Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سال ۹۴ بود که طرح آمایش مراکز آموزش عالی در جهت تعطیلی یا ادغام با مراکز دیگر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید اما تا سال ۹۹ اجرایی نشد.

از سال گذشته و با مجازی شد دانشگاه‌ها اجرای این مصوبه از خراسان کلید خورد و کم کم به فارس رسید.

مصاحبه تند رئیس دانشگاه بیرجند سبب شد این مصوبه در دانشگاه بیرجند به مرحله اجرا در نیاید، همچنین در استان فارس نیز دانشگاه جهرم هدف قرار گرفت که اتحاد مسئولان دانشگاه، امام جمعه و نماینده مانع از اجرای این آمایش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک ماه پیش نوبت به مرکز آموزش عالی استهبان رسیده است که بنا به گفته‌های دبیر سابق شورای صنفی دانشجویی این مرکز، از ارسال نامه وزارت علوم به مرکز اموزش عالی استهبان حرف و حدیث‌ها آغاز شد.

علیرضا پاکباز در این زمینه اظهار داشت: ۲۸ فروردین‌ ماه امسال نامه‌ای از وزارت علوم به این مرکز ارسال شد که بر اساس آن از ترم جدید پذیرش دانشجو در رشته عمران لغو مجوز شده است.

وی افزود: این در حالی است که مرکز آموزش عالی استهبان در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست و عمران دانشجو می‌پذیرد و رشته عمران بیشترین تعداد دانشجو و فارغ‌التحصیل را در این مرکز به خود اختصاص داده است.

پاکباز با بیان اینکه دو رشته شیمی و فیزیک از طریق معدل و دو رشته پرطرفدارتر عمران و زیست‌شناسی از طریق کنکور دانشجو می‌گیرند، گفت: بدون شک حذف رشته عمران به‌عنوان پرطرفدارترین رشته این مرکز، به معنای تعطیلی یا ادغام این مرکز با مراکز دیگر در یکی دو سال آتی است.

دبیر سابق شورای صنفی دانشجویی مرکز اموزش عالی استهبان اضافه کرد: متاسفانه تا به این لحظه رئیس این دانشگاه، منفعل عمل کرده و هیچ‌گونه مصاحبه‌ای برای اعلام مخالفت با این اقدام انجام نداده است بنابراین می‌طلبد نماینده مردم استهبان در مجلس، امام جمعه استهبان، فرماندار شهرستان و مسئولان دانشگاه در این راستا متحد باشند و مانع از تعطیلی این مرکز شوند.

در این زمینه، علیرضا پاکباز یادداشتی به این شرح ارائه کرده است:

آخرین تیر وزارت عتف دولت دوازدهم بر پیکر نیمه جان مراکز آموزش عالی و فشار روحی مضاعف در شرایط کرونا به دانشجویان، اساتید و کارکنان مراکز آموزش عالی اصابت کرد.

طرح آمایش آموزش عالی که از هشت بند تشکیل شده در سال ۹۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به وزارت علوم جهت اجرا ابلاغ شد؛ براساس بند سوم این ابلاغیه، وزارت علوم می‌تواند به منظور ساماندهی به واحد‌های آموزش عالی، این موسسات را تجمیع کند(بخوانید تعطیل کند) به نحوی که پاسخگوی نیاز‌های منطقه‌ای باشد و منجر به کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.
شروع اجرای این طرح ۵-۴ سال به طول انجامید تا اینکه از نیمه های سال ۹۹ اخبار ادغام یا مأموریت محور شدن دانشگاه ها به گوش می‌رسد.

در ابتدا این طرح از استان های محروم مانند خراسان شمالی(مرکز آموزش عالی اسفراین) شروع شد و به استان های خراسان جنوبی، اصفهان، فارس و... کشیده شده است که در اکثریت موارد اعتراض تند مسوولان شهرستان، دانشجویان، اساتید و کارکنان مراکز را در پی داشته که بعضا موجب عقب نشینی وزارت علوم از موضع خود و تجدید نظر این وزارتخانه گردیده است.

با توجه به عقب نشینی وزارت علوم در برخی از موارد اینطور به نظر میرسد که در اجرای این طرح، رابطه جای ضابطه را گرفته و متاسفانه کاملا سلیقه ای و غیرکارشناسی شده عمل میشود.

گفته شده هدف اصلی این طرح ارتقای کیفیت آموزشی مراکز آموزش عالی و کاهش هزینه های سربار میباشد اما به نظر میرسد تنها هدف اصلی این طرح، کم کردن هزینه های دولت و حذف مراکز آموزش عالی شهرستانهایی باشد که صدای مسؤولانش به گوش مقامات ارشد وزارت عتف نمی رسد و نفوذی در وزارت ندارند.

اگر هدف اصلی ارتقاء کیفیت آموزشی و خدماتی مراکز آموزش عالی باشد قطعا راه های بسیاری برای این مهم وجود خواهد داشت که تعطیلی و یا ادغام مراکز آموزش عالی، آخرین راه پیش رو و تنها به معنای پاک کردن صورت مسئله و عدم حل این مشکل میباشد.

متاسفانه چند هفته پیش و در بحبوحه ی امتحانات میانترم دانشجویان و در شرایطی که به دلیل وضعیت قرمز کرونا، دانشجویان و اساتید فشار روحی سنگینی را تحمل می کردند، نامه ای از وزارت علوم به مرکز آموزش عالی استهبان با مضمون لغو مجوز و توقف پذیرش دانشجو در رشته ی مهندسی عمران ارسال شده است که موضوع فوق، فشار روحی مضاعفی به دانشجویان و اساتید مرکز آموزش عالی استهبان وارد نموده است.

از آنجا که شهرستان استهبان، قطب رشته مهندسی عمران در شرق استان فارس بوده و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی رشته عمران این مرکز کامل و به روز است، به نظر می رسد این تصمیم چندان کارشناسی شده نباشد.

همچنین سطح علمی و فعالیت های پژوهشی اعضای هیات علمی رشته ی مذکور بر هیچ‌ کس پوشیده نبوده و مقالات چاپ شده ی ایشان در مجلات معتبر بیانگر این مهم میباشد.

از آنجا که رشته عمران بیشترین تعداد ورودی و استقبال شدید دانشجویان مرکز را در سال های اخیر به دنبال داشته، این خبر بسیار نگران کننده است؛ زیرا با کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان در آینده میتواند پیش زمینه ای برای تعطیلی دائم و یا ادغام این مرکز باشد!!(احتمالا هدف همین است)

در آخر به نظر می رسد طرح آمایش مراکز آموزش عالی طرحی شکست خورده، ناکارآمد و غیرکارشناسی باشد که وزارت عتف در واپسین لحظات خود به دلیل جبران کمبود بودجه ی دولت بر روی آن پافشاری می کند‌.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشجویان تعطیلی رشته عمران مراکز آموزش عالی رشته عمران وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان زیر ذره بین دادستانی کرمان

   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان،  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در نشست مشترک با مسئولان بخش گلباف از توابع کرمان با اشاره به طرح نا تمام آسفالت جاده از محور بم به گلباف و گلباف به شهداد و نهبندان از سال ٨٣  افزود: متأسفانه با وجود اتمام مهلت پیش بینی شده برای اجراء، دو جاده به طول ٢٠ کیلومتر چندین سال معطل مانده و همچنین  با آسفالت جاده  سختگذر حسن آباد به سیرچ به طول ۶ کیلومتر بسیاری از مشکلات مردم منطقه  رفع می شود.

 مهدی بخشی افزود:  در  تکمیل  نشدن  طرح آسفالت جاده شهداد به نهبندان، قصور و ترک فعل  بررسی می شود.

شایان ذکر است  قرار شد: جلسه‌ای با حضور مسئولان اجرائی استان  برای رفع سایر مشکلات مطرح شده از جمله در آستانه تعطیلی قرار گرفتن دانشگاه پیام نور گلباف، تخصیص بخشی از کویر گلباف به شهرستان بم، ضرورت  اختصاص یک دستگاه بولدوزر برای پهنه بندی مناطق سیلابی، تأخیر در اجرای کامل طرح نهضت ملی مسکن در گلباف و ... برگزار شود.

 

دیگر خبرها

  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • خیرین و مسؤولان در رفع مشکلات مراکز نگهداری معولان کمک کنند
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان زیر ذره بین دادستانی کرمان
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است