Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@05:42:57 GMT

سفر بلینکن به دانمارک با تمرکز بر گرینلند

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۶۳۱۳

سفر بلینکن به دانمارک با تمرکز بر گرینلند

وزیر امور خارجه آمریکا به دانمارک سفر کرده و قبل از سفری به گرینلند، با همتای دانمارکی خود دیدار خواهد کرد. سفر و دیدار فوق، هر دو در دولت بایدن برای نخستین بار انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، آنتونی بلینکن روز پنجشنبه در "کانگرلوسواک"، مرکز اصلی حمل و نقل جزیره با رهبری گرینلند دیدار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، این دیدار بر "شراکت قوی" بین آمریکا و گرینلند، و همچنین "تعهد مشترک آن‌ها به افزایش همکاری در قطب شمال" متمرکز است.

بلینکن پیش از سفر به گرینلند، با "مته فردریکسن"، نخست‌وزیر دانمارک و دیگر سیاست‌مداران و افراد تجاری پیرامون مسائلی از جمله بحران آب‌وهوایی و توسعه فناوری‌های نو، دیدار خواهد کرد.

سفر بلینکن به گرینلند، سرزمینی خودمختار و بخشی از قلمروی دانمارک، دو سال پس از تنشی غافلگیرانه در پی ابراز علاقه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به خرید جزیره پهناور گرینلند انجام می‌شود. فردریکسن در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد ترامپ برای خرید گرینلند را "پوچ" خواند و تأکید کرد این جزیره برای فروش نیست. ترامپ در پاسخ وی را "زننده" خواند و سفرش به کپنهاگ را به شکل ناخوشایندی لغو کرد. "مایک پامپئو"، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز سفری برنامه‌ریزی شده به گرینلند را لغو کرد، با این حال در تلاش برای کاهش تنش‌ها، سفری به دانمارک داشت.

تغییرات آب و هوایی به سرعت در حال گشایش آبراهه‌ها و مناطقی در شمالگان -که زمانی غیرقابل دسترس بودند- برای قایق‌رانی و در عین حال ایجاد رقابت بین قدرت‌های بزرگ نظیر روسیه، آمریکا و چین است.

دانمارک نیز به خاطر گرینلند، یکی از بازیگران اصلی در شمالگان بوده و دارای ادعا نسبت به بخش‌های بزرگی از فلات قاره است که در قطب شمال و بخش روسیه گسترش می‌یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آنتونی بلینکن شمالگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۶۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز جمعه در دیدار با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در پکن تاکید کرد که پس از دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی او در ماه نوامبر در سانفرانسیسکو، روابط دو کشور شروع به تثبیت کرده است.

وزیر خارجه چین در عین حال افزود که عوامل منفی بر روابط بین واشنگتن و پکن انباشته شده است و روابط دو کشور با انواع مشکلات روبرو است، زیرا حقوق مشروع چین در زمینه توسعه به طور غیرقابل توجیهی سرکوب شده و منافع اساسی آن زیر سوال رفته است.

وانگ یی همچنین با تاکید بر اینکه ایالات متحده نباید از خطوط قرمز پکن در رابطه با حاکمیت، امنیت و منافع توسعه عبور کند، خاطرنشان کرد: تعهد به ثبات موضوعی جدی است که پکن و واشنگتن با آن روبرو هستند و میزان صداقت و توانمندی‌های آنها را به آزمایش می‌گذارد.

وی توضیح داد: اخیراً واشنگتن به دستیابی به متحدان ادعایی ادامه می‌دهد، دائماً تنش‌های منطقه‌ای را در دریا بالا می‌برد و شعله‌ور می‌کند و استقرار سیستم بازدارندگی علیه چین را تسریع می‌بخشد، در حالی که به تشدید تحریم‌های یکجانبه ادامه می‌دهد و فعالانه در محاصره فناوری مشارکت می‌کند.

وزیر چینی تصریح کرد که ایالات متحده به فهم نادرست خود از مواضع چین و ترویج سیاست بازدارندگی در مقابل آن ادامه می دهد، اما در مقابل، چین همکاری، توسعه، ثبات و نتایج برد-برد را برای جهان به ارمغان می آورد.

وانگ یی خاطرنشان کرد: واشنگتن نمی تواند همیشه از منظر جنگ سرد به جهان نگاه کند و همیشه نمی تواند یک چیز را بگوید در حالی که چیز دیگری را انجام می دهد.

در مقابل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در آغاز مذاکرات روز جمعه با همتای چینی خود که درباره افزایش اختلافات بین دو قدرت هشدار داد، ابراز امیدواری کرد که در این زمینه پیشرفت حاصل شود.

بلینکن در دومین سفر خود به چین در کمتر از یک سال گذشته، تأکید کرد که در جریان مذاکرات در پکن موضوعات حساسی مانند رویه‌های تجاری چین و حمایت پکن از مسکو و همچنین موضوع تایوان را واضح و مستقیم مطرح خواهد کرد.

کد خبر 6089002

دیگر خبرها

  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید