله شاهد هدر رفت حدود ۳۰۰ هزار تن سیب در بخش کشاورزی استان هستیم. پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در حوزه صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی کمک حال بخش کشتورزی آذربایجان غربی باشد.

یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه اظهار داشت: با توجه به فاصله زیادی که بین بخش‌های علمی و صنعتی کشور وجود دارد پارک علم و فناوری در تسریع و تسهیل ارتباط صنعت با دانشگاه نقشی بسزایی دارد.

نمایندگان دانشجویان استان تاکید کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نسبت به مقوله اقتصاد مقاومتی و تولید بر اساس ظرفیت داخلی توجه ویژه‌ای دارند و در چندین سال اخیر شعار سال بر همین محور می‌باشد؛ پارک علم و فناوری باید در زمینه اقتصاد مقاومتی برنامه‌هایی برای آینده در نظر داشته باشد.

نماینده دانشجویان تصریح کرد: یکی از محور‌های اساسی توسعه تولیدات در کشور‌های پیشرفته دنیا در برابر فشار‌های مالی و تحریم دیگر کشورها، دانش محور بودن فعالیت‌های صنعتی، تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های اقتصادی است؛ بنابراین بسیاری از کشور‌ها در زمان وقوع بحران‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی یا حتی سیاسی با استفاده از ظرفیت علمی شرکت‌های دانش بنیان به راحتی قادر به مدیریت بحران و عواقب اقتصادی ناشی از آن خواهند بود. بر این اساس حضور و مشارکت فعال و هدفمند هر چه بیشتر و برجسته‌تر دانش بنیان‌ها در سال ۱۴۰۰ نظام اقتصادی بیمار ایران که سال هاست به خام فروشی و رکود صنعت عادت کرده، نوعی تضمین برای تحقق شعار سال محسوب می‌شود.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی پارک علمی و فناوری، افزایش ثروت مبتنی بر فرهنگ نوآوری است و با حضور استارتاپ‌ها در کنار دولت، مدیریت بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور تسهیل خواهد شد که رویکرد نوین پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی در راستای تحقق شعار تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی‌ها بسیار تاثیرگذار است.

 
راهکار رفع مشکلات اقتصادی مذاکره نیست!

در ادامه غلامرضا منصورفر رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در یک جنگ تمام عیار اقتصادی است و رزمندگان این جنگ اقتصادی، تولیدگران هستند و کسانی که در حوزه تولید دانش بنیان قرار دارند پیش قراولان عرصه جهاد اقتصادی اند.

منصورفر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد: علم نافع سبب اقتدار کشور می‌شود، چون که یکی از بزرگترین مشکلاتی که کشور با آن رو به رو است تحریم‌های ظالمانه و مشکلات اقتصادی کشور است که راهکار رفع این مشکلات مذاکره نیست بلکه توجه به اقتصاد مقاومتی و متکی شدن به نیرو‌های متخصص و نخبگان داخل کشور است.

منصورفر تصریح کرد: پارک علم و فناوری یکی از دستگاه‌های ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که پارک‌های علم و فناوری تکمیل کننده عملکرد علمی و آموزشی دانشگاه‌های کشور است که می‌خواهند وارد عرصه فناوری بر پایه دانش شوند.

وی افزود: یکی از عمده وظایف پارک‌های علم فناوری برگزاری برنامه‌هایی برای شناسایی و دیده شدن ایده‌ها و حمایت از ایده‌های برتر است و تبدیل ایده‌های برتر به کسب و کار‌های است.

منصورفر در خصوص تفاوت بین پارک علم و فناوری و شرکت شهرک‌های صنعتی بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری فعالیت‌هایی را مورد حمایت قرار می‌دهد که ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشند و ایده‌هایی مورد حمایت پارک‌های علم فناوری قرار دارند که می‌توانند در عرصه‌های مختلف تحول شگرفی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با توجه نوپا بودن آن در میان پارک‌های علم و فناوری، در رتبه ۳ کشور قرار دارد، ولی با توجه به فعالیت‌هایی که در این سال‌های اخیر انجام گرفته مدارکی مبنی بر قرار گرفتن پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در رتبه ۲ به وزارت علوم ارسال شده است و اگر تایید شود تسهیلات و امکانات بیشتری برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم خواهد شد.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با اشاره به این که الگوی خصوصی پارک‌های علم فناوری کارخانه‌های نوآور‌اند بیان کرد: در برخی استان‌های کشور در سال‌های اخیر کارخانه‌های نوآوری افتتاح شده‌اند و به زودی شاهد افتتاح کارخانه‌های نوآور در آذربایجان غربی خواهیم بود و در صورت افتتاح ظرفیت فوق العاده‌ای برای استان ایجاد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پارک علم و فناوری بسیج دانشجویی بیانیه گام دوم پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گام دوم انقلاب اسلامی استان آذربایجان غربی شرکت های دانش بنیان آذربایجان غربی مقام معظم رهبری مشکلات اقتصادی بسیج دانشجویی پارک های علم سال های اخیر علم فناوری رئیس پارک حل مشکلات ایده ها عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۵۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران تحریم‌ناپذیر است

 ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو۲۰۲۴) اظهار کرد: امیدوارم این نشست که رونمایی از توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی بوده و فضای رقابتی ایجاد می‌کند موجب همگرایی و مشارکت همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و بازرگانان شود و ارتقای اقتصاد در کشور و منطقه را به ارمغان بیاورد.

وی افزود: این نمایشگاه بیانگر این است که جمهوری اسلامی تحریم ناپذیر است و هیچ تحریمی به نتیجه نخواهد رسید و طرح های شیطانی منزوی ایران همگی خنثی خواهد شد.

رئیس قوه مجریه گفت: این کشور با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت ها می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری هایی را عرضه کند .

رئیسی افزود: این نمایشگاه تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می‌کند، ترجمان این رویداد این است که ما توانسته ایم و باز هم می‌توانیم. 

رئیس جمهور گفت: خداوند متعال در اقلیم‌های مختلف برای جامعه امکانات فراوانی قرار داده و اگر آحاد انسان به علت زیاده خواهی و سلطه طلبی در جهت محروم کردن ملت‌ها از ظرفیت‌ها حرکت نکنند می‌توان با فکر و اندیشه نیاز بشر را مرتفع کرد اما جریان تحریم‌ها نماد ظلم به همه ملت‌ها هست، چرا که اگر ملتی را در تنگنا قرار دهیم تا به اهداف خود نرسد این ظلم به همه ملت‌ها تلقی خواهد شد و نوعی جنگ است .

او ادامه داد: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل به خدا و تکیه بر داشته های ملی تحریم ها را پشت سر بگذارد به نحوی که سخنگوی کاخ سفید بگوید فشارها علیه حمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است و قطعا این ملت ایران بودند که این شکست را رقم زدند .

رئیسی گفت: تولیدگران افسرانی هستند که در خط مقدم جمهوری اسلامی هستند و توانسته اند در عرصه اقتصادی کشور را پیشرفت دهند و من از جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور یاد میکنم.

او گفت: ما برای جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل هستیم و این امکان در کشور وجود دارد. تولید کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است اینها بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی است از همه میخواهم با جدیت کار را دنبال کنند.

رئیسی گفت: آنچه که من می‌خواهم به جمع فعالان بگویم این است که ما امکانات و ظرفیت زیادی را داریم و فقط لازم است از قوه به فعل دربیاید.امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند به فناوری نوین دست پیدا نکنیم و انحصار در دست خودشان بماند اما بدانند که بسیاری از فناوری ها در کشور ما بومی شده و حتی با ترور دانشمندان نمی‌توانند ما را از دستیابی به فناوری بازدارند.

رئیس قوه مجریه گفت: در صنایع هسته ای و نظامی بیشترین فشار روی ما قرار دارد که البته بیشترین پیشرفت را نیز در این زمینه کسب کرده ایم البته در دکترین ما هدف دستیابی به سلاح هسته ای نیست، اما استفاده از این فناوری در عرصه های علمی در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

رئیس جمهور گفت: بدانید علی رغم خواست نظام سلطه توانایی بسیار وجود دارد و کشورها می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و جهان موثر باشند نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم را از استقلال باز دارد .

رئیسی گفت: قدرت نظامی مهم است اما قدرت تولید هم کمتر از آن نیست، آن چه می‌تواند کشور را قدرتمند کند قدرت اقتصادی است و به فعالان اقتصادی میگویم که شما در موضع تولید قدرت هستید .

او ادامه داد: رونمایی از توانمندیها ارتباط ملت‌ها با ملت‌ها و مردم با مردم دیگر کشورها را رقم می‌زند و به امید آفرینی می‌پردازد که ما حتما توانایی انجام کارهای بزرگ را داریم .

رئیس‌جمهور در پایان گفت: ما دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند را داریم و خط ترانزیتی قدرتمندی را دارا هستیم؛ همچنین در جهان موضوع  تجارت با ارزهای دیگری غیر از دلار و ملی مطرح است. جمهوری اسلامی توانایی فنی و مهندسی بسیاری دارد .امیدوارم این نشست منشاء برکات باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پارک گوللر باغی ارومیه
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • نقش نخبگان داخلی در حراست هوشمند از آسمان کشور ارزنده است
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی