Web Analytics Made Easy - Statcounter

با بررسی آیین نامه انضباطی مشخص خواهد شد که چه تصمیمی در مورد دیدار سایپاپیکان گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، دیدار شب گذشته سایپا مقابل پیکان برخلاف دیدارهای همیشگی این تیم که به دربی بی سرو صدا مشهور است پر از اتفاقات جنجالی و حاشیه بود که یکی از آنها به ماجرای تعویض غیر قانونی تیم پیکان بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم فوتبال پیکان در جریان دیدار روز گذشته در ۳ مرحله ۶ تعویض انجام داد که یک تعویض بیش از حد مجاز تعیین شده است که در شرایط کرونایی برای تیم ها در نظر گرفته‌اند.

  ترتیب تعویض‌های پیکان مقابل سایپا به‌ صورت زیر بود:

رضا جبیره(۴۶- ابراهیم صالحی)

علی قربان‌خانی(۵۶- نادر محمدی)

محمد خدابنده‌لو(۹۰- امیر روستایی)

محمدامین درویشی(۹۰- آرش قادری)

اسماعیل بابایی(۷+۹۰- علیرضا کوشکی)

حسین پورامینی(۷+۹۰- رضا حبیب‌زاده)

در این میان باشگاه سایپا به این مورد معترض شده و قرار است اعتراض خودش را به صورت رسمی و کتبی به فدراسیون فوتبال ارائه دهد و از پیکان به دلیل این تخلف شکایت کند.

اما نکته اینجاست که طبق قوانین تعویض مازاد بر تعداد قانونی چه حکمی دارد؟

این مورد از اتفاقات نادر فوتبال است که کمتر موارد مشابه آن در ایران و خارج از ایران وجود داشته است ولی جالب است بدانید که حدود ۴ ماه قبل تیم فوتبال رم در رقابت‌های کوپا ایتالیا مقابل اسپتزیا تخلف مشابهی داشت که فدراسیون فوتبال این کشور بازی را ۳-۰ به نفع حریف اعلام کرد.

با بررسی آئیین نامه انضباطی و دستورالعمل برگزاری مسابقات متوجه می‌شویم که قانون مشخصی در مورد تعویض مازاد وجود ندارد و قانون در این زمینه ساکت است. اگرچه استفاده از بازیکن غیرمجاز در زمین حکمش اعلام نتیجه ۳ بر صفر به سود تیم حریف است ولی در مشخصات آورده شده در توضیح بازیکن غیر مجاز، تعویضی بیش از حد تعیین شده در قانون ذکر نشده است.

 طبق آنچه در آیین نامه انضباطی ذکر شده، بازیکن غیر مجاز به بازیکنی گفته می‌شود که یکی از چهار شرط بالا را داشته باشد و هیچکدام به تعویض مازاد بر حد مجاز اشاره ندارد و قانون در مورد اتفاقی که در دیدار شب گذشته رخ داده ساکت است. در این شرایط چه اتفاقی می‌افتد؟

در ماده ۱۱۹ آیین نامه انضباطی آمده که رخ دادن موارد پیش بینی نشده در آیین نامه، تصمیم گیری را بر عهده هیات رئیسه فدراسیون فوتبال قرار می‌دهد که البته اشاره شده به قوانین بین المللی هم در این مورد توجه خواهد شد.

در دستورالعمل اجرایی مسابقات هم چنین موردی ذکر شده و تصمیم گیری در مورد موارد پیش بینی نشده را بر عهده هیات رئیسه فدارسیون گذاشه شده است و بدین ترتیب در واکنش به شکایت باشگاه سایپا احتمالا در نشست بعدی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در این خصوص بحث و تصمیم گیری خواهد شد و تصمیمی که گرفته می‌شود به عنوان بند جدید به قانون اضافه می‌شود و از این پس در موارد مشابه هم آن حکم اعمال خواهد شد.

شاید اینطور به نظر برسد با توجه به اتفاقی که در فوتبال ایتالیا رخ داده و تاکید بر نگاه به قوانین بین المللی، زدن نتیجه ۳ بر صفر به سود سایپا قطعی است ولی در اینجا باید به مورد مشابهی در گذشته اشاره شود که برخلاف قوانین رایج بین المللی تصمیم گیری شد.

دو سال قبل هنگامی که پرسپولیس در یک فصل هم قهرمان لیگ برتر شد و هم جام حذفی را بالای سر برد، ماجرای سوپرجام پیش آمد که آن مورد در قانون ذکر نشده بود و باید در موردش تصمیم گیری می‌شد. آن زمان رسانه‌های مختلف موارد مشابه در کشورهای مطرح فوتبال را بررسی کرده که اکثراً بازی سوپرجام را میان قهرمان دو تورنمنت با تیم دوم لیگ یا تیم دوم جام حذفی برگزار می‌کردند ولی فدراسیون فوتبال برخلاف آنها تصمیم گرفت قهرمان لیگ و جام حذفی را بدون برگزاری بازی قهرمان سوپر جام معرفی کند.

البته ترکیب هیات رئیسه فدراسیون با آن زمان متفاوت است و نفرات جدید در آن مشغول به کار هستند که یکی از آنها هم مهرداد سراجی، مدیرعامل باشگاه سایپا است.

طبق موارد مشابه بین المللی به نظر می‌رسد تصمیم درست اعلام نتیجه به سود سایپا باشد و با توجه به اینکه تصمیم هیات رئیسه به عنوان یک قانون همیشگی به آیین نامه اضافه خواهد شد مصلحت اندیشی در این مورد کار دشواری است و باید دید چه تصمیمی گرفته می‌شود.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: سایپا پیکان پیکان سایپا لیگ برتر فوتبال فدراسیون فوتبال نامه انضباطی موارد مشابه تصمیم گیری بین المللی هیات رئیسه آیین نامه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۶۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروی: خوشحالی بعد از گل من، یک کار شخصی بود

به گزارش ورزش سه، محمد حسین خسروی بازیکن تیم سایپا بود که در دیدار این تیم مقابل ملوان در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی موفق شد تک گل تیمش را به ثمر برساند و نارنجی جوشان را پیش از پایان ۹۰ دقیقه به بازی برگرداند که البته در ادامه بازی آنها گل دوم را دریافت کردند و با نتیجه دو بر یک شکست خوردند. خسروی که به هنگام زدن گل برای تیم سایپا، پیراهنش را از تن خارج کرد، خوشحالی بعد از گلش با حواشی بسیار زیادی همراه بود و مجتبی سرآسیایی سرمربی این تیم، معتقد بود نباید به این اتفاق حساسیت نشان داد و محمد حسین خسروی این رفتار را تحت تاثیر هیجان انجام داد و هیچ مشکلی با هواداران ملوان نداشته است. اکنون محمد حسین خسروی در گفتگوی اختصاصی با ورزش سه درباره این بازی گفت: سفر ما پنجشنبه انجام شد و چون آخر هفته بود کار ما بیشتر طول کشید و ۸ ساعت تا رسیدن ما زمان برد که خیلی زیاد است. این خستگی در بدن ما ماند و واقعا بچه‌های تیم خسته بودند.

ویدئو: 331097

او ادامه داد: بازی در انزلی با این تیم آماده و گردن کلفت که لیگ برتری توانسته پدیده لیگ برتر باشد برای ما معلوم بود که یک بازی سخت خواهد بود. این بازی برای ما هیجان و شور اشتیاق خاصی داشت و بازی در انزلی با آن جو پرشور و مثال زدنی واقعا سخت بود. متاسفانه هم مقاومت کرده اما در آخرین دقیقه بازی گل دوم را خوردیم و بازی را واگذار کردیم.

خسروی درباره نتایج سایپا در لیگ یک توضیح داد: فوتبال است دیگر؛ در فوتبال چه در جام حذفی و چه در لیگ، نمی‌توانی خودت را از پیش صعود کرده بدانی و باید تلاش کنیم. هیچکس نمی‌تواند بگوید با کدام تیم، با کدام کادر و با کدام بازیکنان می‌شود صعود کرد. همه زحمت می‌کشند ولی این مهم اتفاق نیفتاده. امیدوار هستم که تیم سایپا با این ریشه و با این تاریخچه بتواند به جاهای خیلی بالاتری برسد.

این مدافع جوان خاطرنشان کرد: در طول هفته گذشته کادرفنی آنالیزهای خوبی انجام داده بود و ما نقاط قوت ملوان را سعی کردیم پوشش دهیم و خوب عمل کردیم. ما ضد حملات آنها را به خوبی مدیریت کردیم و با توجه به آنالیزمان توانستیم یکی از گل‌ها را جبران کنیم.

خسروی در پایان در واکنش به خوشحالی جنجالی‌اش گفت: واقعا هیچ ربطی به ملوان نداشت فقط چون مدت زیادی بود که گلزنی نکرده بودم، خیلی خوشحال بودم و حس کردم از زیر فشار خارج شدم. این خوشحالی هیچ ربطی به مردم انزلی و بازی مقابل ملوان نداشت و این یک خوشحالی شخصی بود.

دیگر خبرها

  • عنایتی: از این صحبت‌ها خسته شدم!
  • سیتی به مصاف تیم بدون مربی می‌رود!
  • عنایتی: باخت مقابل شمس‌آذر تلنگری برای پیکان بود
  • هفته ۲۵ لیگ برتر فوتبال؛ برتری خانگی شمس‌آذر مقابل پیکان
  • اوسمار ویرا:‌ ضمانتی برای حضور بیرانوند نیست/باخت ما به خاطر تعویض‌ها نبود
  • استقبال متفاوت و جذاب تیم شمس آذر از بازی با پیکان
  • فشنگچی: تمرکز تیم روی دیدارهای آتی باشد نه قرارداد اسمار
  • قاسمپور: خط دفاع پرسپولیس سردرگم است/ آلومینیوم چیزی برای از دست دادن نداشت
  • خسروی: خوشحالی بعد از گل من، یک کار شخصی بود
  • پوچتینو: VAR به فوتبال صدمه زده است؛ تصمیم داوران بازی باورنکردنی بود